Ereb Altor i ny form [KH]

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Mitt största problem just nu är att jag vet för lite om världen. En tjock utförlig världsbok skulle inte skada - för nu är jag livrädd att jag ska råka säga att X händer i område Y. Och sen kommer kopparhavskrönikan där det visar sig att X inte alls händer i område Y och att jag har skitit i det blå skåpet.
Vi försöker ta höjd för detta genom att snarare göra lokala nedslag samt släppa modulära beskrivningar där sånt man själv hittat på nog får plats.

Så förhoppningsvis är den risken förhållandevis liten. Men visst, den finns där i viss mån.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag pallade aldrig sätta mig in i Ereb när jag körde DoD som grabb. Det var bara nått random värdshus, lite troll och sånt. Så för mig känns Athos härligt nytt och fräscht.

Mitt största problem just nu är att jag vet för lite om världen. En tjock utförlig världsbok skulle inte skada - för nu är jag livrädd att jag ska råka säga att X händer i område Y. Och sen kommer kopparhavskrönikan där det visar sig att X inte alls händer i område Y och att jag har skitit i det blå skåpet.
Den rädslan kan jag inte relatera till. När jag spelledde Måns i ett drakdräparscenario KH, fick han bara utstå att det var min tolkning som gällde och då har ju han ändå skrivit spelet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Den rädslan kan jag inte relatera till. När jag spelledde Måns i ett drakdräparscenario KH, fick han bara utstå att det var min tolkning som gällde och då har ju han ändå skrivit spelet.
Så är det förstås. Det är versionen runt spelbordet som gäller.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Angående fokusen på havet och båtar som det pratades om tidigast så är det nog vad jag gillar bäst med KH! Jag hade gillat det ändå som bra modernisering och nytolkning av gamla Drakar & Demoner men när min gamla spelgrupp körde äventyret Orm på kroken blev vi verkligen helt golvade över hur bra reglerna för sjöfart var!!! Även om man inte skulle gilla gamla Drakar och Demoner tycker jag att Kopparhavets Hjältar är värt att ta en titt på om så bara för sjöfartsreglerna!
Håller med! När vi körde nån OAD&D-mix ca 81–85 så var det ofta öar och statsstater och Jason/Gyllene skinnet-liknande upptåg. Eftersom jag tröttnat lite på Edda och längtade tillbaks till 80-talet så köpte jag KH och jag är också mycket imponerad av sjöfartsreglerna.
Det här är förstås härligt att höra! Det var lite pirrigt att skriva sjöfartsregler, eftersom det känns som ett typiskt sådant element som lätt blir lite klunkigt och påklistrat. Vi hade ju snålskjutsen att kunna bygga Krilles utmärkta mekanik "Utmaningar", som jag tycker funkar perfekt som motor.

Jason/Gyllene skinnet är förstås perfekt inspiration. Och Gyllene skinnets orden också för den delen ;)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Är det troligt att den, som inte vuxit upp med Drakar och Demoner och bara spelat en handfull D&D-äventyr (alla olika D&D-versioner inräknade), upplever Kopparhavets hjältar som en extra lockande spelvärld?
Hur mycket står spelet på egna ben och hur mycket vilar det på nostalgi?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Nu har jag ju en massa varma känslor för Ereb Altor men i all ärlighet väldigt dålig koll på det - det enda jag läst någotsånär ordentligt är Trakorien-boken som delades ut till spelare, samt Nidländska reningen, som väl faller i lite olika ändar av spektrat.

Mitt intryck är ändå att det står på egna ben - det är ett gediget regelsystem, och ett gediget världsbygge. Framförallt är det en värld som är detaljerad på rätt sätt: det finns massor av uppslag, krokar, färg, och stolpar - saker att utgå ifrån - men befriande lite torra regentlängder eller andra saker som är med mest för att nån trodde de bordeskulle vara med, snarare än att de gör nån nytta i spel.

Jag hade utan tvekan satt det i händerna på såväl nybörjare som gamla rävar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Är det troligt att den, som inte vuxit upp med Drakar och Demoner och bara spelat en handfull D&D-äventyr (alla olika D&D-versioner inräknade), upplever Kopparhavets hjältar som en extra lockande spelvärld?
Hur mycket står spelet på egna ben och hur mycket vilar det på nostalgi?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Det är ett gediget bygge både vad det gäller regler o setting.
Just nu är dock svensk fantasy en mättad marknad med spel som tex. Symbaroum, Svärdets Sång, Eon, Riotminds alla varianter och Fria Ligans kommande DoD.
För att inte snacka om den internationella konkurrensen.
Jag tror det handlar om att se till att få ut en stadig ström med böcker så kommer detta spel sälja sig själv.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Är det troligt att den, som inte vuxit upp med Drakar och Demoner och bara spelat en handfull D&D-äventyr (alla olika D&D-versioner inräknade), upplever Kopparhavets hjältar som en extra lockande spelvärld?
Hur mycket står spelet på egna ben och hur mycket vilar det på nostalgi?
Jag tycker absolut att Kopparhavets Hjältar är mer än nostalgi till Drakar och Demoner. Om du vill ha en fantasysetting som lägger fokus på sjöfart och medelhavsestetik, som har enkla och snabba regler som bygger på samarbete och tilltro till spelare och spelledare, då ska du absolut ge Kopparhavets Hjältar en chans 👍
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är ett gediget bygge både vad det gäller regler o setting.
Tack!

Just nu är dock svensk fantasy en mättad marknad med spel som tex. Symbaroum, Svärdets Sång, Eon, Riotminds alla varianter och Fria Ligans kommande DoD.
För att inte snacka om den internationella konkurrensen.
Jag tror det handlar om att se till att få ut en stadig ström med böcker så kommer detta spel sälja sig själv.
Nja, vi säljer rätt bra faktiskt :)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Mitt största problem just nu är att jag vet för lite om världen. En tjock utförlig världsbok skulle inte skada - för nu är jag livrädd att jag ska råka säga att X händer i område Y. Och sen kommer kopparhavskrönikan där det visar sig att X inte alls händer i område Y och att jag har skitit i det blå skåpet.
Den utmärkta serien Handbook Anthology som postades i en annan tråd har även en kul serieruta om denna situation 😁
F8FF67CB-CFC6-4235-B8BF-2409745FC48E.jpeg
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Vi försöker ta höjd för detta genom att snarare göra lokala nedslag samt släppa modulära beskrivningar där sånt man själv hittat på nog får plats.

Så förhoppningsvis är den risken förhållandevis liten. Men visst, den finns där i viss mån.
Det vara bara mitt klumpiga sätt att säga att jag vill ha mer av det ni gör. Att sprida ut världs-information i äventyren är bra tycker jag. Läste precis om Baal och det är riktigt schysst.

Är det troligt att den, som inte vuxit upp med Drakar och Demoner och bara spelat en handfull D&D-äventyr (alla olika D&D-versioner inräknade), upplever Kopparhavets hjältar som en extra lockande spelvärld?
Hur mycket står spelet på egna ben och hur mycket vilar det på nostalgi?
Jag har, som sagt, i princip ingen nostalgi för Ereb. Men tycker att Athos är en av de coolaste fantasy-spelvärldarna jag har läst. Det är en fin mix av sword&sorcery, kvasi historiskt medelhav, barock och klassisk alv-fantasy.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
en fantasysetting som lägger fokus på sjöfart och medelhavsestetik, som har enkla och snabba regler som bygger på samarbete och tilltro till spelare och spelledare, då ska du absolut ge Kopparhavets Hjältar en chans 👍
Då vet jag vart jag ska gå när den andan faller på.
Vi har spelat Hjältarnas tid ett tag nu så gruppen kan de reglerna väldigt bra.
 
Top