Nekromanti Ett annorlunda forumspel

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Röstar mot Voodoo.
Visst vore det kul med pokemonstrider men jag föredrar lite konsekvens i reglerna faktiskt. För det första är ordet pokemon definerat i reglerna sedan innan (förslaget Pokemon inför bara termen Varelse) och för det andra finns det ingen defintion av vad slåss innebär. Det vore bra att t ex lägga in det i listan över handlingar man kan utföra eller så.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
jo, du är ju lite juristlagd av dig, för mig som ser mer av den kreativa saken så känns det oftast mycket vackrare att bygga bakifrån, lite som när man gör framåtlänkar i det där wikispelet där man länkar till en artikel som finns och en som inte finns.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Röstar MOT Voodoo.

Nu la du fram ett förslag på en modifikation av en regel som inte kommit in i spel än, och även om den troligtvis hade gjort det, vad hade hänt om Pokemon hade röstats ner men däremot Voodoo röstats för? Den är ju beroende av att den första går igenom...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Nu la du fram ett förslag på en modifikation av en regel som inte kommit in i spel än, och även om den troligtvis hade gjort det, vad hade hänt om Pokemon hade röstats ner men däremot Voodoo röstats för? Den är ju beroende av att den första går igenom...
Det gjorde jag väl inte? Regeln du syftar till har ju dessutom ingenting med pokémons att göra, den handlade ju om varelser. Men jag inser att regeln nog inte har jättestor chans att gå igenom nu ändå, lite synd kan jag tycka, stringens är för mesar.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Förslag Pokemon rösträkning (3-1)
Antas

Förslag I am the winner rösträkning (2-2)
Antas inte

Förslag Woodstock rösträkning (3-1)
Antas

Nytt förslag:

--
Chop shop
--
Ny handling; Hugga ved. Spelaren erhåller 5 Ved. Ved kan användas för att bygga en koja åt en Varelse. En inhyst varelse behöver ingen Mat. 15 ved går åt till att bygga en koja. Att bygga kojan är ingen handling.
--


Spelare (mat) 28/5:
MovinGalt (2)
Lukas (2)
Pilzeman (2)
Björn den gode (4)
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jag röstar för Chop Shop.

Föder upp en varelse som kommer heta Wildebeest.
Och Wildebeest kommer spendera dagen med att tigga.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Hmm. Alltså, det du pratar om kan vara rätt kul ibland, men jag föredrar att spelet går att spela någorlunda tydligt i hela processen, inte bara ibland när reglerna råkar hänga ihop.

Jag röstar FÖR Chop Shop.

Jag vill upplysa MovinGalt om att regel 2 gäller dig också. Dock är det oerhört praktiskt att kunna ändra startinlägget för att alltid ha de gällande reglerna, så jag lägger fram följande förslag:

Anslagstavlan
Ändra regel 2 till att lyda:
"Ingen får ändra sina inlägg förutom för att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik. Undantaget är MovinGalts inlägg där reglerna postades första gången: det får ändras så att det visar de gällande reglerna."


Jag föder upp en varelse som ska heta Woodchuck.
Woodchuck spenderar sitt drag med att tigga.
Woodchuck ska inte äta något den här rundan.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
MovinGalt said:
Nu la du fram ett förslag på en modifikation av en regel som inte kommit in i spel än, och även om den troligtvis hade gjort det, vad hade hänt om Pokemon hade röstats ner men däremot Voodoo röstats för? Den är ju beroende av att den första går igenom...
Nu händer nog inte detta, och dessutom var den inte helt beroende, men i det hypotetiska exemplet där ett förslag säger "Skapa regel 10 som lyder x" och en annan säger "Ändra regel 10 till att lyda y" så misslyckas helt enkelt det andra förslaget om det går igenom utan att det första gjort det. Varför? "Ändra regel 10" har ingen effekt om inte regel tio finns. I min mening ligger allt i hur man formulerar sina förslag.

Men jag är å andra sian lite regelbög och som Björn säger juristlagd, så om någon annan har en annan tolkning får ni gärna invända.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag skapar en varelse som heter Björn den gode.

Björn den gode spenderar dagen med att tigga.
Björn den gode ska inte äta något den här rundan.

Jag röstar för anslagstavlan.

Jag föreslår regeln Gnomic
En varelse är en Gnomic om inte dessa ägare uppgett något annat. Alla varelser som inte är Gnomicar är blå.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Rösträkning Chop Shop (2-0)
Antas

Rösträkning Anslagstavlan (3-0)
Antas

MEN insåg att regel 3 omöjliggör att Anslagstavlan antas. Tröttsamt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Meh. Men det känns ändå som en bra grej att ha de reglerna oändringsbara, så jag skippar att försöka igen. Istället tycker jag att eftersom alla (?) ändå har platt visning kan vi lika gärna köra på att den som räknar röster och ändrar regler också postar de nya reglerna, förslagsvis i en spoiler. Dåblir det en smal sak att börja längst ner och leta uppåt efter första spoiler, som då innehåller de senaste reglerna.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Spelöversikt:
Spelare - Varelse - (mat, ved)
MovinGalt - Wildebeest - (2m, 0v)
Lukas - ingen - (2m, 0v)
Pilzeman - Woodchuck - (4m, 0v)
Björn den gode - Björn den gode - (6m, 0v)

Wildebeest åt alltså de 2m den tiggde ihop, medan både Woodchuck och Björn den gode svalt sig för att gå plus 2 i mat.


Woodchuck ska spendera sitt drag med att hugga ved.
Han ska inte äta något den här rundan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Björn den gode spenderar dagen med att hugga ved. Björn den gode ska inte äta något idag.

Föreslår regeländring: Meh, skärp er.
Regel 10 ändras till:
Spelare kan kontrollera varelser. En spelare som inte har någon varelse kan föda upp en ny varelse genom att posta vad denna ska heta. Varje varelse behöver två (2) mat varje dag, en varelse som inte får två mat dör och tas ur spel. Om spelaren har mat i sin ägo kommer den att förtäras automatiskt om inte spelaren uppger annat.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Röstar för "meh skärp er"

skapar en varelse med namn "agluglug"
och spenderar mitt drag med att hugga ved
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Röstar inte alls på "Meh, skärp er". Jag har inget emot att sammanföra olika regler till en, men då får man faktiskt se till att ta bort dem på de andra ställena de finns också.

Förslag: Förebyggande regelstädning
Om förslaget "meh, skärp er" har antagits: ta bort regel 11.
Annars, gör ingenting.

Röstar för Förebyggande regelstädning (1-0).
Röstar mot Satt i sten (0-1).
 
Top