Nekromanti Eon

DsX

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
31
Location
Vänerborg
Jag undrar om eon är bra om det är det vad är det som skiljer sig från DoD m.m. mycket intresrad av eon

DsX
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Eon är bra om du gillar däldetaljerade med tålamodsprövande spel.
Skillnader från DoD.
Inga restriktioner
Man slår med ObT6 istaller för T20
När man strider så är man anfallare eller försvarare istället för att slå varannan gång.
Det finns inga nivåer i yrket men man kan ha gjort olika bra karriär.

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Glöm inte:

INGET LEVELSYSTEM!!!

("Jag e på level 80! Wahahaha! Nu e jag osårbar!")

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Eon har också ett riktigt intressant magisystem som är väldigt kul. Dock behöver man modulen Magi & Mystik för att ta del av det. Det är inte lika mäktigt som magin i DoD är i flash-bangsynpunkt men det är roligare.

En del klagar på att stridssystemet är långsamt och det är visserligen mycket regler men man behöver inte använda alla och när man väl har lärt sig alla regler går det att strida snabbt även med alla regler.

Annars är det ett "realistiskt" fantasyrollspel med en bra värld och bra stämning. Helt klart mitt favoritrollspel.

C
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: EON

"Det är betydligt mer realism i Eon än i DoD..."

Då kommer ju naturligtvis följdfrågan om huruvida denna realism är bra elle inte. Jag tänker inte svara på detta, men vet att det finns en del personer, särskilt två, som flitigt diskuterat Eons stridssystem och dess för- och nackdelar.

/Sir Foilan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fortsätt var intresserad och köp Eon med en gång...
Jag garanterar många trevliga speltimmar.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Happypuppie

Veteran
Joined
20 Feb 2001
Messages
101
Location
Göteborg
När man jämför rollspel så jamförman med andra rollspel.
När man jämför Eon så jämför man med värkligheten (kanske inte det där med laver och sånt, men med reglerna).

Lucky up
 

Happypuppie

Veteran
Joined
20 Feb 2001
Messages
101
Location
Göteborg
Re: Glöm inte:

"Jag e på level 80! Wahahaha! Nu e jag osårbar, phoffbamslpack, va fan, såna där monster finns ju inte!!!"

Sämst är ju drakar och demoners "blibättresystem" sätt en prick varje gång du använder färdigheten sedan skall du slå diten och daten och sen så har du 100+ i din färdighet... /images/icons/smile.gif


Lucky up
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Det är ett bra regelsystem och framförallt världen är strålande. Den är såpass fast att den inte kan modifieras så mycket och det hindrade en vän till mig från att göra ankor spelbara i Mundana. Tack gode gud.

I am the Voice
I decide who lives
or dies
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det är ett bra regelsystem och framförallt världen är strålande. Den är såpass fast att den inte kan modifieras så mycket och det hindrade en vän till mig från att göra ankor spelbara i Mundana. Tack gode gud.

Tur att vi slapp ankor som invaderade mundana. Vem var det som skulle komma med ankor??? Sicken hädare!

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Se till att ha en erfaren spelledare som spelat eon förut. Om du läser igenom den själv så kommer du nog göra som jag, läsa igenom den en stund, skratta åt skiten och låta den ligga på en hylla i några år. Jag tog ner boken från hyllan när en kompis till mig som spelat eon lite längre visade hur man skulle göra. Då blev det hela förbannat mycket mer roligare. Jag dränktes nästan när jag läste reglerna första gången. För att få det att flyta lite snabbare så borde du köpa mystik & magi + krigarens väg samtidigt som grundboken.

Hmm, det borde vara allt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Eon Magi

Eon magi ÄR extremt mäktig och extremt farlig
Tyvär kräver det att magikern ÄR något av en konstnär.. ( Konstnär = Kreativ, inteligent, fanatsi full och dumdristig då och då )
Asså En Trollkonstnär..

I min grupp har jag 3 spelare som ÄR otroligt kreativa otroligt fanastifulla och KAN magi reglerna så att de lär sig utnyttja magin och en magiker i EON måste om han ska bli extremt mäktig läsa igenom och förstå magi reglernas begränsingar och potential....

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag förvandlar Dvärgen till en Gris sen spöar jag skiten ur honom.. <p><hr></blockquote><p><blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag förvandlar HeveaDraken till en gris så kan vi se om Thism alven kan flyga med en gris <p><hr></blockquote><p><blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag Gillar grisar Okej <p><hr></blockquote><p><blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag lägger olära på min motståndare <p><hr></blockquote><p>Bara några få exempel *ler* av många många många...
Sen i och med att Förvandling effekten kan "krympa och få personer att Öka i vikt" så anser jag att det finns en "krympa Öka" vikt effekt.. vilket spelarna har använt..
( Gissa om de kan bära mycket i sina magiska ryggsäckar *suck* )

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vafalls

Jag kan inte tro att det skulle vara omöjligt att få in ankor i Eon... vad skulle varit problemet?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
subjektivismens dunkel

Då kommer ju naturligtvis följdfrågan om huruvida denna realism är bra elle inte.

En annan intressant fråga är vad man menar med realism. Vissa verkar anse att realistiska regler måste agera finkornig fysikmotor som tar hänsyn till alla faktorer som har någon notervärd inverkan på den statistiska fördelningen över möjliga utfall... för mig räcker det om systemet _känns_ rimligt.

Jag tillhör även skolan att en strid måste flyta på i rätt bra takt för att alls ha en chans att uppnå den stressade stämning som bör uppstå i en verklig strid. Detta har också färgat mitt val av favoritsystem. Om det är för trögt spelar det för mig ingen roll hur "verkligt" det egentligen är för då har det redan tappat bollen. /images/icons/smile.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Vafalls

"Jag kan inte tro att det skulle vara omöjligt att få in ankor i Eon... vad skulle varit problemet?"

Att ankor hör hemma i DoD!? (och ingen annan stans)

/Sir Foilan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Och det var en av de två!

"En annan intressant fråga är vad man menar med realism"

Ja, den frågan är intressant.

"Jag tillhör även skolan att en strid måste flyta på i rätt bra takt för att alls ha en chans att uppnå den stressade stämning som bör uppstå i en verklig strid."

Ska man uppnå _den_ stressade känslan får man nog ägna sig åt lasergame, paintball och dylikt. Såååå spännande är det inte att rulla tärningar.

/Sir Foilan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"När man jämför rollspel så jamförman med andra rollspel.
När man jämför Eon så jämför man med värkligheten"


Summasummarum (logiskt sett): Eon är ingen rollspel!

Sen så tror jag inte verkligheten har så värst ont! (eller det kanske den har, vad vet jag. Jag inser dock att detta var oändligt långsökt, men ngn kanske fattar vad jag menar)

/Sir Foilan
 
Top