Nekromanti Skapa spelledarskärm av två pärmar

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Coolt! Jag gillar inte spelledarskärmar, men om jag gjorde det så skulle jag lätt göra en sådan här! Snyggt hack.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag brukade göra spelledarskärmar och jag hade lite av en besatthet av spelledarskärmar i allmänhet. Den senaste (som jag gjorde i höstas för D&D5) var att hacka en Moleskine Japanese Album med en aslång illustration från Pathfinder på utsidan och ett antal väl valda tabeller på insidan.

Innan dess var det The Ultimate GM Screen 2, från Fat Dragon Games. Den hade jag nog använt om vi hade spelat hemma hos mig, och vår spelledare i Fantasy! använder en sån, men de är inte riktigt portabla så det var länge moleskine-skärmen.

Men numera så känner jag att spelledarskärmar är mest i vägen. Ska det vara värt de praktiska problemen med en spelledarskärm så ska den fan vara episk! Som Ultimate GM Screen 2, eller en flera meter lång moleskine.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag kan annars rekommendera små papperklämmor. I filmerna används de för att hålla papper, hålla ihop pärmarna och som fötter till spelledarskärmen. Men pappersklämmorna fungerar också utmärkt som stabiliserande fötter till en vanlig spelledarskärm eller till en tredelad kartong.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n101429 said:
Men numera så känner jag att spelledarskärmar är mest i vägen. Ska det vara värt de praktiska problemen med en spelledarskärm så ska den fan vara episk! Som Ultimate GM Screen 2, eller en flera meter lång moleskine.
Hur gömmer du relationsschemat i fiskdammen för dina spelare om du inte har en spelledarskärm? Jag känner att jag behöver en spelledarskärm för att inte spelarna ska se facit i relationsschemat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n101448 said:
Hur gömmer du relationsschemat i fiskdammen för dina spelare om du inte har en spelledarskärm? Jag känner att jag behöver en spelledarskärm för att inte spelarna ska se facit i relationsschemat.
Det finns tre skäl till att det inte är ett problem.
  • För det första, relationsschemat används inte så ofta under spel, utan mest mellan spelmöten för att hitta saker man kan göra äventyr av.
  • För det andra, på ett par tre meters håll och upp och ner är det ofta rätt lurigt att tjuvläsa text i tio punkter, och hart när omöjligt att läsa mina kråkfötter, så jag är inte så hejjans jätteorolig.
  • För det tredje är vi ofta mer inriktade på att skapa en ståry ihop än att jag försöker besegra mina spelare. Så det är inte så hejjans blodigt med hemligheter. Tvärtom kan de vara rätt kontraproduktiva ibland.
Det enda som jag egentligen behöver dölja är är dungeon-kartor, och sådana hör mest hemma i Dungeons&Dragons, och där har jag ju en episk moleskine-skärm.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag har konstruerat en spelledarskärm med tre sektioner som jag kan fästa på min laptop så att laptopens skärmen utgör mittsektionen med en kartongskärm med plastficka på varje sida.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
För det andra, på ett par tre meters håll och upp och ner är det ofta rätt lurigt att tjuvläsa text i tio punkter, och hart när omöjligt att läsa mina kråkfötter, så jag är inte så hejjans jätteorolig.
Det får mig att tänka att stenografi borde vara ett bra spelledarhjälpmedel för snabba och oläsliga anteckningar.

För det tredje är vi ofta mer inriktade på att skapa en ståry ihop än att jag försöker besegra mina spelare. Så det är inte så hejjans blodigt med hemligheter. Tvärtom kan de vara rätt kontraproduktiva ibland.
Jo men detta tycker jag också är den främsta anledningen till att hemlighålla saker för spelarna. Det blir liksom inte lika spännande om spelarna har råkat se vad som komma skall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n101464 said:
Jo men detta tycker jag också är den främsta anledningen till att hemlighålla saker för spelarna. Det blir liksom inte lika spännande om spelarna har råkat se vad som komma skall.
Har man saker som ska komma så skapar man inte en ståry ihop.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Zadrith;n101463 said:
Jag har konstruerat en spelledarskärm med tre sektioner som jag kan fästa på min laptop så att laptopens skärmen utgör mittsektionen med en kartongskärm med plastficka på varje sida.
Listigt men jag bojkottar datorer i mina rollspel så det har iaf jag ingen anvädning av. Jag hoppas din dator är passivt kyld för det finns inget som är mer tröttsamt än att lyssna på fläktljudet från en dator.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Zadrith;n101463 said:
Jag har konstruerat en spelledarskärm med tre sektioner som jag kan fästa på min laptop så att laptopens skärmen utgör mittsektionen med en kartongskärm med plastficka på varje sida.
Pix plz!
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n101467 said:
Har man saker som ska komma så skapar man inte en ståry ihop.
Så du brukar spela med någon sorts samberättarstil som saknar förberedda moment?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
DeBracy;n101469 said:
Är mitt uppe i en flytt så den ligger nerpackad i en flyttlåda, men jag ska återkomma med en bild när den är återfunnen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n101470 said:
Så du brukar spela med någon sorts samberättarstil som saknar förberedda moment?
Det finns förberedda moment, men de hemlighålls tillräckligt mycket av punkt 1 och 2. Jag förutsätter att mina spelare är vuxna människor som vet huruvida de vill ha spoilers eller inte.

Dessutom är jag med, och jag vill också bli överraskad. Alltså finns det hur mycket höjd som helst för vad spelarna kan hitta på. Det innebär att förberedda moment kan kastas ut med ett ögonblicks varsel beroende på vad de andra deltagarna hittar på. Därför är inte så stor mening med att kika på vad som är planerat, eftersom det är mer eventualitet än plan.

Så jag vill inte säga "samberättande". Det blir istället någon slags spelledarlett gemensamt skapande med förberedda potentiella moment.

Och de där förberedda momenten är i form av anteckningar med kråkfötter alternativt 10 punkters text på ett par meters håll och upp och ner, och då är vi tillbaka på punkt 2.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n101473 said:
Dessutom är jag med, och jag vill också bli överraskad.
Detta är en anledning till att jag fundear på att använda Mythic Game Master Emulator när jag spelleder. Den hjälper mig att överraska både mig själv och spelarna.
 
Top