Nekromanti Era favorittillbehör vid rollspel

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Mutanten;n104226 said:
Populärt är inte nödvändigtvis bra.
VIlka använder DU?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vornheim
The Metamorphica
Last Gasp Grimoires slumpgeneratorskapare
Namntabell för äventyret/kampanjvärlden
Printfunktionen i Windows ingbyggda bildvisare. Markera ett gäng bilder på personer, högerklicka, print, välj Wallet. Sedan har man ark med 9 lagom stora porträttbilder, alla i samma storlek och format.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu har folk redan rekommenderat det mesta som jag tycker är bra, så här kommer ett andrahandsval.

En liten whiteboardtavla i ungefär A3-storlek som man kan ha liggandes på bordet.
Det är ohyggligt praktiskt att snabbt kunna rita mitt på bordet.
- varför inte bara rita på vitt papper? För att det är lättare att "sudda" på en whiteboard.
- Varför inte använda en battlemap? För att en A3-whiteboard tar mindre plats (det är inte alla bord som är stora nog för en battlemap). Och den är inte "rutad" (jag tycker om att ytan är helt vit). Och för att det är lättare att få tag på pennor (Chessex battlemap kräver OH-pennor som inte är lätta att få tag på).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag använder meeples (träspelpjäser från tex Carcasonne) istället för miniatyrer.
Sen skriver jag ibland ut stora bilder och använder dem som "spelplan", till exempel när rollpersonerna blir belägrade i en vingård eller går över en karta, ibland täcker jag hela toppen av soffbordet med papp och ritar på det med färgpennor. Någon gång har jag byggt terräng" genom att ställa ut kartonger, krukväxter och klossar från ett kubbspel.

Det ger en lite improviserad känsla, samtidigt som spelpjäser och "terräng" är såpass anonym att det är lätt att låtsas att den är olika saker: ett torn, en båt, en bro, en jätte, en orm...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
En dator!

Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte vill använda en dator när man är spelledare. Den gör det väldigt mycket lättare att hålla reda på anteckningar och hitta rätt information snabbt och dessutom kan man använda diverse småprogram som hjälper till med lite av varje. Framför allt tycker jag det är bra att som spelledare göra de flesta tärningsslag med datorn. Det finns en massa fördelar med att gör på det viset. Framför allt vet inte mina spelare vad jag gör. Jag kan lika gärna ha bytt sida i ett dokument som slagit ett slag för att se om de upptäckte någonting eller inte vilket gör att de inte vet att de just missade någonting. Jag har även möjlighet att slå exempelvis smygaslag för en hel grupp med bara ett klick vilket gör att det går snabbt och att det åter igen inte gör spelarna medvetna om att det är någonting på gång.

Jag har dessutom för vana att snickra ihop egna verktyg till de system jag spelar som gör exempelvis strider mer hanterbara. Exempel på ett sådant system kan hittas med hjälp av länken nedanför. I det fallet gjorde det att det tog en fjärdedel så lång tid som vanligt att köra strider i DoD Trudvang.

http://forum.riotminds.se/viewtopic.php?f=32&t=11296&sid=175be12834c06ec5b910555b6d2dd770
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jag gör mina egna "battlemats" genom att skriva ut en bild, ett rutnät eller en bild med ett rutnät översig i A3format. Sen laminerar jag den (vi har en kallamineringsmaskin på jobbet, som i princip bara fäster en självhäftande plastfilm på vardera sidan av pappret. Det resulterar i ett inplastat ark som är mycket mjukare än om man varmlaminerat (och billigare), så det går utmärkt att rulla ihop efteråt och förvara i ett papprör eller en karttub. Viktigt att man har några vikter att tynga ner hörnen med, bara (Några fina stenar, eller som jag införskaffat: fyra M20-muttrar). Allternativt så skriver jag ut något på A4 och stoppar in i en glatt och slät, genomskinlig plastficka´vilket oftast är tillräckligt stort om det inte är en allt för detaljerad bild och man sitter hyfsat nära varandra runt ett mindre bord.

Dessa går utmärkt att skriva på med whiteboardpennor och det är bara att torka bort efteråt (möjligen kan man behöva torka av dem lite nogrannare med en fuktig trasa efter spelmötet för att få bort det sista. De går att rulla ihop och sålunda ta med sig i ryggsäcken (jag rullar ihop dem och sedan trär jag tomma toarullar över för att hålla ihop dem).

A4-i-en-plastficka, eller för all del laminerad, är en ypperlig lösning om man exempelvis vill ha en checklista som man återanvänder, eller ett schema för att hålla ordning på HP och saker för SLPer i strid. Bara att anteckna och sen torka av och återanvända. Funkar också bra för om man exempelvis har förgenererade rollpersoner till konventsspel. Det är bara att skriva ut rollformulären med alla siffor (Eller fylla i dessa för hand efteråt) och sen stoppa in i plastfickor. Nu kan spelarna anteckna prylar eller hållar räkningen på ammo och/eller KP direkt på rollformuläret med whiteboardpennor och efteråt är det bara att torka av och återanvända till nästa grupp/gång.

En annan sak jag gillar och alltid har numera är en skrivplatta/clipboard. Alltså en sån där skiva med en klämma så man kan fästa papper. Är jag spelare så skriver jag ut mina rollformulär enkelsidig och fäster på skivan, med ett anteckningsblad och eventuella referensblad. Det håller papprena organiserade, och är synnerligen praktiskt om man inte sitter kring ett ordentligt bord utan i en fotölj eller någonting. Då kan man utanproblem krypa upp i fotöljen/Soffan och fortfarande kan man anteckna utan problem, och man kan tillochmed använda skivan att slå tärnignar på. Är jag spelledare gär jag samma sak med äventyren eller eventuella tabeller då jag tycker de blir mycket lättare att bläddra i och läsa ifrån. Om man inte hittar/har råd med en skrivplatta är det bara ta vilken lagom stor skiva som helst (en bit masonit, en om man river av framsidan på en präm så man dessutom har en fin plastficka att stoppa ner en bild eller ett referensblad i.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zadrith;n104263 said:
En dator!
Det förutsätter att spelledaren vet hur man hanterar en dator.
Främsta anledningen till att jag avskyr datorer på spelbordet är för att jag alltför många gånger varit med om spelledare som stannar upp spelet var femte minut för att det ska leta efter något på datorn, vilket ger en outhärdlig spelupplevelse.
På senare tid har jag dock spelat med ett par spelledare som faktiskt kan hantera datorer så jag börjar sakta ändra åsikt. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
anth;n104270 said:
Det förutsätter att spelledaren vet hur man hanterar en dator.
Främsta anledningen till att jag avskyr datorer på spelbordet är för att jag alltför många gånger varit med om spelledare som stannar upp spelet var femte minut för att det ska leta efter något på datorn, vilket ger en outhärdlig spelupplevelse.
På senare tid har jag dock spelat med ett par spelledare som faktiskt kan hantera datorer så jag börjar sakta ändra åsikt. :)
Det förutsätter också att datorn fungerar. Första gången jag bestämde mig för att spelleda med datorn så var allt ordentligt förberett, alla filer organiserade och allt som hörde till det faktiska äventyret låg i en egen fil, med allt onödigt bortplockat för att vara överskådligt.

Trettio minuter in i spelet blev datorn överhettad, stängde ner och vägrade starta.

Sen dess ser jag alltid till att ha allting i pappersformat som backupp.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Story Games Name Project
270+ sidor med listor på namn, platser och annat. Ihopsamlade på forumet Story Games, som titeln antyder.

Jag tar ofta med mig boken, som finns att beställa från Lulu.com.
Jag har haft stor nytta av de enskilda listorna som finns som pdf.
Och det verkar som hela boken finns som pdf att plocka hem också.

Blyertspennor
Oumbärligt.

A4-papper som jag viker på mitten
När jag spelleder viker jag ett papper på mitten sen tar jag min blyertspenna och klottrar dit en fyrkant (eller vilken form bordet nu har) sedan skriver jag rollpersonernas namn kring det på den plats där deras spelare sitter. (om jag är spelare och har ett rollformulär så klottrar jag namnen på det istället)

Mindre papperslappar
Jag har ofta med mig mindre papperslappar, såna där som ligger i ett block på kontoret som det klottras namn och telefonnummer och dylikt på. En av de fiffigaste sakerna med dem är att vika dem på mitten och skriva rollpersonens namn på - tadaa, namnskylt! Grymt praktiskt. Det använder jag flitigt både hemma och på konvent.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har många gånger räddats av min telefon. De gånger jag glömt äventyr, eller fått fel version med mig, eller glömt rollformuläret. Teflonen åker fram och önskad info finns på dropbox. Detta ger mig inspiration att lägga upp lite extra praktiska sidor, telefonanpassade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DeBracy;n104286 said:
Mindre papperslappar
Jag har ofta med mig mindre papperslappar, såna där som ligger i ett block på kontoret som det klottras namn och telefonnummer och dylikt på. En av de fiffigaste sakerna med dem är att vika dem på mitten och skriva rollpersonens namn på - tadaa, namnskylt! Grymt praktiskt. Det använder jag flitigt både hemma och på konvent.
Bästa hjälpmedlet är att köpa det som kallas Sveablock eller Flikblock (kärt barn har många namn)

Finns i alla välsorterade bokhandlar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
DeBracy;n104286 said:
A4-papper som jag viker på mitten
När jag spelleder viker jag ett papper på mitten sen tar jag min blyertspenna och klottrar dit en fyrkant (eller vilken form bordet nu har) sedan skriver jag rollpersonernas namn kring det på den plats där deras spelare sitter. (om jag är spelare och har ett rollformulär så klottrar jag namnen på det istället)
Det här är ett skitbra tips som jag ofta gör själv. Det låter en altid kunna använda rollpersonens namn på ett smidigt sätt.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Zadrith;n104263 said:
En dator!
Kan inte annat än instämma.

Sitter alltid och spelleder med en laptop framför mig nu för tiden. Det är otroligt användbart och praktiskt. Främst använder jag den för att ha alla mina anteckningar och pdf-kopior på alla böcker framför mig, men jag använder den också för att spela musik och visa kartor och även ibland till andra uppgifter som bara just en dator kan utföra. Till exempel nyligen gjorde jag snabbt en 3D-modell i Maya över en militär havsplattform och la in den i ett annars tomt Unity-projekt med ett enkelt kamerascript. Lät spelarna titta ordentligt på plattformens utsida och göra planer baserat på vad de såg. Rätt trevligt och roligt, om än inte alls nödvändigt. Andra gånger har jag använt datorn tillsammans med en text-till-tal-funktion när jag spellett Paranoia, så att Vändatorn faktiskt talar med en syntetisk röst (det tog ett jävla tag att hitta en röst som var tillräckligt dålig att fungera för Paranoia men bra nog att faktiskt gå att förstå, för övrigt. Programmen är för bra nu för tiden).
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Tre solar;n104243 said:
Populärt är inte nödvändigtvis bra.
VIlka använder DU?
Jag använder de fyra första i min lista (exkl D6-Fantasy grejerna). En sak som jag tycker är extra bra med de grejer jag räknar upp det är att de inte innehåller så mycket text. Less is more. Varför skriver rollspelsutvecklare så förbannat mycket?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
DeBracy;n104286 said:
Blyertspennor
Oumbärligt.
Blyertsstiftpennor med stift på 0.7! Alla som avskyr trubbig blyertsspets och stift som går av hela tiden (0.5) gillar den här kommentaren.
 
Top