Nekromanti Ett förslag rörande särkskrivningar

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Vilka regler är det som gäller när folk pikar andra för att de särskriver eller rent av stavar fel? Jag kanske har missat det men jag hittade inget när jag sökte i FAQen eller tittade på reglerna.

Det är så trist när folk som tror sig skriva mer korrekt än andra ger sig på dem med fingervisningar om hur man skriver. Jag tycker att detta "endast" är ett forum och därför kan folk gott få skriva så slappt de själva vill (det är deras problem om folk undviker deras postningar eller om missförstånd uppstår). Jag kan verkligen tänka mig att folk kan bli väldigt sårade när de får en hänvisning på ett arrogant vis till Skrivihop.nu (eller vad nu sidan heter), jag tror i alla fall jag skulle bli det. Den som vill bli rättad får be om det, anta aldrig att någon vill bli det.

Jag kan också tänka mig att nybörjare som kommer till www.rollspel.nu helt enkelt tröttnar på att delta ifall någon arrogant typ pikar dem för att de råkat skriva lite fel och helt ignorerar vad postningen egentligen handlade om. Därmed handlar det inte om att man vill delta i diskussionen utan endast om att hävda sig på någon annans bekostnad.

Vad vill jag säga då? Jo, jag föreslår att administratörerna och moderatorerna tar ett beslut om att helt enkelt ge varningar till folk som rackar ned på särskrivare, felstavare och alla andra vars enda brott är slarv, misstag eller okunskap (och i vissa fall ett medfött handikapp). Upprepade varningar kan därefter leda till att översittarna blir utkastade från forumet om de vägrar att bättra sig. Det är helt enkelt inget trevligt forumsklimat där vissa påpekar för andra att de gjort några slarvfel.

Nu tycker jag inte det här är ett stort problem längre men jag vill minnas att det var väldigt mycket sådant en tid. Med tanke på att jag nyligen sett något liknande ske på Eon-forumet så tycker jag att man gott kan sätta upp några sorts regler som avskräcker användare från att "påpeka" andras uppenbara fel och misstag.

Vad tror ni?

Jag hoppas att redaktionen tycker att förslaget låter som en bra idé.

Nella - Skriver inget vidare själv och talar därmed för egen sak
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag tycker att det låter som ett bra förslag, för att det blir lätt trådar som urartar när man märker stavningen sådär, men faktafel eller fel i länkar till exempel måste ju få kommenteras även om det ska göras på ett snyggt och trevligt sätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Well...

Givetvis ska man inte posta inlägg som inte har med diskussionen att göra - i det här fallet inte racka ned på särskrivare och dylikt, det vill säga, men samtidigt...jag ser ingen anledning till att man inte kan förvänta sig att folk försöker använda relativt god svenska här på forumet - få rollspelare lär behärska svenska så dåligt att de inte kan stava rätt och skriva ihop. Rent slarv är vad det handlar om, och personligen känner jag att särskrivningar och dylikt fullständigt dödar min respekt för inläggsskrivaren. Dessutom är det svårt och irriterande att läsa. ansträngade kan det inte vara att försöka undvika slarvfel - är inlägg bara något man hastigt och spontant skriver ihop utan att bry sig minsta om deras upplägg? Inte i min värld.

Ergo, klagomål på särskrivningar och dylikt hör definitivt inte hemma här, men jag tycker samtidigt det är alltför mycket direkt värdelös svenska här på forumet. Kom igen, folket - ni kan bättre.

Och du, Kornella...ditt språk är det definitivt inget fel på.

- Ymir, får erkänna att han verkligen avskyr särskrivningar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Well...

Det måste ju vara ömsesidigt. Man skriver så gott man kan, och slipper meningslösa tillsägningar...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Well...

få rollspelare lär behärska svenska så dåligt att de inte kan stava rätt och skriva ihop. Rent slarv är vad det handlar om

Vad grundar du det på? Själv upplever jag att väldigt många i min omgivning, även folk som fått fullgod grundskoleundervisning i svenska, har problem med att få ihop de sammansatta orden, och man kan nog anta att en hel del av forumets medlemmar ännu inte gått ut grundskolan. Särskrivning är ett gammalt problem i Sverige. Jag är övertygad om att de som har problem med stavningen gör så gott de kan.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Jag tycker att det låter som ett bra förslag, för att det blir lätt trådar som urartar när man märker stavningen sådär, men faktafel eller fel i länkar till exempel måste ju få kommenteras även om det ska göras på ett snyggt och trevligt sätt.
Jag tycker att det är en självklarhet att man skall påpeka rena faktafel, annars blir det ingen diskussion. Fel på länkar är också helt okej för då tar man en aktiv del i postningen och vill veta mer, genom att klicka på länken.

Jag vänder mig endast emot särskrivningsgnällarna just nu. Jag tycker att de håller en nivå i stil med att reta någon för att de är handikappade eller har fula kläder med mera.

Ber någon om hjälp så antar jag att det är okej, men det borde skötas privat.

Sist men inte minst tycker jag allt bör göras på ett snyggt och trevligt sätt, även om det är lite svårt ibland :gremwink:.

Nella
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Well... Brunn...

Rent slarv är vad det handlar om, och personligen känner jag att särskrivningar och dylikt fullständigt dödar min respekt för inläggsskrivaren. Dessutom är det svårt och irriterande att läsa. Så ansträngade kan det inte vara att försöka undvika slarvfel - är inlägg bara något man hastigt och spontant skriver ihop utan att bry sig minsta om deras upplägg? Inte i min värld.

Delvis håller jag med dig, det är trevligare att läsa rättstavade inlägg än inlägg som dräller av stavfel, men dödar respekt tycker jag inte att det gör med lite satvfel :gremsmile: . Nu hänger jag inte på Eon-forumet (som Kornella nämnde) men de 5 forum jag dräller på tycker jag inte lider så värst mycket av stavfel & elaka anmärkningar. Fast ibland ser man ju inlägg med typ 50% felstavningar och då undrar man ju lite vad som pågår....

Jag skyller all felstavning på att ungarna nu för tiden sitter med Microsoft Word och använder autostavning och inte lär sig skriva/korrekturläsa ordentligt!....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Well...

Nej, tyvärr rör det sig sällan om rent slarv utan de agerar mot bättre vetande. Det är ett betydligt större problem än vad du tror. Jag skyller allt på att barnen läser mindre böcker än tidigare...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Well...

Det finns ingen värdelös svenska, bara begriplig och obegriplig. Är en text begriplig är jag bredd att acceptera den.

Jag skyller all felstavning nu för tiden på att så många har tillgång till internet som, i min idealistiska fantasi, är ett demokratiskt forum ('forum' i överförd betydelse, alltså. Inte ettt konkret forum som det här. Nu tappade jag tråden lite grann. Nåja) där alla får uttrycka sina åsikter utan att censureras vare sig på grund av sina åsikter eller hur åsikterna framförs.

På den gamla goda tiden var den som inte kunde stava socialt handikappad, eftersom hans/hennes åsikter inte hade vidare stor chans att publiceras i till exempel tidningar eller böcker, där man måste hålla en viss standard i fråga om bland annat stavning. De som inte kunde stava fick inte framföra sina åsikter, alltså fanns det inga stavfel. Nu finns internet och ställen som det här, där det inte krävs någonting i fråga om stavning. Här kan alla framföra sina åsikter, också de som inte kan stava. Och det är bra. Jag kommer hit för att ta del av andras åsikter, inte deras stavning.

-JPS-
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Mja

Det finns flera sidor i den frågan skulle jag vilja mena. Och även om inte alla är så expemplariska så anser inte jag att det skall innebära spöstraff att man påpekar om något är galet.

Däremot så bör inte posten vara helt och endast OT eftersom det tenderar att röra till det och ta udden ur vad tråden egentligen handlade om.

Däremot så är även jag av åsikten att rent och skärt slarv när man skriver utgör en stor risk att det blir missförstånd och att man tappar förtroendet för den som skriver. Jag tycker inte att en diskussion skall kräva att man inte får kritisera någon eller något, varför skall man diskutera om man endast får skriva på forumet om man håller med?

Att trakassera eller bete sig illa är oacceptabelt men att bli irriterad över att någon påpekar ett vanlig fel som väldigt många inte är medvetna om. Särskrivningarna är det troligt att dom kommer från engelska influenser där man faktiskt skriver isär saker. Men på svenska blir det lätt väldigt fel när man skriver isär och det är ganska onödigt, kan man då med en liten anmärkning påpeka detta tycker jag inte att det kan kallas för trakasserier, eller att man försöker hävda sig, vara viktig eller något liknande. Om något skulle sådana anklagelser räknas som trakasserier snarare än ett påpekande om en särkskrivning!

Slutligen
Det bör inte vara förbjudet att skriva fel, att man framstår som mindre trovärdig och dålig skrivare är på varje skribents eget ansvar. Det bör heller inte vara otillåtet att påpeka när andra skriver fel så att dom har en chans att bättra sig däremot bör det inte bli så att hela tråden mynnar ut och blir en lektion i svenska.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Mja

Det bör inte vara förbjudet att skriva fel, att man framstår som mindre trovärdig och dålig skrivare är på varje skribents eget ansvar. Det bör heller inte vara otillåtet att påpeka när andra skriver fel så att dom har en chans att bättra sig däremot bör det inte bli så att hela tråden mynnar ut och blir en lektion i svenska.


Det är inte det här Kornella vänder sig emot, utan de rena påhoppen som ibland förekommer. Ingen kommer bli bättre av att höra "lär dig skriva ihop ord din knäppis, heja skrivihop.nu! Abalzar - språkpolisen".
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, dels håller jag med dig. Allt som gör det lättare för forumsanvändarna att framföra sina idéer är bra, och en mer tolerant miljö är utan tvivel en sån sak. Stavfel är ingenting som stör mig särskilt mycket. Jag anstränger mig inte för att stava rätt, så därför tycker jag inte att jag kan kräva det av andra.

Men samtidigt tycker jag inte att någon ska varnas eller stängas av för att de vill att andra ska stava bättre. Antagligen är jag onödigt naiv, men jag tror att de som påpekar stavfel och särskrivningar faktiskt tycker att de gör något bra. Ibland kräver den här tron att jag aktivt tolkar om deras upprörda skrivihopinlägg, men jag tror det i alla fall. Precis som jag är beredd att acceptera stavfel är jag beredd att acceptera att andra inte accepterar stavfel.

Fast då kommer vi ju till själva problemet. Om någon skriver "JAg undra om dte fins några bra roll spel" och det enda svar han får är "skrivihop.nu. Och lär dig stava." så blir ju resultatet knappast en rollspelare och aktiv forumsanvändare mer. Så något slags åtgärd behövs kanske (fast det har väl blivit bättre på sista tiden i alla fall). Men jag är mycket tveksam till om avstängning och hot av avstängning är rätt metod.

-JPS-
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Gott

Håller fullt med om att man inte får bete sig som skit eller göra några rena påhopp oavsätt ämne. Det tänker inte jag försvara.

Jag kände mig dock ganska anklagad av poster såsom "var inte dryg" "Urs du trakasserar" "fy skäms" "stäng av och bestraffa sådana som dig" -poster när jag gjorde ett påpekande om en särkskrivning som lär ha gett upphov till den här diskussionen.

Jag kan erkänna att det var OT men jag känner mig rätt påhoppad själv vilket inte är så roligt.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Gott

Jag har läst ditt inlägg och jag förstår varför folk har reagerat på det. Bara för att man slänger dit en ful gul figur som ser glad ut så kommer man inte undan med vad som helst, även om man kan tycka att det du skrivit är relativt harmlöst. Det tycker i alla fall inte jag, och uppenbarligen är det fler som håller med mig.

Du talar ju själv om att du vill ge konstruktiv kritik, att rätta någon och hänvisa till en hemsida ser inte jag som någonting konstruktivt. Nästa gång föreslår jag att du lägger fram det på ett bättre sätt (om du nödvändigtvis känner att du måste säga någonting - vill du arbeta för att bibehålla det svenska språket tror jag den här platsen är helt fel ställe att jobba på, jag föreslår en svensklärarutbildning så du kan "rädda" de kommande generationerna).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Ni skyller på än det ena, än det andra

Quan'talis:
Jag skyller all felstavning nu för tiden på att så många har tillgång till internet

Azagthoth
Jag skyller allt på att barnen läser mindre böcker än tidigare...

Feuflux
Jag skyller all felstavning på att ungarna nu för tiden sitter med Microsoft Word och använder autostavning och inte lär sig skriva/korrekturläsa ordentligt!....

Kära nån!

Ni tror inte att förklaringen till att ungar skriver illa kan ha att göra med att de är ungar. Var ni verkligen såna stavningsvirtuoser i deras ålder (okej, jag kan ju erkänna att jag var det :gremgrin:, och kanske ni också, men knappast alla i er ålder väl?). Sluta försöka undervisa ungarna: sånt får de nog av i skolan. De är barn, och de lär sig nog så småningom.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag håller med. Folk skriver inte dåligt för att jävlas med andra.

Jag kan själv tycka att det är jobbigt att läsa ett inlägg på två sidor, skrivet precis som författaren tänkt, bara gementer, stavat som det uttalas, ett enda stycke utan punkt, komma eller mellanslag, helt utan struktur (sådana inlägg har förekommit). Jag kan dock välja att inte läsa det, jag behöver inte hoppa på honom (jag tror det är en chattskada...).

Nästa gång jag ser någon som inte kan skilja på 'de' och 'dem' så planerar jag dock att använda en osthyvel på ej avsett vis... :gremgrin:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Ni skyller på än det ena, än det andra

Jo, det är just det jg menar (från början var mitt inlägg tänkt att vara ett svar på Feuflux inlägg, det var därför jag överhuvudtaget tog upp saken. Sen märkte jag att det passade bättre som ett svar på Ymirs inlägg, och därför flyttade jag det). Folk (och inte bara ungar) har alltid stavat fel, men för stavade man fel hemma i sin kammare och nu stavar man fel på rollspel.nus forum. Jag försöker inte undervisa ungarna, jag försöker utan att direkt säga det antyda att Ymir är en intolerant elitist och att jag är en bättre människa ( :gremwink: ).

-JPS- inte fullständigt allvarlig
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Ni skyller på än det ena, än det andra

Sorry.

Som vanligt läste jag inte inlägget jag svarade på tillräckligt noggrant. Dumma, dumma mig! :gremmad:

Kritiken kvarstår dock mot er andra, Feuflux och Azagthoth, och hör sen! :gremmad:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
»Den gamla goda tiden« ...

»På den gamla goda tiden var den som inte kunde stava socialt handikappad, eftersom hans/hennes åsikter inte hade vidare stor chans att publiceras i till exempel tidningar eller böcker, där man måste hålla en viss standard i fråga om bland annat stavning. De som inte kunde stava fick inte framföra sina åsikter, alltså fanns det inga stavfel.«

Nix!

Så sent som i slutet av åttiotalet, när jag praktiserade på en morgontidning, fanns något som kallades »inskriverskor«. När en text kom till en tidning – oavsett vem som skrivit den, journalist eller insändarskribent – hamnade den hos en person (oftast kvinna) som skrev in den i tidningens fotosättningssystem. Samtidigt rättade hon alla skrivfel. Sedan gick texten på korrekturläsning, där eventuella kvarvarande fel korrigerades. Först efter det monterades texten på sidan.

Idag finns, p.g.a. den digitala revolutionen, inga inskriverskor, och det åligger varje skribent att själv korrekturläsa sin text. Det säger sig självt att detta sänker kvaliteten på texterna. Det går inte en dag utan att jag upptäcker fel (utan att leta) i både DN och SvD.

På boksidan finns dock fortfarande ett system med korrekturläsare och redaktörer som ska förhindra att skrivfel förekommer i den tryckta boken. Har författaren en tillräckligt bra idé, är dåligt språkbruk inget hinder för utgivning.

De som skriver här på forumen har ingen som skriver in texten åt dem, och troligen heller ingen korrekturläsare. Därför tycker jag (som du) att man inte kan kräva att alla stavar rätt och skriver ihop hela tiden.

Jag har själv varit språkfascist, men är på bättringsvägen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: »Den gamla goda tiden« ...

De som skriver här på forumen har ingen som skriver in texten åt dem, och troligen heller ingen korrekturläsare. Därför tycker jag (som du) att man inte kan kräva att alla stavar rätt och skriver ihop hela tiden.

Jag har själv varit språkfascist, men är på bättringsvägen.
Hm, jag ser en lösning på problemet här...

Om du fortsätter vara språkfascist så skickar vi alla in våra virriga inlägg till dig som renskriver dem innan de publiceras! Bra svenska med ett minimum av arbete (för oss andra). :gremgrin:

Idag finns, p.g.a. den digitala revolutionen, inga inskriverskor, och det åligger varje skribent att själv korrekturläsa sin text. Det säger sig självt att detta sänker kvaliteten på texterna. Det går inte en dag utan att jag upptäcker fel (utan att leta) i både DN och SvD.
Det här är ett problem även i andra sammanhang. Man tar bort sekreterare vilket innebär att folk helt plötsligt måste skriva själv. Resultatet blir dåligt språk, folk som försöker göra kolumner med mellanslag, vansinniga layouter osv. Man kan inte vara bra på allt.

Varför inte låta exempelvis en läkare vara bra läkare och låta någon som är bra på att formulera (råkade just göra en i sammanhanget passande felstavning som jag korrigerade där: forumulera) sig skriftligt sköta skrivandet?

Varför inte låta programmerare programmera och låta andra författa manualer, hjälptexter, projektdokumentation och annat kringplock?
 
Top