Nekromanti Eon

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vafalls

Om man dock vill ha ankor i Mundana så finns det ju inget som hindrar dem... systemet är flexibelt nog, stats är inte så svårt att hitta på o.s.v..

(sedan kan jag inte hålla med... ankor hör hemma i en massa rollspel... från runequest till västmark)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Vafalls

"sedan kan jag inte hålla med... ankor hör hemma i en massa rollspel..."

Okey, jag ger mig. Ankor hör hemma i massor av rollspel - På tallriken!!!

/Sir Foilan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Och det var en av de två!

Ska man uppnå _den_ stressade känslan får man nog ägna sig åt lasergame, paintball och dylikt. Såååå spännande är det inte att rulla tärningar.

Man kan komma rätt långt genom ett bra system och god inlevelse tycker jag... /images/icons/smile.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Och det var en av de två!

"Man kan komma rätt långt genom ett bra system och god inlevelse tycker jag"

Indeed, men inte riktigt såå långt... Men ett söligt stridssytem hjälper ju knappast till, det håller jag med om. Jag har själv bantat ner stridsystemet i Eon (om man jämför med de avancerade reglerna) och tycker inte att det går nämnvärt söligare än DoD t ex.

/Sir Foilan
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Eon Magi

Eon magi ÄR extremt mäktig och extremt farlig

Jag sade aldrig att magin i Eon inte är mäktig. Jag sade att den inte är lika mäktig som magin i DoD i flash-bangsynpunkt och det är den inte heller. Som magisystemet i Eon är kommer man aldrig att kunna kasta sådana (extrema) besvärjelser som Fata Morgana, Zombiehär, Krossande klippblock, Perfekt Illusion osv. Det måste du hålla med om att dessa besvärjelser är mäktigare än vad man kan göra i Eon. Dock behöver detta inte säga att magin i Eon inte är mäktig. I Eon kan man inte bli en enmans stridsmaskin som magiker vilket tvingar en att spela på ett annorlunda sätt vilket är kul. Magin i Eon tar ofta tid om man ska påverka någon annan eftersom många effekter har räckvidden personlig som grund och man kan aldrig bli så bra att man kan kasta besvärjelser med 5 - 10 filament hur som helst pga fummelsystemet i Eon.

Men jag tycker som sagt att magin är mäktig i eon på sitt sätt och ger en välkommen variation bland alla magisystem där ute.

C
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Bergman? [nt]

?

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

röde jakob

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
9
Location
jönköping, sverige
det är så här om du vill spela riktig rollspel så ska du börja med Eon för det är mer verklig, sen du får mer preficerad hur det går att spela + du har en värld där du kan göra massa kul och Eon kan du använda hur som helst med din fantasi

helt en kel eon är bättre
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Eon Magi

Det kan man visst. Tricket kallas kongelat. Det andra tricket kallas ritualer. Det tredje tricket kallas extemporering.

Jag förstod att det skulle vara otydligt när jag skrev det men jag orkade inte ändra det. /images/icons/smile.gif 5 filament kanske var i lägsta laget men när man kommer upp en bit är sannolikheten ganska stor att man ska slå två sexor i första slaget och då är det ju kört även om man har 150 i färdigheten. När jag skrev kasta besvärjelser hur som helst menade jag utan kongelat (jag vet att jag skulle ha skrivit det) och man ska väl inte ha så många kongelat att man kan använda dem hur som helst. Eftersom det står att de är sällsynta bör man väl inte som rp börja masstillverka dem bara för att det inte är så svårt? Ritualer kan man göra men de räknas inte till besvärjelser enligt min måttstock så jag använder den för att avfärda dem. /images/icons/wink.gif Jag antar att du menar att man ska lägga ihop alla filament man alstrar i en improviserad besvärjelse och även där gör min otydlighet ett framträdande. Jag menar att huvudeffekten ska ha så många filament och inte som när jag vill förvandla någon till en gris med två filament och måste alstra fyra till för att kunna göra det med avstånd.

Alla dessa saker är i jämförelse med mina erfaren heter av DoDs magisystem (som jag fortfarande inte säger att det är bättre). Där kommer man att kunna kasta snabba besvärjelser med höga effektgrader som ger mycket kraftfulla effekter. Allt detta utan allt för stora bekymmer.

C
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Eon[OT]

Hmm.. Svårt att skilja mellan verklighet och fantasi.

Skrämmande saker, det säger jag dig. :)

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Yassilus var det [inte]

Nu tar vi det jäfvligt lugnt här!

Jag har aldrig kommit med nåt förslag om ankor i mundana. Jag skämtade om att vi skulle ha hamstrar i mundana! Så det så!

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Hamstrar...[OT]

...är små och söta men luktar IMHO helvetiskt illa/images/icons/wink.gif

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Hamstrar...

...Luktar laxpaté.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Re: Eon Magi

Hm... Inte mycket kraftfulla besvärjelser utan problem säger du? Då borde du ha i åtanke att en artefakt kan innehålla hur många matriser som helst. Om en artefakt sedan innehåller 20 demoniska aggregat som var och en väver en enmagnituds 'blixt' kommer den att göra runt ob20T6 i skada. Artefakten kanske tar max en månad att tillverka och kostar några tusen silver i ingredienser. Men du har ju rätt i att det tekniskt sätt inte är en besvärjelse
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Eon Magi

Hm... Inte mycket kraftfulla besvärjelser utan problem säger du? Då borde du ha i åtanke att en artefakt kan innehålla hur många matriser som helst. Om en artefakt sedan innehåller 20 demoniska aggregat som var och en väver en enmagnituds 'blixt' kommer den att göra runt ob20T6 i skada. Artefakten kanske tar max en månad att tillverka och kostar några tusen silver i ingredienser. Men du har ju rätt i att det tekniskt sätt inte är en besvärjelse

Hmm. Det där låter aningen skumt och skulle förmodligen inte tillåtas i min spelargrupp men säger reglerna så så är det väl så. Däremot borde det ta längre tid eftersom man måste jaga rätt på 20 demoner. Går väl med schamanism men ändå. Magiker med självkänsla brukar nog inte beblanda sig så mycket med schamaner då de sysslar med så "primitiv magi". Dessutom är det, som du säger, inte en besvärjelse eftersom det är en massa alkemi inblandat... /images/icons/smile.gif

C
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
SL...

Har man en bra SL som kan alla regler samt de viktigaste tabellerna och att erfarna spelare så går striderna fort...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: SL...

Om du tycker att det är snabbt nog är det ju bara att gratulera... det är kul när folk trivs :)
 
Top