Nekromanti Ett annorlunda forumspel

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Röstar för Meh, skärp er (2-0)
Röstar för Förebyggande regelstädning (2-0)
Röstar mot Satt i sten (0-2)

Wildebeest ska hugga ved, och inte äta något.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Regelförslag: Avkastning

Ny handling: Ploga

Varelsen plogar upp ett fält. I varje fält kan varelsen så 1 mat, som två rundor senare kommer tillbaka till spelaren som 3 mat. Man kan så hur många gånger man vill i varje fält.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Röstar för ploga

Agluglug spenderar draget med att tigga och ska inte äta något idag
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Om jag inte missat något så har min varelse dött efter att inte ha ätit på två dagar.

Så jag skapar en varelse vid namn Björn den gode.
Björn den gode ska spendera dagen med att hugga ved. Björn den gode ska inte äta något.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
I söndags högg Woodchuck, Björn den gode, Wildebeest och Agluglug ved.
Varken woodchuck eller björn den gode åt, och svalt alltså ihjäl.
Igår postade ingen utom lukas, så alla som hade levande varelser (MovinGalt) åt mat utan att göra några handlingar. Agluglug tiggde utan att äta.

Spelare - Varelse - (mat, ved)
MovinGalt - Wildebeest - (0m, 5v)
Lukas - agluglug - (2m, 5v)
Pilzeman - ingen - (4m, 5v)
Björn den gode - Björn den gode - (6m, 5v)

Jag skapar en varelse vid namn Woodchuck II. Han ska inte äta någonting, utan bara hugga ved
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Wildebeest ska tigga.

Regelförslag:

--
Darwin
--
Ändra regel 10 till "Spelare kan kontrollera varelser. En spelare kan föda upp en ny varelse genom att två redan existerande varelser parar sig. När varelsen skapas måste man uppge dess namn. Varje varelse behöver en (1) mat varje dag. Får inte en varelse mat kommer denna dö och tas ur spel. Om spelaren har mat i sin ägo kommer den att förtäras automatiskt om inte spelaren uppger annat."

samt lägga till Varelser som en resurs
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
8. I slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats och postats.
Har inte sett någon rösträkning på länge, så reglerna som inte lagts till än är:


Meh, skärp er (2-0)
Antas

Satt i sten (0-2)
Postades inte efter att tidigare röstperiod var över i enlighet med §6. Ogiltigförklas.

Förebyggande regelstädning (2-0)
Antas

Avkastning (1-0)
Antas

Senaste regler:

Metaregler

1. Alla inlägg måste följa reglerna. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.

2. Ingen får ändra sina inlägg förutom för att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.

3. Reglerna 1 och 2 går inte att ändra.

Regeländringar och att rösta

4. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel. Regeländringar kan innebära en redigering, borttagning eller tilläg av en regel, handling eller resurs.

5. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.

6. En spelare måste vänta tills förslagets röstningsperiod är över innan denne får lägga fram ett nytt förslag.

7. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Att byta röst går bra, och den senaste rösten kommer att räknas.

8. I slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats och postats.

Att vinna

9. Den med flest poäng vid spelets slut vinner.

Fysiska lagar

10. Spelare kan kontrollera varelser. En spelare som inte har någon varelse kan föda upp en ny varelse genom att posta vad denna ska heta. Varje varelse behöver två (2) mat varje dag, en varelse som inte får två mat dör och tas ur spel. Om spelaren har mat i sin ägo kommer den att förtäras automatiskt om inte spelaren uppger annat.

13. Alla nya spelare börjar spelet med fyra (4) Mat.

14. Varje varelse kan göra en Handling per dag. Handlingar måste postas varje dag och utebliven post innebär att varelsen inte gör någonting.

Handlingar

Tigga: Spelaren får två (2) Mat i slutet av dagen.

Byteshandla: Spelaren erbjuder resurs x, eller resurs x för resurs y. Det behöver inte preciseras mot vem eller vilka. Att svara på en byteshandel räknas inte som en handling. Accepteras erbjudandet ska transaktionen visas tydligt.

Ploga: Varelsen plogar upp ett fält. I varje fält kan varelsen så 1 mat, som två rundor senare kommer tillbaka till spelaren som 3 mat. Man kan så hur många gånger man vill i varje fält.

Resurser

Poäng
Mat
Ved
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Röstar för Darwin.

Eftersom man i nuläget enbart kan föda upp och ha en varelse kommer det krävas lite samarbete för att vi ska kunna expandera...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Röstar mot Darwin, jag tycker inte det framgår att spelare behöver vara överens, som regeln är skriven nu så borde jag kunna skapa en varelse genom att låta två andras spelares varelser kopulera.

Jag är förövrigt tacksam över att ni håller reda på röstningar osv, jag har valt att ha en lite mer soft inställning till spelet den här gången och som ni märkt så har jag inte ens läst reglerna speciellt bra men kul har jag i vart fall.

Förslag Mr Hat Yelled at You
Ny regel:
Om två spelare är överens så kan de ta all ved från en tredje spelare och ge till en av de två spelarna. Om någon av spelarna vid tillfället bär hatt så får denne också skratta åt den tredje spelaren.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
röstar för Mr Hat Yelled at You
röstar mot Darwin

Agluglug tigger den här rundan

nytt regelförslag : Filmcow
lägg till regel "en varelse kan spendera sitt drag med att mjölka kor. man får då mjölk."
och regel "När man har tre mjölk kan man låta varelsen dricka dem och utvecklas till en fågel.
En fågel ger en 1 mat per dag."
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Röstar mot Mr Hat Yelled At You
Röstar mot Darwin
Röstar för filmcow

Woodchuck ska hugga ved och inte äta, om jag inte sagt det.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Spelare (varelse/mat/ved) - handling 2/6
MovinGalt (Wildebeest/0/5) - tiggde och åt upp maten
Pilzeman (Woodchuck II/4/10) - högg ved, åt ingen mat. Avlider.
Lucas (Agluglug/2/5) - tiggde och åt upp maten
Björn den gode (Björn den gode/6/10) - höggg ved, åt ingen mat. Avlider.

Jag har skapat ganska starka band till Wildebeest. Jag vill inte att han ska dö, så jag tänker inte powergajma!

Preliminär rösträkning:

Darwin (1-3)
Mr Hat Yelled at You (1-1)
Filmcow (3-0)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag skapar en ny varelse, Woodchuck III. Han ska också hugga ved och inte äta.

Jag väntade mig nästan att någon skulle reagerat vid det här laget och föreslagit regeländringar som förhindrar ett sådant här inhumant beteende, men så länge jag utnyttjar det och inte alla andra gör det så är jag nöjd.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Har funtat lite på det, men vet inte riktigt vad nästa steg är. Jag försökte föreslå någon typ av begränsning för att skapa varelser, men det var ett svalt mottagande på den fronten...

Jag kommer skapa varelsen Vildbest, och han ska hugga ved och inte äta.

Kommer dock försöka igen:

Darwin II
--
Ändra regel 10 till:
Spelaren kan kontrollera varelser. En spelare kan föda upp en ny varelse genom att två redan existerande varelser kopulerar. Båda dessa varelser måste tillhöra spelaren, alternativt att en annan spelare ger sitt fulla medgivande att dennes varelse används för fortplantning. Om så är fallet ska detta visas tydligt, och spelarna ska inbördes bestämma vem varelsen skall tillfalla. Varelsen börjar existera när denne namngivits av dess ägare. En varelse kan endast kopulera en gång per dag.

Gör varelser till en resurs.

Nu är jag lite småtrött. Kanske dags att sova.
 
Top