Nekromanti Eon: Skador - feedback

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Ni som kan Eon II:s skadesystem, ni kan komma med feedback. Vad skulle ni vilja se förbättrat i Eon III?

En annan fråga - föredrar ni skadetabellerna som de är i Eon III (tre A4-sidor) eller max A4, men där viss räkning ingår (nej, inte som i Eon v1 ,-), typ en enkel (typ "värde x 2" multiplikation?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Ni som kan Eon II:s skadesystem, ni kan komma med feedback. Vad skulle ni vilja se förbättrat i Eon III?

Max en extraskada per attack. För att kunna snabba upp. Med det så slipper man viss huvudräkning, och det kan man använda nån annanstans. Förenkla gärna, men ta aldrig bort extraskadorna (som i monsterskadetabellerna).

Gör så att massa missleslag inte dödar en trukh (40 slag med vardera 1 i Trauma är farligt även för en stursk trukh). Detta påpekade jag när jag var ung och dum nog att skriva pinsamma slutklämmar... Här.

Dessutom borde det ge mer smärta om benet bryts efter extraskada benpipa än om den inte bryts. Även detta har jag påpekat förr.

Dessutom tycker jag att det känns som ett alldeles för stort hopp från ett i blodförlust per minut till en per runda när man går upp från 10 till 11 i blödningstakt (enligt rollformulären, i regelboken är det från 9 till 10, skumt, skumt).
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Håller med avaratex om att en extraskada per attack är bäst. Det är konstigt med vissa extraskador. Att man med ett stickvapen träffar olika organ som inte sitter på rad etc.
Därför vore EN extraskada med högre värden att föredra. Det skulle också kräva färre slag och gå snabbare.

Jag vet inte om det här är OT, men på något sätt känns det som om rustningssystemet behöver en översikt. Jag syftar då på hur skadevärden "överlever" rustning och leder till skadetabeller.
Jag har funderat mycket på hur man ska lösa detta, alltså problemet med hugg-och stickskador som inte förstör rustningsdelen. Då borde väl skadan som görs rimligtvis vara krossskada? (Trukhen hugger med sin yxa mot göran, som har plåtharnesk. Skadan förstör inte harnesket. Då borde bara krosskada gå igenom och inte huggskada.)
Jag vet att det här är ett regeltekniskt monster att få mer realistiskt, men man kanske kan avspegla detta i skadetabellerna? *funderar*
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag håller med avatarex. Kan gärna få flera extra skador, men bara ett extra slag på tabellen... Men att man automatiskt får skadan för alla "extraskador". Erm... hoppas jag gör mig förstådd... För oss matematiskt inkapabla är det där med varje slag för extra skada bara mer huvudbry. :gremtongue:

/Honken
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
En träff, en skada (lite längre svar)

Jag sällar mig till övriga som föredrar att det blir en extraskada per träff, men olika farlig beroende på hur svår träffen var. Det skulle definitivt snabba upp saker och ting.

Jag kan tänka mig flera lösningar för att snabbt slå fram detta:

1) En tabell per träffområde och skadetyp (som idag) med en uppsättning extraskador där Trauma, Smärta och Blödning är utsatt. Får man som idag två eller tre extraskador så multipliceras helt enkelt grundvärdena för att få fram den slutgiltiga mängden T, S och B. Så, ett slag på tabellen plus multiplikation.

2) Tabeller som ser likadan ut som nu fast med värdena för T, S och B justerade så att varje enskild extraskada ger mer T, S och B. Detta för att kompensera bortfallet av flera slag när man orsakat flera extraskador enligt dagens system.

3) En tabell med extraskador för varje träffområde och skadetyp, där de farliga extraskadorna ligger högre upp i tabellen. Gör man motsvarande två eller tre extraskador enligt dagens system (eller om man t ex har tekniken Målpunkter) lägger man till ett fast värde till slaget på extraskadetabellen för att komma upp i dessa farligare extraskador.

4) En uppdelning av tabellerna som ser ut som de gör idag, fast med fler extraskador beskrivna. Ju fler extraskador man orsakar enligt dagens system, desto farligare är extraskadorna man kan slå fram på den aktuella tabellen. Dvs inga hjärt- och lungträffar om man bara orsakar motsvarande en extraskada.

Detta är alltså bara en variant av förslag 3), men med fördelen att man slipper matematiken. Dock lär den väl bli mer komplicerad för dig att ta fram.

5) Rolemaster fast med träffområden. Många olika typer av extraskador, allt från omtöckning med medföljande svårigheter att parera/undvika till benbrott och amputationer (om träffen är farlig nog, t ex tre eller fler extraskador enligt dagens system).

Den här sista varianten är nog den jag gillar bäst. Man gör bara ett slag på tabellen, punkt. Benbrott, organskador och amputationer förekommer automatiskt om man får det resultatet på tabellen, man slipper slå extra slag för det också. Eventuellt kan man få göra ett TUR-slag för att slippa mer än T, S och B från skadan (så armen sitter iaf kvar), men kroppsdelen är definitivt obrukbar ett tag framöver.

Jag har spelat Rolemaster i ett par år nu, och jag måste säga att just skadetabellerna fungerar mycket smidigt. Där det dock brister är att man inte använder träffområden i spelet, alltså kan resultaten ibland te sig lite konstiga.


En annan fråga - föredrar ni skadetabellerna som de är i Eon III (tre A4-sidor) eller max A4, men där viss räkning ingår (nej, inte som i Eon v1 ,-), typ en enkel (typ "värde x 2" multiplikation?

Alltid så få men så tydliga tabeller som möjligt!

En av mina medspelare (Zadrith här på forumet) har lyckats komprimera Eon II:s samtliga träff- och skadetabeller till en A4-sida. Där ingår också en sammanfattning av reglerna för amputationer, brytrisk och organskador. Enda nackdelen är att texten är ganska liten.

Det går alltså redan idag att få med den nödvändiga infon på en A4, bara man är lite kreativ, men allt som underlättar tillgängligheten är ju bara till Eon III:s fördel.


/Rax
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi gör så att hugg- och stickskador som inte orsakar en extraskada omvandlas till krosskada, då de inte anses ha penetrerat rustningen. Detta gäller för ringbrynja och tyngre rustningar. Om jag inte missinner mig bör regeln som helhet finnas nånstans på Drunoks Drängar.

- Ymir, hoppas på Eon III
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
- Stora varelser kan ha fler än 10 skadekolumner.
- Av samma anledning inget tak för hur mycket skadeverkan man kan göra. Allt annat blir snävt mot stora varelser.
- Tydligare förklaringar av extraskadorna. Exakt vad innebär ett lungskott? Vad får man för men om man faktiskt lyckas överleva en extraskada i hjärnan? Etc.
- Som det är nu ligger amputationsrisken som en inlaga utanpå resten av skadesystemet. Det vore snyggare om den inlemmades i det vanliga slaget. Kanske benbrott leder till amputationsrisk, tex? Hantera det som special-extraskador eller något. Som det är nu är det ju tex nästintill omöjligt att hugga av benet på en häst pga dess höga styrka.
- En obligatorisk eller frivillig regel där svårigheterna på grund av smärta och blodförlust inte blir extrema så fort. Att svårigheten för döds- och chockslaget ökar hastigt är en sak, men att det blir omöjligt att lyckas med någonting i handlingsväg så fort man har ett par sår tycker jag är för mycket.
- Klena personer bör kunna göra noll i skada med ett slag, som någon påpekade. Ibland är de små liven hjälplösa :gremsmirk:
- Gör för guds skull något åt blödningstaktreglerna. Ett vanligt papercut vore fullständigt livsfarligt i Mundana. Låt folk blöda som vanligt folk och inte som blodfyllda ballonger som fått en nål i sig.
- Låt grundskada Stick vara STY+RÖR/2, precis som Hugg. Det verkar mycket rimligare. Kan man inte lägga någon styrka bakom attacken så blir den inte lika kraftfull, that's it.

...och så vill jag att det införs ett värde för Kroppsmassa/kroppstyngd/storlek som påverkar ens grundskada och ens förutsättningar i strid mot mindre och klenare personer. Se här och här. Men det kan jag titta i stjärnorna efter antar jag :gremfrown:

Det var allt jag kan komma på för tillfället...återkommer om där är mera.

- Ymir, ger konstruktiva förslag
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag tycker om de olika extraskadorna. Det känns bra att få hela ansiktet sönderslaget av en klubba, när både näsa, käke och öra går på samma gång.

Blödning är mest skumt som det är. Mitt förslag är att man får lika mycket blodförlust som man har blödningstakt, på 5 minuter.
Halvera all blödningstakt på 1 extraskada och sänk de övriga en del de med. Hals/bröst/mage-pulsåder borde fortfarande vara dödlig dock.

Utmattning är ju en sorts skada, behandlas iaf likadant så det går väl också in under den här frågan...
Mycket pyssel och krångel. Inte ens vi som tycker om detaljer bryr oss särskilt mycket om den. Vi mest säger "nu är du trött" när det känns bra.
Man borde kunna ignorera mycket av sin utmattning tills efter en strid, eller iaf en stund.
De som är stridsvana borde få mindre utmattning än ovana.
Det är för stort hopp mellan de som bär tungt och de som inte gör det. Dubbelt så mycket är en enorm skillnad.
Dessutom borde en rad utmattning alltid återvinnas på samma tid för alla, 5 rundor. Med snabb återhämtning blir det 3 rundor.

Sen har jag ju förespråkat ett skadesystem med mindre smärta och istället chock, just eftersom det gör förjävla ont just när man blir träffad, bara en mindre del som hänger kvar.

Defenitivt högre smärta för brutna ben. Dubbel eller +1T6?
Att man får +ob1T6 på allt man gör när man har brutna revben känns fel. Smärtan är nog. Låt dock gärna smärta läka långsammare (hälften?) när man har den skadan.

Låt grundskada kross göra 1 trauma. Låt Hugg/stick som inte kommer över brytvärdet på rustningen göra krossgrund.

Lägg "tappa andan" längre ner på tabellen. Varför är den så högt upp? Känns fel bara.

Extraskador som sänker grundegenskaper tycker jag borde få en chans att undvika sänkningen, tex med ett normalt slag mot tur, med +ob1T6 för varje extraskada utöver den första (alla extraskador då, inte bara de som sänker grundegenskaper, och självklart slår man enskilda slag för varje sänkning).

Jag ser gärna en chans att överleva en träff i organ även utan läkarvård, bara man är tuff nog. Tex skulle svåra tålslag kunna slås, med +ob1T6 för varje extraskada utöver den första (återigen på träffen överhuvudtaget).
Klarar man det får man slå igen. Klarar man det två gånger i rad så sänks svårigheten med 1 tärning. Misslyckas man så höjs svårigheten 1 tärning. Misslyckas man 2 ggr i rad så läker det inte (du dör). När man slår perfekt så läker organet.
Man kan slå 1-2 ggr per dag? Chansen att överleva blir liten, eftersom du får trauma hela tiden, men ändå något...

Hmmm...det kan väl räcka för den här gången.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om jag inte missinner mig bör regeln som helhet finnas nånstans på Drunoks Drängar.
Det gör du tyvärr, men vi slänger upp den nånstans i nästa updatering. Vi ska bara hitta ett lämpligt ställe att stoppa en sån liten grej.

/Joel - som försäkrar att en uppdatering faktiskt är på gång.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om skador och sånt som är relaterat till dem.

En extraskada låter vettigt. Då blir det lättare att kombinera skadeslagen med siktande på blottor i rustningen (dolkstöt i ögonspringan bör t ex i 99 fall av 10 ha en negativ effekt på synförmågan).

Mindre dödliga knytnävsslagsmål.

Håller med Ymir angående amputationsrisken.

Ser hellre ökad skadeintervall än utökade skadekolumner. Det bör dock finnas utrymme för båda kanske?

Belastningens effekt på förflyttningen. HALVERAD förflyttning när gemene man spänner på sig en 10-kilos ryggsäck!?

Mer realistisk blödningstakt. Eller lättare att överleva åtminstone.

Organskadornas (eller åtminstone lungskadornas) effekt. Om man kan överleva med bara en lunga, bör man väl inte vara automagiskt stendöd av en lungskada om det inte finns en magiker eller superkirurg i närheten. Väl?

Rustningars effekt. Flexibla metallrustningar såsom ringbrynja är bra på att förhindra öppna skärsår, men det gör fortfarande ont att få ett svärdshugg (=krosskada).

Bättre regler för tillbakaknuffning. Som det är nu är det lättare att slå tillbaks någon med ett knogjärn än en 30-kilos gûrd. Även attacker som gör relativt lite skada, som t ex sparkar borde vara rätt effektiva för att flytta på motståndaren, åtminstone effektivare än en dolkstöt.

/Joel - med allt han kommer på just nu.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
En liten extrapolering av hur det skulle kunna se ut om man ändrar om extraskadorna så att man bara slår en gång på extraskadorna:

De resultat som fås behöver ju inte vara identiska för skadeverkan 10-19, 20-29 osv förutom att Trauma, Smärta och Blödning blir högre, som det är idag. Gör istället så att på skadeverkan 10-19 finns det bara ganska milda extraskador och sen så är det värre och värre träffar ju högre upp man kommer. Varierade resultat gör också att man t ex kan låta "revben" vara ett väldigt vanligt resultat på skadeverkan 10-19 för bröstkorgen, och att högre upp så inkluderar alla träffar i vitala organ att något revben slagits av på vägen. Främsta anledningen till att ha de smaskiga resultaten högre upp är att slumpmomentet i hur allvarlig en skada blir finns redan i hur hög skadeverkan man slår. Det är lite onödigt mycket slump att det dessutom ska in ett nytt slumpmoment som gör att en väldigt bra träff, dvs som fått hög skadeverkan, plötsligt bara resulterar i ett par långa sår och inget mer (eller vice versa). Tekniken målpunkter skulle ju kunna skötas så att man med den får slå för extraskada en skadeverkanskolumn upp, t ex.

Första hjälpen. Relaterat till skadesystemet är väl hur sådant ska funka också. Se över det kapitlet, för dels så är det otydligt på många punkter - hur många förband kan du lägga på en enskild skada, t ex? För i nuläget så är det ju rätt omöjligt att stoppa en kraftig blödning utan flera förband. Ett enklare system hade varit att man helt enkelt får en svårighetsgrad på Första hjälpen-slaget baserat på hur kraftig blödning man försöker stoppa (1/minut, 1/runda, 2/runda osv) och om slaget lyckas har man stoppat all blödning från det såret, misslyckas man får man börja lägga om såret på nytt.

Mvh / Phelan
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Jag tycker skadorna fungerar bra som dom gör. Till spelare och viktiga personer använder jag det detaljerade skadesystemet. Till monster och liknande använder jag den snabbare varianten.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
skulle det att göra ett system där det presenteras regler för olika skadeintervall så som dom presenteras i eon1 det vill säga ett system med regler för hur man bestämmer skadeintervallen för olika varelser.

Lijat - som har funderatt på att införa skadeintervall på alla varelser i sin spelgrupp men måste då hittapå ett system så att det är normalt för alla varelser at ha normal kroppsbyggnad.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
blödning

Flera har påpekat det, men här kommer det igen: reglerna för blödning behöver en revision. I nuläget överlever ingen rollperson med en allvarligare blödning länge nog för att man ska hinna förbinda såret. Realismen i det nuvarande systemet har ifrågasatts, men även om ni känner att ni faktiskt har uppnått realism så låt den då stryka på foten för spelbarhetens skull.

Angående skadetabellerna så är varainetn med tre sidor från krigarens handbok den bästa varianten till dags dato, smidigt, lättöverskådligt. Det är nödvändigt att eliminera alla räkneprocesser för att snabba upp tabellhanteringen, det är inte roligt att mitt i dramatiken behöva räkna ut vad som händer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ni som kan Eon II:s skadesystem, ni kan komma med feedback. Vad skulle ni vilja se förbättrat i Eon III?"

Quicker! Smaller! Faster! Tada-o!*

4.1 och 4.2 i det här inlägget är ungefär skadesystemet som jag använde senast jag spelade med Eons regler (Skymningshem, om någon undrade).

"En annan fråga - föredrar ni skadetabellerna som de är i Eon III (tre A4-sidor) eller max A4, men där viss räkning ingår (nej, inte som i Eon v1 ,-), typ en enkel (typ "värde x 2" multiplikation?"

Jag antar att "ingendera" inte är svaret du söker, men det är vad jag föredrar. Jag tror personligen att en total revision av skadesystemet vore att föredra, och jag tror att det finns en hel del att vinna i både realism och snabbhet på det (såvida inte man med "realism" menar "köttfärs med extra klägg och ketchup", förstås).

Men om man nu antar att "ingendera" inte är tillåtet, prioritera enkelhet och snabbhet!

Making considerable effort! Tada-o!*

* De som spelat Earth&Beyond vet vilka jinglar jag syftar på.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Grundskada

"- Låt grundskada Stick vara STY+RÖR/2, precis som Hugg. Det verkar mycket rimligare. Kan man inte lägga någon styrka bakom attacken så blir den inte lika kraftfull, that's it."

Själv så gillar jag det med STY+RÖR+RÖR/3 för att räkna ut grundskadan i stick, och så vidare...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Extraskador

"Håller med avaratex om att en extraskada per attack är bäst. Det är konstigt med vissa extraskador. Att man med ett stickvapen träffar olika organ som inte sitter på rad etc."

Jag hade nog gjort det till två olika extraskadetabeller, en för långt sår, köttsår, osv. och en annan med mer vitala skador så som hjärna, öra, osv.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Som vissa andra redan har sagt. Det är för långsamt. Jag kompromissar gärna bort en bit detaljism (som egentligen inte är så där hemskt viktig egentligen förrän läkaren ställer diagnos) och gör systemet snabbare. Stridssystemet kan bli hyffsat snabbt om man verkligen skär bort de flesta frivilliga regler. Men skadesystemet är alltid lika långsamt som det är, om man inte byter till det förenklade skadesystemet som finns i M&V förstås. Men det tycker jag är för enkelt :gremblush:

Dessutom så måste blödningen ses över. Just nu är det bokföringsmoment som är antingen totalt harmlöst eller spritt språngande livsfarligt. Jag har faktiskt aldrig varit med om några blödningar som varit jobbiga men ej livshotande. Dessutom dör man alldeles för enkelt av blödning. Förslagsvis så låter man alla dödsslag från blödningssektionen vara 2-3 nivåer mildare men har kvar chockslagen där dom ligger (för det är läskigt med blod och så :gremwink: ). Dessutom borde blödning rent realistiskt sett ge utmattning, för som det är just nu så är man pigg som en nötkärna trots att man tappat en liter blod förutsatt att man inte svimmar eller dör. Slutligen borde man verkligen kunna dö av blodförlust, och inte bara när någon orsakar 1 trauma på en efter att man blött som en gris.


"En annan fråga - föredrar ni skadetabellerna som de är i Eon III (tre A4-sidor) eller max A4, men där viss räkning ingår (nej, inte som i Eon v1 ,-), typ en enkel (typ "värde x 2" multiplikation?"

De tre sidorna är bäst. Huvudräkning saktar ned mer än tabelltittande. Däremot så skulle jag vilja ha det ännu mindre än de nuvarande 3 sidorna. Dom är fortfarande lite för plottriga för att vara snabba. Dessutom är det ett jäkla sjå att lägga ihop flera extraskador, det saktar ned bokföringen väldigt mycket. Kan man inte bara få 1 typ av extraskada alltid och att den sedan i sin tur blir mer och mer allvarlig desto högre skadeverkan är? Det skulle snabba upp bokföringen en del tror jag.


/Naug, ger lite förslag
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Om slagsmål m.m.

Tre vanliga sätt att vinna ett slagsmål är att motståndaren får en hjärnskakning, att denne tappar andan eller att man får in en pungspark. Detta understöds inte med Eons regler. Extraskada hjärna är på tok för dödlig (det finns faktiskt en hel del i verkliga världen som överlevt hjärnskakningar), solar plexus finns inte som extraskada och könsorgansträff kastrerar alltid (det finns dom som utan modern kirurgi lyckats urinera smärtfritt efter pungspark).

Kort sagt - gör nåt åt slagsmålsskadorna.

Dessutom instämmer jag med Ymir i att amputationsrisk borde införlivas bland extraskadorna (vilket benbrott redan gjorts).

Sedan finns det en stor fördel med skadeintervall och det är att extraskadorna blir lika farliga för alla (eller iaf åt det hållet) men att de blir svårare att åstadkomma på stora varelser. Jag minns min stridshäst som sprang omkring alldeles för länge med träff i hjärtat och den där envisa björnen som vägrade svimma trots +Ob4T6 i smärtökning. Allt på grund av för höga chockvärden.

Om man ska göra det lite mer komplicerat så borde blodförlust ge svårighetsökning alternativt att blödningstakt ger upphov till blodförlust och utmattning.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Extraskador på armar och ben:
Tabellerna är samma, det är bara amputationsrisken som ökar för arm. Det här kan ersättas av en enkel * för att "sammansmälta" två tabeller = snabbar upp och tar mindre plats.


* Om det är en arm som träffats ökar svårigheten för amputationsrisk med +Ob1T6.
 
Top