Nekromanti Ett förslag rörande särkskrivningar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Däremot så tvekar jag inte ett ögonblick att ryka på Black Dwarf, Skuggvarg, Magnus Seter, Herr Nils, Lokomotiv, Storuggla och en hel hög andra som jag vet är på samma våglängd och kan ta det på rätt sätt. "

Men mig vågar du tydligen inte dyka på. Har du blivit så skrämd av mina inlägg? :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett anständigt förslag

Jag håller med fullständigt. Att bli knäppt på näsan av någon besserwisser när man bara vill få svar på någon enkel fråga är helt förkastligt och uppmuntrar knappast nya användare att fortsätta att besöka forumet. Se till att själv skriva ett språkligt korrekt och relevant svar istället. De flesta av de som stavar dåligt brukar ha mycket goda skäl till detta och gör det knappast för att medvetet reta andra forumiter.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Stentavlor och påhittade citat ...

Den där stentavlan finns – hävdas det – omnämnd i »Isaac Asimov's Book of Facts« (1979) och påstås vara av assyriskt ursprung och från 2800 f. Kr. Hur nu det går ihop – vore den så gammal skulle den väl snarare vara sumerisk. Det kanske menas att den är från det geografiska området Assyrien (som tillsammans med Elam och Mesopotamien ingick i det sumeriska riket) snarare än från det assyriska riket.
Nej, vid denna tidpunkt fanns inget enhetligt sumeriskt rike utan endast ett antal stadstater som var i konflikt med varandra och de kontrollerade aldrig några större områden under längre perioder. Elam (som var en egen stat) och Subartu (som Assyrien hette vid denna tiden och som var ett ganska primitivt område) tillhörde inte Sumerien utan hade egna kulturer, om än påverkade av den sumeriska kulturen. De sumeriska stadsstaterna omfattade en väldigt liten del av dagens Irak även om vissa ickesumeriska stater hade adopterat den sumeriska kulturen, som exempelvis Mari (som dock inte var en sumerisk stat utan en semitisk).

De sumeriska staterna försvann runt 2300 fvt när akkadiska väldet upprättades av ett semitiskt folk (som kom från centrala delarna av dagens Irak men ursprungligen härstammade från dagens Syrien) och Akkad kom att omfatta större delen av den kända världen innan dess fall. Därefter upprättades det första riktiga sumeriska riket som enade stora delar av Mesopotamien (förövrigt första gången sumererna hade ett välde som omfattade större delen av Mesopotamien). Det riket föll i sin tur kring år 2000 fvt när bland annat amoritiska nomader (som förövrigt var semiter) tog kontrollen över Mesopotamien (och därmed förvann såväl sumererna som akkaderna ur historien). Det är i sin tur från dessa nomader som assyrierna och babylonierna härstammar.

Att kalla en lertavla från 2800 fvt för assyrisk (eller från Assyrien) är med andra ord, som du säger, felaktigt. Men att kalla den för sumerisk låter också fel. Att den skulle komma från Subartu kring 2800 fvt tvivlar jag på (men självklart kan jag ha fel) men det fanns skrivkunniga där också vid den tidpunkten. Asimov kan givetvis ha tagit helt fel, utan den kan egentligen komma från Mari, Ebla eller någon av de sumeriska stadstaterna. Eller så är den egentligen från 1800 fvt, för då kan den till och med vara assyrisk. Asimov råkade kanske skriva fel? (Det är lätt hänt, speciellt om redaktören ifråga inte själv var historiekunnig.)

Jag tvivlar inte på lertavlans existens, jag är bara väldigt nyfiken på om det finns något riktigt citat med hänvisning man kan lita på. (Asimov är väl annars främst en SF-författare och inte arkeolog/historiker?) Jag skulle gärna använda citatet i så fall :gremsmile:.

Nella
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Stentavlor och påhittade citat ...

Huruvida stentavlan är korrekt eller ej är väl ändå mindre intressant. Poängen är ju att man i alla tider beklagat sig över ungdomarnas fel och brister. Men jag måste säga att jag är imponerad över dina kunskaper. :gremsmile:
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Stentavlor och påhittade citat ...

"Huruvida stentavlan är korrekt eller ej är väl ändå mindre intressant. Poängen är ju att man i alla tider beklagat sig över ungdomarnas fel och brister. "

Ja och jag gillade citatet just på grund av det :gremsmile:. Men citatet har inget värde i sig om det inte är ett verkligt citat, och för att jag skall kunna ta det på allvar (använda mig av det) så måste jag ha en korrekt källa.

Nella
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Men mig vågar du tydligen inte dyka på. Har du blivit så skrämd av mina inlägg?
Tvärtom, jag är så oskrämd av dig att jag klassade in dig bland "en hel hög andra".

Men det kan ju vara något att tänka på för de som jag drabbar. När jag hoppar på någon så innebär det att jag anser att de är tuffa nog att överleva mina multipla sarkasmer. Det är ett bra betyg.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tyvärr...

... har jag ingen direkt referens till stentavlan i fråga, bara diverse andra ställen där den citeras. Jag tror det första stället jag såg citatet var på ett INWO-kort, fast där har jag för mig att det hänvisas till Babylon och inte Assyrien.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag håller med...

Jag skriver själv isär då och då, och även om jag inte fått några komentarer på forumet så har jag fått det av kompisar som läser forumet (och nångång av dem i inlägg på forumet). Det är inte så roligt faktiskt, men samtidigt vet man ju att man har något att förbättra. Jag skriver också rätt ofta fel (eftersom jag skriver rätt fort och ofta inte orkar förhandsgranska inlägget) vilket leder till att vissa bokstäver hamnar på fel ställe osv. Ett ord jag har fått problem med på senare tid är kanske, tycker det ligger fel på tangentbordet... :gremsmile: Om ni stör er på mina "kankse" och dylika felstavningar får nu finna er i att jag har lite problem med det ordet just nu men det går förhoppninsvis över... :gremsmile:

Detta inlägg skriver jag lite saktare för att det inte ska bli fel :gremwink: . I och med den här tråden har jag märkt att vissa faktiskt stör sig på felskrivningar så jag kanske ska förhandsgranska lite mer i fortsättningen... Jag vill ju inte förlora respekten från en massa folk bara för att jag inte orkar skriva lite noggrant... Och om någon stör sig på att jag skriver slarvigt så får de gärna ta upp det med mig på ett vänligt och konstruktivt vis (eller något annat ni stör eller irriterar er på :gremsmile: ), fast då helst via PM då man inte ska förstöra en tråd med sådant tjafs.

Jag tror alltså att det kan vara bra att få lite feedback, men det får ABSOLUT inte röra sig om något form av påhopp utan på ett vänligt, konkret, konstruktivt och lärorikt sätt, och helst via privatameddelanden. Det är inte roligt att bli offentligt uthängd!

Men jag håller ju med dig! Inga anvisningar till sådana förkastliga sidor som skrivihop.nu (som jag en gång blev hänvisad till av en kompis...) och inga påhopp whatsoever! Men lite vänlig och konstruktiv kritik kan vara nyttigt, fast man ska helst inte ge det till en ny användare då risken finns att de lägger ned sin verksamhet på forumet...

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag är här för att lära, inte bara om rollspel utan om lite allt möjligt (som Bronsåldern t ex Nella :gremwink: ), om mitt språk förbättras av min vistelse här är ju det ett plus, och om ingen gör mig uppmärksam på det kommer det ju inte att förbättras. Men man måste också komma ihåg att jag och de flesta andra här också är här för att ha roligt, och om någon blir bespottad, hånad, förolämpad eller utskrattad för något så trivialt som ens språk och därmed inte vill vistas här något mer, då borde de användarna tänka till både en och tre gånger.

/Herr Balderk, som kan skriva bra bara han vill...
 
Top