Ereb Altor i ny form [KH]

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En spontan och ärlig kommentar angående KH är att jag gärna skulle kika på det, men jag tycker det är för dyrt med en PDF för 250 spänn. Jag förstår absolut att det är spelets konstruktion (världsbygge, illustrationer, etc) som kostar oavsett fysisk bok eller inte, det måste vara något väldigt speciellt för att jag skall betala mer än en hundring för en PDF.
Full förståelse för det. Det är som det är :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag har ju ingen riktig koppling till Ereb Altor, men upplevde Kopparhavets hjältar som ett väldigt välskrivet och genomtänkt spel som lyckas med att vara spelet du minns snarare än spelet som fanns. Ur mitt perspektiv det bästa ett projekt av dylikt slag kan uppnå!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vad gäller lapptäckesbiten så finns det flera saker vi gjorde:
- Knöt ned, teman, regioner och trosföreställnignar från Eriks bygge ned på kontinenten. Hans mesopotamskt präglade gudavärld, flera regioner från Palamaux, Trocuspa och Bansikan. Vi arbetade aktivt för att skapa känslan av - inte en monokultur, men kulturellt utbyte mellan olika regioner.
- Anpassade vissa företeelser, teman och regioner för att de skulle passa in bättre tematiskt, men med en kärna kvar. T.ex. ändrade vi Zorakin till mer av en feodalstat i sin sista bloming, mer inspiration av senmedeltida frankrike och burgund, och Krun till ett mer utvecklat kejsardömme med inspiration från både ottomanska riket och östrom, valkejsare och medborgarskap.
- Jämkade den teknologiska nivån, utan att vara för petiga (och med gott om fantasyelement). Men vi ville komma ifrån känslan av 1100-talssriddare bredvid galeoner. Så om inget annat anges så ligger teknologi generellt i spannet 1450-1550.
- Gav ickemänskliga folkslag vad vi upplever som mer genomgänkta platser i spelvärlden - ibland med separata statsbildningar, ibland med specifika metafysiska premisser ibland som folkspillror i kopparhavsstaternas myller.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Yes, absolut. Eller, det finns ju inget som säger att man inte kan fylla de vita fläckarna med ett innehåll som knyter samman regionerna.
Jo visst men om konstruktören gör det då försvinner poängen, i alla fall delvis. Och om spelgruppen gör det riskerar de att krocka med något konstruktöreren sen trycker ut, och då står man där med motsägelser att reda ut ändå.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
jag tycker det är för dyrt med en PDF för 250 spänn. Jag förstår absolut att det är spelets konstruktion (världsbygge, illustrationer, etc) som kostar
Full förståelse för det. Det är som det är :)
Fanns det någonsin en idé att släppa Kopparhavet som en fristående världs-produkt (med Hjältarnas Tid i bakgrunden såklart), istället för att göra en ny Hjältarnas-tid-variant där reglerna och settingen kommer i samma bok?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
Om man gillar iden med ätter, hus, gillen och stadsstater snarare än stora länder... så är ju ett stort hav med en del öar en utmärkt geografi.

Jag har INGENTING med skapandet av Kopparhavet att göra.
Lex Helleniensis!
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Attans, jag som varken gillar fullplåt eller kanoner. Men det lilla jag sett verkar oerhört proffsigt och en logisk utveckling av Ereb och DoD. Och kartan ger mig ståpäls.

Min spelargrupp har för övrigt bråkat om ankors vara eller icke vara sen -93, så det är ju också ett hinder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fanns det någonsin en idé att släppa Kopparhavet som en fristående världs-produkt (med Hjältarnas Tid i bakgrunden såklart), istället för att göra en ny Hjältarnas-tid-variant där reglerna och settingen kommer i samma bok?
Ja, inledningsvis var det tanken, men när vi började addera magi, färdigheter m.m. blev det logiskt att gå hela vägen.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
@Lemur ska någon gång få spelleda mig i KH, så jag har medvetet inte läst alltför mycket (okej att jag korrläste Den svarta nyckeln, men att korrläsa gör inte så mycket för förståelsen, som någon typ skrev). En sak jag undrar över är vad er tanke med länderna bortom Kopparhavet är. Jag tänker då främst norrut på Magilre, Symbarra, Lasemos, Fontra Cilor och Fokalerslätten, som alla förekommer i annorlunda former i tidigare verk. Är de bara blinkningar eller finns det planer på att ge dem större plats, än platser på kartan, i er värld?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
@Lemur ska någon gång få spelleda mig i KH, så jag har medvetet inte läst alltför mycket (okej att jag korrläste Den svarta nyckeln, men att korrläsa gör inte så mycket för förståelsen, som någon typ skrev). En sak jag undrar över är vad er tanke med länderna bortom Kopparhavet är. Jag tänker då främst norrut på Magilre, Symbarra, Lasemos, Fontra Cilor och Fokalerslätten, som alla förekommer i annorlunda former i tidigare verk. Är de bara blinkningar eller finns det planer på att ge dem större plats, än platser på karten, i er värld?
De är mest där för att sätta saker i kontext, men också för att jag inte fick ihop skalan. Det fanns alldeles för mycket supercoolt på Trakorien så att lyfta ur en del gjorde resten av settingen mer intressant.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Som jag tyvärr inte hittar nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Då vill jag passa på att rätta mig själv:

"Först, designmål:
  • INGEN MONOTEISM! INGEN LYSANDE VÄGEN!"*
*Vid den här tiden hade jag enbart den version av Lysande vägen som återfinns i DoD Ivanhoe. Anders ursprungliga tankar från Sinkadus no3(?) har en helt annan vinkel (även om den också är monoteistisk).
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Finns Trakorien med i KH?
Trakorien är ett registrerat varumärke som ägs av Erik så vi valde att inte ta med det. Däremot har vi med Paratornska kejsardömet, vi har Det heliga kishatet som huserar på Palamux (men som inte är en del av kejsardömet). Vi har Trinsmyra, och Saphyna som båda spelar ungefär samma roll som de gjorde i Trakorien.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Angående fokusen på havet och båtar som det pratades om tidigast så är det nog vad jag gillar bäst med KH! Jag hade gillat det ändå som bra modernisering och nytolkning av gamla Drakar & Demoner men när min gamla spelgrupp körde äventyret Orm på kroken blev vi verkligen helt golvade över hur bra reglerna för sjöfart var!!! Även om man inte skulle gilla gamla Drakar och Demoner tycker jag att Kopparhavets Hjältar är värt att ta en titt på om så bara för sjöfartsreglerna!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
Håller med! När vi körde nån OAD&D-mix ca 81–85 så var det ofta öar och statsstater och Jason/Gyllene skinnet-liknande upptåg. Eftersom jag tröttnat lite på Edda och längtade tillbaks till 80-talet så köpte jag KH och jag är också mycket imponerad av sjöfartsreglerna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag pallade aldrig sätta mig in i Ereb när jag körde DoD som grabb. Det var bara nått random värdshus, lite troll och sånt. Så för mig känns Athos härligt nytt och fräscht.

Mitt största problem just nu är att jag vet för lite om världen. En tjock utförlig världsbok skulle inte skada - för nu är jag livrädd att jag ska råka säga att X händer i område Y. Och sen kommer kopparhavskrönikan där det visar sig att X inte alls händer i område Y och att jag har skitit i det blå skåpet.
 
Top