Nekromanti Ett nytt Ereb!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Nu när alla håller på att omtolka Ereb (Fria Ligan och Järnringen åtminstone) och när det finns så många passande system (Ärans Väg, Järn, Monster och Människor etc) så kände jag att det var min tur!

Först, designmål:
  • INGEN MONOTEISM! INGEN LYSANDE VÄGEN!
  • Trovärdiga/rimliga kulturer som influerat varandra på trovärdigt sätt.
  • Tuffa till konfluxerna!
  • Ut med det dåliga, behåll det bra!
  • Rimlig topografi, demografi etc.
  • Sudda ut nidbilden av eurocentrismen.
  • ANKOR!
  • Eh...Det finns nog mer, men det är allt jag kommer på nu.
Kartskiss


Jag börjar så här så fyller jag på med mer sen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Varför är Trakorien borta? Jo, den regionen är så bra och så fullspäckad med coola grejer så att det räcker till en hel värld. Så jag har flyttat ut en massa
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Gött att se att du dissar monoteismen! Det är så mycket roligare och friare om det inte finns en stor religion, utan istället många mindre, massor av gudar, massor av sanningar, många sätt att leva.. inte en enda väg som utesluter och känns allmänt.. ja. Steril och fejk-kristen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
zonk;n258262 said:
Gött att se att du dissar monoteismen! Det är så mycket roligare och friare om det inte finns en stor religion, utan istället många mindre, massor av gudar, massor av sanningar, många sätt att leva.. inte en enda väg som utesluter och känns allmänt.. ja. Steril och fejk-kristen.
Ja, att stryka monoteismen (och eurocentrismen) är två väldigt viktiga steg för att få Ereb mer intressant och dynamiskt.

En cool grej var att när jag kikade runt lite bland de sumeriska gudarna (som ju ligger till grund för Erebs panteon) så tänkte jag kolla om det fanns någon solgud som man kunde ersätta Etin med. Och det gjorde det. Utu, även kallad Shamash! Jag tyckte att det var passande att man bara kan byta ut Etin och Odo med Utu/Shamash och undrar om det är en slump? Utu/Odo? Iaf så passar det in väldigt väl.

Så, Caddo, som är en av många statsstater i arkipelagen, sätter solguden Utu främst, medan Det heliga Kishatet menar att Shamash är solgudens sanna inkarnation, varför en lämplig shism har uppstått, där de båda feodala rikena Kardien och Zorakin tagit var sin sida i konflikten.

Nu är det fortfarande polyteism vi talar om så det handlar inte om att direkt ersätta Etin. Men jag är lite för bakis för att skriva mer om det här nu.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Stadsstater i en arkipelag är alltid bra bakgrund för spännande äventyr. Lex Homeri.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Konfluxerna är skaparnas ”inflationsvapen” att användas mot en skapelse som annars håller på att överhettas. Säkerhetsventiler som skall rädda Altor när det lutar åt fel håll. Konfluxklockorna som utgörs av himlasfärens stjärnors vandring styr även gudarna som dock försöker att använda konfluxerna till sina fördelar. Den som kan få en av de sina att ”kontrollera” konfluxen, dvs hamna närmast dess centrum och uppfyllas av den kraft som det genererar, har stora möjligheter att förändra Altor åt det håll han vill.*

De kända konfluxerna
(sannolikt är de betydligt fler, men de vise käbblar i vanlig ordning om vad som ska kallas för vad, och i vissa fall vill man ogärna se att gudarna straffat erebs folk för något de gjort (eller inte gjort) och skyller hellre på annat)

1:a Konfluxen
Död och återuppståndelse för hela Altor. Skaparna såg att vad de skapat var högfärdigt, skadligt och att det började utmana Skaparna. Altor renades från allt levande och andra skapande gudar gavs möjligheten att uppfylla den nya världen. Nya varelser tog sina första stapplande steg.

2:a Konfluxen
Massiva landflyttningar som skapar kontinenten Ereb Altor. Akrogal slits loss från Yndar och banar väg för den tidiga Golwyndiska högkulturen (som influerar Furgia, Krun och Jorpagna). Nekromantikerna från Yndars herrevälde bryts, men fortsätter att influera barbarstammarna och svartfolken i Nargur och bortom.

3:e Konfluxen
Exakt vad som skedde är oklart, men resultatet blev att dvärgarna tvingades överge huvuddelen av sina underjordiska salar. Dvärgarnas diaspora inleds och med uppstigandet följer strider och död, men även att dvärgarnas hemligheter sprider sig till de andra folken som snabbt tar till sig den nya tekniken.

4:e Konfluxen
Gudan Shamash/Utu visar sig och gjuter mod i de nästan tillintetgjorda härar, som förgäves kämpar mot det dekadenta och korrupta Jorpagna som under flera hundra år har spridit sig över Ereb. Kämparna uppfylls av helig vrede och besegrar de numerärt överlägsna kejsartrupperna i slag efter slag. Följden blir att Jorpagna faller som ett korthus och Shamash dyrkare mångdubblas över en natt. Det Heliga Kisahtet grundas.

5:e Konfluxen
Astromatissor, allsköns himlaskådare, spåmän och trollkarlar har alla sett tecknen. Men hur de ska tydas är oklart. Den 5:e konfluxen är på väg.

*Från www.erebaltor.se
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Borde du inte istället skriva klart Deamon....? ;)

Seriöst, vore så j-vla kul att se Deamon i färdig form. Men även detta projekt verkar superspännande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag gillar tanken på att re-boota Ereb Altor men jag är skeptiskt till att i så fall behålla det Granströmska arvet. Det är utvecklat i sin egen magnifika form i romanerna och Svavelvinter-rollspelet. Bort med konfluxer och annat, de matchar egentligen inte alls annat grundmaterial. Fokusera istället på de aspekter som Äventyrsspel konkretiserade mest: Kopparhavets länder, det feliciska piratkriget, Krilloan, Nidländska reningen, Oktagonens demoner etc. Gör om de delar du inte gillar och omskapa de norra delarna till något som matchar världen i övrigt.

Monoteismen kan jag ha och mista. Den Lysande vägen var en ihålig skapelse så visst, men idén om en religiös revolution (i jämförelse med den "normala" polyteismen) kan fortfarande vara intressant. För övrigt är Etin inte riktigt så dominerade som framställs i Ereb-boxens kampanjbok. Egentligen är det väl bara i Caddo, Kardien och Zorakin som den har kontroll. Även andra förmenta Etin-länder som Erebos, Berendien, Hynsolge, Trakorien etc. har visar sig egentligen andra primära gudar, för att inte tala om barbarländerna i norr, Krun, Nidland m.fl.

Men det är bara mina funderingar, du gör så klart som du tycker känns roligast.

Gillar kartan förresten, bra att du kapat de vita fläckarna!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Bifur;n258305 said:
Jag gillar tanken på att re-boota Ereb Altor men jag är skeptiskt till att i så fall behålla det Granströmska arvet. Det är utvecklat i sin egen magnifika form i romanerna och Svavelvinter-rollspelet. Bort med konfluxer och annat, de matchar egentligen inte alls annat grundmaterial. Fokusera istället på de aspekter som Äventyrsspel konkretiserade mest: Kopparhavets länder, det feliciska piratkriget, Krilloan, Nidländska reningen, Oktagonens demoner etc. Gör om de delar du inte gillar och omskapa de norra delarna till något som matchar världen i övrigt.
Jag förstår vad du menar, och det var min första tanke. Men sen när jag började kika i gamla DoD-produkter och nya Svavelvinter så såg jag en massa samband som bildade något som jag tyckte var större än delarna. Tex så framstår Aidnes feodalism och krigarideal som fullt rimliga givet att det (i mitt Ereb) har influerats av både Jorpagna från väst och Klavykiska imperiet från öst, osv. En massa liknande synergier har dykt upp.

Mitt största (och kanske enda) problem med Trakorien är att det är för litet givet alla fantastiska platser, regioner, folkslag och den rika historien. Så om man flyttar Moskorien till typ Magilre så får man en rimligare utbredning av Klavykiska riket. Exempelvis. Men Krilloan och Kopparhavet ska inte behandlas styvmoderligt! Faktum är det är Aidne (Zorakin & Kardien) som är fokus i det här projektet, men för att göra regionen intressant och dynamisk så behövs det fler inslag utifrån (ex blir ett inflytande från Kishatet över Kardien både coolt och rimligt och passar utmärkt med det gamla materialet med Kardien som konservativt och religiöst).

Edit: Jag tänker även att Svavelvinter är defaultsystem för det här, och då passar metafysiken in, och det var ett av designmålen, att bygga vidare på Den lille metafysikern (Sinkadusartikel).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jo, det är väl det som är valen. Synka Ereb med Granström eller synka Ereb med sig själv ???? så att säga (och då ta bort Granström). Jag hade som sagt gjort det motsatta (av ovan nämnda skäl) men du har uppenbarligen funderat mer på det än jag.

(Ett av de stora problemen med konfluxerna i Ereb utanför Granströms verk har alltid varit att samtidigt som de är metafysiskt avgörande är de tematiskt frånvarande i övrigt. Personer som Siratsia och Vikotnik är samtida med Shagul och borde vara superintreserade av dem men bryr sig inte. Det var svårt att få ihop när man var 15 och än mer så idag. Detta är svårigheten att ha med konfluxer (i spel vill säga, inte som bakgrund), de suger allt intresse. Alternativet är kanske att stöpa om dem till något mer övergripande och ur människornas perspektiv mer slumpmässigt, som inte en enskild kraft kan dominera?)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Cool ide. Tror att kopparhavsfokus är en bra start - Felicien, Krun, Berendien, Caddo, Morelwydin etc

Kanske därmed inte bara mesopotamsk utan även fenicisik inspiration a la Dagon, Tanit, Adonis etc?

Man skulle också kunna lägga mycket fokus på Nargur, och dra in element av rysk taiga och kanske lite rysk folksaga (eldsfåglar någon?)

Tror du mitt Palinor skulle passa in ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Det vore skoj att reformera Krun. Det lilla som står i Ereb Altor är ganska plågsamt (guden "Mullah", "lågt stående" jordbruk, en ekonomi som drivs av tullar, slavhandel och skatter).

Ersätt "Mullah" med Malku - en underjordisk skyddsgud som vakar över Kruns grotthuvudstad (Petra/Kappadokien) och är en del av en pantheon, och utforska bosporen/suezeffektern - dvs landets ekonomiska vilken som nyckeln mellan Goldwynahavet och Kopparhavet.

Det vore f.ex. fett med en interkontinental kedja mellan Krun och Efaro - som kedja över Gyllene Hornet, fast i megaformat.

etc etc
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Peter;n258314 said:
Cool ide. Tror att kopparhavsfokus är en bra start - Felicien, Krun, Berendien, Caddo, Morelwydin etc
Ja, kopparhavet + Aidne är tanken. Både Efaro och Krilloan ska spela stor roll tänkte jag.

Kanske därmed inte bara mesopotamsk utan även fenicisik inspiration a la Dagon, Tanit, Adonis etc?
Absolut! Felicien ska få bli av med sin grekiska färg och ersättas med fenicisk, syrisk och liknande. Ser gärna att de är i en expansiv fas med kolonier runt hela Kopparhavet.

Man skulle också kunna lägga mycket fokus på Nargur, och dra in element av rysk taiga och kanske lite rysk folksaga (eldsfåglar någon?)
Jag har egentligen ingen bild av Nargur och vill nog gärna hålla det lite som Symbaroums Davokar, med mystik, hemligheter och djupa skogar. Tanken är att inte beskriva allt ingående utan att hålla det ganska enkelt.

Tror du mitt Palinor skulle passa in ;)
Absolut! Det är med på kartan! (men nu såg jag att kartan verkar vara vääääldigt liten så det är nog bara jag som har sett den :) )
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Kikar man på kartan (vilket inte verkar gå) så ser man att båda Akrogal och Furgia har spillt över Demontungan och satt ner foten i Ereb. Gamla Akrogal har jag reserverat för Yndar, och tänker överlag inte lägga fokus på den regionen, mer än som nekromantiska influenser hos Nargur och Barbia.

Furgia upptar området som innehåller Landori och Nidabergen (jag kommer att tona ner alvernas närvaro och även dvärgarna har fått sig en rejäl känga iom 3:e konfluxen) och eftersom jag inte riktigt vet hur jag tänker låta bergsryggar växa fram så väntar jag lite. Men tanken är att Furgierna någon gång för länge sedan vandrade in och nu bebor slättlanden i Erebs mitt. Akrogal och Furgia tillhör samma kultursfär som Krun, så det är inte längre ett ensamt låtsasturkiet i världens utkant, utan tvärtom en region/kultur som påverkat Ereb mycket.

Jag har strykt Cereval, Hynsolge, Jorpagna (som har helt gått under), Nidland, Jorduashur, Klomellien och säkert mer.

Orghin har flyttat ner där Jorduashur en gång låg.

Klavykiska imperiet var större än tidigare och erövrade områden även på fastlandet dit jag har förlagt Lasemos och Moskorien. Det som tidigare var Trakorien är idag Det heliga Kishatet (hela Palamux) + Trinsmyra. Paratorna och Saphyna har försvunnit, men kommer nog dyka upp någon annanstans på något sätt. Paratorna ser jag egentligen har mer att göra med Quaddo (som jag nog döper om det till) och de andra statsstaterna. Men eftersom Marjura finns kvar kanske de ska få vara kvar ändå, kanske infogas i med Magilre?

Krau-Ki har ett mer framträdande roll och har ett helt isrike:

Men nu lite frukost! :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Demonerna i Oktagonen har jag alltid tyckt vara en otappad källa.
Gillar tanken hur det finns celler av dyrkare i olika form över hela värlskartan och att de på olika sätt formar historien utan att gemene man faktiskt vet att de finns eller att de beror på dem, tex Peststaden i Krilloan.
Känns dock som att det kan komma ganska nära Warhammer Fantasy?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Lightshy;n258331 said:
Demonerna i Oktagonen har jag alltid tyckt vara en otappad källa.
Gillar tanken hur det finns celler av dyrkare i olika form över hela värlskartan och att de på olika sätt formar historien utan att gemene man faktiskt vet att de finns eller att de beror på dem, tex Peststaden i Krilloan.
Känns dock som att det kan komma ganska nära Warhammer Fantasy?
Jag är helt obekant med Oktagonen så antagligen kommer jag inte att spinna vidare på det i någon större utsträckning.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Läser och inser att det finns en hel del gammalt bra JG och TSR-material för 1ed och OD&D som passar in i denna setting. Den känns som jag skrev tidigare "homerisk". Med Mellanöstern och Nordafrika pre-Muhammed inslängd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
olaberg;n258334 said:
Läser och inser att det finns en hel del gammalt bra JG och TSR-material för 1ed och OD&D som passar in i denna setting. Den känns som jag skrev tidigare "homerisk". Med Mellanöstern och Nordafrika pre-Muhammed inslängd.
Ja, det är inte helt fel. Ganska träffande faktiskt. Vilka OD&D tänker du på? Jag kan inte det alls?
 
Top