Nekromanti Era favorittillbehör vid rollspel

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rymdhamster;n104294 said:
Det här är ett skitbra tips som jag ofta gör själv. Det låter en altid kunna använda rollpersonens namn på ett smidigt sätt.

Till Pathfinder och 5E kör vi med Iniative Tents. Små vikta tält med namn på som placeras i initiativordning. Namnen skrivs på båda sidorna av lapparna så att alla, inte bara spelledaren, kan ha full koll på vems tur det är snart. Eventuellt kan spelledaren skriva ner viss info på "sin" sida om lappen också så man slipper fråga vilken AC en rollperson har varje runda om man lätt glömmer sådant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Mutanten;n104333 said:
Varför skriver rollspelsutvecklare så förbannat mycket?
För att amerikanarna får betalt per sida (eller är det per ord?) och då de utgör en så pass stor del av marknaden kommer de oundvikligen utgöra en del av inspirationsunderlaget för många författare som inte är amerikaner.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
anth;n104260 said:
Nu har folk redan rekommenderat det mesta som jag tycker är bra, så här kommer ett andrahandsval.

En liten whiteboardtavla i ungefär A3-storlek som man kan ha liggandes på bordet.
Det är ohyggligt praktiskt att snabbt kunna rita mitt på bordet.
- varför inte bara rita på vitt papper? För att det är lättare att "sudda" på en whiteboard.
Ett alternativ är en whiteboardfilm.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
charl;n104303 said:
Sitter alltid och spelleder med en laptop framför mig nu för tiden. Det är otroligt användbart och praktiskt.
På ett villkor. Att datorn är passivt kyld. Orka lyssna på en datorfläkt när man spelar rollspel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Mutanten;n104335 said:
Blyertsstiftpennor med stift på 0.7! Alla som avskyr trubbig blyertsspets och stift som går av hela tiden (0.5) gillar den här kommentaren.
Det första jag gör när jag vässat mina blyertspennor är att gnugga lite på nån pappersbit så att jag får en bra rundning på spetsen istället för något som riskerar att riva sönder det papper jag ska skriva på. ^___~
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
DeBracy;n104286 said:
Story Games Name Project
270+ sidor med listor på namn, platser och annat. Ihopsamlade på forumet Story Games, som titeln antyder.
Fokus på fantasy eller finns alla genrer med?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Skriv ut en färgkarta med lokala bibliotekets skrivare för att få den i A3 och lamminera sen skiten ur den.
Nu kan du rita tillfälligt på din karta och sudda med hjälp av lite vått papper.

EDIT: Givetvis en laptop med en kabel till TVn, så man kan ha upp bilder lätt och bara att dra ut kablen när man ska kolla sina anteckningar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Mutanten;n104354 said:
Fokus på fantasy eller finns alla genrer med?
Väldigt blandat. Gott om historiska namn vilket jag uppskattar.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
DeBracy;n104359 said:
Väldigt blandat. Gott om historiska namn vilket jag uppskattar.
Hur stor del av boken uppskattar du är användbar till skräck i nutid?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n104367 said:
Får jag presentera Raflekrus (med 6 terninger), det kompakta flexibla alternativet till tärningstorn och vanliga tärningskoppar!
  • Tillverkad i stryktålig vinyl.
  • Enkel att göra personlig, till exempel genom att täcka insidan i grön filt.
  • Ett praktiskt lock som gör att man enkelt kan ta med sig tärningar utan tärningspåse
  • Locket kan dessutom användas som underlägg.
  • Kompatibel med de flesta tärningar för alla större rollspel, inklusive Eon (visas på bild) och Fantasy!
  • Sex sexsidiga tärningar ingår – startklar för Yatzy!
  • Finns i tre spännande färger: Easter Yellow, Sakura Cherry och Death Metal Black – samla alla tre!
  • Ett måste för den seriöse rollspelaren!
Är den stabil och har den rätt passform för engångspappersmuggar (med ett lager tärningar i botten)? Är det inte löjligt att slå en T20 med en tärningsmugg? Är inte tärningsmuggar för rollspelare som slår flera tärningar samtidigt?

Jag kanske kan kontra med en dice tray.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Mutanten;n104375 said:
Hur stor del av boken uppskattar du är användbar till skräck i nutid?
43,7 %. Du kan ju ta en titt på innehållet och se om du gör samma uppskattning.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tycker att kaffe är värt att upprepas!

Jag är ju lite vilda västern också så jag kommer endast med tärningar och eventuellt formulär. Är jag SL har jag med mig en (väldigt!) tyst laptop som man kan använda till diverse saker om det behövs, eller min väldigt intressanta hög med random papper som är en blandning gamla skoluppsatsnotiser och lite diverse rollspelssaker i högst dålig ordning.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
.113;n104405 said:
Är jag SL har jag med mig en (väldigt!) tyst laptop som man kan använda till diverse saker om det behövs
Det bästa tycker jag är om man kör med något program som stänger av fläkten om datorns temperatur är under ett visst gradtal och att datorn så klart endast undantagsvis passerar det gränsvärdet (tex om man spelar upp en film på datorn).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag är något av en minimalist i livet i allmänhet, och så även i rollspel. Jag vill helst ha så lite prylar som möjligt vid bordet. Inte mer än vad som behövs. Helst inga snacks eller drycker. Inga böcker och, om spelet tillåter det, allra helst inga tärningar, markörer eller rollformulär, heller. Absolut ingen speleldarskärm som skärmar av spelare från varandra. De flesta spel kräver någon sorts tillbehör, dock, och då vill jag ha detta/dessa tillbehör på bordet och rent i övrigt. Jag tycker att det hjälper till att hålla fokus på spelet.

EDIT: Däremot är Story Games Name Project helt fantastisk och jag borde verkligen köpa den.
 
Top