Nekromanti EON: Utbruten deltråd

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Evokee;n99927 said:
Har du något exempel på ett bättre rollspel än Eon?
Du skämtar?
Alla andra fantasy spel jag spelat är bättre, inkluderar:
Drakar och demoner
old school dungeons and dragons
Fantasy OSG
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eon tilltalar många rollspelare, i synnerhet killar som började spela det när de var i övre tonåren. De som gillar att det är pilligt och har en massa regler. Och har investerat en massa tid på att lära sig det och köpa alla böcker. Det får dem att känna sig duktiga. :)

Så det är klart att det är en kommersiell succé, jämförelsevis. Trudvang är (var?) lite i den nischen, men Eon är bredare standardfantasy. Det kanske är i den nischen man borde ligga, eftersom de flesta rollspelare forfarande: (1) Gillar fantasy. (2) Är killar. (3) Gillar "realistiska" regler.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n99971 said:
Eon tilltalar många rollspelare, i synnerhet killar som började spela det när de var i övre tonåren. De som gillar att det är pilligt och har en massa regler. Och har investerat en massa tid på att lära sig det och köpa alla böcker. Det får dem att känna sig duktiga. :)

Så det är klart att det är en kommersiell succé, jämförelsevis. Trudvang är (var?) lite i den nischen, men Eon är bredare standardfantasy. Det kanske är i den nischen man borde ligga, eftersom de flesta rollspelare forfarande: (1) Gillar fantasy. (2) Är killar. (3) Gillar "realistiska" regler.
Vi gillar inte Eon för att det är pilligt. Vi gillar Eon för att det har en fantastisk setting med ett helt oefterhärmligt scope och unikt trovärdiga och gripande kulturer och intriger. Eons regelsystem är till för att visa upp världen Mundana, och bygga berättelser där en bondpiga kan vara lika intressant som en riddare eller en demonprins, där magi har en naturlig och logisk roll i världen men samtidigt fyller den med mysterier, där mundana människor kan konfronteras med och dras in i de uråldriga hemligheter och konflikter som omgärdar deras förr så skenbart banala värld. Detta har Eon gjort awesomely bra i fyra utgåvor nu. Om Eon är en hyllning av det fånigt överdetaljerade är det det på precis samma vis som Twilight Imperium är det, dvs genom att vara den ohämmat bästa och mest immersiva spelupplevelsen någonsin.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi gillar Eon för att det har en fantastisk setting med ett helt oefterhärmligt scope och unikt trovärdiga och gripande kulturer och intriger.
Let's agree to disagree på den punkten. Jag har aldrig förstått tjusningen med Mundana. Det är en OK fantasyvärld med en massa detaljer, men det finns det andra om också är. Och som gör det bättre. Mundana totalt saknar charm och det där lilla extra som man inte kan ta på. Enligt min personliga smak. Fast jag förstår att fansen tycker det är fantastiskt. Men vi andra gör det inte. Du är nog för close to home, Ymir.

(Och jag har 3 editioner av Eon och de flesta böckerna, så jag har läst det mesta om Mundana. Min första reaktion när jag läste Eon 1 var att "varför skulle någon orka spela det här?" ... Jag blir mest uttråkad. Fast jag försökt gilla det. Men visst, själva Mundana är ingen dealbreaker för mig, det är reglerna*. Hade det varit andra regler så hade jag kunnat tänka mig att spela i världen.)

...unikt trovärdiga och gripande kulturer och intriger.
Öh, det där får du nog utveckla.

*Eon version 1-3. Den nya 4:an verkar vara helt ok, men har förfarande för mycket regler för att jag ska orka spelleda den. Spela däremot kan jag tänka mig. Fan, jag har ju till och med varit med att testspela betan av nya Rolemaster! ;)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,785
Ymir;n99976 said:
Vi gillar Eon för att det har en fantastisk setting med ett helt oefterhärmligt scope och unikt trovärdiga och gripande kulturer och intriger. Eons regelsystem är till för att visa upp världen Mundana, och bygga berättelser där en bondpiga kan vara lika intressant som en riddare eller en demonprins.
Vore intressant att få reda på (även om det är omöjligt) hur många som spelar Eon på det viset. Rent anekdotiskt har jag inte träffat någon, men det säger inte så mycket förvisso. Tycker dock det verkar som folk spelar det som Vilket Fantasyrollspel Som Helst.

Håller helt med Arfert att det är svårt att se vad som lockar med världen...
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Nu kapar vi god45s tråd medan han inte är här men blir den här diskussionen lång så tar jag ansvaret för att lyfta ur den.

Jag har precis i år blivit introducerad till EON, i bemärkelsen att jag aldrig spelat det innan, och då fjärde utgåvan som jag förstår det är mycket simplare i regelutförandet än de tidigare utgåvorna. Jag tycker om EON, jag gillar det jag sett av fyran hittills och tycker att böckerna är skitsnygga.

Däremot så har jag som kvinna väldigt svårt att känna igen mig i hur kvinnor och deras roll i samhället presenteras i spelsystemet. Vi har diskuterat en del grejer som tex reglerna kring pubertet och graviditet och lite såna där typsikt kvinnliga grejer och jag har känt det som att, ehm, de som har skrivit det här är unga killar som inte någonsin ens har pratat med en riktig kvinna. Jag tycker att det är så himla sorligt att så mycket tid läggs ned på att göra realistiska skildringar av olika kulturer och religioner och stridsvarianter osv osv när i princip ingen vikt har lagts vid att faktiskt göra en realistisk skildring av kvinnor. Like, kvinnlig korrektur maybe? Eller bara kanske låta någon annan än en person som är heterosexuell man få ha åskter om hur sexualitet framställs.

För mig så tappar Mundana lite av trovärdigheten som Ymir pratar om ovan på grund av att de har slarvat med såna basala detaljer. Det är i det lilla man förstår det stora och en kultur är inte gripande och trovärdig bara för att den beskrivs som episk. Det är hur kulturbärarna (folket) framställs som skapar trovärdigheten. Därför är också det bästa med tex rasböckerna att de presenterar kända personligheter från de olika raserna som får ge djup åt de kliniska beskrivningar tidigare i böckerna. Det är därför stämningstexter altid är bra i rollspel. (ja, det finns riktigt dålig stämningstexter som tar mer än de ger men ni förstår principen.)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Anchorman;n99950 said:
Du skämtar?
Alla andra fantasy spel jag spelat är bättre, inkluderar:
Drakar och demoner
old school dungeons and dragons
Fantasy OSG
Nej.

Jag har bara spelat Drakar och Demoner av spelen du nämner. Och det är mycket sämre än Eon.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Evokee;n100005 said:
Nej.

Jag har bara spelat Drakar och Demoner av spelen du nämner. Och det är mycket sämre än Eon.
Vilken utgåva, av ren nyfikenhet?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Cissi;n100000 said:
Nu kapar vi god45s tråd medan han inte är här men blir den här diskussionen lång så tar jag ansvaret för att lyfta ur den.

Jag har precis i år blivit introducerad till EON, i bemärkelsen att jag aldrig spelat det innan, och då fjärde utgåvan som jag förstår det är mycket simplare i regelutförandet än de tidigare utgåvorna. Jag tycker om EON, jag gillar det jag sett av fyran hittills och tycker att böckerna är skitsnygga.

Däremot så har jag som kvinna väldigt svårt att känna igen mig i hur kvinnor och deras roll i samhället presenteras i spelsystemet. Vi har diskuterat en del grejer som tex reglerna kring pubertet och graviditet och lite såna där typsikt kvinnliga grejer och jag har känt det som att, ehm, de som har skrivit det här är unga killar som inte någonsin ens har pratat med en riktig kvinna. Jag tycker att det är så himla sorligt att så mycket tid läggs ned på att göra realistiska skildringar av olika kulturer och religioner och stridsvarianter osv osv när i princip ingen vikt har lagts vid att faktiskt göra en realistisk skildring av kvinnor. Like, kvinnlig korrektur maybe? Eller bara kanske låta någon annan än en person som är heterosexuell man få ha åskter om hur sexualitet framställs.

För mig så tappar Mundana lite av trovärdigheten som Ymir pratar om ovan på grund av att de har slarvat med såna basala detaljer. Det är i det lilla man förstår det stora och en kultur är inte gripande och trovärdig bara för att den beskrivs som episk. Det är hur kulturbärarna (folket) framställs som skapar trovärdigheten. Därför är också det bästa med tex rasböckerna att de presenterar kända personligheter från de olika raserna som får ge djup åt de kliniska beskrivningar tidigare i böckerna. Det är därför stämningstexter altid är bra i rollspel. (ja, det finns riktigt dålig stämningstexter som tar mer än de ger men ni förstår principen.)
Först (som medskyldig till att ha dragit in dig i Eon-spel) vill jag trycka på att jag förstås respekterar din åsikt och tycker att det du skriver är intressant. Jag blir dock nyfiken på en sak om du vill utveckla lite:

Jag förstår att det här är världens krångligaste fråga, men finns det någonstans som du känner att det här blir extra påtagligt? Är det väldigt närvarande i grundboken till Eon IV, tycker du? Man blir ju nyfiken på möjligheter att göra det bättre, eftersom fyran är pågående produktlinje, och den version som jag som skribent har någon möjlighet att påverka.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Ymir;n99976 said:
Vi gillar inte Eon för att det är pilligt. Vi gillar Eon för att det har en fantastisk setting med ett helt oefterhärmligt scope och unikt trovärdiga och gripande kulturer och intriger. Eons regelsystem är till för att visa upp världen Mundana, och bygga berättelser där en bondpiga kan vara lika intressant som en riddare eller en demonprins, där magi har en naturlig och logisk roll i världen men samtidigt fyller den med mysterier, där mundana människor kan konfronteras med och dras in i de uråldriga hemligheter och konflikter som omgärdar deras förr så skenbart banala värld. Detta har Eon gjort awesomely bra i fyra utgåvor nu. Om Eon är en hyllning av det fånigt överdetaljerade är det det på precis samma vis som Twilight Imperium är det, dvs genom att vara den ohämmat bästa och mest immersiva spelupplevelsen någonsin.
Tror många och av som gillar Eon tyker om att spela långa, djupa, episka världomspännande kampanjer.

Eon-hatarna verkar vilja spela som man gjorde när man var 12. Man gör en gubbe som endast består av lite stats, får ett uppdrag på ett värdshus, spolar fram tills man kommit till fienden, dräper hen och får skattne. Allt på 2 timmar och i en genreisk värld med så pass banal regler att man knappt behöver slå nåt eller läsa på mer än fem minuter innan spelstart.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eon-hatarna verkar vilja spela som man gjorde när man var 12. Man gör en gubbe som endast består av lite stats, får ett uppdrag på ett värdshus, spolar fram tills man kommit till fienden, dräper hen och får skattne. Allt på 2 timmar och i en genreisk värld med så pass banal regler att man knappt behöver slå nåt eller läsa på mer än fem minuter innan spelstart.
Oj oj oj... Du har aldrig testat The Enemy Within, va? Eller The Great Campaign? Eller Harn? Eller...
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
LordTengel;n100052 said:
Först (som medskyldig till att ha dragit in dig i Eon-spel) vill jag trycka på att jag förstås respekterar din åsikt och tycker att det du skriver är intressant. Jag blir dock nyfiken på en sak om du vill utveckla lite:

Jag förstår att det här är världens krångligaste fråga, men finns det någonstans som du känner att det här blir extra påtagligt? Är det väldigt närvarande i grundboken till Eon IV, tycker du? Man blir ju nyfiken på möjligheter att göra det bättre, eftersom fyran är pågående produktlinje, och den version som jag som skribent har någon möjlighet att påverka.

Jag återkommer, annars kan vi prata om det på söndag lite så vi inte kapar loss hela tråden. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Evokee;n100059 said:
Tror många och av som gillar Eon tyker om att spela långa, djupa, episka världomspännande kampanjer.
Det gör många som ogillar Eon också.

Evokee;n100059 said:
Eon-hatarna verkar vilja spela som man gjorde när man var 12. Man gör en gubbe som endast består av lite stats, får ett uppdrag på ett värdshus, spolar fram tills man kommit till fienden, dräper hen och får skattne. Allt på 2 timmar och i en genreisk värld med så pass banal regler att man knappt behöver slå nåt eller läsa på mer än fem minuter innan spelstart.
Det gär känns som en jättekonstig fördom, får jag väl säga. Det är helt riktigt att jag hellre ser enkla, "banala" regler som inte tvingar mig att tänka på regler, tabeller eller tärningar under spel, men resten har du nog fått rejält om bakfoten.

Den här missuppfattningen att mycket regler = djupare spel, kan vi inte lägga ner den? Det är ju nästan lika dumt som "mycket detaljer = mycket realism".

Helst av allt spelar jag tredimensionella, intressanta rollpersoner utan stats överhuvudtaget i långa, episka och intressanta kampanjer (där jag helt slipper tärningsslag)...

Jag ska försöka få tillfälle att läsa Eons nya regelsystem. Tvåan har jag läst och förkastat som totalt ospelbart, utifrån mina preferenser vad gäller hur stor plats jag vill att slump ska ha i rollpersonsskapandet och regler ska ha kring spelbordet.

Världen kan säkert vara intressant; den har jag inte läst tillräckligt av för att uttala mig om. Med ett snabbare, enklare regelsystem eller att SL sköter mekaniken så jag slipper skulle jag absolut kunna tänka mig att spela i den.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Om man ska vara helt ärlig så är nog Eons styrka två saker: Bakgrundstabeller och att man spelat spelet så pass mycket redan att både regler och spelvärld redan är välkända. Det är nog få som skulle gilla Eon 1-3 om de upptäckte spelet idag och redan spelat en massa annat. Bakgrundstabellerna skulle man nog gilla iofs.

Angående kvinnor och sexualitet så har jag inte tillräckligt bra koll på 4an för att säga något om det, men 1-3 så var sexualitet verkligen inte något som var i fokus. Det fanns några spells för att göra folk gravida eller förförda och en tabell för hur många barn man hade om man var gift. Det var allt vad jag kan minnas, vilket är rätt lite med tanke på hur detaljerat det kunde bli med budgeterande av baronier och handelsvaror i hamnar.. Själv tycker jag det räcker mer än väl med sexualitet, då det annars bara blir pinsamt eller påtvingat. Det är möjligt att författarna känt samma sak.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Ond bråd död;n100073 said:
Om man ska vara helt ärlig så är nog Eons styrka två saker: Bakgrundstabeller och att man spelat spelet så pass mycket redan att både regler och spelvärld redan är välkända. Det är nog få som skulle gilla Eon 1-3 om de upptäckte spelet idag och redan spelat en massa annat. Bakgrundstabellerna skulle man nog gilla iofs.

Angående kvinnor och sexualitet så har jag inte tillräckligt bra koll på 4an för att säga något om det, men 1-3 så var sexualitet verkligen inte något som var i fokus. Det fanns några spells för att göra folk gravida eller förförda och en tabell för hur många barn man hade om man var gift. Det var allt vad jag kan minnas, vilket är rätt lite med tanke på hur detaljerat det kunde bli med budgeterande av baronier och handelsvaror i hamnar.. Själv tycker jag det räcker mer än väl med sexualitet, då det annars bara blir pinsamt eller påtvingat. Det är möjligt att författarna känt samma sak.
Modulen Riddaren hade en del om barnalstrande, regler för förlossningar och liknande. Inklusive den märkliga buggen att det enda som påverkade chansen/risken att bli gravid var kvinnans ålder och hur mycket sex man hade. Märkligt onyanserat för ett detaljistiskt (observera att jag inte säger "realistiskt") spel, kan jag tycka, och då gillar jag verkligen Riddaren.
 
Top