Nekromanti Eon IV

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Såg att Eon-facebooksidan skrev att Eon IV är färdigt nu och att de bara måste komma på bästa sätt att släppa det på.

Snart dags för releasefest då :gremlaugh:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Skysst Hur pass färsk är infon? Vågat man hoppas att det kommer till påsk?
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Då det känns för min del som att Gothcon är det stora sättet att annonsera eller lansera nya saker på i sverige så skulle jag nog chansa på att det blir släppts officiellt där alltså runt påsk men jag kan ju ha fel men att få veta att det är färdigt nu är riktigt nice nyhet och höra :gremlaugh:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
WhiteWolf said:
Såg att Eon-facebooksidan skrev att Eon IV är färdigt nu och att de bara måste komma på bästa sätt att släppa det på.

Snart dags för releasefest då :gremlaugh:
Jag hittar inte deras facebook-sida, och bloggen säger fortfarande ingenting om det.

F.ö. har det senaste halvåret eller så mest handlat om finputsningar. Lite underligt att de inte funderat färdigt på bästa sättet att släppa det på då :gremwink:
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Björn Wärmedal said:
WhiteWolf said:
Jag hittar inte deras facebook-sida, och bloggen säger fortfarande ingenting om det.

F.ö. har det senaste halvåret eller så mest handlat om finputsningar. Lite underligt att de inte funderat färdigt på bästa sättet att släppa det på då :gremwink:
Här har du hemsidan

Det är ett svar på ett inlägg som gjordes den 3:e januari.

Tror också att Gothcon är ett bra tillfälle att släppa det på/vid!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Standard i ett par år nu har ju vart "EonIV kommer till påsk/jul" så om det kommer till påsk, nice. Kommer det före, än mer nice, och kommer det senare; jahapp som vanligt då :gremtongue:





/Poseur har kommit fram till att Blizzard och Neogames använder samma form av Soon™
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Tanke:

Om allt material från EON III kommer kunna exporteras till EON IV med lättare smärtor och amputeringar. Skulle det går att skapa någon form av errata eller likande så man kan göra framtida EON IV böcker bakåtkompatibla för oss som är gammsura och fast i EON III (eller äldre utgåvor för den delen).
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Kan man inte få en hint om när det kommer släppas? För lite info asså :), rollspelsscenen behöver jobba på PR outputen!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kan man inte få en hint om när det kommer släppas? För lite info asså :), rollspelsscenen behöver jobba på PR outputen!
Oj... nej men titta. Det har kommit snö i Göteborg! Äntligen.
Hur är vädret hos er :gremwink:
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Ganska snöigt i Stockolm också! Jag har en vän på Göteborgsoperans Danskompani, får väll be honom infiltrera Neogames AB ?
 

Nolsoy

Veteran
Joined
5 May 2011
Messages
20
Man ska inte misstro i onödan. Själv står jag troget och övertygat fast i min förmodan att Damarien, Demoner, etc kommer släppas 2012, då det är det senast hävdade på hemsidan.

...exakt vilken eon det rör sig om är däremot oklart. :gremconfused:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det kanske är Sabrisk tideräkning som gäller?

Det är väl typ 1514 S.t. nu eller något liknande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Se det från den ljusa sidan. Ju längre tid som går desto mer awesome blir manusen. Jag kan åtminstone garantera att detta gäller vad beträffar sakerna jag är involverad i.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Ymir said:
Se det från den ljusa sidan. Ju längre tid som går desto mer awesome blir manusen. Jag kan åtminstone garantera att detta gäller vad beträffar sakerna jag är involverad i.
Jag tror dig, men samtidigt har jag mer glädje av något som är hyffsat idag än något som är fett awesome men aldrig kommer ut :gremwink:

Skämt åsido så förstår jag att saker tar tid. En kreativ process som bedrivs av flera personer tillsammans utanför normal försörjning är inte lätt att ro i land alls, i regel.

Själv är jag rätt nyfiken på hur organisationen ser ut bakom alla moduler. Hur man planerar, rekryterar, prioriterar, sätter mål, arbetar, korrar, beställer illustrationer, vad man har för budget, osv. Inte bara från Neogames utan i rollspelsproduktion i allmänhet. Det är inte så många som ger sig på större produktionsprojekt och jag tror att många gör det helt utan erfarenhet (egen eller andras) att luta sig tillbaka mot. Dessutom skulle det nog ge en större förståelse för spruckna deadlines (eller brist på deadlines, eller projekt som fallerar) i allmänhet.

That said så har jag förståelse för om ingen bryr sig att svara på en så luddig och lång förfrågan :gremsmile: For all I know kanske jag är den enda som är nyfiken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Själv är jag rätt nyfiken på hur organisationen ser ut bakom alla moduler. Hur man planerar, rekryterar, prioriterar, sätter mål, arbetar, korrar, beställer illustrationer, vad man har för budget, osv. Inte bara från Neogames utan i rollspelsproduktion i allmänhet. Det är inte så många som ger sig på större produktionsprojekt och jag tror att många gör det helt utan erfarenhet (egen eller andras) att luta sig tillbaka mot. Dessutom skulle det nog ge en större förståelse för spruckna deadlines (eller brist på deadlines, eller projekt som fallerar) i allmänhet.
Det enda projekt jag varit en av de huvudansvariga för är Neotech X (okej, och vissa Eon IV-projekt som jag i nuläget inte kan berätta om), och NX kan jag berätta lite fort om. Utifrån projektledarens visioner, och enligt vissa förslag och tankar från Neogames sida (tex kring deras tankar om kontroversiellt materials vara och icke vara) samlades en grupp intresserade och lämpliga (i.e; duktiga) frilansare och började arbeta med ett manus via google docs och forum. Ganska fort producerades en avsevärd mängd text och idéer, men sedan gick arbetet i stå och avstannade med tiden helt. Detta har varit ett endemiskt problem i projektet, vilket självfallet kommer sig delvis av att ingen lön till frilansarna kan utbetalas i förskott, innan projektet är rott i hamn; resultatet är att alla bara arbetar när de har lust, och när lusten dör/avstannar så händer inget mera. Efter flera år bestämde sig projektledaren för att ta tag i det hela igen och försöka styra upp det, och nya frilansare rekryterades, däribland jag. Då jag med tiden visade mig vara den mest produktiva skribenten fick jag allt större inflytande på projektet, men detta är även ett resultat av den naturliga processen att nya texter trumfar gamla, det vill säga, om jag vill redigera texter i manuset som någon annan frilansare skrev för länge sedan så gör jag det; han kanske har lämnat projektet för länge sedan och hans inflytande på den slutliga produktens utformning blir därför obefintligt. För att hålla koll på vem som skrivit vad har alla frilansare en särskild bakgrundsfärg till sina textavsnitt. Efter att jag kommit med i projektet produceras en del text, men allt gick i stå igen i flera år. Sedan fick projektledaren återigen nya krafter att styra upp allt, och det här är ett projekt som verkligen har hängt totalt och fullkomligt på honom. Forumet, där ingen skrivit något på åratal, kasserades och ersattes av diskussioner på google+ samt regelbundna skypesamtal med projektledaren som ordförande. Dessa samtal fick enorm effekt på kreativiteten, då vi genom dem skapade deadlines i form av att lova att utföra vissa uppgifter till nästa vecka, och även om vi väldigt ofta bröt dessa deadlines (med skam och inget annat som straff) så färdigställdes under ett år merparten av Neotech Xs manus. Allt gick sedan i stå ännu en gång, och med bara projektledaren, mig och ett fåtal andra frilansare kvar som överhuvudtaget producerade något drog vi till med skrivutmaningen i ett försök att locka nya förmågor. Det lyckades sådär, vi fick in några viktiga nyckeltexter som vi kunde redigera, och ett litet antal nya skribenter som producerade åtminstone en del. Men nu började vi se manuset närma sig ett färdigställande, och det boostade kreativiteten, och i en sista galen drive, där projektledaren beslöt att ge oss ett monetärt förskott ur egen ficka för varje saknad text vi kunde fullborda, marathonskrev vi klart manus. Efter detta återstod bara att fixa ett antal gamla texter vi inte längre var tillfreds med, och detta sköt vi på nästa fas, redigeringsfasen. Här rekryterade vi en lång rad av frivilliga korrekturläsare för att hjälpa oss redigera och finputsa Neotech X, och ta ställning till vårt användande av språket, genus- och normgranska manuset, etc. Projektledaren ställde hårda krav på korrekturläsarna och inledningsvis funkade detta bra; massor av arbete gjordes och manusets slutliga färdigställande gick starkt framåt. Arbetsmetoden var att korrekturläsarna själva kan fixa formuleringar och stavfel, men om de har invändningar/tankar om större grejer måste en av huvudskribenterna gripa in och begrunda och eventuellt skriva om. Detta kan ibland bogga ned en hel del då antalet aktiva skribenter i den här typen av projekt alltså alltid befinner sig i dalande; ofta har det bara varit jag, projektledaren och en eller två andra hjältar som hållit fortet uppe.

Mot slutet av förra året fick projektledaren ta time-out, och därefter har mycket lite hänt. Men manuset befinner sig alltså i ett stadium mycket nära ett slutligt färdigställande, och emedan det innan Skrivutmaningen talades om att ge upp om den misslyckades, finns inga sådana tankar ens på bordet längre; NX är såpass färdigt att det enda alternativet är att bli klar. I stadiet där vi befinner oss nu har vi därför börjat rekrytera tecknare; vi har många utmärkta illustrationer från illustratörer som tecknat under tidigare delar av processen, men långt ifrån tillräckligt. I letandet efter tecknare har vi stött på patrull, då många i teamet har höga krav på stil och kompetens, och branschen tyvärr är så orättvis att tecknare kan ta mycket mer betalt än skribenter. Jag letade tecknare i Kina men hade aldrig tillräckligt med kontakter för att hitta någon bra, och vi anställde en duktig tysk kille som gick med på betalningen vi kunde ge, men efter ett tag krävde han plötsligt mer betalt trots vår överenskommelse, och vi fick därför ditcha honom. En brist på aktiva, billiga tecknare är alltså ett problem i fasen där spelet befinner sig just nu.

Det andra problemet, att arbetet saktat ned, ska vi ta itu med på en konferens i Stockholm i början av februari. Projektledaren är på besök från Tokyo, jag är hemma från Kina, och så många som möjligt av oss som frilansat och/eller korrekturläst nu i senaste vevan ska därför sammanstråla under en helg för att diskutera hur vi ska färdigställa projektet och hur vi ska publicera det; ett mindre problem som också kommer diskuteras är det att vi alla vill att Neotech X ska ha en stark metaplott som gör det tydligt vad man gör i spelet, och känner att nuvarande manus inte etablerar en sådan metaplott tillräckligt väl; en viss redigering av manus återstår alltså bland annat för att få detta till stånd. För publicering finns två modeller; alla är överens om att vi måste ha en fysisk bok trots att NX är ett futuristiskt spel som ska vila tungt på pdf:er fulla av länkar, viral marketing och annat koolt, men vi har inte ännu kommit fram till om vi ska satsa på en crowfunding-kampanj eller traditionellt tryck (Jag har ingen som helst insikt i budgeten hos Neogames, det är projektledarens bord).

I slutfasen av NX-projektet har vi arbetat med trello, som är en onlinetool för att organisera projekt, där man lägger ut uppgifter i form av kort, som deltagare sedan kan ta på sig och sortera under 'working on', 'completed', etc. Detta har varit väldigt hjälpsamt i att få en konkret bild av vad som återstår att göra innan manus är 100% färdigskrivet, redigerat och korrekturläst. Till tecknare skriver vi bildmanus som också läggs på trello, varpå tecknarna kan posta sina skisser för kommentarer.


Det centrala problemet för rollspelsbranschen är, som alltid, och förmodligen helt uppenbart, bristen på pengar. Resultatet för mig personligen är att jag, som verkligen känner att jag är riktigt, riktigt bra på att skriva och skapa, är konstant gnällig och passiv-aggressiv för att tecknare får bättre betalt, och drömmer om varje chans att levla upp mig till en bransch som bättre uppskattar mina talanger (dvs ger mer £££), till exempel datorspel eller helt enkelt amerikanska rollspel (jag var jätte-jättenära att få ett frilansjobb för White Wolf en gång, och är ganska bitter över att jag inte fick det). Detta gör mig ibland, kan jag tänka, ganska jobbig för rollspels-projektledare att tas med, då jag har väldigt krävande villkor för mitt deltagande i ett projekt. Med detta sagt; när jag väl håller NX i handen kommer jag känna mig väldigt glad och stolt över det. Det är ett spel skapat under en period av ~10 år av ett enormt antal skribenter, korrekturläsare och tecknare som bollat idéer, skrivit, tecknat, redigerat och finputsat i vågor under översyn av en extremt duktig projektledare och regelbundna skype-konversationer och google+debatter; resultatet kommer bli en produkt som äger skiten ur alla indie-spel någon enskild spelgrupp skapat hemma på kammaren med input från onlineforum, så det så.



Nåväl...
Väldigt långt och babbligt, men det ger kanske en liten inblick hur rollspelsskapande på icke-indie-basis kan gå till och allmänna tankar runt det. Jag svarar gärna på mer specifika frågor.
 
Top