Nekromanti Ett förslag rörande särkskrivningar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Svenska gymnasiet (OT med lite OnTopic)

När det rapporteras om svenska gymnasieskolor i nyheterna får man höra en av följande saker:
1) Eleverna är mycket mer stressade och har högre krav på sig nu än förr.
2) Eleverna lär sig mindre nu än förr.
Är det bara jag som har svårt att få detta att gå ihop?
Som jag ser det är problemet att ett dåligt betyg plötsligt har fått ett namn som visar att det är ett dåligt betyg. Om man fick en tvåa i det gamla siffersystemet så visade det att man inte lärt sig tillräckligt mycket, men det var fortfarande bara en siffra. Nu står det svart på vitt att man inte är godkänd.
Svara INTE om du inte har något otroligt klokt att säga för det här är redan för långt från trådens ursprungliga fråga...

...som är vettig. En massa gnäll på andras brist på språkvett tar bara upp en massa plats. Det hjälper dessutom antagligen inte att påpeka eventuella fel. Låt missdådarens svensklärare sköta det och om missdådaren inte har någon sådan längre: bit ihop och acceptera honom/henne som förlorad.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Du känner mig för bra...

Jag läste Skuggvargs inlägg och tänkte svara, sedan såg jag följande:

Nu har troberg säkert något vitsigt svar på ditt inlägg, så han kommer att svara ändå, men jag ska förekomma honom tänkte jag.
Skit också tänkte jag. Nåja, då svarar jag på det här inlägget i stället. Ha:

...vilket i sin tur kommer att leda till att han svarar på dethär inlägget istället.
Fan också, vad ska jag göra nu då...

...fast nu när jag skrev så vet man aldrig.
Ha! Överlistade dig! Jag svarade på det här inlägget!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Svenska gymnasiet (OT med lite OnTopic)

...som är vettig. En massa gnäll på andras brist på språkvett tar bara upp en massa plats. Det hjälper dessutom antagligen inte att påpeka eventuella fel. Låt missdådarens svensklärare sköta det och om missdådaren inte har någon sådan längre: bit ihop och acceptera honom/henne som förlorad.

Förlorad är väl ett lite starkt uttryck, men jag kan i alla fall meddela att vi har tagit upp frågan för diskussion. Vi får väl se om det leder till någon slags policy kring dessa frågor.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Min citat-teknik ...

»Okej, om det nu skall bråkas om språk så måste jag rikta våldsam [...] avsky mot [...] dig [...]«

Vad är det här? Personangrepp?

Skämt åsido: Eftersom jag bara kommenterade den delen av ditt inlägg som jag citerade såg jag ingen anledning att ta med alltihop. Nästa gång lovar jag att använda tre punkter inom hakparantes för att markera utelämnad text.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Min citat-teknik ...

Eftersom jag bara kommenterade den delen av ditt inlägg som jag citerade såg jag ingen anledning att ta med alltihop.

Men i det här fallet rörde det sig om två ynkliga punkter som inte fick vara med...
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Man förstår ju trots allt vad som menas om någon skriver "sär skrivning" eller "kassa apparater", även om det ser lite lustigt ut i 2 % av fallen.
Ah just det, det glömde jag ta med i min postning :gremsmile:. Så länge man förstår vad som skrivs så tycker jag gott man kan ha överseende med det eftersom det endast är ett forum och inte en vetenskaplig avhandling eller ett skönlitterärt verk.

Nella
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Fast det är väl OK att kommentera de gånger det blir en lustig effekt? Exempelvis om någon berättar om en karaktär som är tänd på en svart hårig tjej? Då faller det väl egentligen bland vanligt ordvitsande, felciteringar, medvetna misstolkningar, avsiktliga missförstånd, immunitet mot sarkasm & ironi och annat som är internets gedigna grundstomme?
Jag tycker man skall ta det säkra före det osäkra att inte ta chansen att använda ett sådant skämt (speciellt om man förstår vad som egentligen menades) eftersom det verkligen kan såra den personen som skriver.

Det finns mycket annat att göra sig lustig över på forumen än något så känsligt som hur folk skriver :gremsmile:.

Nella
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Du börjar bli gammal. [ANT]

Världen degenererar nu för tiden. Mutor och korruption finns överallt. Barn lyder inte längre sina föräldrar, alla vill skriva böcker, och det är uppenbart att världens ände inte kan vara långt borta.
- Assyrisk stentavla, ca. 2800 f Kr.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Japp! Skriv mer om särkar!

Jag är benägen att hålla med. Jag skulle dock vilja ha någon slags uttalad policy från administratörerna och moderatorerna i så fall så att alla moderatorer och adminsar följer färg. Det får definitivt inte bli godtyckligt.
Jag vill också naturligtvis se en uttalad policy i forumsreglerna som moderatorer och adminsar rättar sig efter. Det ser jag som en självklarhet om nu ett sorts utalat "förbud" skall införas. Jag måste ha missat det i min postning. :gremsmile:

I slutändan är det dock upp till redaktionen att avgöra vad som skall gälla framöver.

Nella
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Du börjar bli gammal. [ANT]

Oj kära nån, den där stentavlan har jag aldrig hört talas om. Fast 2800 före vår tideräkning kan det inte vara eftersom då fanns inte assyrierna som ett folk. Vid denna tidpunkt var de inte ens en glimt i deras urmoders och urfaders ögon;). Det borde istället vara mellan 2000 fvt som tidigast och 600 fvt som senast.

Har du händelsevis en referens till stentavlan ifråga, det vore ett urbra citat att använda i alla möjliga sammanhang :gremsmile:.

Nella
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag tycker man skall ta det säkra före det osäkra att inte ta chansen att använda ett sådant skämt (speciellt om man förstår vad som egentligen menades) eftersom det verkligen kan såra den personen som skriver.
Men... då... då... då är ju internet helt meningslöst!

Skämt åsido, det beror väl på hur man säger det. Tar man det som ett skämt när det finns någon rolighet i det så tror jag ingen misstycker. Om man däremot bara klagar utan någon annan poäng än att det är fel så skulle i alla fall jag bli irriterad.

Jag skriver själv mycket fel här, framför allt beroende på att jag skriver inlägg på fem olika tangentbord, varav tre inte är Keytronic. Rena felslag med andra ord. Skulle folk börja anmärka på att jag råkar slå onte när jag menar inte så skulle jag bli irriterad, om jag däremot råkade skriva "Mitt svar är som vanligt ett runkande..." i stället för "Mitt svar är som vanligt ett rungande..." så skulle jag förvänta mig skämt och inte ta åt mig.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
21 år och ålderskomplex. [ANT]

Så enkelt är det!

Ungefär så är det. Jag är ju bara 21 år, jag ska inte ha ålderskomplex. Yargh! Jag vill inte bli gammal, jag är inte klar med att vara barn än. *Börjar gråta* Mamma!...

OT-varning.... jag är klar i den här änden av tråden tror jag....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med dig till fullo !

Tycker åxå att det är fruktansvärt trist att folk & fä ska pika en för enns stavning ! huvudsaken är ju att man fattar vad som MENAS & INTE hur man skriver det hela.
Är ju heler ingen världsmästare på att stava & sånt.. Men, tydligen så fatatr alal vad jag skriver ändå.. :gremgrin:
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
"Mitt svar är som vanligt ett runkande..." i stället för "Mitt svar är som vanligt ett rungande..." så skulle jag förvänta mig skämt och inte ta åt mig.
I sådana fall så tror jag nog de flesta kan ta det med ett gott skratt.

Jag skrev exempelvis "Särkskrivningar" och Krille sade genast som något om särkar, det tog jag som ett roligt skämt och bjöd på det. Men jag kunde faktiskt också ha tagit illa vid mig, det är olika för olika personer.

Ytterst är det upp till var och en att se till att vara snäll emot sin näste. Lite borde man kanske också kunna tåla, men samtidigt MÅSTE man inte tåla, tycker jag.

Men jag förstår din poäng och håller med dig till större delen.

Nella
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Jag skrev exempelvis "Särkskrivningar" och Krille sade genast som något om särkar, det tog jag som ett roligt skämt och bjöd på det. Men jag kunde faktiskt också ha tagit illa vid mig, det är olika för olika personer.

Stora skillnaden ligger kanske mellan gammal och ny forumist. Du kan ta en sådan grej, men 10-åriga Hubert som gör sitt första inlägg på forumet och möts av en sådan grej kanske inte skrivit sitt andra inlägg.... iofs så tror jag inte någon är känslig. Dante drev ju med mig när jag skrev "jag stör mig på folk som säger D&D om drakar och demoner" när jag givetvis menade skriver. Jag tog ingen skada av det. :gremtongue:

Hmm, varning för dubbelmoral, jag klagar ju på felstavning längre ner i tråden....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Stora skillnaden ligger kanske mellan gammal och ny forumist.
Bra kommentar.

Jag klagar nästan aldrig på någon med mindre än 30 inlägg eller så (vissa undantag har funnits, men då har det varit av andra anledningar och attans välförtjänt). Däremot så tvekar jag inte ett ögonblick att ryka på Black Dwarf, Skuggvarg, Magnus Seter, Herr Nils, Lokomotiv, Storuggla och en hel hög andra som jag vet är på samma våglängd och kan ta det på rätt sätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Det blir bara värre... [Massivt OT, men kul]

Jag är ju bara 21 år
Och du kan fortfarande gå utan käpp!?!?!?!

Jag kan inte låta bli att brista ut i sång!

Life's Gonna Suck

By Denis Leary and Chris Phillips

Spoken:
This is a special moment right now,
We'd like to take this time to tell all the kids at home,
Send your parents out of the room.
This is a kid's song.

Life's gonna suck when you grow up, when you grow up, when you grow up.
Life's gonna suck when you grow up, it sucks pretty bad right now.

Hey, if you know the words, sing along!

You're gonna have to mow the lawn, do the dishes, make your bed.
You're gonna have to go to school until you're seventeen.

It's gonna seem about three times as long as that!

You might have to go to war, shoot a gun, kill a nun.
You might have to go to war when you get outta school!

Hey, cheer up kids, it gets a lot worse!

You're gonna have to deal with stress, deal with stress, deal with stress.
You're gonna be a giant mess when you get back from the war.

Santa Clause does not exist, and there is no Easter Bunny.
You'll find out when you grow up that Big Bird isn't funny!
(Funny...Funny...Yahahahahaha....)

Life's gonna suck when you grow up, when you grow up, when you grow up.
Life's gonna suck when you grow up, it sucks pretty bad right now!

You're gonna wind up smoking crack, on your back, face the fact.
You're gonna wind up hooked on smack, and then you're gonna die!

AND THEN YOU'RE GONNA DIEEEEEEEEE! HEY-HEY!
Förstår du bättre nu?

jag är klar
Pöh, 21, då är man inte klar. Då är man färdig!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Stentavlor och påhittade citat ...

Den där stentavlan finns – hävdas det – omnämnd i »Isaac Asimov's Book of Facts« (1979) och påstås vara av assyriskt ursprung och från 2800 f. Kr. Hur nu det går ihop – vore den så gammal skulle den väl snarare vara sumerisk. Det kanske menas att den är från det geografiska området Assyrien (som tillsammans med Elam och Mesopotamien ingick i det sumeriska riket) snarare än från det assyriska riket.

En snabb sökning på nätet ger vid handen att folk förvrängt både text och tidpunkt en smula:

[color:\\"#666666\\"]»Our earth is degenerate in these latter days. There are signs that the world is speedily coming to an end. Bribery and corruption are common.« (2800 f. Kr.)

»The Earth is degenerating today. Bribery and corruption abound. Children no longer obey their parents, every man wants to write a book, and it is evident that the end of the world is fast approaching.« (2800 f. Kr.)

»Society is deteriorating. Bribery and corruption abound. Children no longer respect their parents and everyone thinks they have a book or story to tell. It is clear that the collapse or end of the world is at hand.« (3000 f. Kr.)[/color]

Det här »citatet« brukar ofta sammanblandas med något som omväxlande Sokrates och Platon påstås ha sagt:

[color:\\"#666666\\"]»Our teenagers love luxury. They have bad manners, contempt for authority, they show disrespect for their parents, they mock them at home and tyranize their teachers at school.«

»Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers.«

»The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers«[/color]

Forskare på ämnet kan inte verifiera att vare sig Sokrates eller Platon sagt något av ovanstående. Däremot tror de sig ha funnit ursprunget till denna antika Klintbergare:

[color:\\"#666666\\"]»I mean such things as these: – when the young are to be silent before their elders; how they are to show respect to them by standing and making them sit; what honour is due to parents; what garments or shoes are to be worn; the mode of dressing the hair; deportment and manners in general. You would agree with me? – Yes.« (Sokrates citeras i Platons »Republiken«, fjärde boken)[/color]

Några egentliga belägg för den beryktade stentavlans existens har jag inte funnit (vilket i och för sig inte behöver betyda att den inte finns).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Stentavlor och påhittade citat ...

Det är bara att konstatera att du inte har någon framtid inom journalistiken. Förstöra en bra historia med fakta och vettig research... Vilken respektabel redaktör som helst skulle sparkat dig på stubben.
 
Top