Nekromanti EON: Utbruten deltråd

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Peter;n100919 said:
Själva poängen med fantasy är väl att man skall kunna utforska idéer som matriarkat (en idé som ju trots allt är lika gammalt som vår skrivna historia - läs bara Herodotos)

Fantasy är ganska stelnat nu. Det kanske var lika dynamiskt som SF förr, men i spel och många böcker följer man tydliga mallar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Ond bråd död;n100956 said:
Fantasy är ganska stelnat nu. Det kanske var lika dynamiskt som SF förr, men i spel och många böcker följer man tydliga mallar.
Det har väl tyvärr varit stelnat ganska länge. Men det behöver man ju inte låta sig begränsas av.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Cieylor;n100940 said:
Eons dvärgar tar i alla fall jämställdhet mellan könen till utopiska nivåer med "precis lika stor chans att hitta en man som en kvinna på en viss post" och ett språk som "inte har några genus överhuvudtaget" (Dvärgar - sid 34).
problemet är att detta sedan inte stöttas av det faktiska textinnehållet, eftersom tex 70-80% av alla dvärgkungar är män, för att inte tala om nästan alla dvärg-slp:er som någonsin varit med i äventyr och dylikt.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
För att spinna vidare på det Krille skrev om att inte kunna veta vem ens pappa är. Det går ju förklara med att de som befolkar de matriarkala samhällen kommer från grupper som härstammar från sexuellt kontrollerade matriarkat (något människan åtminstone i teorin är potentiell kandidat till). Jag har hört om det bland primater, men minns inte exakt vilka. Den förenklade grunden är att honor har dold ägglossning, parar sig med flera olika hanar och därtill bestämmer vilka hanar som får föröka sig. Hanarna vet inte vilka ungar de är pappa till utan kommer behandla alla ungar som potentiellt deras och därmed inte döda dem utan, hos vissa arter, tvärtom aktivt tar hand om och skyddar dem - det är bättre än att ta hand om någon annans unge än riskera att ens egna gener dör ut. Eftersom honorna väljer sina partners så får inte hanar som försöker sätta sig över honorna (eller är dåliga pappor) föröka sig och dör därmed ut. Så om man drar det hela vidare kan männen vara hur stora, starka och aggressiva som helst - det är sitter i generna att ha kvinnliga ledare (och ta hand om barn). Man får ju såklart brodera ut det hela så det passar den värld man spelar i, om tex gener saknas får man hitta på något annat, det är fantasy.

I Mundana så känns enligt mig tirakerna som de kan ha utvecklats under sådana omständigheter. Det skulle bidra till att förklara varför kvinnor har makten, tiraker är så oerhört barnkära och varför tiraker är beredda att offra livet för att hämnas någon annans barn (det går tillbaka på att det kan ha varit deras).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Ymir;n100963 said:
problemet är att detta sedan inte stöttas av det faktiska textinnehållet, eftersom tex 70-80% av alla dvärgkungar är män, för att inte tala om nästan alla dvärg-slp:er som någonsin varit med i äventyr och dylikt.
Kan bero på att de kvinnliga dvärgarna har helskägg är och osexiga som fan.
Kan låta ovanligt sexistiskt att säga men kolla typ 80% av alla karaktärer i filmer/tv-serier, and they are quite fuckable. De behöver inte vara den absolut snyggaste i världen, men det ska inte vara otänkbart liksom.

Inte för att målet med interaktionen ska vara att ha sex med karaktären, men jag är rätt säker på att det var du faktiskt, Ymir, som sa att man kan mäta ungefär hur populär en ras är i hur "sexig" den är. No sex-appeal female dwarves? Then we might aswell just skip-em.

Vill understryka att jag inte säger att det här är rätt eller fel, utan snarare min analys av -varför- det är så.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n100968 said:
Kan bero på att de kvinnliga dvärgarna har helskägg är och osexiga som fan.
Kan låta ovanligt sexistiskt att säga men kolla typ 80% av alla karaktärer i filmer/tv-serier, and they are quite fuckable. De behöver inte vara den absolut snyggaste i världen, men det ska inte vara otänkbart liksom.

Inte för att målet med interaktionen ska vara att ha sex med karaktären, men jag är rätt säker på att det var du faktiskt, Ymir, som sa att man kan mäta ungefär hur populär en ras är i hur "sexig" den är. No sex-appeal female dwarves? Then we might aswell just skip-em.

Vill understryka att jag inte säger att det här är rätt eller fel, utan snarare min analys av -varför- det är så.
Sure, jag har absolut sagt det, och jag står för det, men observera att jag tex tycker kamorfer, tiraker och sagitaurer är sexiga. Det handlar om konceptuell sexighet, inte fysisk, och dvärgar är generellt väldigt hårt (vertically) challenged vad gäller konceptuellt sexighet eftersom nästan allt med fantasydvärgar är så jävla osexigt (tack och lov har Eon åtminstone klan Drezin, som faktiskt är lite hotta). Men problemet imo är oavsett inte en detalj som att dvärgkvinnorna har skägg, utan att man borde ha tecknat dem annorlunda utifrån den (genusmässigt intressanta) premissen. Liksom, vore inte det här koola, sexiga dvärg-slp:er? Det tycker jag, iaf.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Mundo;n100968 said:
Kan bero på att de kvinnliga dvärgarna har helskägg är och osexiga som fan.
Kan låta ovanligt sexistiskt att säga men kolla typ 80% av alla karaktärer i filmer/tv-serier, and they are quite fuckable. De behöver inte vara den absolut snyggaste i världen, men det ska inte vara otänkbart liksom.
Det är sexigt med skägg på kvinnor.
Det är sexigt med helskägg, iaf om det är någorlunda välskött.
Det finns en hel del män som gillar kraftigt byggda/korta kvinnor.

"Otänkbart" vete fan. Jag har inte mina Eonböcker till hands (jo, jag äger faktiskt sådana); har du en illustration som visar vad du menar?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ymir;n100969 said:
Sure, jag har absolut sagt det, och jag står för det, men observera att jag tex tycker kamorfer, tiraker och sagitaurer är sexiga. Det handlar om konceptuell sexighet, inte fysisk, och dvärgar är generellt väldigt hårt (vertically) challenged vad gäller konceptuellt sexighet eftersom nästan allt med fantasydvärgar är så jävla osexigt (tack och lov har Eon åtminstone klan Drezin, som faktiskt är lite hotta). Men problemet imo är oavsett inte en detalj som att dvärgkvinnorna har skägg, utan att man borde ha tecknat dem annorlunda utifrån den (genusmässigt intressanta) premissen. Liksom, vore inte det här koola, sexiga dvärg-slp:er? Det tycker jag, iaf.
Fast kvinnliga dvärgarna tecknas väl som de beskrivs, dvs som att kvinnor ser ut precis som män.Det är den ultimata unisexifieringen, där kvinnorna t o m ser ut och uppträder som män (utifrån att de håller samma positioner m.m.). Man har så gott som plockat bort kvinnor och kvinnlighet från rasen.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Var skitbesviken att man inte tog chansen att ge dvargakvinnorna lite intressantare skagg (som i bilderna Ymer delade)... nej vanta, correction, att man inte tog chansen att ge mannen ELLER kvinnorna intressanatre skagg. Varfor inte visa komplicerade flatningar av deras skagg och/eller mustascher, dekorationer med ringar och liknande som broderas in i skagget osv.

?Y'all missed a great opportunity :(
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
jensofsweden;n101000 said:
Var skitbesviken att man inte tog chansen att ge dvargakvinnorna lite intressantare skagg (som i bilderna Ymer delade)... nej vanta, correction, att man inte tog chansen att ge mannen ELLER kvinnorna intressanatre skagg. Varfor inte visa komplicerade flatningar av deras skagg och/eller mustascher, dekorationer med ringar och liknande som broderas in i skagget osv.

?Y'all missed a great opportunity :(
Chronopia 1, EON 0.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
jensofsweden;n101000 said:
Var skitbesviken att man inte tog chansen att ge dvargakvinnorna lite intressantare skagg (som i bilderna Ymer delade)... nej vanta, correction, att man inte tog chansen att ge mannen ELLER kvinnorna intressanatre skagg. Varfor inte visa komplicerade flatningar av deras skagg och/eller mustascher, dekorationer med ringar och liknande som broderas in i skagget osv.

?Y'all missed a great opportunity :(
Dvärgklanen Zolod är mest lagom mellanmjölkiga av Eons stora klaner. Bli inte förvånad om de mer hardcore-klanerna har lite mer intressanta upplägg. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag läste i en fantasybok som gavs ut av Delta på 70-talet (glömt titel och författare, det var ju nästan 40 år sedan) att dvärgar har så långa kukar att de måste vira dem runt midjan. Nåt för Eon? ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
krank;n100972 said:
Det är sexigt med skägg på kvinnor.
Det är sexigt med helskägg, iaf om det är någorlunda välskött.
Det finns en hel del män som gillar kraftigt byggda/korta kvinnor.

"Otänkbart" vete fan. Jag har inte mina Eonböcker till hands (jo, jag äger faktiskt sådana); har du en illustration som visar vad du menar?
Ja. Vad sägs om bilden på kvinnlig dvärg under karaktärsskapandet till Eon IV?
Det där med att det är sexigt med skägg på kvinnor får jag väl nog gå och säga att smaken är som baken, helt enkelt.
Jag säger inte att jag ogillar korta eller kraftiga/bastanta kvinnor, jag säger att jag är inte så helfäst på kvinnor med skägg.
Ganska stor skillnad, imo.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ymir;n100969 said:
Sure, jag har absolut sagt det, och jag står för det, men observera att jag tex tycker kamorfer, tiraker och sagitaurer är sexiga. Det handlar om konceptuell sexighet, inte fysisk, och dvärgar är generellt väldigt hårt (vertically) challenged vad gäller konceptuellt sexighet eftersom nästan allt med fantasydvärgar är så jävla osexigt (tack och lov har Eon åtminstone klan Drezin, som faktiskt är lite hotta). Men problemet imo är oavsett inte en detalj som att dvärgkvinnorna har skägg, utan att man borde ha tecknat dem annorlunda utifrån den (genusmässigt intressanta) premissen. Liksom, vore inte det här koola, sexiga dvärg-slp:er? Det tycker jag, iaf.

Glöm inte denna bild.

Sedan tycker jag att dvärgkvinnan i daVinci upplägget känns som den enda attraktiva personen i det upplägget totalt, för det känns faktiskt som en person.

/Luna Lovegood
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Ymir;n99976 said:
dvs genom att vara den ohämmat bästa och mest immersiva spelupplevelsen någonsin.
Jag kan vara helt bananas, men är inte det där vad man i folkmun brukar kalla en subjektiv åsikt? ;)
 
Top