Nekromanti Eon III just nu?

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Mina sista ord

Samma vindar, samma dofter.


Men jösses , det var nog bland den mest förhastade slutsats jag sett på evigheter! Att hävda att Eon III kommer bli en jättesucce eftersom Eon II var en succe är ungefär som att hävda att Matrix II kommer bli en ännu större hit än Matrix och att Matrix III kommer att bli minst tre gånger så stor! Och vi vet ju alla hur det gick för Revolutions och Reload...

Du missar det att tvåan redan har kommit i det här fallet. Jag antar att det kommer fortsätta i samma riktning (vilket det inte helt säkert kommer göra, men det är säkrare att anta så än att Demoner & Andar kommer att sälja lika bra som Eon II, eller vad man nu kan tänkas anta). Jag drar inte förhastade slutsatser, tvärtom antar jag att det kommer att vara som det varit, åtminstone i ett litet tag till. Och det där med minst tre gånger så stor känns bara fånigt.


Så den enda som spekulerar och drar våldsamt förhastade slutsatser här är du, min vän...

Min vän?

Nu rundar jag av min medverkan i den här deltråden om inte något väldigt intressant dyker upp.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Och (sista?) kommentaren till dina sista ord...

Du missar det att tvåan redan har kommit i det här fallet. Jag antar att det kommer fortsätta i samma riktning (vilket det inte helt säkert kommer göra, men det är säkrare att anta så än att Demoner & Andar kommer att sälja lika bra som Eon II, eller vad man nu kan tänkas anta).
Först och främst, jupp tvåan har kommit, men poängen är, att bara för att något va en hit, betyder det inte att uppföljarn är det. Och det illustrerar Matrix, eller kanske ännu hellre, Star Wars, pinsamt tydligt!

För det andra: jag har aldrig hävdat att varken demon- eller andemodulen kommer sälja lika bra som Eon II, så det behöver du inte ens försöka antyda - lägg inte ord i munnen på mig!

Jag drar inte förhastade slutsatser, tvärtom antar jag att det kommer att vara som det varit, åtminstone i ett litet tag till.
Att ta för givet att något kommer att fortsätta vara som det varit, när det gäller försäljning - och speciellt då i fallet rollspel - är definitivt att dra förhastade slutsatser!
:gremwink:

Min vän?
Det är bara ett uttryck - fäst dig inte för mycket vid det.
:gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Börjar det bli OT?

"För om Neogames uppträder på ett sätt som kan tolkas som att dom bara är ute efter att tjäna pengar, oavsett om dom faktiskt är det, eller oavsett om den inställningen att det skulle vara fel för ett företag att ha som huvudprioritering att tjäna pengar är naiv, så riskerar det att ge Neogames ett dåligt rykte."

Finner du detta resonemang totalt orimligt?

"Neogames är ena jävla kapitalister. Istället för att lägga ner tid och pengar på att ge oss rollspelare något som vi vill ha, något nytt som ger oss värde för pengarna, så gör de bara ett nytryck av sin gamla skit och suger ut ännu mer pengar ur marknaden. De tänker bara på sig själva, och inte alls på oss som faktiskt bär upp dem!"

Jag gör det inte. Äventyrsspel fick till exempel höra det när trean kom, ca 1987. Det var ju bara ett omtryck, juh! Neogames fick också höra det, ca 2000, med Eon 2. Det var ju bara ett omtryck med några appendix och klipp-och-klistra från Krigarens Väg.

"Så nej, jag är inte så säker på att denna grupp är konstant."

Helt korrekt. Gruppen gnällare är inte konstant. Det är mängden gnällare som är det. Är det inte din grupp som gnäller så är det min grupp, men de är ungefär lika många. Det skulle förvåna mig mycket om deras intryck på målgruppen skilde sig särskilt mycket heller.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag kan direkt säga att en total revidering av alla priser inte kommer att ske då det skapar inkompabillitet med utgivet material, något som vi vill undvika in i det längsta - målet är att varje utgåva av Eon skall fungera nära nog 100% med allt tidigare utgivet material. "

Tja, det finns ju redan moduler som inte är kompatibla med varandra för du menar väl ändå inte att prislistan i "Sjöfarare & Pirater" fungerar med den i grundreglerna?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Utveckla, e du bussig...

"För om Neogames uppträder på ett sätt som kan tolkas som att dom bara är ute efter att tjäna pengar, oavsett om dom faktiskt är det, eller oavsett om den inställningen att det skulle vara fel för ett företag att ha som huvudprioritering att tjäna pengar är naiv, så riskerar det att ge Neogames ett dåligt rykte."
<pre>


</pre>


Finner du detta resonemang totalt orimligt?
Eh, va???
<pre>

</pre>


Helt korrekt. Gruppen gnällare är inte konstant. Det är mängden gnällare som är det. Är det inte din grupp som gnäller så är det min grupp, men de är ungefär lika många. Det skulle förvåna mig mycket om deras intryck på målgruppen skilde sig särskilt mycket heller.
Nåja, nu är ju detta en rent teoretisk fråga, eftersom ingen av oss kan bevisa hur stora dessa grupper är, hur mycket dom varierar eller vilka som kommer gnälla. Så vi kanske ska lägga ner den delen.
:gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Fel och "fel"

Jag tycker ni skjuter er själva i foten när ni låtsas som om det regnar varje gång de skeva prislisterna och folkmängderna kommer på tal. Detta är inga nya konstigheter utan något som ni haft chansen att åtgärda tidigare. Dessutom blir felen bara större efterhand som de byggs in i världen och reglerna. För hur ska man på ett vettigt sätt förklara det låga antalet tiraker och asharier? Det kan inte lätt att vara en frilansande modulskribent och försöka svara på dessa frågor på ett tillfredställande sätt. Är det verkligen så mycket bättre att få en massa mail om stridssvärd än att få en massa mail som ifrågasätter hela Mundanas världsbild?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Utveckla, e du bussig...

Resonemanget som jag undrade om du tyckte var orimligt var det som stod under, det vill säga nedanstående:

<blockquote><font class="small">Citat Finner du detta resonemang orimligt?:</font><hr />
"Neogames är ena jävla kapitalister. Istället för att lägga ner tid och pengar på att ge oss rollspelare något som vi vill ha, något nytt som ger oss värde för pengarna, så gör de bara ett nytryck av sin gamla skit och suger ut ännu mer pengar ur marknaden. De tänker bara på sig själva, och inte alls på oss som faktiskt bär upp dem!"[/quote]
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Aha, va det så du mena!

Aha, sorry, då missförstod jag.
:gremsmile:

Tja, det e ju ett sätt att se på saken. Fast det e ju lite underligt att han kallar Neogames för "kapitalister" i samma andetag som han öser galla över dem; "kapitalist" är ju ett lovord, ju! Verkar lite ambivalent, liksom...
:gremgrin:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Det låga antalet tiraker

För det första så finns det få kvinnor, vilket inte är strategiskt för en art. För det andra så kräver tiraker en hiskeligt stor mängd mat, vilket gör att de hårdare drabbas av svält och elände. För det tredje så är det väl coolt på något vis, vad vet väl jag? =)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Det låga antalet tiraker

"För det första så finns det få kvinnor, vilket inte är strategiskt för en art. För det andra så kräver tiraker en hiskeligt stor mängd mat, vilket gör att de hårdare drabbas av svält och elände. För det tredje så är det väl coolt på något vis, vad vet väl jag?"

Hur kan då tirakerna utgöra något som helst hot mot ett befäst dvärgfäste till exempel? Observera även att stora delar av befolkningen utgörs av gûrder som inte precis tillhör de farligaste delarna av tiraksläktet. I min bild av tirakerna så ingår det faktum att de är många, fler än sina motståndare, men oftast får pisk för att de är dåligt organiserade och utrustade. Och sist men inte minst så är väl coolhet bland de sämsta skäl som finns för att införa något? Inte minst med tanke på hur subjektivt det faktiskt är.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Siffror [ANT]

För hur ska man på ett vettigt sätt förklara det låga antalet tiraker och asharier?
Varje gång dettta kommer upp är jag glad att jag har taskig sifferuppfattning. :gremlaugh:

/Ceram, som saknar den där sifferuppfattnigen oftare än han är glad för avsaknaden.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Börjar det bli OT?

Neogames fick också höra det, ca 2000, med Eon 2. Det var ju bara ett omtryck med några appendix och klipp-och-klistra från Krigarens Väg.
Precis, hela den här diskussionen borde ju egentligen handla om hur trean borde vara tvåan och om hur en tidsmaskin skulle kunna konstrueras med ändamål att färdas bakåt i tiden och förinta Eon II ur vår arma tidslinje!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Det uppenbara...

Nu kommer jag ju bara säga det uppenbara...

"Vad jag däremot HAR sagt, är att hela den här tanken att en uppdaterad grundmodul automatiskt skulle leda till högre försäljningssiffror än om man fortsätter sälja den äldre modulen, inte i sig på något vis är självklart. Att hävda "ja, men titta, vi säljer ju massa Eonböcker nu när vi gjort vår uppdaterade variant" bevisar ingenting, för vi vet ju inte hur mycket Eon skulle fortsatt sälja om man "bara" hade fortsatt sälja Eon II."

...Men det är klart som korvspad att ingen kan säga hur det kommer att bli med 100% säkerhet. Vad som däremot kan sägas och göras, är att gå på den erfarenhet och tidigare liknande exempel. Det är det jag tror att "innersta kretsen" hos Neogamarna gjort i det här fallet. De vet att det brukar sälja bättre och mer och så när reviderade nyutgivningar kommer. De vet att moduler brukar sälja sämre än grundregler. Nej, det är inte självklart att det kommer bli så det i det här fallet, men det är ju dumt att inte göra något som brukar ge högre vinst.

Dessutom...
Som jag skriver i något inlägg här nedan som så snitsigt undveks av samtliga parter: Fler nöjda ägare av grundregler, vare sig det är gamla eller nya versioner, ger fler potentiella köpare av moduler. Alltså får de större kundkrets om de pressar ut en nyversion som de som kanske var missnöjda med Eon II men blir nöjda med Eon III kan handla moduler till.

Jag tror som Ripperdoc, att Neogamarna gör det som har störst chans att ge bäst vinst och flest kunde, och det kommer jag tro till motsatsen är bevisad.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Det är oftast bara gnällarna som hörs

Äsch, ta bort gnällarna ur ekvationen. De är inte intressanta för de är få och det är sällan folk lyssnar på dem särskilt länge. Hur mycket jag än gnäller på Eon II så är det fortfarande ett av Sveriges populäraste rollspel och hur mycket Krille och Ymir än gnäller på D&D så är det ett av världens mest sålda rollspel. Gnällarna är en sådant ytterst liten grupp och påverkar minimalt åt varken det ena eller det andra hållet.

Ponera att Neogames släppte ett nytryck av Eon II istället. Inga av de gamla kunderna skulle handla det, inga av de gamla gnällarna skulle köpa det för det är ju samma sak som tidigare. Kvar har vi gruppen som inte hann köpa Eon II för att det tog slut.
Om vi nu istället ser hur Neogames släpper Eon III. De gamla nöjda kunderna delas upp i tre läger. De som vill ha den nya versionen också (= nyagamla kunder = mer pengar), de som har den gamla och sitter nöjda med den (= redan kunder sedan tidigare = redan tjänade pengar på) och gnällarna (= redan tjänade pengar på = men förlorade kunder). Å andra sidan är de gamla gnällarna öppna för att kolla vad Eon III är för något och vad det har för förändringar. Det innebär att man förlorar en liten grupp och vinner två grupper och får således fler kunder (som kan handla kommande moduler).
Som det redan sagts, gnällarna kommer alltid finnas och kommer alltid hitta saker att gnälla på, men att göra som Neogames nu gör, ökar deras möjligheter att öka kundskaran inför framtiden, om man ser på hur det har gått i andra fall...
...Och hur det gått i andra fall är ju det enda man kan gå på eftersom det är ganska svårt att se in i framtiden...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Det är oftast bara gnällarna som hörs

Det är oftast bara gnällarna som hörs
Uppenbarligen, det är bara till att kolla vem som gjort flest inlägg i den här tråden, och hur många som gjort inlägg som faktiskt gnäller... :gremwink:

(Drakvrede har gjort lika många inlägg som Krille, Ripperdoc och Avatarex tillsammans i den här tråden. (20 mot 10+4+6))

/Joel - statistisk
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Angående vapenpriserna så får jag nog säga att efter att ha läst Krilles artiklar om vapensmide och hur mycket mer jobb det är med att få fram vapenstål kontra järn som används till vanliga bruksföremål så känns det väl som att priser för vapen ändå bör vara ganska höga jämfört med andra prylar? Kanske inte så höga som de är i Eon nu, men likväl...
Sin egen vikt i silver? En mindre boskapshjord?
Och de är de vanliga vapnen... för en schysst Serinebåge får du punga ut med din egen vikt i silver ungefär... 75kg tror jag att det var. Nog för att alverna är 1337 och ovilliga att sälja, men det där är bara löjligt...

/Joel - nöjer sig med att kasta sten, av ekonomiska skäl.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Suck...

Inget att bli så upprörd över...

Jag var faktiskt inte ett dugg upprörd :gremgrin: Däremot så förberedde jag mig på att någon (inte nödvändigtvis du) skulle försöka klämma ur lite mer info trots allt, så jag stängde dörren innan någon kom.

Alltså, no offense, men det där var lite väl lågt; jag har aldrig presenterat några "beräkningar" eller "fakta" rörande hur många som skulle köpa Eon III

Jag ber om ursäkt, för låg är det sista jag vill och har anledning till att bli i den debatten. Det var inte min avsikt att sätta in en känga. Däremot har du ju yttrat uppskattningar om hur försäljningen kommer att påverkas i inlägg och likaså åsikter om hur Neogames goodwill som helhet påverkas. Jag säger bara - överlåt dessa uppskattningar till folk med riktig erfarenhet (Calle, Krille, Riotminds, whatever) eller marknadsundersökningar, eftersom sådana som vi bara kommer att fortsätta gissa vilt (å andra sidan är det var kunder världen över gör om produkter de har synpunkter på).

Att hävda "ja, men titta, vi säljer ju massa Eonböcker nu när vi gjort vår uppdaterade variant" bevisar ingenting, för vi vet ju inte hur mycket Eon skulle fortsatt sälja om man "bara" hade fortsatt sälja Eon II. Det har jag sagt, och det står jag för. Så lägg inte orden i mun på mig!

Ett räkneexempel:
Man kan dela upp världens befolkning i två delar, A, de som har Eon II, och B, de som inte har Eon II.
1) Gör vi ett nytryck av Eon II utan uppdateringar kommer extremt få från A köpa en ny Eon II medan en viss andel från B kommer att försöka köpa oavsett nytryck eller inte.
2) Gör vi Eon III kommer en större andel av A köpa den nya boken än i (1), medan åtminstone inte färre personer från B kommer att köpa en ny bok än i (1).

Summa: Alternativ 2 ger fler sålda grundböcker. Hur mycket tänker jag inte gissa utan överlåter (helst) åt marknadsundersökningar. Det kan förstås hända att vinsten är marginell och alltså inte värd besväret, men det är ju en bedömning vi måste överlåta åt dem som vet.
Dessutom, du kan väl inte heller neka till att ju fler personer som äger en grundbok, desto fler moduler säljs. Alltså säljer hela produktlinjen mer under Alternativ 2.

/RipperDoc - vill ha en hög nivå men undviker helst att skriva samma svar en gång till, det spammar forumet...vilket innebär att jag snart inte kan skriva ett ord till :gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kompabilitetsproblemet

Det är inte lätt för frilansarna, nej. Jag, Ymir och många med mig irriterar oss förstås på det faktum att saker inte kan korrigeras i efterhand, eftersom står det i en trycksak (och inte är ett tryckfel/skrivfel) så kommer detta att gälla, oavsett hur fel det är. Det går i viss mån att gå runt problemen, vilket just är vad man får göra.

Att felen uppstått från första början har dock ibland härrört ur just frilansarna och deras olika syn på vad som är rätt. Det saknas synkronisering mellan Eonförfattarna.

Att inte tillåta korrigering av felaktiga värden är nog en miss. Den eventuella förvirring som uppstår är IMHO marginell i jämförelse med vad man vinner rent kvalitétsmässigt. Jag sätter förstås kvalitén högst. Det är enkelt att som tumregel säga att en senare utgiven modul alltid går före en tidigare.

Kompabilitetsprincipen är förståelig men sänker Eons kvalitet. Tyvärr.

/RipperDoc
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Marknadsundersökningar (OT)

Då jag jobbat på tok för mycket med dylika och vet hur de fungerar i praktiken är det lite skrämmande att se hur övertygad du tycks vara om att dylika faktiskt ger något. :gremlaugh:

Mvh / Phelan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Marknadsundersökningar (OT)

Jag har inte arbetat med dem. Däremot använder många av världens företag dem flitigt, så helt fel kan de ju inte vara. Det finns förstås massor av varianter på marknadsundersökningar tillika massa alternativ till marknadsundersökningar.

Teoretiskt sett är förstås en marknadsundersökning det bästa oavsett. D.v.s om du frågar varje nisse som har Eon om de skulle köpa en ny grundbok så vet man sedan hur många man kommer att sälja till dem (undantaget de som ändrar sig).

/RipperDoc
 
Top