Nekromanti Eon: Skador - feedback

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Kvävning & huvudvärk

"Om jag inte missminner mig hjälper konstgjord andning föga mot ett krossat struphuvud. Nej det enda som hjälper där är att snitta upp luftstrupen under struphuvudet så de kan andas genom ett rör direkt in i luftstrupen. Trakeotomi eller nåt sånt tror jag det heter..."

Njae, konsulterade far min, och enligt honom varierar sådant från fall till fall. Man kan behöva göra ett ingrepp, men det är inte alltid nödvändigt. Det hela beror som jag förstod det även på mängden vävnadsskada och blödning - blod och svullnad och deformerat kött kan täppa till.

--Björn, kliniskt sett oskadd
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Grundskador (OT)

Rörlighet simulerar ju också snabbhet, och kan man veva snabbare får man en högre rörelseenergi, oavsett vapentyp.

Jepp, men i beskrivningen av STY på s. 17 i EON II står det:

Styrka (STY) är ett mått på hur stark rollpersonen är, både ren råstyrka och styrketeknik.

Styrketeknik för mig innebär att den nödvändiga kroppskontrollen för att applicera sin styrka rätt ingår, bl a då att "veva snabbare" som du uttrycker det. Det är trots allt så att du först måste ha den nödvändiga styrkan (STYK) för att veva upp ditt vapen i en fart som blir farlig för motståndaren. STY känns sammantaget därför viktigare i sammanhanget än RÖR.

Man kan argumentera som du gör (jag har själv gjort det innan), men det hela beror egentligen på hur man vill tolka grundegenskaperna STY och RÖR. Så som jag ser det (och föredrar det) nu, så handlar RÖR mer om motorik och koordination än muskelstyrka (även om det till viss del ingår). Därmed blir RÖR viktigare när det gäller att utföra komplicerade kroppsrörelser på ett kontrollerat sätt (som att svinga svärdet utan att slå sig själv) än att generera rörelseenergi.


/Rax
 
Top