Nekromanti Ett litet boktips och några artiklar

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Boken Världsmästarna - När Sverige blev mångkulturellt

http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044

Den här boken borde ni på forumet som propagerar för mångkultur läsa. Jag tror jag själv ska beställa den. Här är Ulf Nilsons tankar om den, förresten:

http://www.expressen.se/kronikorer/ulfnilson/1.2161500/ulf-nilson-sverige-ar-pa-vag-at-helvete

Undrar vem journalisten är som döljer sig bakom pseudonymen Julia Caesar?

Här är för övrigt en annan rätt vettig journalist:

http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna-1.627362

http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/0...-valfardsstaten

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tystad-debatt-skapar-sds-framgang_5455875.svd
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag ifrågasätter inte att det finns de som upplever verkligheten på det sätt som beskrivs i artiklarna. Jag håller bara inte med om den bilden.

Sedan skulle jag bara en enda gång vilja möta en sverigedemokrat som faktiskt är villig att ha en öppen diskussion, och som inte börjar gasta om konspirationer, blindhet och hjärntvätt så snart man argumenterar emot. Jag försöker ta diskussionen med SD, eftersom det är det SD säger sig vilja, men varje gång jag gör det så får jag oerhörda mängder ovett tillbaks. Till slut tröttnar man, liksom.

Men, jag tackar för artiklarna. Det var inte så mycket nytt, men det är alltid intressant att läsa människors syn på världen. Framför allt när denna syn inte stämmer överens med min egen.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Boktipset är det viktigaste. Hoppas du kan läsa boken när du får bättre ekonomi.

Om du vill ha en diskussion med SD, så finner du riksdagsledamöternas emailadresser här:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.as...t=&nid=1102

De är ju i mångt och mycket vana att arbeta på gräsrotsnivå till skillnad från gåsleverpolitikerna, så du får nog svar på dina frågor. Jag blev nästan sugen på att mejla själv nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Så när svenska politiker och beslutsfattare på olika nivåer i samhället fattar dåliga problem, eller missar att se vidden av dem så är det muslimernas fel?

Det finns ju ingen som säger att vår integreringspolitik är felfri. Det vi säger är att främlingsfientlighet inte är lösningen.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns said:
Så när svenska politiker och beslutsfattare på olika nivåer i samhället fattar dåliga problem, eller missar att se vidden av dem så är det muslimernas fel?

Det finns ju ingen som säger att vår integreringspolitik är felfri. Det vi säger är att främlingsfientlighet inte är lösningen.
Nej, det är inte muslimernas fel att syltryggarna till politiker inte har tagit sitt ansvar. De försökte 1989, men det beslutet revs upp.

Svenskfientlighet är heller ingen lösning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n said:
Nej, det är inte muslimernas fel att syltryggarna till politiker inte har tagit sitt ansvar.
Ok, så det är inte muslimernas fel. Är det den muslimska kulturens fel?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Grisodlar'n said:
Jag har inte läst alla dina länkar men en del är, jag ska inte kalla det rent bogus, men i alla fall lite tveksamt i mina ögon. I artikeln ovan så hävdar Gunnar Sandelin t ex att kostnaderna för invandring/asylmottagande är 43-58 miljarder kr per år. I statens årsredovisning 2009 så kan man läsa att det i själva verket handlar om 6,5 miljarder. Nu är jag mycket medvetn om att det handlar om hur man räknar men när det är fråga om ett sånt sjujäklarns glapp är det inte utan att man börjar undra lite grand. Jag skulle vilja veta var sådana siffror kommer ifrån.

/Anders
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
http://www.dn.se/kultur-noje/lurade-1.670398

En artikel av Maceij Zaremba där han svarar på Gunnar Sandelins siffervärden. Han har gått igenom den lista över vilka som är den "miljon invandrare som förstör den svenska välfärden".

[url="http://www.dn.se/kultur-noje/lurade-1.670398" said:
Maceij Zaremba[/url] ]Jag ser efter: 21.000 adoptivbarn, 60.000 gäststudenter, 116 000 italienare, tyskar och andra som tillfälligt jobbat i Sverige, 377.000 makar och anhöriga som svenskar tagit hit. Dessa utgör hälften av den miljonen invandrare som gör att Sverige håller på att "falla sönder".
Sedan ska också tilläggas att jag tycker om sifferexercis. Jag tycker om att veta kostnader och liknande. Asyl- och integrationspolitik bör granskas. Jag skulle gärna veta vad den kostar, att gömma sig och vara rädd för kostnaderna är bara dumheter som ger främlingsfientliga partier ökat spelrum. Många politiker är kanske rädda för att veta kostnaderna? De tror inte att de kan ta diskussionen?
Iofs en befogad rädsla eftersom det visat sig att många svenskar gärna röstar efter plånboken (plånbokspolitik var ju allt som valet handlade om i år). Men om vi envisas med demokrati får vi kanske köpa att den faller på befolkningens egen trångsynthet/dumhet...

Men de eventuella granskarna av asyl- och integrationspolitiken kan lätt delas in i två läger. Antingen de, från början, invandringskritiska. De som på förhand bestämt sig att integrationspolitiken är misslyckad och aktivt letar upp siffror som visar motsatsen. De andra är den motsatta falangen. De som hävdar att invandringen inte alls kostar särskilt mycket och aktivt letar efter siffror som bevisar deras tes (eller som försöker mörka siffror för att undvika diskussionen).

Jag skulle gärna se en undersökning av siffrorna, precis som jag gärna vill ha kalkyler på hur mycket pensionärer egentligen kostar, hur vårdkostnader ökar med ökat åldrande, hur mycket pengar som egentligen kastas på reklam varje år, hur mycket pengar som går till i "arbetsåtgärder" och vad man får ut av det hela etc (in i oändligheten). Jag vill verkligen veta kostnaderna, först då kan man väga det mot varandra och fundera över vad som är bra och dåligt och vad som kan förbättras (kanske borde vi avliva all 80-åringar, fatta vad pengar man skulle tjäna på lite hederlig ättestupa. Jag menar, de har ju redan levt ett långt och gott liv).

Just invandringskostnaderna skulle jag gärna sätta Maceij Zaremba på att undersöka, kanske tillsammans med någon smart matematiker (Steven Levitt, eller motsvarande svensk). Inget tyckande, endast siffer-journalistik och forskning.

Nämnas bör också att jag sedan har den ideologiska övertygelsen att vi helt enkelt får acceptera en del utgifter pga omvärldens och våra medmänniskors laster/misstag/otur/dumhet. Klart man kan försöka begränsa dem, men att operera lungcancer på en rökare tycker jag är självklart. Likaså att operera höftleder på gamlingar som envisas att vara ute och gå när det är halt. Eller skolgång för alla medborgare. Eller socialbidrag till missbrukare. Ättestupa är inte något riktigt val om man tror på människors lika värde och hävdar att livet är heligt.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Här finns lite övrig kritik över Sandelins artikel/-lar.
Lite svamligt, men ändå med sina poänger från Tomas Melin, glad miljöpartist.

Mer kritik.
[url="http://sakine.blogspot.com/2008/04/aprop-sandelins-dn-debatt-artikel.html" said:
sakine[/url] ]I en tid av ständigt etnoporrande - för att använda kommunisten America Vera Savalas ord - påstår journalisten Gunnar Sandelin att journalister mörkar ”obehagliga fakta” om invandrare (8/4 DN Debatt). Visst har han rätt i att offerbeskrivningarna av invandrare har flödat - alltför ofta via journalister och ängsliga politiker fjärran parabolfyllda bostadsområden.
Men vad är det för ”fakta” han tar upp? Vad vill Sandelin? Jo, han önskar sig en statlig utredning (!). Som om det saknas forskning om invandringens ekonomiska effekter sedan 70-talet (Växjö universitet). Som om en siffra som Sandelin langar fram - ”300 miljarder per år” - inte är tagen från den oseriösa sd-bibeln ”Mångkultur eller välfärd?” av Lars Jansson.
”Helhetsbilden kan vara krånglig att reda ut”, skriver Sandelin. Ja, i synnerhet när journalister - på landets största debattsida - rör ihop personliga anekdoter med siffror som ingen seriös ekonom tar i ens med tång.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Ja, först nu kom jag till själva boken. Och bara genom att läsa den lilla beskrivningen av den fick mig att inte tillmäta den särskilt stort värde.

Ta följande formulering:
[url="http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044" said:
Världsmästarna - Julia Cesar[/url] ]Övriga 95 procent är ekonomiska migranter som vill ta del av den svenska välfärden
Så jämför vi det med Maciej Zarembas uppgifter, som säger att 500.000 är adoptivbarn, gästarbetare, studenter, make/maka till svensk medborgare. Hur går det ihop? Jävla dumheter.

Och vem fan skriver en bok under pseudonym? Särskilt en så dåligt vald som Julia Cesar? En lätt googling visar att det är en krönikör från snaphanen.dk (och liknande, enligt mig, nationalistiska / "smyg-rasistiska" hemsidor). Dvs. hon är en ICKE OBJEKTIV FORSKARE/GRANSKARE.
Om boken hade varit skriven av Maceij Zaremba, Steven Levitt, Tim Harford eller vem som helst som jag ser som en "relativt" objektiv granskare av statistik hade det väl gått ann. Men fröken Julia Caesar kan omöjligt anses objektiv, hon har redan pinkat in sig i sitt hörn.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Android IV said:
Ja, först nu kom jag till själva boken. Och bara genom att läsa den lilla beskrivningen av den fick mig att inte tillmäta den särskilt stort värde.

Ta följande formulering:
[url="http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044" said:
Världsmästarna - Julia Cesar[/url] ]Övriga 95 procent är ekonomiska migranter som vill ta del av den svenska välfärden
Så jämför vi det med Maciej Zarembas uppgifter, som säger att 500.000 är adoptivbarn, gästarbetare, studenter, make/maka till svensk medborgare. Hur går det ihop? Jävla dumheter.

Och vem fan skriver en bok under pseudonym? Särskilt en så dåligt vald som Julia Cesar? En lätt googling visar att det är en krönikör från snaphanen.dk (och liknande, enligt mig, nationalistiska / "smyg-rasistiska" hemsidor). Dvs. hon är en ICKE OBJEKTIV FORSKARE/GRANSKARE.
Om boken hade varit skriven av Maceij Zaremba, Steven Levitt, Tim Harford eller vem som helst som jag ser som en "relativt" objektiv granskare av statistik hade det väl gått ann. Men fröken Julia Caesar kan omöjligt anses objektiv, hon har redan pinkat in sig i sitt hörn.
Har du läst Ulf Nilsons artikel så vet du varför journalisten skriver under en pseudonym.

Och angående siffror så kommer du att få ditt lystmäte när SD begär att RUT (Riksdagens utredningstjänst)ska reda ut invandringskostnaderna. Jag tror jag ska mejla mina valda SD-politiker och fråga när de kan komma igång med skiten. Ju snarare desto bättre.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Grisodlar'n said:
Och angående siffror så kommer du att få ditt lystmäte när SD begär att RUT (Riksdagens utredningstjänst)ska reda ut invandringskostnaderna. Jag tror jag ska mejla mina valda SD-politiker och fråga när de kan komma igång med skiten. Ju snarare desto bättre.
Jo. Man får väl hoppas på det. Dock finns väl risken att inget av de andra partierna kommer vilja ge dem någon gehör eftersom förslaget kommer från SD.
Men jag skulle gärna se den årliga kostnaden (betalad skatt - skattekostnader) per invandrare. Liksom de årliga kostnaderna för etniska svenska.
T.ex. bör ju kostnader för skolgång samt vårdkostnader på ålderns höst vara betydligt större för etniskt svenska. Men, om det blir en utredning och den sköts bra är jag nöjd.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vem håller med Gunnar Sandelin?

Gunnar Sandelin är socionom och frilansjournalist.

Nationaldemokraterna är ett parti med klara kopllingar till nynazistiska rörelser.

Gissa vilka som gillar Gunnar?

Dessutom: har ni sett den snygga loggan ND har skaffat sig? Jag tror bestämt att SD har varit förebild!

Vi får nog vänja oss vid att högerextrema partier gör så här.

21kr/dag är vad man får som "ekonomisk migrant". Jo, jag tackar. Dessutom strider det mot den utsaga som Tomelillas flyktinghandläggare kom med i söndags: att flyktingar önskar jobb istället för socialbidrag.

Vem ska man tro på? Och varför vill ND/SD föra ut budskapet att flyktingar tär?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Gäsp. Sveriges invandringspolitik är dålig, det fattar vem som helst. Men att lösningen är färre invandrare är en extrem förenkling. Det är som att bekämpa fattigdom genom att "ta bort" de fattiga.

Kan inte SD flytta istället, jag är för statligt flyttbidrag. Ryssland kommer nog ta emot med öppna armar!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Nu har jag skickat ett mail till en av de SD-politiker jag röstat in i riksdagen. Ska bli spännande att se om man får svar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Re: Vem håller med Gunnar Sandelin?

Basenanji said:
Gunnar Sandelin är socionom och frilansjournalist.

Nationaldemokraterna är ett parti med klara kopllingar till nynazistiska rörelser.

Gissa vilka som gillar Gunnar?

Dessutom: har ni sett den snygga loggan ND har skaffat sig? Jag tror bestämt att SD har varit förebild!
Umm. Om jag förstår dig rätt:

ND har klara nynazistiska kopplingar, vilket är fel. Gunnar Sandelin gör ett sakpåstående som ND gillar. Alltså har Gunnar Sandelin fel.

ND har klara nynazistiska kopplingar, vilket är fel. ND skaffar sig en ny logga som påminner om SDs. Alltså har SD fel (eller ska kopplas ihop med ND på annat sätt).

Jag vet inte, men den här argumentationen håller väl inte någonstans?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns ju ingen som säger att vår integreringspolitik är felfri
Jag gör! Jag gör!

eller okej, vår integrationsminister är islamofob, men om vi bortser från detta signifikanta faktum så...

okej, nej, jag ger mig :gremsuck:

- Ymir, bitter
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker bara att det är intressant att se hur ND flyttar fram sina positioner genom att framstå som ett rumsrent parti. Med snygg blomma och en hemsida kan de föra ut sitt budskap. Bl.a. med hjälp av Sandelin.

Sedan vill jag visa följande artikel om SD:s syn på värdegrunden i skolan. I den artikeln vill SD:s skolpolitiska talesman förbjuda elever att tala andra språk än svenska på rasterna - eftersom detta leder till sämre assimilering.

Alltså, man kan tycka vad som helst om detta, men det går inte att påstå att SD:s politik månar om alla människors lika värde. "Människors lika värde" är dessutom något som Grisodlar'n menar är en omöjlighet.

Bara det är värt att diskutera en stund.
 
Top