Era bästa tv- och dataspel

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Jag tycker det är kul att spela tv-spel, men det var aslänge sedan som ett spel gav mig den där riktiga wow-faktorn!
Håller med. Saknar den där känslan av att peppa för ett spel, förbeställa det och spela det oavbrutet när det väl kommer. Senast var nog Skyrim tror jag.

Mina gamla favoriter är samma som många har nämnt redan:
Skyrim
Oblivion
Mass Effect
Dragon age
Bioshock

Sista åren har jag bara spelat Pillars of Eternity, som är fantastiskt. Men inte samma kick, kanske är åldern
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Kom på en till, troligen den största av dem alla för mig, Morrowind. Herre min skapare, det ställde till hela livet för mig när jag spelade det… Jobbet var en irriterande paus i spelandet, sömn var en frustrerande nödvändighet och jag gjorde allt för att korta bort det så mycket det gick. Jag tänkte spel hela tiden! Det fanns så mycket att upptäcka, så mycket att göra!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
På PS4 har jag ett spel som heter "Steep". Det är någon sorts extremsportssimulator med fjälltema. Men det går alldeles utmärkt att styra sin snowboard utanför det uppmärkta området och bara njuta av naturen. Och det är njutbart, oerhört avkopplande att bara hasa ner för backarna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Kom på en till, troligen den största av dem alla för mig, Morrowind.
Japp, Morrowind satte ribban. Det spelet har en fantastisk suggestiv känsla som få andra spel kan mäta sig med. Musiken, miljöerna. Helt otroligt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Lite off-topic kanske, men under julhelgen installerade jag Pico-8. Det är en virtuell 8bitarsdator, komplett med utvecklingsmiljön inbyggd. Att göra enkla spel kan vara en oerhört tillfredsställande aktivitet. Det är som ett mysteriespel där alla gåtorna är "Undrar hur jag får den att göra det här?"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag tänker inte försöka göra någon lista, utan det får bli lite pö om pö.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis är ett av de första PC-spel jag spelade, och grundlade min kärlek till peka-klickagenren. Det är makalöst snygg pixelart-grafik, det är variation i gameplay, det är fullt ut voice-actat och Indy låter som Indy (även om det inte är Ford som gör rösten). Pusslen är lagom kluriga och generellt väldigt logiska. Miljöerna spönnande och snygga. Spelets vision av Atlantis är fortfarande den jag tycker allra bäst om och som jag associerar till när jag hör namnet. Det finns också tre olika sätt att spela spelet, tre "paths" – och fram till ganska nyligen trodde jag att man ändå fick ungefär samma miljöer oavsett vilken man valde. Men det är för att jag alltid valt samma path…

Nå, jag återkommer då och då till det här spelet, i mina ögon är det närmast odödligt.

Terror from the Deep är egentligen ett sämre spel än dess föregångare UFO: Enemy Unknown. Och svårare, på ett ganska orättvist sätt. Men det finns nog nästan inget annat spel som för mig fångat den mycket speciella undervattens-skräckstämningen som finns här. Det här var det första X-comspelet jag spelade, en gång i urtidens 90-tal nån gång, och jag var fast direkt. Även detta är ett spel jag återkommer till då och då. Till skillnad från UFO har jag dock aldrig klarat TFTD.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Terror from the Deep är egentligen ett sämre spel än dess föregångare UFO: Enemy Unknown. Och svårare, på ett ganska orättvist sätt. Men det finns nog nästan inget annat spel som för mig fångat den mycket speciella undervattens-skräckstämningen som finns här. Det här var det första X-comspelet jag spelade, en gång i urtidens 90-tal nån gång, och jag var fast direkt. Även detta är ett spel jag återkommer till då och då. Till skillnad från UFO har jag dock aldrig klarat TFTD.
Medhåll på att det är unik skräckstämning i TFTD.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Lite off-topic kanske, men under julhelgen installerade jag Pico-8. Det är en virtuell 8bitarsdator, komplett med utvecklingsmiljön inbyggd. Att göra enkla spel kan vara en oerhört tillfredsställande aktivitet. Det är som ett mysteriespel där alla gåtorna är "Undrar hur jag får den att göra det här?"
Det är därför jag spelar spel så sällan nu för tiden, det är liksom roligare att göra själv (eller försöka iaf), sitter mest i unity och godot.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gillar ju att föra statistik över saker och ting och förra året var det år jag klarade flest spel med 26 stycken. Jag har gett mig på att få ner min backlog till under 100 spel innan jag köper nya, och att klara ett spel för varje nytt efter det. 19 spel till 100 så det får väl bli ett projekt för i år. Skulle jag ha sinne för det skulle jag vilja skapa dataspel, men man brukar ju komma in i den branschen via programmering, 3D-grafik och sånt, så tills jag kommer på ett sätt att gå runt det får det vara en ouppfylld dröm. (Dvs jag skulle vilja vara lead writer/lead designer.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
The Walking Dead

Fantastiskt gripande story. Låg ingångströskel och lätt att utföra då det är ett klick- och spela spel (vet ej vad den tekniska termen är).
Jag blir lite snörvlig bara jag tänker på spelet faktiskt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Det är precis det där snörvliga som jag är ute efter, saknar verkligen att bli gripen av ett spel 🙂 Är så avis på er som gillar open world! Har verkligen försökt men världen är ofta så stor att jag tröttnar (vissa undantag finns dock). Några spel, förutom de jag nämnde innan, som är nya som jag verkligen fastnade för:

Firewatch - Riktigt bra story! Ett relationsdrama och mysteriethriller i ett!

Journey - Ett väldigt gripande spel om vänskap!

Detroit: Become Human - Väldigt väldigt bra och rörande story!

Life is strange - Relationen mellan de två vännerna känns så verklig och bra!

Cloudpunk - Innehåller precis vad jag vill ha i ett cyberpunkspel!

Jag har testat ett otal andra spel, många som står högt i listor på rekommendationer, men som bäst har det varit rätt bra och oftast har det tyvärr slutat i besvikelse. Men det är riktigt najs att höra om allas favoritspel 😊 Gimme more!!! 😁😁
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
  • MYST & Riven -- oerhört vackra och kluriga när de kom. Nyskapande på alla sätt.
  • M.U.L.E. -- en klassiker från 80-talet, banbrytande på sin tid.
  • Civilization -- en gång i tiden bodde jag i Sthlm och pendlade till Södertälje. Det blev många timmar med Civ på pendeln.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är precis det där snörvliga som jag är ute efter, saknar verkligen att bli gripen av ett spel 🙂 Är så avis på er som gillar open world! Har verkligen försökt men världen är ofta så stor att jag tröttnar (vissa undantag finns dock). Några spel, förutom de jag nämnde innan, som är nya som jag verkligen fastnade för:

Firewatch - Riktigt bra story! Ett relationsdrama och mysteriethriller i ett!

Journey - Ett väldigt gripande spel om vänskap!

Detroit: Become Human - Väldigt väldigt bra och rörande story!

Life is strange - Relationen mellan de två vännerna känns så verklig och bra!

Cloudpunk - Innehåller precis vad jag vill ha i ett cyberpunkspel!

Jag har testat ett otal andra spel, många som står högt i listor på rekommendationer, men som bäst har det varit rätt bra och oftast har det tyvärr slutat i besvikelse. Men det är riktigt najs att höra om allas favoritspel 😊 Gimme more!!! 😁😁
Ibland är det bra att lätt skapa inlevelse och verkligen bli gripen av känslorna i ett spel, men ofta undrar jag om det bara är jag som sitter och snörvlar och gråter till ett spel. Du nämnde precis som jag Detroit: Become Human, och även om det spelet är en unik upplevelse för var och en som spelar det så får jag än idag rysningar när jag startar upp spelet. Det spelet fick mig verkligen att känna alla känslor som finns från kärlek till har, glädje till sorg och mycket mer!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
The Last Of Us: Fy fan vilken bra dynamik mellan de två protagonisterna. Jag föll pladask för både Ellie och Joel och även detta spel fick mig att känna alla känslor man kan uppleva. The Last Of Us 2: Mycket bättre som spel än det första men inte alls lika bra på just mig när det gällde att skapa känslor. Jag kände tyvärr mig mest blasé och ville bara att spelet skulle ta slut. Men jag nämner det eftersom det hänger ihop med första spelet och för att spelmekaniken är så mycket bättre i andra spelet än första. Så gillade man första så kan man också gilla det andra, så testa det om det första var något du gillade.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Tror jag postade en liknande lista tidigare, men här kommer den iaf (utökad med andra plattformar och säkerligen fler titlar).

C64
Pharaos Curse
Rambo - First Blood part 2
Commando
Deja vu
Maniac Mansion
Tapper
Pirates!
International Karate
Defender of the crown
Archon
Bruce Lee
Summer Games
Winter Games
California Games
World Games
Giana Sisters
Wonderboy
The Goonies
Spy vs. Spy
Rockstar
Spyhunter
Double Dragon
Gauntlet
Infiltrator
Friday 13:th

Nindento 8bit
Ice Hockey
Super Mario Bros
Super Mario Bros. 2
Gunsmoke
Bubble Bobble
Dig Dug
Ice Climber
The Goonies 2
Tetris
Fist 2

Atari
Colonial Conquest
Police Quest
Alien Syndrome

PC
Tetris
King's Quest IV - The Perils of Rosella
Hero's Quest: So You Want to Be a Hero
The Colonel's Bequest
The Secret of Monkey Island
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
Age of Empires
Age of Empires II: The Age of Kings
Zak McKraken and The Alien Mindbenders
Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure
Loom
Rise of the Dragon
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Day of the Tentacle
Police Quest II: The Vengeance
Gold Rush!
Dreamweb
Conquests of Camelot: The Search for the Grail
Diablo
Diablo II
Warcraft
Warcraft 2
Starcraft
Starcraft 2
Age of Mythology
Civilization
Civilization IV
Civilization V
Civilization VI
Still Life
Still Life 2
The Dig
Secret Files: Tunguska
The Blackwell Legacy
Blackwell Unbound
The Blackwell Convergence
The Blackwell Deception
The Blackwell Epiphany
Memento Mori
Memento Mori 2
Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards
Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places) Leisure Suit
Larry 3: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals
Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work
Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry
Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice
Space Quest III: The Pirates of Pestulon
Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers
Overclocked: A History of Violence
Secret Files 2: Puritas Cordis
Art of Murder: FBI Confidential
Art of Murder: Hunt for the Puppeteer
Art of Murder: Cards of Destiny
Black Mirror II: Reigning Evil
Black Mirror III: Final Fear
Broken Sword: Shadow of the Templars
Broken Sword II: The Smoking Mirror
Chronicles of Mystery: The Tree of Life
The Book of Unwritten Tales
The Book of Unwritten Tales 2
The Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles
The Whispered World
15 Days
Alter Ego
Alternativa
Ghost Pirates of Vooju Island
Gray Matter
Alpha Polaris
Gemini Rue
Deponia
Chaos on Deponia
Goodbye Deponia
Deponia Doomsday
Cognition: An Erica Reed Thriller
Primordia
Resonance
The Dark Eye: Chains of Satinav
UFO: Enemy Unknown
X-COM: Terror From the Deep
XCOM: Enemy Unknown
Yesterday
Broken Age
Broken Sword: The Serpent's Curse
XCOM: Enemy Unknown
XCOM: Enemy Within
Face Noir
The Cave
The Night of the Rabbit
The Wolf Among Us
Gabriel Knight: Sins of the Father
Haunted
Moebius: Empire Rising
Randal's Monday
Anna's Quest
King's Quest (2015)
Technobabylon
Kathy Rain
Master of Orion II: Battle at Antares
Oxenfree
Samorost 3
Shardlight
Batman: The Enemy Within
Full Throttle
Gorogoa
Old Man's Journey
Thimbleweed Park
My Brother Rabbit
Unavowed
Jenny LeClue
Whispers of a Machine
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
The Last Of Us: Fy fan vilken bra dynamik mellan de två protagonisterna. Jag föll pladask för både Ellie och Joel och även detta spel fick mig att känna alla känslor man kan uppleva. The Last Of Us 2: Mycket bättre som spel än det första men inte alls lika bra på just mig när det gällde att skapa känslor. Jag kände tyvärr mig mest blasé och ville bara att spelet skulle ta slut. Men jag nämner det eftersom det hänger ihop med första spelet och för att spelmekaniken är så mycket bättre i andra spelet än första. Så gillade man första så kan man också gilla det andra, så testa det om det första var något du gillade.
Åh, The last of us var ett sånt spel jag verkligen ville älska, men som inte blev mer än godkänt för mig. Det var absolut inte spelets fel, objektivt sett är det fantastiskt. Men jag är ingen bra spelare och det blev för svårt. Jag gillade storyn och ville komma vidare i den och alla strider och allt smyg blev mer som irriterande hinder. Men som sagt, det är verkligen inte spelets fel egentligen, bara mina egna preferenser 😊
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag gillade verkligen de gamla delphine-spelen Another World, Flashback, och Fade to Black. Bara intro+första banan till det första är bättre än de flesta andra spel.

Sen brukar jag alltid vilja slå ett slag för Bladerunner. På ytan var det ett linjärt klicka-spel, men det fick fint djup av att man kalibrerade sin Voight-Kampff utrustning själv och därmed satte en godtycklig gräns för tolererad "robotaktighet". Det gjorde också att det fanns en massa spår som kanske aldrig blev något - till exempel tror jag man kunde vara på Mars, eller så hittade man bara ett vykort därifrån - vilket också kändes väldigt passande för en film som ständigt gjordes om.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Jag gillade verkligen de gamla delphine-spelen Another World, Flashback, och Fade to Black. Bara intro+första banan till det första är bättre än de flesta andra spel.

Sen brukar jag alltid vilja slå ett slag för Bladerunner. På ytan var det ett linjärt klicka-spel, men det fick fint djup av att man kalibrerade sin Voight-Kampff utrustning själv och därmed satte en godtycklig gräns för tolererad "robotaktighet". Det gjorde också att det fanns en massa spår som kanske aldrig blev något - till exempel tror jag man kunde vara på Mars, eller så hittade man bara ett vykort därifrån - vilket också kändes väldigt passande för en film som ständigt gjordes om.
Håller med om precis allt! Fade to Black är sorgligt förbisett, ett av de bättre spelen till första Playstation tycker jag. Och Blade Runner, wow!!! Ett av mina absoluta favoritspel!!! Skulle drista mig så långt som att säga att spelet faktiskt gjorde en del saker bättre än filmen 😊
 
Top