Era bästa tv- och dataspel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag tycker det är kul att spela tv-spel, men det var aslänge sedan som ett spel gav mig den där riktiga wow-faktorn! Ni vet den där känslan man fick när man spelade Final Fantasy 7, Zelda: A Link to the past, Metal Gear Solid, Dragon Age eller Skyrim. När man liksom på riktigt blev omskakad av handlingen och upplevelsen i spelet. Det senaste spelet jag spelade som skakade om mig på det sättet var Observer, men det var två år sedan.

Av denna anledning tänkte jag att det vore kul att få lite inspo genom att höra om andras favoritspel! Berätta om vilka spel som verkligen skakat om er och varför! Spelen som gett er de riktiga topparna! Dt vore också superspännande att få höra varför just dessa spel är så bra, vad det är som får er att gilla dem så mycket! :)

Det är alltså ingen tråd där ni behöver tips det och jag ska bedöma era tips. Även om spelen ni älskar inte är för mig så kommer jag inte säga "Näää, det passar inte". Det är oavsett kul att få ta del av andras preferenser och upplevelser! :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Kring digitala spel har jag blivit grymt cynisk senaste åren. Men det finns spel som sticker ut av olika anledningar.

Subnautica, för att det väger sin berättelse mot sina mekaniker på ett otroligt snyggt sätt som får dig att känna dig som en upptäckare och inte bara en observatör. Trots att det egentligen görs med stenhårda begränsningar så känns begränsningarna aldrig artificiella.

Outer Wilds, för att det hanterar din egna personliga kunskap som en form av progression på ett sätt som nog faktiskt inget annat spel kommer ens i närheten av. Tyvärr är det så hiskeligt fult att många väljer att avstå från att spela det på helt estetiska grunder - och jag kan förstå dem.

Cyberpunk 2077, av anledningar jag går in på här.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Dels spelen du redan nämnt, de är alla giganter! Men för mig personligen så är det nog Mass Effect trilogin som givit mig mest, på gott och ont. De spelen gjorde mig på riktigt känslomässigt engagerad och förälskad i flera av dess karaktärer, tyvärr är jag en av dem som ogillar hur serien förvandlades från ett RPG till ett ”Shooting Gallery“. Men jag älskade spelen så mycket att min dotter heter Tali som första namn.

Detroit: Become Human, är ett annat spel som skakat om mig rejält. Jag verkligen älskar hur det spelet hugger tag i mitt hjärta och försöker slita ut det! Jag grät som en gris under min första play through.

Horizon Zero Dawn: Aloy är så grym!!! Älskar settingen och protagonisten grymt mycket. Har redan förbeställt digital deluxe versionen av nästa spel till min PS5.

Red Dead Redemption 2: Western, Fuck yeah! Det här spelet har givit mig så många härliga ögonblick att jag spelat om det flera gånger. Och då tar spelet länge att spela igenom om man skall ha 100% i allt, vilket jag gjort varje gång. Så flera hundra timmar allra minst.

Ghost of Tsushima: Ett av flera redan nämnda Open World-spel som jag älskar. Då min fru är japanska och kommer från en av Japans många samuraj-ätter så blir detta spel ännu coolare. Jag vet att spelet verkligen inte är speciellt nära vad som historiskt egentligen hände mer än i väldigt grova penseldrag. Men wow vilken otrolig historia som berättas och som jag som spelare fått uppleva. Jag klarade spelet första gången tidigt på morgonen och min fru hade precis vaknat och hittade mig sittandes gråtande samtidigt som jag lyssnade till slutmusiken. Ett grymt spel som också drar i ens känslor, jag är vek för sådant och gråter lätt när jag är investerad i en karaktär eller/och berättelse.

Grymt bra tråd vill jag också säga, behövs lite positiva trådar!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Obra dinn: fantastiskt smart logiskt pussel. Kan du lista ut vem som dog på vilket sätt på det övergivna skeppet Obra Dinn?

Zelda: breath of the wild: open world som är upptäckarglädje utan att det får dig att känna dig som ett taxibud.

Slay the spire: extremt elegant kortspel. En otroligt väl kalibrerad svårighetsgrad som konstant tvingar dig att lära dig spelet bättre.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Lite minnen från en äldre era här:

Civilization 1 - den magiska känslan när soundtracket lirade när en ny värld skapades, den färgstarka vägen genom epokerna, ständigt byggande på dessa städer... "just 1 more turn"

Fallout och Fallout 2: öppet glid genom postapokalypsen, udda humor, fria val, många vägar att gå. Grymt bra grejer!

Planescape Torment - fantastisk story, meta-grejen och dess många nivåer, den helt magiska staden Sigil, och framförallt att man genom att snacka jävligt väl kunde göra så stor skillnad
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Red Dead Redemption 2 - Jag har spelat många spel jag verkligen tyckt om, men det här klådde dem alla när jag plockade upp det i somras. Själva spelmekaniken är fantastisk och storyn är riktigt bra den med. De körde mycket med motion capture för alla klippscener och rörelser och det märks att de ansträngt sig! Bra dialog och röstskådisar också.

Kingdom come deliverance - Jag var tvungen att ladda ner ett par moddar för att göra både närstrid och bågskytte enklare, det var enda sättet jag kunde spela det här spelet. Men riktigt bra! Det är inte fantasy, utan går in för att vara rätt hardcore historiskt, men riktigt riktigt bra. Dialogen är måhända en smula styltig, i synnerhet utanför klippscenerna, men står man ut med det är det riktigt bra.

Disco Elysium - lite lugnare peka-klicka-spel, med lätt utflippad humor. Den första konversationen man har i spelet är med sin egen reptilhjärna, och i övrigt är det ett undersökningsspel.

The Outer Worlds - samma folk som gjorde Fallout New Vegas. Rätt utflippad humoriskt sci-fi med mycket satir. Jäkligt kul!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Disco Elysium - lite lugnare peka-klicka-spel, med lätt utflippad humor. Den första konversationen man har i spelet är med sin egen reptilhjärna, och i övrigt är det ett undersökningsspel.
Disco Elysium är framför allt fantastiskt för att din bild av världen beror på vilka skills du har. Har du högt i logik? Världen blir mer logisk. Högt värde i Physical Instrument? Världen blir full av weaklings, personer som du känner ett behov av att muscle-flexa mot och visa dina gymbro credentials.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Till gamla Commodre 64, så hade jag ett par favoriter:
* Archon - tidigt battle chess.
* Boulder Dash - Väldigt charmigt, och hur karaktären stampade otåligt med fötterna om man väntade för länge.
* Impossible Mission - Bra plattformsspel, med talsyntes, och en tydlig tidsgräns.

På Amiga:
* Lemmings - De var så charmiga när de vandrade runt. Riktigt klurigt spel.

På PC:
* Syndicate - Bra missions, och kul hur man kunde ta över motståndarna sagenter.
* City of Heroes - Mitt första MMO (om man nu inte räknar textbaserade MUDdar). Och de gjorde väldigt mycket rätt vad gällde krafter och att man slapp loota de fallna motståndarna. Och att ens utseende inte påverkas av de recept man bygger.. De hade ju dessutom en väldigt bra grej när man gjorde karaktärer.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Batman-arkham knight
Spelade första spelet för många år sen. Gillade de väldigt mycket. Mörkret och historien var schysst.
Tycker detta spelet även om de såklart blir lite upprepning slår de mesta. Intressant story med några bra hooks men även flera saker som får en att tänka till lite. Lagom svårt och möjlighet att välja mellan olika uppdrag gör det även varierat.

God of war 4
Längtade till scenerna när man fick höra kratos prata med sin son. Fin dialog och lärorikt hur man in skapa ett intressant samspel mellan två karaktärer.
Bra spelkänsla med. Spelet har ju en köp ekonomi för olika färdigheter i olika kategorier. Det jag uppskattade mest var att man kan utifrån sin stil sätta poäng i hur man fightas istället för att behöva använda massa skils som man själv tycker är svåra att få till.

Suikoden 1-2
JRPG, bygg din bas, samla karaktärer och spöa monster. Vet inte hur bra de hade stått sig nu men på 90 talet när jag spelade var de guld!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Deus ex. Typ open world på olika locations och tre olika actions som man kunde välja att stötta och det hade betydelse! Flera olika taktiker för att nå samma mål. Enkla men bra upgrade trees och equipment upgrades. Och därpå en riktigt bra story!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
De spel som jag idag fortfarande minns som fantastiska:
  • Suikoden
  • Final Fantasy 7
  • Alla Falloutspel. Har dock inte spelat 76 (heter de va?)
  • Little Big Adventure
  • Grim Fandango
  • Grand Theft Auto: Vice City
Jag har på sistone vidtagit åtgärder för att plocka upp mitt spelande igen, men problemet är tidsbrist. Men jag satt igång med klassisker jag missat som Monkey Island och Victoriana.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
De spel som jag idag fortfarande minns som fantastiska:
  • Suikoden
  • Final Fantasy 7
  • Alla Falloutspel. Har dock inte spelat 76 (heter de va?)
  • Little Big Adventure
  • Grim Fandango
  • Grand Theft Auto: Vice City
Jag har på sistone vidtagit åtgärder för att plocka upp mitt spelande igen, men problemet är tidsbrist. Men jag satt igång med klassisker jag missat som Monkey Island och Victoriana.
första gången vi hyrde spelkonsol och spelade resident evil på ditt pojkrum och jag knappt vågade röra spelkonsolen medan du var inne och åt. Magi...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Eftersom många nämner lite äldre spel så vill jag passa på att ge credd till ett något modernare spel (nåja, släpptes 2016) och det är Darkest Dungeon. Snygg artwork och helt otroligt fantastisk voice-acting + dialog. Har också Civilization-feeling av "Bara en runda till" som gör att man kan sänka timme efter timme ned i spelet.

 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Vet inte om detta är best-of-the-best, men här är tre rekommendationer iaf:

Soma. Fantastisk story och sjukt immersive.

Alien Isolation. Extremt väl genomförd implementation av Alien i datorspel.

Och jag började precis på Prey, och det verkar vara ett coolt spel.

Och en bonus:

Amnesia Rebirth. Jag spelade igenom halva på standardsvårighet, sen installerade jag om min pc och glömde backup på saves, så jag fick börja om. Körde då på story mode, och jag tyckte spelet blev bättre. Det smygande känslan blev starkare utan jump scares
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ah, jag borde såklart också tipsa om Arkane studios spel, framför allt:

Dishonored 1/2: bra stealthspel. Många prylar och krafter som låter dig hantera fiender på många olika sätt. Vill du vara en osynlig skugga eller en tornado av blod och död?

Prey: du är ensam på en övergiven rymdstation. Smyg/hacka/bygg grejer så att du kan överleva hotet från … (????). Många skrymslen och vrår att utforska och hitta hemligheter i.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns en massa fantastiska spel, men om vi ska köra de som gett mig en wow-upplevelse så är det:

Secret of Mana. Mycket av det som skulle forma mig skedde under några få år i ungdomen, från att börja spela rollspel, läsa superhjälteserier regelbundet till, sist då, tv-spelandet. Secret of Mana är ett fantasyrollspel från Square som liknar många andra japanska rollspel egentligen, fast detta var ett med realtidsstrider istället för rundor. Grafiken, musiken, figurerna och berättelsen träffade helt rätt för mig.

Myst. Att ett gäng stillbilder med musik, enkla animationer och ljudeffekter kunde förtrolla en så är märkligt egentligen.

Goldeneye. Riktigt roliga banor där varje svårighetsgrad inte bara gjorde fiender svårare och så utan lade till nya uppdrag som skulle klaras av. Inte det första fps:et jag körde men definitivt det första som verkligen sög in mig. Den fantastiska multiplayern har spelats fruktansvärt mycket.

G-Police. Futuristiskt helikopter flight "sim" shooter där man utför uppdrag i en stad där stadsdelarna är under kupoler. Intressant grafik, sjysst musik, rätt nivå på utmaningen för mig.

Civilization II. Vet inte om det var en wow-upplevelse egentligen eller om det bara var otroligt beroendeframkallande. Ska helst spelas på Playstation där varje runda tar många minuter för processorn att räkna ut mot slutet av en match.

Donkey Kong Country. En visuell karamell så fantastisk att det räckte med det för att jag skulle köpa det och jag diggar ljudet också. Ett klassiskt plattformsspel, en genre som jag inte lägger så mycket tid på.

Om nån skulle fråga mig om rekommendationer idag så är det bara Secret of Mana som jag skulle tipsa om ifall nån var sugen på ett klassiskt japanskt actionrollspel, alla andra har fått nyare versioner som är bättre eller sprungits förbi av nyare spel i genren.
 
Top