Nekromanti Eon IV

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Applåder! Jag driver ett eget företag med lansering i februari och jobbar enkom med pro bono krafter förutom själva kodningen och grafiken. Jag har ju också skrivit SC och försökt få ihop speltestare, illustratörer, korrare, regelläsare, förlag... Och varit ensam bakom allt från ax till limpa. Så jag ser svett, blod och tårar bland dina ord. Ffa då det gäller alla gånger projketet gått i stå och hur det kan tänkas kännas efter all nerlagd tid.

Ett sätt att få tag i illustratörer utan att betala är att leta upp teckanrskolor. Problemet är dock att de ofta bidrar med en till två illustrationer och sen aldrig hörs av (fö problemet med alla gratis arbetare som inte redan är verksamma och ser er som en marknadsföringskanal och ett rollspel är väl inte den största kanalen att lägga tid o pengar till mf). Jag gjorde så, fick en massa olika stilar men sen dog det ut.


I alla fall vill jag önska er lycka till. tror Skype är en bra nyckel. Ni behöver den typen av möten, men helst fysiska för att ge projeket ryggrad. Jag är imponerad av era ansträngningar. Kör hårt!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Ymir said:
Det centrala problemet för rollspelsbranschen är, som alltid, och förmodligen helt uppenbart, bristen på pengar.
Jag kan tänka mig att det här blir ganska centralt, och säkert är en stor anledning till att självständiga utvecklare på ett sätt är mer pålitliga och förutsägbara. (Nu kanske jag sa för mycket? Det kanske de inte alls är?)

Flera här på forumet kan ju intyga att man inte tjänar några pengar på att göra rollspel egentligen.

Finns det någon förväntan hos frilansarna att få en skälig ersättning för sitt arbete? Finns det någon form av gemensam uppfattning om vad en "skälig" ersättning är? (Vilka summor det handlar om är jag inte intresserad av egentligen, mer om frilansares förväntningar och realiteten stämmer överens)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Kontentan är att antingen brinner du och brinner länge för projektet (som alltså inte är ditt, du är en del av det) eller så får du betalt (och inte ens det är en garanti på bra leverens). Att få facklor med lång brinntid är i degt närmsta omöjligt. Hade det funnits hade vi haft mååånga fler entreprenörer i världen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Ett sätt att få tag i illustratörer utan att betala är att leta upp teckanrskolor. Problemet är dock att de ofta bidrar med en till två illustrationer och sen aldrig hörs av (fö problemet med alla gratis arbetare som inte redan är verksamma och ser er som en marknadsföringskanal och ett rollspel är väl inte den största kanalen att lägga tid o pengar till mf). Jag gjorde så, fick en massa olika stilar men sen dog det ut.
Vi kan betala, bara inte lika bra som andra. Därav att vi började leta tecknare i tredje världen, liksom... :gremsuck:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Och ni har jagat på Devinart förmodar jag?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Finns det någon förväntan hos frilansarna att få en skälig ersättning för sitt arbete? Finns det någon form av gemensam uppfattning om vad en "skälig" ersättning är? (Vilka summor det handlar om är jag inte intresserad av egentligen, mer om frilansares förväntningar och realiteten stämmer överens)
Neogames betalar sina frilansare. Jag misstänker att de är det enda rollspelsföretag i Sverige som gör det, men då gissar jag bara. Det finns nog ingen gemensam uppfattning om vad en skälig ersättning är. Om ens bidrag varit begränsat (typ enstaka texter) får man modulen gratis, inte sällan i flera exemplar.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Varför har inte Neogames prövat på att crowdfunda Eon IV, NX och andra moduler? Det finns väl ett antal mindre, svenska rollspelsprojekt som lyckats med detta, eller är det så att Neogames helt enkelt inte vill?
Själv skulle jag kunna betala ett antal hundralappar - ja rentav tusenlappar - om det skulle få fart på produktionen. Jag har en känsla av att Eon spelare (ja, kanske både Eon och Neotech spelare) är lite äldre - och därmed har hunnit skaffa sig lite större ekonomiska möjligheter?
Hur skulle det se ut om det gjordes en gallup för att se om det fanns pengar att hämta, för en snabb färdigställning av produkterna? Som Ymir skriver - money talks...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

PalMer said:
Varför har inte Neogames prövat på att crowdfunda Eon IV, NX och andra moduler? Det finns väl ett antal mindre, svenska rollspelsprojekt som lyckats med detta, eller är det så att Neogames helt enkelt inte vill?
Själv skulle jag kunna betala ett antal hundralappar - ja rentav tusenlappar - om det skulle få fart på produktionen. Jag har en känsla av att Eon spelare (ja, kanske både Eon och Neotech spelare) är lite äldre - och därmed har hunnit skaffa sig lite större ekonomiska möjligheter?
Hur skulle det se ut om det gjordes en gallup för att se om det fanns pengar att hämta, för en snabb färdigställning av produkterna? Som Ymir skriver - money talks...
Att kasta pengar på ett projekt garanterar dock inte att det blir färdigt, även om det hjälper till att motivera. Jag tror det sista man vill är att sitta där med pengar som folk har gett en i förtroende men utan möjlighet att leverera.

När ett projekt når en punkt där slutet nästan går att garantera, men pengar behövs för sista spurten, då kan det vara intressant. I det läget kanske det egentligen inte behövs, dock, och i så fall är det bara en onödig risk.

Så skulle iaf jag resonera :gremsmile:
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Jag skulle gärna lägga en slant. Jag anser som äldre rollspelare att det definitivt är värt pengarna. Jag förstår dock om man inte vill ta emot sponsring och därmed bli ansvarig för andras pengar. Å andra sidan som ovanstående nämner, om ett projekt är nära färdigställande och bara behöver en extra knuff så är det ju en briljant idé tycker jag och något säkert många rollspelare kan tänka sig. Tror många av oss känner hur viktigt det är att svenska rollspelscenen fortsätter finnas. Rollspel är enligt mig radikalt i dagens samhälle, grymt viktig kultur som jag vill kämpa för. Skolar in min lillasyster i det nu som är superhajpad på det!
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Kommer Eon IV att ges ut i någon delux version (hårdpärm, signerad - typ)? Det kunde vara värt en extra slant :)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Ymir said:
Neogames betalar sina frilansare. Jag misstänker att de är det enda rollspelsföretag i Sverige som gör det, men då gissar jag bara. Det finns nog ingen gemensam uppfattning om vad en skälig ersättning är. Om ens bidrag varit begränsat (typ enstaka texter) får man modulen gratis, inte sällan i flera exemplar.
Vilket är synd... har man skrivit mer än säg 50% av all word-count i en modul så borde man ju få ett ex-gratis.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Re: Hur man organiserar ett rollspelsprojekt [OT]

Gemstone said:
Ymir said:
Neogames betalar sina frilansare. Jag misstänker att de är det enda rollspelsföretag i Sverige som gör det, men då gissar jag bara. Det finns nog ingen gemensam uppfattning om vad en skälig ersättning är. Om ens bidrag varit begränsat (typ enstaka texter) får man modulen gratis, inte sällan i flera exemplar.
Vilket är synd... har man skrivit mer än säg 50% av all word-count i en modul så borde man ju få ett ex-gratis.
(min fetstil, ville bara belysa att det verkar som att man faktiskt får modulen gratis :gremwink: )
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Såg det här för nån minut sen på EON's Facebook sida
"Ett spel måste spelas för att få känslan för det. Efter att vi har slipat på regler och putsat på spelet i sin helhet har vi nu startat en sista omgång speltest (både med oss inblandade i skapandet och helt utomstående) i hopp om att hitta eventuella skevheter och felaktigheter och se om det finns några sista möjliga förbättringar att göra.

Vi väntar nu på de sista illustrationerna för att få spelet att kännas färdigt och komplett.

Jag förstår att väntan är stor. Men i detta skyndar vi långsamt och vill köra igenom systemet noga en sista gång innan vi släpper det till er eoniter"

Vilket får mig och börja tro att spelet kommer antagligen att släppas mer runt sommaren är min chansning nu fast jag kan ju ha fel och det släpps tidigare men inte så värst troligt, men vi får väl vänta och se, förhoppningsvis kommer det bli riktigt bra iaf
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Angående att hitta tecknare. Kan tänka mig att det är lätt att hitta på Alibaba om man söker efter "custom illustrations" eller dylikt. Men kan ha fel!
 
Top