Nekromanti Eon: Skador - feedback

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Re: Om slagsmål m.m.

Jag är tveksam till dessa 3 alternativ till vinst i ett slagsmål du nämner i ditt inlägg, den som vinner i ett vanligt slagsmäl är oftast den som får in första smällen samt vem som har mest vana att slåss. Våran spelgrup har nästan helt tagit bort att man får trauma av slagsmål och istället ökat smärtan. Givetvis kan man få trauma av en bra smäll, men det krävs ju en hel del stryk för att dö i verkligheten (beror då var man får stryk) och så anser vi det bör vara i EON också. blödningen har vi låtit vara ungefär som den är. Det är i allafall så jag tycker att de skall se ut.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Adrenalin!

Svårighetsmodifikationen från smärtkolumnen skulle förslagsvis kunna vara lindrigare under strid eller andra stressade förhållanden där individen kan tänkas sig vara stridskåt, ligga i kamp/flykt-beteende eller bara ha mycket adrenalin i blodet. För jag vet från egen erfarenhet att det som gör ont efter ett slagsmål inte alls gör ont under självaste slagsmålet (Nu var det iofs länge sen jag bråkade, men ändå :gremsmile: ).


/Naug, föreslår
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Om slagsmål m.m.

Varför inte lägga in en helt egen skadetabell för slagsmål? Iof så blir det ännu en men är det slagsmål så blir det bara slagsmålsskador och då behöver man inte bläddra till någon annan tabell. Och det är faktiskt betydligt enklare att titta i en tabell än att modifiera skador, värden mm bara för att det ska passa ett slagsmål. Dessutom får man extraskador som passar till ett knytnävslag inte en klubba. I slagsmålsskadetabellen så behöver extraskadorna vara så förödande utan mer i stil med krossad näsa, hjärnskakning, ont i pungen mm.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Grundskadetanke

Kan man inte ändra grundskadan på vapen till efter hur man använder det än vilken skada man vill göra? Exemempelvis stritshackan som gör stckskada och senast jag kollade inte hade nått som sa att man borde ha hugg i grund fast det mest troligt verkar så. Eller om man petar till nån med översidan av en binderakhammare utan spik så borde man ´få stick grundskada på kross, eller nått.

Helt enkelt göra grundskada inte efter skade typ utan efter anfalls sätt...

Bara en tanke.

/Hartland - ogillar att stå i "rampljuset" och därför sällan postar...
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Men jag tycker om Eon 2s skadesystem utom en sak.

Det går för segt juh!

I lördags när vi spela. Blev vi anfallna av 3 pers. Vi var 4. Det tog 1h och 30 min, tror till och med det var lite mer.

Så ni får gärna göra det lite snabbare om inte mycke snabbare. Visst det är roligt att fightas men det hade varit roligare om det hade tagit 30 min kanske =D
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Jag får tacka för alla kreativa idéer och förslag som kommit här. Mer än ni kan ana fanns redan med på min egen ToDo-lista, men det känns skönt att ungefär samma saker har irriterat.

Just nu sitter jag med ett nytt stridssystem (dock i extremt fragmenterat format) och ett nytt skadesystemsförslag. Fokus denna vecka ligger på skadesystemet, kallad Utmanaren. Utmanaren befinner sig just nu i version 2 (version 1 kasserades efter speltest i söndags, där dussintals rollpersoner, monster, troll och helmgastar gick lös på varandra). V1 saknade vissa elementära delar som vi ville ha, främst detta att låg skadeverkan skall motsvara en ytlig skada, eller en rispa.

V2, som fick sin första genomkörare nu i kväll var mycket bättre och kan antagligen presenteras för Calle Ström inom kort. Det fungerar så här att för att en sådan radikal ändring som att byta ut/kraftigt modda ett etablerat grundsystem till Eon så måste Utmanaren vara mycket bättre än Försvararen (dvs systemet som finns i Eon II).

Utmanare V2 är kompakt (kan rymmas på en halvspalt A4), flexibel och kul. Det finns med lite (med betoning på lite) mer räkning i systemet, men detta kommer av att skadeintervallen inte finns kvar. ,-) I stället är fokus lagt på det faktiska tärningsslaget för skadeverkan. Själv tycker jag att det är trist att det i Eon II bara handlar om att nå upp till nya tiotal hela tiden. Att få skadeverkan 20 är precis lika bra som att få 29. Med V2 är varenda poäng skadeverkan viktig. Om systemet blir verklighet eller inte, det får vi se. =)

Blödningsreglerna har setts över, men innan de är bekräftade vill jag inte säga något. En annan del är att krossattacker inte ger T-skada alls om skadeverkan är under 10. Detta förhindrar dement-misslan från att långsamt nöta ned Barbar-bosse till döden med upprepade fjantiga knytnävsslag.

Innan någon ens frågar när Eon III kommer ut så svarar jag att jag vet inte. Det får ta den tid det behövs. Eon III är en mycket större revidering än vad Eon I -> Eon II var. Mycket större. Jag hoppas i alla fall att den kommer i år, men jag vet inte säkert. Eon I tog ca 10 manår att få fram så. =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Eon: Skador - fler frågor

Behövs en Organskadetabell eller räcker det med ett generiskt resultat, typ "Inre skada" för att täcka in dessa?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ont i magen

"Behövs en Organskadetabell eller räcker det med ett generiskt resultat, typ "Inre skada" för att täcka in dessa?"

Känner läkarvetenskapen i Mundana till vad de olika organen gör? Om "nej" så skulle en sådan tabell simulera något som inte finns i Mundana. (Med tanke på läkarvetenskapens generella utveckling så tror jag inte att man vet vad de gör, utan har diverse idéer som snarare har med alkemi än medicin att göra).

Är det någon skillnad för spelaren att rollspela en skada i mjälten och en skada i njuren? Vet den generelle icke-läkarstuderande rollspelaren vad skillnaden är? Om "nej" så är det information som spelaren inte har nytta av. (Jag tror inte att en spelare har någon möjlighet att avgöra hur hans rollgestaltning av en njurskada ska skilja sig från en skada på mjälten. Det gör ont, men där slutar spelarens kunskap om bukskador i 99% av fallen.)

Kan en skadad rollperson avgöra vilket organ som är skadat i stridens hetta? Om "nej" så är det återigen information som spelaren inte har nytta av. (I verkligheten krävs det ofta omfattande läkarundersökning av patienter med bukskador, inklusive röntgen, blodvärden och i värsta fall att öppna och titta för att avgöra vad som är skadat. Jag tror inte att det krävs mindre på Mundanas slagfält. Att veta att det är njuren som är skadad är alltså information som rollpersonen oaktat läkarvetenskapens frammarsch inte har en suck att veta om på slagfältet.)

Kan en organskadetabell ge absurda resultat som att man skadar blindtarmen och höger lunga men ingenting mer? (Tja, okej, jag såg på ett program på Discovery om en kille som fått två fot pinne uppstoppat där bak. Den gick in precis bredvid ringmuskeln, missade alla tarmar och andra bukorgan, gav mindre skada på gallan och gjorde ett hål i övre bukväggen, så jag antar att det är möjligt att få en skada som skadar blindtarmen och höger lunga. Det är dock inte särskilt standardmässigt, om man säger så.)

Av detta skulle jag dra slutsatsen att en organskadetabell är onödig. De som blir sårade i buken vet om att de har ont i magen och inget mer, och läkarna vet knappt vad de ska göra för att reparera det, utom att skyffla in klägget och sy igen. De vet ju knappt vad det de skyfflar in igen gör. Så bort med den!
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Eon: Skador - fler frågor

Behövs en Organskadetabell eller räcker det med ett generiskt resultat, typ "Inre skada" för att täcka in dessa?

Ett resultat med 'inre skada' räcker gott för stridssituationer.

Sedan kan man förstås lägga till en 'organskadetabell' som frivillig regel, där man får reda på skadans långvariga effekter. Spelledaren kan slå på organskadetabellen någon gång efter striden, då det finns mer tid över, utan att meddela spelaren om resultatet förrän rollpersonen eventuellt genomgår en kvalificerad läkarundersökning (om man nu kan hitta sådana i Mundada?).

I samband med detta kan jag även hålla med om något av de tidigare inläggen... Långvariga effekter av andra skador (exempelvis 'hjärna') skulle vara intressanta att få in på något sätt.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
What Krille said...

...fast mest för att det bidrar med väldigt lite till spelet/rollspelandet. Det räcker med att veta att en organskada gör ont samt hur lång tid den tar att läka (om detta ens är möjligt).

Vill man precisera sånt lite närmare skulle man kunna ha en frivillig tabell i reglerna för välja/slå fram vilket organ som skadades och där precisera olika läketider för dessa. Skadan kan nog sammanfattas till ett värde för alla: "mycket ont". :gremfrown:

Vad gäller de medicinska kunskaperna på Mundana bör man dock beakta de olika helande besvärjelserna/effekterna i magisystemet. Krävs någon medicinsk förkunskap för att applicera dessa eller räcker det med att bara slänga iväg en besvärjelse? Här tänker jag framförallt på ritualer som ’Madriannas kirurgiska behandling’ i grundregelboken. Om man måste veta vad man sysslar med för att använda ritualen (alltså vilket organ osv den ska appliceras på) så kan den medicinska vetenskapen vara mer framskriden i Mundana än vad som först verkar troligt. Detta kombinerat med besvärjelser som inte är invasiva och därmed inte orsakar infektioner kan ju också leda till att många fler (iaf de som har råd att anlita en magiker) överlever svåra blessyrer. Just a thought... :gremsmirk:


/Rax
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bort, tack

Jag ser gärna att man tar bort den. Mestadels för att jag inte tycker att den fyller någon funktion. Med allra största sannolikhet så vet inte RPna om huruvida killen blivit träffad i njuren eller mjälten och det är oklart om någon annan kan se skillnaden heller. Framför allt så vet troligtvis inte ens spelarna vad det är för skillnad (vad fan är en mjälte egentligen? :gremblush: )

Jag har aldrig använt den och jag ser den mest som ett nedsaktande moment. Det vore toppen om man kunde förenkla den eller rationalisera bort den!


/Naug


Edit:
Hmm. Jag insåg precis att jag sa ungefär Exakt det Krille sa. Till och med samma exempelorgan. Rätt snyggt för att faktist inte ens ha läst hans inlägg :gremwink:
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Eon: Skador - fler frågor

Har man en organskadetabell att använda efterstriden för att få fram vad det blev för skada(t ex efter läkarundersökning) så bör det även finnas örter, läkeväxter mm som läker direkt på den skadan. Alltså inte "Läker Ob1T6 trauma" för det känns så DnD utan att läkeväxten läker ett visst organ. Då kan det vara möjligt att rollspela jakten på den växten vilket inte är fel.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Eon: Skador - fler frågor

På skadetabellen, som man kollar upp under en strid, behövs nog bara en genrell effekt som heter "organskada" och vad för omedelbara effkter (trauma, smärta, blödning) den för med sig. Sen kan man ju alltid stoppa in tabell (frivillig regel?) för exakt vilken organskada det rör sig om och vilka effekter den har på lång sikt, vilket bestäms eller slås fram när någon kunnig person faktiskt traskar bort och undersöker personen. Det är inte relevant i stridens hetta att ta reda på om man fick en spetsad njure eller mjälte, det blir relevant först när nån ska lappa ihop dig.

Och som någon nämnde tidigare, vissa vapen borde använde "fel" sorts grundskada när man använder dem, t ex stridshackor som (även om de gör stickskada) borde räkna sin skadeverkan med grundskadan för hugg eller kross.

Dumpandet av skadeintervallen låter som en bra idé. Som det är nu är de små plusmodifikationerna knappt värda något, utan allt som blir relevant är att uppnå hela tärningar.

/Joel
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Kvävning & huvudvärk

En sak jag irriterat mig på är kvävningsreglerna. Det är i princip omöjligt att slå ut en normal person med krossande angrepp mot struphuvudet utan att vederbörande avlider. Antingen kommer träffen att göra att personen ifråga grymtar till, eller så krossas struphuvudet och leder till en säker död, om inte magi eller konstgjord andning appliceras.

Detta är inte helt trovärdigt, och leder dessutom till alltför trista resultat (antingen oskadd eller kvävd). Det är fullt möjligt att sänka en vuxen man med ett slag mot halsen, om struphuvudet svullnar. Personen kommer att ha svårare att andas och få ont, men det är knappast livshotande.

Ett annat problem tycker jag är det när en normalstark person drämmer en blydagg i bakhuvudet på ett ovetande offer. Oddsen är rätt små att personen blir särdeles yr eller omtöcknad - mestadels är det trauman som leder till att personens skicklighet försämras. Måhända är det bara jag, men jag tycker att chockslaget vid sådana situationer borde öka med åtminstone en Ob-tärning.

--Björn, bonk on the head
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Dubbla jpg-komprimeringar är inte bra

Utmanare V2 är kompakt (kan rymmas på en halvspalt A4), flexibel och kul. Det finns med lite (med betoning på lite) mer räkning i systemet, men detta kommer av att skadeintervallen inte finns kvar. ,-) I stället är fokus lagt på det faktiska tärningsslaget för skadeverkan. Själv tycker jag att det är trist att det i Eon II bara handlar om att nå upp till nya tiotal hela tiden. Att få skadeverkan 20 är precis lika bra som att få 29. Med V2 är varenda poäng skadeverkan viktig. Om systemet blir verklighet eller inte, det får vi se

Det vore bra om det funnes tre sätt att räkna ut skadan på. Ett lagom komplext system med extraskador som är det som du kallar utmanaren. Då du tar bort 10-stegs-mekanismen så kanske det även är bra att rätta till monsterskadetabellerna så att de fungerar som en effekt av skadeslaget likt det som Krille skissat på: (Applicera all skadadeverkan på Trauma, Smärta och Blödningstakt. Vid hugg, lägg till halva skadeverkan på Trauma, vid kross halva på Smärta (samt halvera Blödningstakten) och vid stick addera halva skadeverkan på Blödningstakt.) Någonting i den stilen iaf, så att det liknar orginalskadesystemet men saknar kroppsdelar och extraskador. Man kan, om detta lyckas, spela Eonstrider utan skadetabeller.

Dessutom vore det bra om skadetabellen i Vandöda & nekromanti uppdaterades. Den lider nämligen av dubbel komprimering. Först komprimerades Eon I:s skadesystem till Eon II (egentligen Krigarens väg) varpå minimala skevheter med uträkning av skador uppkom (då det i Eon I är så beskaffat att antalet skador alltid är en mer än antalet extraskador, vilket inte riktigt understöds av KV-/Eon II-tabellerna. Sen när Vandöda kom så skulle en tabell göras för de varelser som inte påverkades av extraskador men väl av skador (se Vandöda & nekromanti sida 11). Då skadorna är inräknade i extraskadorna i KV/Eon II så uppstod skevheter, vilket enligt mig beror på dubbel komprimering. Exempel på detta är att det ger 6 i Trauma och ingen amputationsrisk oavsett om du gör 20 eller 39 i skadeverkan vid hugg mot ansikte, eller att ett stick mot benet ger 2 i Trauma oavsett om du gör 10 eller 29 i skadeverkan. I och med att det nya systemet kanske skall göra skillnad på varje enskild poäng skadeverkan så blir Vandöda & nekromanti-tabellen alldeles för grovkornig.

Således vill jag se tre nya system:
Ett för ärkefiender, ett för småfiender samt ett för magiska varelser.


Gällande organskador så är det ju inte så jättekomplicerat nu. Man får en organskada och mer behöver man inte veta. Om man får vård (får man inte det så är det bara ett deklarera: "du är död!") så kan man undersöka vad det är för skada först då. Obduktionsrapporten kommer först efter striden, och kanske inte ens då (men då ligger man som sagt pyrt till...).

Dessutom skulle jag vilja se någon form av skadeintervall för att undvika att stora varelser tål hur många extraskador som helst. Dock har jag ingen idé på hur det skulle kunna implementeras i det system som nu skissas på, där 10-stegsmodellen är borttagen.

För övrigt anser jag att grundskada för kross och hugg skall baseras på Styrka medan stick baseras på (Styrka+Rörlighet)/2 (inte så pigg på trebokstavsförkortningar för attribut längre). Gör inga divisioner med 3, det blir för knepigt, ha isåfall hellre kvar dagens system. Men inför hellre mitt...
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
*Peta i detaljer*

Det krille skriver stämmer förmodligen.
Om en läkare inte är så himla hajj på de inre organen, blodkärlen, nerverna etc, vore det lämpligt att byta ut inlärningsslaget för tekniken "målpunkter" från "Anatomi" till "Stridsvana"? Så att istället för "Jag sticker honom i mjälten!" så blir det "Jag hugger på det där stället i ryggsidan där sticket tog så effektivt på den där tiraken jag överföll i fjol".
Om någon kan anatomi så vore det en lönnmördare, möjligtvis. Men krigare borde ändå ha stor erfarenhet av var det gör ondast.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kvävning & huvudvärk

eller så krossas struphuvudet och leder till en säker död, om inte magi eller konstgjord andning appliceras.
Om jag inte missminner mig hjälper konstgjord andning föga mot ett krossat struphuvud. Nej det enda som hjälper där är att snitta upp luftstrupen under struphuvudet så de kan andas genom ett rör direkt in i luftstrupen. Trakeotomi eller nåt sånt tror jag det heter...

/Joel - följde "Cityakuten" troget under många år
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Grundskador (OT)

Eftersom flera andra redan tagit upp det här med grundskada för vapen vill jag passa på att propagera för en annan variant - basera alla grundskador enbart på STY (alltså som kross idag).

Jag förstår inte varför man skulle göra mer skada med t ex en värja bara för att man är vigare (hög RÖR)? Att skada någon med ett tillhygge handlar ju om att överföra kraften i slaget/stöten på motståndarens kropp så effektivt som möjligt. Detta kräver förvisso att man träffar rätt (med eggen, spetsen osv), men detta simuleras ju av ens färdighet med vapnet i fråga, och denna är redan baserad på RÖR. Hur mycket stryk man delar ut beror väl å andra sidan på hur mycket kraft ens muskler kan generera, vilket rimligtvis sammanfattas i grundegenskapen STY.


/Rax
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Behåll

Jag tycker gott att organskadetabellen kan vara kvar - om inte annat blir den ju relevant när det kirurgiska ingreppet ska genomföras. Pendragons förslag var mycket gångbart, dock - ni kan ju alltid bortrationalisera den för snabbhetens skull men låta den kvarstå som frivillig regel för dem, som likt mig, uppskattar sådana detaljer.

- Ymir, tycker till.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Grundskador (OT)

Tja, isåfall borde väl alla grundskador vara (STY+RÖR)/2?
Rörlighet simulerar ju också snabbhet, och kan man veva snabbare får man en högre rörelseenergi, oavsett vapentyp. (Reserverar mig för pilbågar o. dyl.)
 
Top