Nekromanti Eon III just nu?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Njaej, inte riktigt... =)

"Men att då sluta sig till att man, i samband med nytrycket, oxå ska uppdatera modulen, är definitivt att gå för långt!"

När ska man annars göra en välbehövlig revidering? När lagret är fullt med nytryckta gamla oreviderade böcker? Nä, det är ju ännu mer resursslöseri!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Orimlig överdrift

Så långt håller jag med dig! Men, och det är här jag gör en skillnad, jag anser inte att Eon II är i ett så desperat behov av att uppdateras - tvärt om, jag tycker Eon II är en mycket bra grundbok! J

Baldyr håller inte med dig i det här inlägget. Det fina me't är att Baldyr inte kommer kunna framföra den kritiken efter Eon III. Det är la änna bra?

Om man kan välja mellan att trycka nytt och därmed förbättra och sälja mer (till bekostnad av arbete) och att "bara" trycka om och möjliggöra en risk för stagnation och fall, vad väljer man? Hade Neogames haft 20 anställda så hade man kunnat minska till 18 om det började gå utför. Nu är det inte så, det finns inga sådana marginaler och ej heller miljoner i riskkapital. Att inte göra Eon III nu är att gräva sin egen grav och det tycker jag definitivt inte Neogames skall göra.


Och att man sen kan hänvisa till försäljningsteknik, är ju förstås definitivt en rimlig taktik - självklart måste Neogames ta hänsyn till försäljningsmässiga faktorer. Men se det såhär: säg att Neogames försöker locka till sig så många nya köpare genom att ständigt uppdatera sin grundmodul, vilket innebär att övriga modulers arbete både försenas kraftigt eller skjuts upp helt, så vi tillslut ser Eon X; vad som då kommer ske, är att möjligen att Neogames ser många nyköpare av grundmodulen, men vad man då riskerar, är att folk köper modulen och sen säger "jaha, det fanns ju bara en bra grundmodul, resten är ju bara skräp" vilket innebär att folk endast köper grundmodulen - det vill säga, Eon säljer enbart grundböcker och sen inget mer. Och då förlorar Neogames oxå pengar, eftersom det är oxå är oekonomiskt att bara ha en massa "förstagångsköpare"; i många lägen kan det vara minst lika ekonomiskt att ha lite färre förstagångsköpare, men istället många som fortsätter köpa Eonprodukter, det vill säga tilläggsmoduler. Så ditt resonemang är långt ifrån vattentätt, rent ekonomiskt och "rationellt" se

Känns som att argumenten börjar försvinna bort från diskussionen. Det är inte så att jag, Krille, RipperDoc eller CJS hävdar att det skall komma ut nya grundregler så ofta som möjligt. Däremot måste man passa på att trycka nytt så fort man får möjligheten. Hösten 2000 fanns möjligheten, nu finns den igen. Det kanske kommer ta fyra år tills nästa Eon (om tempot fortsätter som tidigare), och innan slutet av 2008 borde fjorton nya moduler ha kommit ut (om tempot fortsätter som tidigare). Vi vill väl alla att tempot åtminstone skall vara som tidigare, och att det inte skall stagnera nu med en modul per år och ett evigt omtryck av Eon II? Det är det som är risken om försäljningen av grundböcker skulle svalna av.

Det har redan kommit ut två moduler iår (Drakar och Cirefalier), och det skall nog bli en människofolksmodul till jul också (om det blir något mer kan man ju spekulera om). Även om Eon III tagit en liten tid från övriga moduler så blir det ändå troligtvis tre moduler iår.

Till sist, offsettryck är beskaffat på sådant sätt att det krävs en upplaga på minst 500 för att går runt (vad som krävs för att föda CJS' barn vet jag inte, men det torde vara betydligt fler). Det går inte att trycka lite Eon II nu, hetsa ut Demoner & Andar och sen lansera Eon III till nästa GothCon. It's now or never (2008 alltså). Jag röstar för nu. Vad röstar du för?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nix pix...

När ska man annars göra en välbehövlig revidering? När lagret är fullt med nytryckta gamla oreviderade böcker? Nä, det är ju ännu mer resursslöseri!
Jupp, det är det - men det har inte med saken att göra! Min poäng är att om modulen är slut, måste man trycka fler om man vill sälja fler - man måste inte , så som du försöker få det att låta, oxå uppdatera den för att sälja fler! Det är en jävla skillnad, faktiskt. Att modulen är slut motiverar antingen ett nytryck eller ett nytryck plus en uppdatering; är modulen i stort behov av uppdatering, bör man välja det senare alternativet, annars det förra. Uppenbarligen är det många här som anser att grundboken behöver uppdateras - jag tillhör inte den skaran, utan anser att det finns viktigare saker att prioritera.

Min poäng är: sluta försöka få det att låta som att det enda alternativet när modulen är slut är att uppdatera den, för så är inte fallet! Det är fullt rimligt att "bara" trycka om den. Vilket man väljer är, som jag sååå många gånger sagt förrut , är en prioriteringsfråga! Så det så!
:gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nix pix...

"Min poäng är att om modulen är slut, måste man trycka fler om man vill sälja fler - man måste inte , så som du försöker få det att låta, oxå uppdatera den för att sälja fler!"

Gör man bara nytryck så kan man bara sälja till nya kunder. Gör man revidering så kan man sälja till nya och gamla kunder. Det innebär att en revision innebär att man inte bara kommer att sälja fler, utan mycket ännu fler.

Men precis som en hel del andra så anser jag att det behövs en översyn av Eon då och då. Den senaste inträffade för fyra år sedan eller så, och var av mindre art. Det innebär att Eon i praktiken är åtta år gammalt. Det märks, faktiskt. Det är hög tid att revidera och göra husesyn. Eftersom upplagan nu är på väg att ta slut så är det ett utmärkt tillfälle att göra den översynen nu.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Vem är det egentligen som överdriver? Jisses....

Vem är det egentligen som överdriver, måste jag bara inleda med att fråga? Jisses, att ett nytryck av Eon II (och lite väntan med Eon III) skulle leda till stagnation och fall" och att Neogames skulle "gräva sin egen grav" är definitivt en överdrift!
:gremwink:

Känns som att argumenten börjar försvinna bort från diskussionen. Det är inte så att jag, Krille, RipperDoc eller CJS hävdar att det skall komma ut nya grundregler så ofta som möjligt. Däremot måste man passa på att trycka nytt så fort man får möjligheten. Hösten 2000 fanns möjligheten, nu finns den igen. Det kanske kommer ta fyra år tills nästa Eon (om tempot fortsätter som tidigare), och innan slutet av 2008 borde fjorton nya moduler ha kommit ut (om tempot fortsätter som tidigare). Vi vill väl alla att tempot åtminstone skall vara som tidigare, och att det inte skall stagnera nu med en modul per år och ett evigt omtryck av Eon II? Det är det som är risken om försäljningen av grundböcker skulle svalna av.
Nu får du väl ändå ta och ge dig - den enda som slutar argumentera i det här läget är uppenbarligen du, för du anklagar ju mig för att sluta argumentera, vilket jag inte gjort! Så skärpning!

Min poäng var, att det Ripperdoc skrev, såsom han skrev det, inte var rimligt; att enbart fokusera på grundmodulen tills den är så bra som möjligt (vilket var just vad han skrev!), är definitivt en bristfällig strategi!

Att vidare anta att en massa uppdateringar av grundmodulen automatiskt leder till fler kunder är oxå inte en helt rimlig tanke. Tänk dig själv, om du, som nyköpare av Eonprodukter står och funderar "hmm, ska jag köpa det här Eonspelet?" så bryr man sig inte om det är Eon II eller Eon III (i de flesta lägen) - man bryr sig om att det är Eon! De enda kunder man kanske kan locka till sig genom en uppdatering av grundmodulen - för den nya Eonkunde skulle ju, om denne varit inställd på att köpa Eon, lika gärna kunna köpt Eon I, som II eller III - är folk som redan äger den gamla grundmodulen! Men problemet är, att man lika gärna kan skrämma bort såna kunder, eftersom dom då kan tänka "fan, nu släpper dom där jävla Neogames ännu en ny version av Eon, bara för att tjäna pengar...". Det vill säga, det ligger ingen självklarhet i att en ny version av Eon skulle locka till sig fler kunder - det kan lika gärna skrämma bort kunder, så nettoeffekten blir densamma.

Min poäng var alltså att Ripperdoc försökte framlägga ekonomiska och förnuftsmässiga argument för att en uppdatering av Eon vore det bästa, vilket definitvit är ett bra sätt att argumentera för en uppdatering av grundmodulen, men det jag gjorde var att påvisa att dom argumenten inte alls var så vattentäta som han framställde det. Alltså, det jag skrev hade sin fulla relevans!

För övrigt kan du lägga ner "domedagspredikningarna" - sånt hör hemma i politiken! :gremwink: Med det menar jag, att du rätt tydligen försöker säga "gör som jag vill, annars kommer Neogames gå käpprätt åt helvete!" (jag menar, hur ska man annars tolka "gräva sin egna grav", t.ex). Och för det finns det inga belägg - javisst, Neogames kan stagnera, men ett nytryck av Eon II behöver inte på något vis leda till stagnation.

Det går inte att trycka lite Eon II nu, hetsa ut Demoner & Andar och sen lansera Eon III till nästa GothCon. It's now or never (2008 alltså). Jag röstar för nu. Vad röstar du för?
Jupp, det gör det visst det! Och har det framgått rätt tydligt vad min åsikt är?
Jag röstar för senare!
:gremwink:

För övrigt ber om jag ursäkt om det här inlägget lät lite vresigt. Men jag blir alltid förbannad när folk försöker undvika att svara på argument genom att anklaga andra för samma sak! Så, nu var det sagt. Nu e jag snäll igen.
:gremgrin:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nix pix...

Gör man bara nytryck så kan man bara sälja till nya kunder. Gör man revidering så kan man sälja till nya och gamla kunder. Det innebär att en revision innebär att man inte bara kommer att sälja fler, utan mycket ännu fler.
Jag säger som jag skrev ovan, det finns ingen som helst sjävklarthet i det du skriver; tvärt om, om man skriver en ny version av Eon riskerar man faktiskt att skrämma bort gamla kunder eftersom dom då riskerar att tänka "vafan, ska dom släppa en ny Eon nu igen - det gör dom ju bara för att tjäna pengar!" Man kan ju tycka att detta är ett lite blåögt och naivt sätt att se på det - Neogames är ju trots allt ett företag, så det är klart att dom måste tjäna pengar - men det är trots allt inget ovanligt sätt att se på saken! Jag menar, hur ofta har man inte tänkt "vafan, den där släpper dom ju enbart för att tjäna pengar" när dom släpper uppföljare till filmer? Jag vet, det är inte fullt detsamma, men det exemplet fungerar ändå utmärkt för att illustrera min poäng, nämligen att om folk börjar misstänka att någon gör något enbart för att tjäna pengar, så kan dom lika gärna bli "bortskrämda" som lockade.

Min poäng? Jo, just att den här tanken att en nyrevidering automatiskt leder till fler kunder, eftersom man då kan sälja till gamla Eonkunder oxå, är inte på något vis självklart. Det kan leda till det, det är jag definitivt villig att medge, men det finns ingen självklarhet i att det kommer leda till det, det vill säga nettoeffekten kan lika gärna bli noll eller t.o.m. lägre, av ovan angivna skäl.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nix pix...

"Jag säger som jag skrev ovan, det finns ingen som helst sjävklarthet i det du skriver; tvärt om, om man skriver en ny version av Eon riskerar man faktiskt att skrämma bort gamla kunder eftersom dom då riskerar att tänka "vafan, ska dom släppa en ny Eon nu igen - det gör dom ju bara för att tjäna pengar!"

Det kommer de alltid att säga. Det sade de 1984, när DoD2 släpptes. De sade det igen 1986, när DoD Expert släpptes. De sade det 1987 när DoD Gigant släpptes. De sade det ännu en gång 1991 när DoD4 släpptes. Likförbannat sålde de där DoDna hur mycket som helst.

Den där solskenshistorien kan upprepas för i princip vilket rollspel som helst som har reviderats, inklusive White Wolfs hela serie, D&D3 och 3.5 och typ alla andra som kommit i mer än en utgåva.

Jag menar, när Västmark 3 släpptes så ökade priset från 0 till 250 kronor, och likförbannat sålde de! Och ändå hörde man det där gnället: "de gör det bara för att tjäna pengar".

So what? Det spelar ingen roll om folk gnäller på spelkonstruktörerna. Så länge det kommer nya versioner så säljer spelen i alla fall.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nix pix...

So what? Det spelar ingen roll om folk gnäller på spelkonstruktörerna. Så länge det kommer nya versioner så säljer spelen i alla fall.
Det har jag aldrig ifrågasatt - visst fan säljer skiten! :gremwink: Min poäng var att den här tanken att alla som äger Eon II automatiskt oxå kommer att kuta och köpa Eon III inte är rimlig; det kommer säkert finnas Eonfans som gör det, men jag tippar på att ungefär lika många struntar i det, eller t.o.m. rekommenderar folk att sluta köpa Eonprodukter och dessutom slutar köpa Eontillbehör. Och då blir den totala nettoeffekten ändå att Neogames tjänar mindre stash, eftersom oxå tilläggsmodulerna ger lite deg. :gremsmile:

Så visst har du delvis rätt, men du missar min poäng, så att säga.
:gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Jaeo, ioförsig, men du glömmer några faktum...

funkar ju uppenbarligen inte, för i så fall skulle ju Neogames aldrig släppa några moduler tills man uppnått en "nästan perfekt" grundmodul!

Du gjorde nog en ganska rejäl missuppfattning där. Att se över grundboken gör man när upplagan är på väg att ta slut! Alltså sisådär vart fjärde år. För ska du sedan trycka en rimlig tryckvolym så kommer det ta ett par år innan den är slut. Så du missförstod mig eller övertolkade mig i bara farten. Men jag kan skriva om mitt argument med tydligare hänvisning: Varje gång grundboksupplagan är på väg att ta slut ska man lägga ned allt annat arbete för stunden, titta på om det finns något man kan förbättra på grundboken, och sedan göra dessa ändringar. Det måste prioriteras före annat jobb. Struntar man i att prioritera grundboken kommer följande hända:
A) Man säljer slut nuvarande grunboksupplagan under arbetet med sin nya modul. Under en period kommer det råda brist på grundböcker vilket förstås skadar rollspelsmärket och ekonomin. Att ha tom lageryta kostar pengar. De som redan har grundböcker (vinkvink) behöver dock inte bry sig, mer än att det bidrar till att dra Neogames åt det sämre.
B) Man trycker genast en ny grundbok och fortsätter med arbetet på sin modul. Det innebär att grundbokens ev. felaktigheter kommer att bestå i ytterligare fyra år (ganska lång tid med tanke på hur länge Eon funnits). Trycker man en lägre upplaga för att det inte ska ta så lång tid att sälja kostar det mer per ex och priset höjs - inte bra. Dessutom missar man tillfällen till försäljning av den nya grundboken för dem som redan har den gamla (de lär ju knappast köpa ett nytryck av samma bok men kan mkt väl köpa en ny version av grundboken).

Ergo, missad inkomst hur man än vänder och vrider på det och eventuellt förlorat anseende. Självklart kan man förlora anseende på att göra motsatt - att bara trycka nya grundböcker (minns dock att "trycka grundböcker hela tiden" innebär att göra en ny grundbok ca vart fjärde år med nuvarande upplaga).

Till syvende och sist så gäller dessutom detta: om det är lite fel i grundboken kommer relativt lite tid att tas i anspråk för att fixa dem. Alltså, om Neogames tycker att Eon II är i ett bra skick kommer de inte lägga så mkt tid på att fixa till den för tryck - alltså inte så mycket tid som stjäls från moduler. Skulle det ta lång tid att fixa till (Eon III) så är ju det ett tecken på att Eon II faktiskt innehöll mycket som kunde förbättras - och då höll väl du också med om att man bör uppdatera boken? Dessutom, läs vad Krille skrev - det är inte samma personer som gör arbetet på Eon III och på de flesta moduler. Visserligen är det inte fullt så enkelt, allting layoutas ju "in-house" så där kan det bli kö i pipelinen men majoriteten av arbetet på Eon III och de moduler du beskrivit har ju skett parallellt.

Jag tycker det är kristallklart. Du behöver inte upprepa dina argument en gång till, men kom gärna med några nya. Jag vet att det handlar om prioriteringar (allt handlar om prioriteringar), jag vet att du tycker att Eon II duger (vilket säkert många tycker, men inte Neogames och inte heller jag - regelsystemet har MYCKET som kan förbättras) och jag vet och håller också med dig om att Neogames inte bara kan göra uppdaterade upplagor - så har å andra sidan aldrig varit fallet och vi är långt från det. Lite matematik, kraftigt avrundat förstås:
* En ny grundboksupplaga behöver tryckas vart fjärde år
* Det tar 6-12 månader att göra en ny grundbok
Alltså, vart fjärde år skjuter man på sin höd upp modulproduktionen med ett halvår till ett år. Som avatarex konstaterat - trots Eon III kommer två, sannolikt tre, moduler ha släppts detta år. Sedan Eon II har massor av moduler släppts. Så mycket inverkar inte en ny grundbok på utgivningen rent matematiskt, men det är klart, det kanske känns lite jobbigt för de väntande stackarna att vänta ytterligare ett halvår (du har inte väntat på Offensiv, eller? :gremlaugh:).

Summa summarum - du kanske inte håller med, men du borde snart förstå att Neogames gör det mest rationella valet. De har bedömt att det finns mer att förbättra i Eon II än vad du sett. Men om du skulle ha rätt så skulle det ju å andra sidan inte ta så lång tid att uppdatera Eon II och skadan skulle inte vara så stor.

/RipperDoc - som nu tror sig ha sagt allt som går att säga i detta ämne
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nix pix...

"Min poäng var att den här tanken att alla som äger Eon II automatiskt oxå kommer att kuta och köpa Eon III inte är rimlig;"

Det räcker med att en gör det, så är målgruppen större. Nytrycksmålgruppen plus en gammal kund är fler än bara nytrycksmålgruppen.

Även om bara hälften av den gamla målgruppen köper ett nytt Eon 3 så borde det innebära omkring 5500 sålda Eon 3 under de första veckorna. Det borde betala tryckkostnaderna direkt, istället för utdraget över fyra år, vilket gör att tilläggsmodulerna slipper att finansiera sig själva och nytrycket, och bara behöver betala sig själva.

I slutändan innebär det att en ny reviderad Eon inte bara fyller butikshyllorna för fyra år framöver, den gör dessutom att tilläggsmodulerna blir mer bärkraftiga vilket i sin tur gör att Neogames har råd att trycka fler tilläggsmoduler.

"jag tippar på att ungefär lika många struntar i det, eller t.o.m. rekommenderar folk att sluta köpa Eonprodukter och dessutom slutar köpa Eontillbehör."

Och ska man vara lika pessimistisk som du, jag slutade spela Eon för att bristerna i spelet inte åtgärdades. Jag kan mycket väl tänka mig att om man inte ger ut en reviderad Eon 3, så kommer den andra hälften att sluta spela spelet och rekommendera folk att inte köpa det, eftersom spelet är så förgjordat tunggrott och inte har hängt med i rollspelsutvecklingen de senaste åtta åren.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Det handlar fortfarande om prioriteringar...

För det först kan jag säga, att som det va en väldigt stor skillnad på det du skrev nu och i ditt förra inlägg. Det första kunde tolkas som "nu kör vi grundmodul tills den är perfekt", vilket är orimligt; detta inlägg, är betydligt vettigare. Så det är bra, för nu framgår din poäng tydligare, vilket alltid är önskvärt!
:gremsmile:

Det är dock en allmän funderingar jag har, som många här tycks baser sig på, nämligen att det skulle ta fyra år att sälja slut på antalet nytrycka Eonböcker. Och det kan förvisso stämma, men endast om man trycker lika många som man gjorde förra gången! Säg att man halverar antalet tryckta ex, eller t.o.m. sänker det till en tredjedel. Så fall kommer det gå betydligt fortare, om man resonerar på det sättet. Förvisso, nu vet jag inte hur det ligger till, rent tryckekonomiskt för Neogames. Om det är som så, vilket jag inte vet om det är, att Neogames vinst per tryckt ex av grundboken är väldigt låg, så kan man inte göra så. Men om den däremot är hög, eller bara "lite hög", kan man faktiskt sänka antalet tryckta ex. Förvisso, man förlorar kanske lite pengar, men det finns inget som säger att man lika gärna kan ta igen det via den försäljning man då istället får in eftersom man då får tid att skapa tilläggsmoduler plus att man kanske då vinner lite "good will" eftersom man släpper det man lovat släppa.

Är det förresten någon som har några exakta siffror om Neogames vinstmarginal per tryckt ex av grundboken till Eon?

Summa summarum - du kanske inte håller med, men du borde snart förstå att Neogames gör det mest rationella valet. De har bedömt att det finns mer att förbättra i Eon II än vad du sett. Men om du skulle ha rätt så skulle det ju å andra sidan inte ta så lång tid att uppdatera Eon II och skadan skulle inte vara så stor.
Det finns en risk i detta du anför här, och låt mig förklara exakt vad den är. Först tänkte jag bara ta upp det du skrev angående att Neogames riskerar att förlora i rykte eftersom dom eventuellt får tomma lager. Jo, men om vi ska vara helt ärliga, så vad är idag "smutsfläcken" på Neogames anseende, när det gäller Eon? Jo, just att dom lovar alldeles för mycket, och inte släpper saker i tid. Det är på tok för mycket glädjekalkyl, eller har åtminstone varit det, i deras releaselista. Och om det är detta som är den största fläcken på deras anseende, borde dom i så fall inte jobba på att åtgärda det? Eller?

Nåja, men för att återgå till det jag först tänkte ta upp, angående rationalitet; du skriver att "Neogames gör det mest rationella valet". Men att deras val är "det mest rationella" är enbart sant om man accepterar deras prioritering - att få en så bra grundmodul som möjligt. Har man istället prioriteringen att man ska försöka släppa allt man lovat, inom utsatt tid, blir det mest rationella valet ett helt annat! Förstår du vad jag menar?

Nu kanske någon tycker att jag hänger upp mig på detaljer i onödan, men problemet är att du hänvisar till att Neogames val är det "mest rationella", och om det är deras & ditt "försvar", eller angedda skäl, så måste du försöka förstå att rationaliteten endast uppstår, och är beroende av, av den gjorda prioriteringen! Det vill säga, att detta valet skulle vara "det mest" rationella är inte alls sant - det är bara sant om man accepterar den givna prioriteringen , det vill säga att man väljer att uppdatera grundmodulen.

Och då är vi tillbaka där vi började - det hela är en prioriteringsfråga. Uppenbarligen prioriterar vi annorlunda, vilket det är svårt att göra något åt. Därmed håller jag med dig, att vi nu sagt allt som kan sägas i denna debatt, och kanske därför bör avsluta den?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Börjar det bli OT?

Och ska man vara lika pessimistisk som du, jag slutade spela Eon för att bristerna i spelet inte åtgärdades. Jag kan mycket väl tänka mig att om man inte ger ut en reviderad Eon 3, så kommer den andra hälften att sluta spela spelet och rekommendera folk att inte köpa det, eftersom spelet är så förgjordat tunggrott och inte har hängt med i rollspelsutvecklingen de senaste åtta åren.
Okej, jag får hålla med om att det där kanske var lite väl pessimistiskt, det vill säga, att hälften skulle rekommendera folk att sluta köpa Eon.
:gremgrin:

Det räcker med att en gör det, så är målgruppen större. Nytrycksmålgruppen plus en gammal kund är fler än bara nytrycksmålgruppen.
Hehe, jag är frestad att säga imot dig här med ett låååångt matematiskt resonemang, men låt oss bara säga såhär: ditt resonemang förutsätter att nyköpsgruppen är fast och fixerad, och inte kan påverkas av t.ex. folk som inte blir sura på Neogames. För om dom blir det, så riskerar dom att "snacka skit" om Neogames och därmed sänka storleken på både nyköpsgruppen och "gamla gänget"-gruppen, vilket - i slutändan - ändå kan leda till en minskad försäljning.
:gremwink:

Men men, nu är det ju ekonomiska detaljer vi diskuterar. Kanske det börjar bli lite väl mycket OT vid det här laget?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Börjar det bli OT?

"ditt resonemang förutsätter att nyköpsgruppen är fast och fixerad, och inte kan påverkas av t.ex. folk som inte blir sura på Neogames"

Mitt resonemang förutsätter att antaler gnällare är relativt konstant. Huruvida de gnäller för att Eon är ett åtta år gammalt tunggrott nittitalsrollspel eller för att Neogames bara försöker prångla ut mer pengar från oss stackars hårt arbetande rollspelare spelar i sammanhanget ingen större roll. Däremot spelar antalet en viss roll, och något säger mig att de är ungefär lika stora och att påverkan är konstant - inte minst genom att det fortfarande finns en kärna fanboys som hävdar att Eon är det bästa rollspelet sedan D&D* som influerar i motsatt riktning.

* [/i]ja, det från 1974, alltså[/i]
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Det handlar fortfarande om prioriteringar...

Vad bra att jag klargjorde saker iaf. Onödigt av mig att skriva inlägget dessförinnan isf. Men du upprepade dina argument igen, men det var väntat. Jag tänker inte fortsätta på just den debatten. Däremot:

Är det förresten någon som har några exakta siffror om Neogames vinstmarginal per tryckt ex av grundboken till Eon?

Nope. De som vet (Calle + några) och de som har en ungefärlig uppfattning (frilansare, inkl mig) kommer inte att säga något. Det är "bad luck" att publicera detaljerade ekonomiska data eller info om exakt upplaga och sånt. Iaf är det Calles förhållningsorder. Punkt slut. Inget att gräva i.

Däremot kan jag säga att varken du eller jag är tillräckligt kompetenta inom området "sälja spel" för att påstå vad som är mest lönsamt - även om jag fått reda på vad som gäller från andra och nu berättar det för dig. Precis som Krille säger nedan så är gnäll på ex. forumen nästan alltid ett fåtal som skriker högt likaväl som dina beräkningar för vilka som skulle köpa ett nytt Eon III (ev. baserat på dig och din vänkrets) inte är mycket till fakta. Endast marknadsundersökningar visar hur det verkligen ligger till, men historien har ju visat att man tjänar på att göra nya upplagor före att göra många moduler. Alla som tillverkar rollspel vet att en grundbok säljer i betydligt större upplagor än moduler (och äventyr säljer ännu sämre än moduler). Så, om man litar på att Calle och inte du eller jag vet mer om vad som är ekonomiskt rätt så har de gjort det bästa, affärsmässiga valet.

Givetvis inser jag att man göra business mycket bättre än Neogames gör nu och också få bättre goodwill. Förbättringarna ligger dock inom främst andra områden, som att faktiskt göra marknadsundersökningar (kanske det görs, vad vet jag), skaffa bättre kundrelationer och bättre interna rutiner.

/RipperDoc - hungrig
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Suck...

Nope. De som vet (Calle + några) och de som har en ungefärlig uppfattning (frilansare, inkl mig) kommer inte att säga något. Det är "bad luck" att publicera detaljerade ekonomiska data eller info om exakt upplaga och sånt. Iaf är det Calles förhållningsorder. Punkt slut. Inget att gräva i.
Hopp, det var bara en enkelt fråga. Inget att bli så upprörd över...
:gremwink:

Vad bra att jag klargjorde saker iaf. Onödigt av mig att skriva inlägget dessförinnan isf. Men du upprepade dina argument igen, men det var väntat. Jag tänker inte fortsätta på just den debatten.
Tja, att jag upprepar mig, beror kanske på att herrn inte lyssnar! Jag säger som i reklamen: "ta och torka ut vaxet ut öronen, så ska jag berätta vad som hänt sen finska vinterkriget!"
:gremwink:

Att jag upprepade prioriteringsargumentet, är helt enkelt eftersom du i ditt förra inlägg, och oxå det senaste, fortsätter att hänvisa till att Neogames gör det mest "rationella". Och min poäng var, att det inte på något ges av sig själv, utan att vad som är rationellt ges av vilka prioriteringar man har. Så ditt "rationalitetsargument" är inte mycket värt, faktiskt! Det handlar, precis som jag sa förrut och kommer fortsätta säga, eftersom det ÄR så, om vad man prioriterar.

Precis som Krille säger nedan så är gnäll på ex. forumen nästan alltid ett fåtal som skriker högt likaväl som dina beräkningar för vilka som skulle köpa ett nytt Eon III (ev. baserat på dig och din vänkrets) inte är mycket till fakta.
Alltså, no offense, men det där var lite väl lågt; jag har aldrig presenterat några "beräkningar" eller "fakta" rörande hur många som skulle köpa Eon III. :gremmad: Vad jag däremot HAR sagt, är att hela den här tanken att en uppdaterad grundmodul automatiskt skulle leda till högre försäljningssiffror än om man fortsätter sälja den äldre modulen, inte i sig på något vis är självklart. Att hävda "ja, men titta, vi säljer ju massa Eonböcker nu när vi gjort vår uppdaterade variant" bevisar ingenting, för vi vet ju inte hur mycket Eon skulle fortsatt sälja om man "bara" hade fortsatt sälja Eon II. Det har jag sagt, och det står jag för. Så lägg inte orden i mun på mig!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Börjar det bli OT?

Mitt resonemang förutsätter att antaler gnällare är relativt konstant. Huruvida de gnäller för att Eon är ett åtta år gammalt tunggrott nittitalsrollspel eller för att Neogames bara försöker prångla ut mer pengar från oss stackars hårt arbetande rollspelare spelar i sammanhanget ingen större roll. Däremot spelar antalet en viss roll, och något säger mig att de är ungefär lika stora och att påverkan är konstant
Nej, det gör det inte, för även om antalet "gnällare" (även om jag ogillar termen, i det här sammanhangen) är konstant, är den påverkan de kan hysa på antalet nyköpare definitivt inte konstant. Den kan mycket väl variera, och sålunda kan oxå gruppen nyköpare göra det. Dessutom bör man väl ändå fråga sig huruvida inte Neogames uppträdande ändå påverkar deras image? För om Neogames uppträder på ett sätt som kan tolkas som att dom bara är ute efter att tjäna pengar, oavsett om dom faktiskt är det, eller oavsett om den inställningen att det skulle vara fel för ett företag att ha som huvudprioritering att tjäna pengar är naiv, så riskerar det att ge Neogames ett dåligt rykte. Och då kan mängden "gnällare" definitivt öka. Så nej, jag är inte så säker på att denna grupp är konstant.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Okejdå, gräva ett spadtag eller så

Att vänta fyra år med att uppdatera är att, om inte gräva sin egen grav, så iallafall förstöra sina egna ekonomiska möjligheter. Så ett spadtag i sin grav.


Min poäng var alltså att Ripperdoc försökte framlägga ekonomiska och förnuftsmässiga argument för att en uppdatering av Eon vore det bästa, vilket definitvit är ett bra sätt att argumentera för en uppdatering av grundmodulen, men det jag gjorde var att påvisa att dom argumenten inte alls var så vattentäta som han framställde det. Alltså, det jag skrev hade sin fulla relevans!

Du spekulerar, vi andra har det argumentet att Eon II var en succé. Det är säkrare att anta att Eon III kommer bli minst lika bra, jämfört med Demoner & Andar, som trots allt är en ganska liten del av försäljningen.


För övrigt kan du lägga ner "domedagspredikningarna" - sånt hör hemma i politiken! Med det menar jag, att du rätt tydligen försöker säga "gör som jag vill, annars kommer Neogames gå käpprätt åt helvete!" (jag menar, hur ska man annars tolka "gräva sin egna grav", t.ex). Och för det finns det inga belägg - javisst, Neogames kan stagnera, men ett nytryck av Eon II behöver inte på något vis leda till stagnation.

Om framtiden vet vi intet, men det är som sagt troligare att jag har rätt då det var det som var fallet med Eon II. Märk skillnaden mellan "att gräva sin egen grav" och "gå käpprätt åt helvete". Min poäng var att det vore att förstöra för sig själv, det vill säga att det inte berodde på externa orsaker.

Nej, jag är inte arg, det är under min värdighet... Jag vet att jag har rätt. =)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Egna erfarenheter

Jag menar, hur ofta har man inte tänkt "vafan, den där släpper dom ju enbart för att tjäna pengar" när dom släpper uppföljare till filmer? Jag vet, det är inte fullt detsamma, men det exemplet fungerar ändå utmärkt för att illustrera min poäng, nämligen att om folk börjar misstänka att någon gör något enbart för att tjäna pengar, så kan dom lika gärna bli "bortskrämda" som lockade.

Det jag har gjort till Eon III, och de åsikter jag fört fram, är det som jag själv tyckt att det skall vara. Eon III kommer att bli jättebra, sådeså. Mina privata ekonomiska incitament är helt enkelt inte världens största. Baldyr kommer inte att kunna klaga lika mycket...
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jösses, här snackar vi FÖRHASTADE slutsatser!!!

Du spekulerar, vi andra har det argumentet att Eon II var en succé. Det är säkrare att anta att Eon III kommer bli minst lika bra, jämfört med Demoner & Andar, som trots allt är en ganska liten del av försäljningen.
Men jösses , det var nog bland den mest förhastade slutsats jag sett på evigheter! Att hävda att Eon III kommer bli en jättesucce eftersom Eon II var en succe är ungefär som att hävda att Matrix II kommer bli en ännu större hit än Matrix och att Matrix III kommer att bli minst tre gånger så stor! Och vi vet ju alla hur det gick för Revolutions och Reload... Så den enda som spekulerar och drar våldsamt förhastade slutsatser här är du, min vän...
:gremwink:
 
Top