Nekromanti Ett litet boktips och några artiklar

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Människor som lever i kackiga områden gör det pga att de måste, inte att de vill. Om de hade möjlighet att flytta till nåt bättre så skulle de allra flesta göra det. Så svaret på din fråga är att anledningen till att de flesta politiker bor i Stockholms innerstad eller i någon villaförort istället för ett betongghetto är helt enkelt att de har råd med det då de flesta heltidspolitiker har ganska höga löner. Jag tycker det inte är något konstigt med det alls.

/Anders
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Jag värjer mig mot grundtanken här: "man kan inte förstå om man inte har upplevt det själv", ett argument som dyker upp då och då. Det ogiltigförklarar liksom folks förmåga till empati och att sätta sig in i hur andra har det om de inte har upplevt det själva. Vad ska det leda till egentligen? Att ingen har rätt att ha en åsikt om något utom vad de själva har erfarenhet av? Då finns det ju ingen grund att diskutera någonting över huvudtaget i samhället, förutom att personer med liknande upplevelser kan ha en åsikt om dessa sinsemellan.

Mvh / Phelan
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mekanurg said:
Finns det för övrigt några exempel på ledande politiker som har deltagit i arbetsmarknadsåtgärder?
Nyamko Sabuni? Hon borde dessutom ha gått SFI. :gremgrin:
Jag har iallafall, efter lite googlande, fått reda på att hon var massös på Studio 88. Hon har även varit arbetslös.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article99908.ab

SFI har hon säkert gått på. När hon var 20-22 år så kunde hon knappt svenska, enligt egen utsago. Bra att SFI verkar ha hjälpt.

Hon har gjort kometkarriär och får väl anses som riktigt skärpt. Här är en som inte gillar henne däremot:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/regeringens-perfekta-alibi-1.638712

"Med bestämda steg och elegant svart klänning klev en sommardag 1995 en ung tjej in på mitt kontor i centrala Stockholm. Efter några minuter lånade hon samtliga svenska riksdagspartiers program. Tre veckor senare ställde hon en fråga: I vilket parti kan en svart kvinna som talar bra svenska göra karriär? Utan att tänka gav jag henne ett svar som ännu plågar mig: det socialliberala folkpartiet. Några minuter senare försvann hon med folkpartiets partiprogram. Tre år senare fanns ett namn som jag kände igen i folkpartiets riksdagslista för Stockholm: Nyamko Sabuni."

Författaren verkar inte tycka att hon är någon politisk eldsjäl precis.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
"Med bestämda steg och elegant svart klänning klev en sommardag 1995 en ung tjej in på mitt kontor i centrala Stockholm. Efter några minuter lånade hon samtliga svenska riksdagspartiers program. Tre veckor senare ställde hon en fråga: I vilket parti kan en svart kvinna som talar bra svenska göra karriär? Utan att tänka gav jag henne ett svar som ännu plågar mig: det socialliberala folkpartiet. Några minuter senare försvann hon med folkpartiets partiprogram. Tre år senare fanns ett namn som jag kände igen i folkpartiets riksdagslista för Stockholm: Nyamko Sabuni."
Snacka om framåtanda. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har lite svårt för Kurdo Baksi, han är för självgod för min smak.. på det där greider-guillou-gubb-sättet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
"Med bestämda steg och elegant svart klänning klev en sommardag 1995 en ung tjej in på mitt kontor i centrala Stockholm. Efter några minuter lånade hon samtliga svenska riksdagspartiers program. Tre veckor senare ställde hon en fråga: I vilket parti kan en svart kvinna som talar bra svenska göra karriär? Utan att tänka gav jag henne ett svar som ännu plågar mig: det socialliberala folkpartiet. Några minuter senare försvann hon med folkpartiets partiprogram. Tre år senare fanns ett namn som jag kände igen i folkpartiets riksdagslista för Stockholm: Nyamko Sabuni."
Snacka om framåtanda. :gremlaugh:
ja, vilken tjej! Tror Kurdo bara är avis.

/T
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Grisodlar'n said:
Hur många politiker bor ute i Sveriges betonggetton?
Utan att kolla så vet jag åtminstone en. Nalin Pekgul bor mig veterligen i en hyresrätt i Rinkeby. Jag tror att hon är bekant.

Grisodlar'n said:
Hur många av dem har varit sjukskrivna?
Ingen aning. Men antyder du att politiker aldrig sjukskriver sig?

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Organ said:
Människor som lever i kackiga områden gör det pga att de måste, inte att de vill. Om de hade möjlighet att flytta till nåt bättre så skulle de allra flesta göra det. Så svaret på din fråga är att anledningen till att de flesta politiker bor i Stockholms innerstad eller i någon villaförort istället för ett betongghetto är helt enkelt att de har råd med det då de flesta heltidspolitiker har ganska höga löner. Jag tycker det inte är något konstigt med det alls.

/Anders
Så är det såklart. jag bor i betongförort, och nästan alla grannar är på väg nånstans så fort de får bättre ställt. Trots allt är det schysstare att bo i en femma med högt i tak vid Nytorget än i en sextiotalskåk i Bredäng. Även om vi har närmare till Mälaren och natur.

Däremot inte sagt att det är vidrigt att bo här. Bättre än att bo i en stor fin villa i Degerfors i alla fall. Det är ju trots allt Stockholm. Det väger ju upp en del. :gremgrin:
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Organ said:
Grisodlar'n said:
Hur många politiker bor ute i Sveriges betonggetton?
Utan att kolla så vet jag åtminstone en. Nalin Pekgul bor mig veterligen i en hyresrätt i Rinkeby. Jag tror att hon är bekant.

Grisodlar'n said:
Hur många av dem har varit sjukskrivna?
Ingen aning. Men antyder du att politiker aldrig sjukskriver sig?

/Anders
Sven-Otto Littorin var sjukskriven långa perioder under sina sista år som minister. Enligt media handlade det om utmattningsdepressioner.

Göran Persson hade väldiga problem med sina höfter. Han klev dessutom inte före i någon vårdkö för att få dem fixade, så han fick periodvis ta starka smärtstillare medan han väntade.

Karin Söder, numera pensionerade centerledare, blev så sjuk att hon tvingades lämna politiken.

Maria Leissner, fd folkpartiledare, var också tvungen att kliva av efter det hälsoproblem hon fick när hennes livskamrat omkom i en trafikolycka.

Räcker det?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Organ said:
Utan att kolla så vet jag åtminstone en. Nalin Pekgul bor mig veterligen i en hyresrätt i Rinkeby. Jag tror att hon är bekant.
Ja, hon är väldigt bekant. Nalin Pekgul gick ut i media med att hon ville flytta från Tensta p g a att det hade blivit för farligt. Hon ville dessutom flytta till ett mindre segregerat område med flera svenskar. Sedan ven nog partipiskan och flytten uteblev.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Phelan said:
Jag värjer mig mot grundtanken här: "man kan inte förstå om man inte har upplevt det själv", ett argument som dyker upp då och då. Det ogiltigförklarar liksom folks förmåga till empati och att sätta sig in i hur andra har det om de inte har upplevt det själva. Vad ska det leda till egentligen? Att ingen har rätt att ha en åsikt om något utom vad de själva har erfarenhet av? Då finns det ju ingen grund att diskutera någonting över huvudtaget i samhället, förutom att personer med liknande upplevelser kan ha en åsikt om dessa sinsemellan.

Mvh / Phelan

Jag håller med.

Och det gör egentligen Grisodlar'n också, om man ska tro vad han säger - han tycker sig ju nämligen kunna uttala sig om kristna och kristendom (utan att vara kristen) och om muslimer (utan att vara muslim) och om politiker (utan att vara politiker, vad jag vet) och så vidare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Grisodlar'n said:
Organ said:
Utan att kolla så vet jag åtminstone en. Nalin Pekgul bor mig veterligen i en hyresrätt i Rinkeby. Jag tror att hon är bekant.
Ja, hon är väldigt bekant. Nalin Pekgul gick ut i media med att hon ville flytta från Tensta p g a att det hade blivit för farligt. Hon ville dessutom flytta till ett mindre segregerat område med flera svenskar. Sedan ven nog partipiskan och flytten uteblev.
Om inte annat så bevisar väl det min tes att de flesta som kan vill flytta ifrån dylika områden.

Jag hade inte hört att hon pratat om att flytta men du har helt rätt. Här är en länk till en artikel i aftonbladet om det hela. Fast har du några belägg för att det var fråga om några vinande piskor som fick henne att ställa in det hela? Eller är det fråga om "det vet man ju hur det ligger till med det"-sanning?

/Anders
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker ju då att han sätter upp en diger lista på absurda, otäcka, och diskriminerande grejer Sabuni varit för, att han därtill avslöjar för oss att hon bara är en hänsynslös opportunist som valde parti baserat på var hon kunde göra karriär, snarare än baserat på någon form av politisk övertygelse...bisarrt som det är för mig att se folk sitta och -hylla- någon som gjort något så föraktligt återstår väl möjligheten att Kurdo Baksi sitter och ljuger, förstås.

Sabunis egna uttalanden står ju dock för sig själva, oavsett. Och där finner vi godbitar som förbud mot andra språk än svenska på skolgårdar, språktester, slöjförbud, och att man bör tvinga alla utländskfödda flickor på högstadiet till gynekologiska undersökningar, vilket måste vara ett av de mer otäcka utspelen i svensk politisk historia. Ska det där föreställa en integrationsminister? Åh herregud.

- Ymir, tar fullständigt avstånd
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag håller med. Jag reagerade också på listan som Kurdo Baksi spaltade upp. Om det han skriver stämmer så vore hon som klippt och skuren för SD.

Fast det behöver ju inte direkt gått till såsom Kurdo Baksi beskriver det utan att han för den skull ljuger. Det räcker med att hon bara uttryckte sig på ett litet annat sätt än Kurdo Baksi minns det för att ställa hela hennes besök på hans kontor och hennes frågor kring passande parti i ett helt annat ljus.

Fast intressant vore det att höra hennes version av det hela.

/Anders
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
krank said:
Phelan said:
Jag värjer mig mot grundtanken här: "man kan inte förstå om man inte har upplevt det själv", ett argument som dyker upp då och då. Det ogiltigförklarar liksom folks förmåga till empati och att sätta sig in i hur andra har det om de inte har upplevt det själva. Vad ska det leda till egentligen? Att ingen har rätt att ha en åsikt om något utom vad de själva har erfarenhet av? Då finns det ju ingen grund att diskutera någonting över huvudtaget i samhället, förutom att personer med liknande upplevelser kan ha en åsikt om dessa sinsemellan.

Mvh / Phelan

Jag håller med.

Och det gör egentligen Grisodlar'n också, om man ska tro vad han säger - han tycker sig ju nämligen kunna uttala sig om kristna och kristendom (utan att vara kristen) och om muslimer (utan att vara muslim) och om politiker (utan att vara politiker, vad jag vet) och så vidare.
Nu förstörde du pedagogiken för mig, det tänkte jag att han skulle fått komma fram till själv!

Mvh / Phelan
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag sklle inte ta Baksi som sanningsvittne rakt av... Han har varit i blåsväder tidigare om sanningshalten i sina utsagor. Minns hans bråk med Eva Gabrielsson (om Stieg Larsson) till exempel.

Säger inte att han ljuger, men han kanske minns fel. :gremgrin:
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Phelan said:
krank said:
Phelan said:
Jag värjer mig mot grundtanken här: "man kan inte förstå om man inte har upplevt det själv", ett argument som dyker upp då och då. Det ogiltigförklarar liksom folks förmåga till empati och att sätta sig in i hur andra har det om de inte har upplevt det själva. Vad ska det leda till egentligen? Att ingen har rätt att ha en åsikt om något utom vad de själva har erfarenhet av? Då finns det ju ingen grund att diskutera någonting över huvudtaget i samhället, förutom att personer med liknande upplevelser kan ha en åsikt om dessa sinsemellan.

Mvh / Phelan

Jag håller med.

Och det gör egentligen Grisodlar'n också, om man ska tro vad han säger - han tycker sig ju nämligen kunna uttala sig om kristna och kristendom (utan att vara kristen) och om muslimer (utan att vara muslim) och om politiker (utan att vara politiker, vad jag vet) och så vidare.
Nu förstörde du pedagogiken för mig, det tänkte jag att han skulle fått komma fram till själv!

Mvh / Phelan
Allt ovanstående är trams. Jag har rätt att uttala mig om kristna och muslimer, eftersom jag kan granska alla de sagotexter de grundar sina liv kring. Vidare har jag rätt i att politikergräddan fjärmar sig alltmer från sina väljare. Det senaste snacket om samarbete över blockgränserna för att stänga ute SD är ett exempel. Det är ju för fan en enda maktkåt sörja. Min största farhåga är att SD ska smittas av tänket och glömma bort varför de blev invalda.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Poängen flög visst över ditt huvud, ska försöka förklara lite mer lågsniffande.

När du säger att politiker är alltmer fjärmade från sina väljare så är det att säga att de inte förstår väljarna för att de har andra erfarenheter och referensramar. Precis samma argument kan ju användas om en ateist som ger sig på att uttala sig om kristna och muslimer. Det du missar är dock att jag tycker det är ett DÅLIGT argument som INTE HÅLLER. Vi har alla tillräckligt med empati och inlevelseförmåga för att kunna ha åsikter och tycka något om saker även om vi inte har personlig erfarenhet. Vad jag (och Krank också, dristar jag mig att säga) menar är att det blir ett konsekvensproblem när du försöker inkompetensförklara politiker i allmänhet för att du tycker de saknar praktisk erfarenhet av din livssituation samtidigt som du gärna uttalar dig med stor kännedom om exempelvis muslimer.

Svordomar och svepande avfärdanden som "trams" betackar jag mig för övrigt ifrån.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Phelan said:
Poängen flög visst över ditt huvud, ska försöka förklara lite mer lågsniffande.

När du säger att politiker är alltmer fjärmade från sina väljare så är det att säga att de inte förstår väljarna för att de har andra erfarenheter och referensramar. Precis samma argument kan ju användas om en ateist som ger sig på att uttala sig om kristna och muslimer. Det du missar är dock att jag tycker det är ett DÅLIGT argument som INTE HÅLLER. Vi har alla tillräckligt med empati och inlevelseförmåga för att kunna ha åsikter och tycka något om saker även om vi inte har personlig erfarenhet. Vad jag (och Krank också, dristar jag mig att säga) menar är att det blir ett konsekvensproblem när du försöker inkompetensförklara politiker i allmänhet för att du tycker de saknar praktisk erfarenhet av din livssituation samtidigt som du gärna uttalar dig med stor kännedom om exempelvis muslimer.

Svordomar och svepande avfärdanden som "trams" betackar jag mig för övrigt ifrån.
Men spydigheter går fint? Många politiker är ju renodlade broilers från ungdomsförbunden. Jag skulle vilja säga att sådana personer har extremt liten anknytning till verkligheten.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Grisodlar'n said:
Phelan said:
Poängen flög visst över ditt huvud, ska försöka förklara lite mer lågsniffande.

När du säger att politiker är alltmer fjärmade från sina väljare så är det att säga att de inte förstår väljarna för att de har andra erfarenheter och referensramar. Precis samma argument kan ju användas om en ateist som ger sig på att uttala sig om kristna och muslimer. Det du missar är dock att jag tycker det är ett DÅLIGT argument som INTE HÅLLER. Vi har alla tillräckligt med empati och inlevelseförmåga för att kunna ha åsikter och tycka något om saker även om vi inte har personlig erfarenhet. Vad jag (och Krank också, dristar jag mig att säga) menar är att det blir ett konsekvensproblem när du försöker inkompetensförklara politiker i allmänhet för att du tycker de saknar praktisk erfarenhet av din livssituation samtidigt som du gärna uttalar dig med stor kännedom om exempelvis muslimer.

Svordomar och svepande avfärdanden som "trams" betackar jag mig för övrigt ifrån.
Men spydigheter går fint? Många politiker är ju renodlade broilers från ungdomsförbunden. Jag skulle vilja säga att sådana personer har extremt liten anknytning till verkligheten.
Menar du folk som gått från ungdomsförbunden och till politiska maktpositioner utan att ha studerat eller arbetat? Ge gärna exempel.
 
Top