Nekromanti Ett annorlunda forumspel

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
  • Spelet består av 15 rundor
  • Spelet startar med fem spelare
  • Varje runda får varje spelare ge förslag på en ny regel som ska inkorporeras i världen
  • Huruvida den regeln kommer med är upp till spelarna att avgöra, genom att rösta. 3 röster för innebär att regeln kommer gälla från och med nästa runda
  • Den som har mest poäng i slutet vinner spelet
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Hej! Spelet som du har hittat på heter Nomic och är ett väldigt roligt spel. Sist vi spelade här på forumet var lite drygt Ett år sedan men tyvärr så var det rätt dålig uppslutning och spelet fick aldrig någon riktig fart. Jag vann spelet men mest för att folk tröttnade.

Nu vill jag inte vara den som skjuter din idé i sank och om det visar sig att vi hittar ett gäng som är sugna så hoppar jag nog också på, men tyvärr har jag inte för stora förhoppningar.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag anmäler mitt intresse, men har efter senaste omgången samma inställning som Björn. Får vi ett gäng spelare som säger till här så tycker jag vi kör igång.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Hej! Spelet som du har hittat på heter Nomic och är ett väldigt roligt spel.
Haha, det stämmer ju faktiskt! Reglerna var i princip identiska, vad sjukt! Har aldrig hört talas om Nomic tidigare.

Måste dock säga att jag tycker ert parti blev lite för... abstrakt, om man säger så. Vad jag är ute efter är mer att skapa en värld där man bygger nya fysiska lagar. Men det kanske per automatik blir mycket fokus på att ändra de inledande reglementet.

Ska fundera lite mer på det här. Men tack!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Jag tycker att det verkar vara en kul grej, och är gärna med om det blir något.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Kul, det blev lite svar ändå!

Vet inte om det är bra att begränsa antalet spelare, men om vi gör det så är vi ju faktiskt fem stycken nu. Jag kan tänka mig att köra både något hembryggt, eller den officiella Nomic. En expert här kanske har några argument för eller emot.

Hoppla!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
För min del får du gärna starta enligt dina hembrygda regler, jag har spelet såpass många nomicar med Peter Subers originalregler att det bara är trevligt med lite omväxling. Dessutom är det väldigt roligt att leta kryphål, och Subers är ju gjorda för att inte ha några direkta från start.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Regler!

För min del får du gärna starta enligt dina hembrygda regler, jag har spelet såpass många nomicar med Peter Subers originalregler att det bara är trevligt med lite omväxling. Dessutom är det väldigt roligt att leta kryphål, och Subers är ju gjorda för att inte ha några direkta från start.
Tog lite av den administrativa biten från den tidigare tråden som länkades till. Här följer i alla fall ett utkast:


Regler: Evolution

Metaregler

1. Alla inlägg måste följa reglerna. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.

2. Ingen får ändra sina inlägg förutom för att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.

3. Reglerna 1 och 2 går inte att ändra.

Regeländringar och att rösta

4. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel. Regeländringar kan innebära en redigering, borttagning eller tilläg av en regel, handling eller resurs.

5. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.

6. En spelare måste vänta tills förslagets röstningsperiod är över innan denne får lägga fram ett nytt förslag.

7. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Att byta röst går bra, och den senaste rösten kommer att räknas.

8. I slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats och postats.

Att vinna

9. Den med flest poäng vid spelets slut vinner.

Fysiska lagar

10. Spelare kan kontrollera varelser. En spelare som inte har någon varelse kan föda upp en ny varelse genom att posta vad denna ska heta. Varje varelse behöver två (2) mat varje dag. Om spelaren har mat i sin ägo kommer den att förtäras automatiskt om inte spelaren uppger annat.

11. Två på varandra följande dagar utan mat kommer innebära att varelsen svälter ihjäl och får lämna spelet.

13. Alla nya spelare börjar spelet med fyra (4) Mat.

14. Varje varelse kan göra en Handling per dag. Handlingar måste postas varje dag och utebliven post innebär att varelsen inte gör någonting.

Handlingar

Tigga: Spelaren får två (2) Mat i slutet av dagen.

Byteshandla: Spelaren erbjuder resurs x, eller resurs x för resurs y. Det behöver inte preciseras mot vem eller vilka. Att svara på en byteshandel räknas inte som en handling. Accepteras erbjudandet ska transaktionen visas tydligt.

Resurser

Poäng
Mat
Ved

_______________________________

La till de sista delarna redan vid spelets start för att få mer fokus på fysiskt spel i en kontext. Jag tror på det, och det blir lite skillnad från en vanlig Nomic.

/Galt
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
nja vi kan nog inte säga att vi har börjat fören någon gör ett första inlägg.

jag funderar på att göra det. men föredrar om någon annan börjar.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Detta skrev jag förut, men sen insåg jag att han sa att det bara var ett utkast på startregler. Men att göra om startreglerna tills man är nöjd med dem i en nomic motverkar lite syftet, så...

Ser ut att vara vettiga startregler. Ett smärre problem är att "spelare" är odefinierat, så frågan är vem som egentligen är med. Du som postade startreglerna är ju uppenbart med, jag borde vara med genom att jag postar detta. Vill man inkludera fler kan man säga att alla som anmälde intresse innan är spelare, men det känns ovärt att de ska dö bara för att de missar att vi har börjat. Dessutom finns begreppet "alla nya spelare" i §13 vilket antyder att man kan joina efter ett tag. Den vettigaste tolkningen överlag skulle jag säga är att man är spelare från och med sin första post efter att spelet börjat (vilket gör MovinGalt, Lukas och mig till de enda spelarna hittills). Om du som skrev startreglerna tycker något annat får du säga till.

Det första jag vill ändra är att man kan åka ut. Efter att ha spelat i ett par nomicar vet jag hur svårt det är att hitta engagerade spelare, och att göra det så oförlåtligt att man åker ut så fort man missar två dagar känns onödigt och upplagt för att spelet ska dö ut. Jag lägger alltså fram följande förslag:

Pokemon
---
Ändra regel 10 till att lyda:
"Spelare kan kontrollera varelser. En spelare som inte har någon varelse kan föda upp en ny varelse genom att posta vad denna ska heta. Varje varelse behöver två (2) mat varje dag. Om spelaren har mat i sin ägo kommer den att förtäras automatiskt om inte spelaren uppger annat."
Ändra regler 11 och 14 genom att byta ut "spelare" mot "varelse" och "spelaren" mot "varelsen" varhelst de förekommer.
Ta bort regel 12.
---

Om någon vill argumentera för att jag inte kan ha så många ändringar i samma förslag, gör det. Jag menar att "ett förslag till regeländring" kan omfatta flera av de exempel på regeländringar som läggs fram i §4.

Jag vill inte äta min mat idag.



Spelare (mat):
MovinGalt (4)
Lukas (4)
Pilzeman (4)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Jag röstar FÖR Pokemon (2-0).


nytt regel förslag: I am the winner

ändra regel 9 till "den som först kommer upp i 1000poäng vinner.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Vettiga synpunkter. Och tolkningen att man är med från sin första post låter också bra. Kanske lägger någon regel på det sen...


Röstar FÖR Pokemon.
Röstar FÖR I am the winner.

Och jag vill Tigga som min handling.

Regel:

Woodstock
--
Lägger till en ny resurs; Ved.
--


Eftersom jag inte postade något igår (27/5) så äter jag två Mat per automatik och gör ingen handling.

Spelare (mat):
MovinGalt (2)
Lukas (2)
Pilzeman (4)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Röstar FÖR woodstock (2-0)
Röstar MOT I am the winner (2-1). Den kommer nog gå igenom ändå, s detta är bara för att visa att jag hade föredragit lite lägre siffror; inte för att spelet ska ta slut snabbare utan för att jag gillar spel där man får 5 poäng för ett bra drag än spel där man får 50 poäng av bara slentrian. Kan man kapa bort en nolla är det lika bra tt göra det, ingen idé att ha onödig inflation.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Röstar mot Pokemon
Röstar mot Woodstock
Röstar mot I am the winner

Föreslår Voodoo
Det finns en resurs som heter mana, om två pokémons slåss så vinner alltid den vars ägare offrar mest mana i striden.
 
Top