Nekromanti Eon III just nu?

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag tänkte göra ett litet inlägg om Eon III, som det pratats en del om här på forumet. Tydligen är det en ny utgåva av Eon på väg, "new and improved", och alla Eonälskare är förstås överlyckliga.
:gremwink:

Men men, det finns ju oxå vi andra, som oxå tycker Eon är ett kanonbra rollspel, men som undrar huruvida Eon III verkligen är det som behövs mest just nu? Missförstå mig rätt, Eon III har säkert sin plats, och det kommer säkert bli jättebra - jag hyser inga tvivel om detta. Om dom dessutom kunde förbättra den ibland rent ut sagt rätt pinsamma nivån på korrläsningen, så vore bara detta värt mycket. Men men, detta är inte min poäng, utan min poäng är detta: finns det inte moduler som behövs före Eon III? Och när dom väl är släppta , kan Neogames fila hur mycket dom vill på Eon III?

Låt mig ge några relevanta exempel!

Ta t.ex. releaselistan på Neogames sida; vi kan där finna moduler som funnits med på listan i evigheter - t.ex. Demoner, Misslor eller "min egna" modul, Andeplanet & Drömriket - som inte släppts än, trots att jag tror att många vill se dem släppta. Huruvida dom vill se dom före Eon III vet jag inte med säkerhet, men man kan ju fråga sig huruvida man bör fokusera på att släppa det man faktiskt lovat att släppa väldigt länge, eller istället släppa en massa nytt som man faktiskt inte lovat att släppa? Vilket går först, liksom?

Vidare kan vi titta på redan släppta moduler, som desperat skulle behöva uppdateras! Ta t.ex. alvmodulen, religionsmodulen eller varför inte M&M - jag skulle helt klart, utan att tveka, hellre i nuläget se M&M II, än Eon III! Återigen, Eon III kommer säkert bli jättebra, men jag skulle ändå hellre se lite andra saker släppta först, än Eon III. Det ideala vore naturligtvis om vi kunde få alla moduler släppta direkt, men vi lever inte i en ideal värld, utan detta är en värld där Neogames har begränsade resurser (hua!) och sålunda måste prioritera.

Men men, om någon kan ge mig fullgoda skäl till varför Eon III bör släppas innan exempelvis moduler som Alver II, M&M II, Demoner, Misslor och liknande, får han eller hon gärna berätta dem - jag lyssnar gärna. För tusan, jag kanske har fel - Eon III är kanske det viktigaste just nu? Om så är fallet, får någon hemskt gärna berätta varför; men tills jag hör goda skäl till detta (och skäl i stil med "skit på dig - Neogames gör väl som dom vill" fallet inte under kategorin goda skäl - det må vara sant att Neogames gör som dom vill, men det hindrar inte att jag kan ställa mig frågande till deras prioriteringar) kommer jag alltså att ställa mig undrande till varför man väljer att släppa Eon III före t.ex. Alver II eller M&M II.

Så det så!
:gremwink:


Detta var alltså lite tankar om Eon III.
Vad tycker ni andra?
Tankar, idéer, åsikter, teorier?
:tekopp:
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Precis, EON III är inte något som behövs just nu.
Jag tror nog att de flesta faktiskt vill ha de moduler som ska släppas.

Själv så längtar jag efter Människofolk&Barbarfolk, Demoner och speciellt Alv-modulen! som förmodligen inte kommer att släppas ännu på ett tag. :gremfrown:

Visst som Drakvrede säger EON III blir säkert jättebra och så men det är inte det som behövs just nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Precis, EON III är inte något som behövs just nu."

Det vanligaste skälet till att en ny Eon släpps är i allmänhet att det inte finns några fler på lagret. Och finns det inga Eon på lagret så kan man inte sälja några. Det innebär att ur Neogames synvinkel så behövs helt klart en ny Eon.

Och ska man ändå hosta upp massor med megapesos på ett nytt tryck så kan man lika gärna göra en ny och bättre version.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förlåt, men vad behövs egentligen en ny Alvermodul till? Den gamla har ju inget som helst behov av att uppdateras?

Mao ser jag inte helt och hållet problemet.

- Ymir, nöjd som det är
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Jag ser fram emot Eon III mer än alver II, främst för jag ogillar alver.

Jag hoppas nämligen Neogames kan fixa till den störande detaljen men pengavärde.......

Men visst, jag ser fram emot de andra modulerna också och vill nog se dem och Eon III på hyllan inom en snar framtid.

Jag frågade Neogames om Eon III för lite över ett år sedan. Cjs spådde ev släpp 2005 (så vi ser det tidigast 2007 :gremwink:). Vad jag upplevt så pratades det inte mycket kring Eon III här i forumet vid tidpunkten men det verkar ha planerats länge från Neogames sida och låg kanske högt på prioriteringslistan redan då.



Silvervarg är trött och flummig.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå

Men men, det finns ju oxå vi andra, som oxå tycker Eon är ett kanonbra rollspel, men som undrar huruvida Eon III verkligen är det som behövs mest just nu? Missförstå mig rätt, Eon III har säkert sin plats, och det kommer säkert bli jättebra - jag hyser inga tvivel om detta. Om dom dessutom kunde förbättra den ibland rent ut sagt rätt pinsamma nivån på korrläsningen, så vore bara detta värt mycket. Men men, detta är inte min poäng, utan min poäng är detta: finns det inte moduler som behövs före Eon III? Och när dom väl är släppta , kan Neogames fila hur mycket dom vill på Eon III?


På sätt och vis kan jag ju hålla med krille, dessutom så innebär det ju inte så att bara för att det börjat snackas om Eon III, så kommer den att prioriteras före allt.

Och fördelen med Eon III är att det kommer de flesta att köpa, även om de har både Eon I och Eon II, bara för att kunna "hänga med". Så de blir ganska mer garanterat sålda än nytryck på Eon II.

/Honken
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag hoppas nämligen Neogames kan fixa till den störande detaljen men pengavärde.......

Kan inte annat än att hålla med... Prislistan bör definitivt fixas till!
Jag tror dock inte att Neogames har planer på detta, då det skulle innebära att penningsummorna (priser, belöningar, etc) i alla andra moduler kommer att bli felaktiga. Men... kanske om tillräckligt många poängterar felet? :gremsmile:

Västmarks gamla prislista, eller en variant av den, skulle fungera så mycket bättre...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Vad anser ni behöver fixas med prislistan? Jag kan direkt säga att en total revidering av alla priser inte kommer att ske då det skapar inkompabillitet med utgivet material, något som vi vill undvika in i det längsta - målet är att varje utgåva av Eon skall fungera nära nog 100% med allt tidigare utgivet material.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vapenpriserna! Jag tror man i runda slängar får punga ut med ett kilo silver för ett svärd. Andra vapen är värda en hel boskapshjord. Ett får ligger på samma pris som ett knogjärn, etc.

Resten av priserna är ganska okej, men vapenpriserna bör reduceras med 75-90% ungefär. Rustningspriserna är mer ok, men fortfarande kanske lite i överkant.

/Joel - tror att en hyfsat kostnadseffektiv taktik i Mundana vore att leda en skenande boskapshjord mot fienden.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Vad anser ni behöver fixas med prislistan?

Jag håller med Pendragon... Det är främst vapenpriserna som är knas, i förhållande till allt annat.
Jag har ingen bok till hands nu, men jag tror även att en del rustningar och djur (främst hästar eller stridstränade sådana) värderas konstigt. Det kan dock bero på att man jämför dem med vapenpriserna, vilket kan ligga bakom det faktum att de verkar skeva.

Sedan skulle det inte skada om man drog ned värdet på allt i samma veva, eftersom det tycks finnas på tok för mycket mynt i omlopp.
Jag läste någonstans (Krilles kommentar?) att under utvecklingen av Eon skulle man klara sig på 1 silvermynt per dag. Nu tycks man få betala hela sin välfyllda penningpung för vissa enkla varor. Det känns fel att behöva ha tio penningpungar i bältet, eller säckvis med mynt med sig.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Prislistor och utrustning.

Vad anser ni behöver fixas med prislistan? Jag kan direkt säga att en total revidering av alla priser inte kommer att ske då det skapar inkompabillitet med utgivet material, något som vi vill undvika in i det längsta - målet är att varje utgåva av Eon skall fungera nära nog 100% med allt tidigare utgivet material.

Själv ser jag faktiskt inte något problem med prislisterna, de funkar rätt bra för mig. Är det realism man vill eftersträva tycker jag nog hellre man bör sätta större begränsningar på tillgången på exotiska vapen, och även större begränsningar på stridskonster. De tycker jag har för stora fördelar och inga naktdelar.

/Honken
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Angående vapenpriserna så får jag nog säga att efter att ha läst Krilles artiklar om vapensmide och hur mycket mer jobb det är med att få fram vapenstål kontra järn som används till vanliga bruksföremål så känns det väl som att priser för vapen ändå bör vara ganska höga jämfört med andra prylar? Kanske inte så höga som de är i Eon nu, men likväl...

Mvh / Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Kompatibilitetsmålet

Är ni på Neogames verkligen helt säkra på att maximal kompatibilitet alltid är det som era kunder eftersträvar, på bekostnad av allt annat? Den policyn har ju t ex lett till saker som att skev befolkningsmängd i vissa områden bara fått krystade förklaringar men aldrig ändrats och att det är ett smärre helvete att hitta bland reglerna i Eon II-boken för att det ska matcha sidhänvisningar i andra moduler från hur Eon I var upplagt.

Min åsikt är ju den att man kan aldrig få saker helt rätt från början, och då är det bättre att i senare moduler ändra saker så att de fungerar bättre eller är mer logiska, än att på omständiga sätt försöka få ursprungsmaterialet att, rätt haltande, fungera. Om man har sett till diskussionerna på forumet så har jag sett många exempel på folk som liksom jag gärna skulle se att fler saker fixades, men jag har nog faktiskt aldrig sett någon som t ex tycker att Ashariens befolkning ska vara så låg som den är bara för att inte göra äldre moduler inaktuella.

Så, jag skulle ju i alla fall uppskatta om ni verkligen tog och funderade över det här med kompatibilitetsmålet och över vad era kunder helst föredrar, i valet mellan funktionalitet och kompatibilitet.

Mvh / Phelan
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Folk är så förbannat rika.
Det är ingen konst att skramla ihop mycket pengar från yrket. Snittet för 3t6 är ju 10,5 (tror jag det var) och de flesta rp har 10 eller mer i attribut.... vilket resulterar i en framgångsrik kariär...
Alla blir svinrika när mat/annat nödvändigt inte är speciellt dyr. Visst ni kan säga att man som SL kan ta pengarna för rp men spelarna blir inte särskilt glada när man tar saker för dem....
Även övriga invånare blir rika.

Silvervarg tycker rps är för rika
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Hur är det tänkt att prislistorna ska vara upplagda i EON III? Ska det bara vara lite allmänna prylar, tjänster, vapen etc som det är i EON II och priser för övriga prylar så får man vända sig till en modul som är tillängnad det eller kommer allt som är prissatt i gamla moduler att finnas med(vilket behövs iom det börjar bli en del moduler nu och men vet inte alltid var man ska leta). Blir det alt 2 kommer prislistorna ligga längst bak i boken eller som ett medföljande kompendie typ det i atlasboxen? Kör man med att alla släppta prislistor finns med så förstår jag inte problemet med att ändra dem så att de blir mer vettiga iom att de då ersätter dem som finns i modulerna. Har man inte EON III så blir det ju heller inget problem iom att då gäller ju modulerna.
Folk verkar vara ganska angelägna om att få prislistorna ändrade.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Själv ser jag fram emot Krigsherren eftersom jag saknar Krigarens väg och skulle behöva lite fräscha bataljregler hyfsat fort. Fakta om soldatlivet och olika grader mm är en självklar bonus.

Bestialiska folk och Vildjur och Bruksfjur skulle också sitta finfint.
 
G

Guest

Guest
Re: Eon III just nu? [OT]

Hur mycket tjänar dina spelares rps per dag?
Det är bara en av mina som gör något för pengar, han har börjat brygga öl.
Dessutom så slösar de bort ca: 10 silverdaler per måltid, tänk på att måltidsdryck kostar och vatten är oftast inget alternativ, om de fortfarande tjänar för mycket fortfarande så släng in tiggare på ett hörn och bjud in dem till allehanda fester, lura dem på pengar och låt tjuvar vara vanliga.

Under en tredags period irl så spelade vi 10 dagar och rps förlorade ca: 30 denarer per dag. -Zorbeltuss
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Såhär anser jag att releaselistan bör se ut...

...Nummer 1: Demoner. Det ena av två "större områden" det totalt saknas någon vettig info om. Har varit sugen på denna i typ tre år nu. Skulle behövt den i ett X antal av mina kampanjer.

...Nummer 2: Andeplan-modulen. Den andra av dom två. Jag har aldrig känt ett direkt behov av denna, men kommer den ut så kommer säkert inspirationen.

...Nummer 3: Misslor. En kul grej som känns lite unik för eon. Skulle säkert använda dom mycket om man hade lite vettig info.

...Nummer 4: Krigsherren. Nu tillhör jag dom lyckligt lottade som äger ett ex. av Krigarens Väg, men många gör det inte vet jag. Dessutom är krig och fältslag jäkligt roligt. Denna behövs helt klart.

Efter dessa fyra känns ordningen lite mindre viktig, men jag skulle helt klart föredra om neogames satsade på att släppa helnytt material istället för uppgraderingar av det äldre.

Jag ser faktiskt väldigt gärna flera landsmoduler (typ consaber och asharien&soldarn) eftersom dessa helt klart ökar spelglädjen i landet multum och gör att man kan göra mycket bättre kampanjer. Gärna mera kartor också!

Visst, Eon 3 blir finfin, det är jag övertygad om. Fast mycket annat skulle bli ännu finfinare!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Här måste jag faktiskt hålla med

Jag tycker nog att, när man som Neogames, släpper modulen på löpande band borde kunna rätta till "sina misstag" genom att ägna en halv sida (eller lägga upp en gratis errata på sidan) där det står vad som är fel och hur de felen rättas till i de andra modulerna.

Jag ser ju hellre att saker stämmer och är trovärdiga än de följer samma mönster. Njä, "erkänn" "felen" istället, det är vad jag tycker.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag både håller med och inte håller med...

För de som redan har spelet och är nöjda med det som det är, så har du givetvis rätt, moduler och sådant bör prioriteras, men det finns de som inte äger eller inte är nöjda med spelet och då är det ju bättre att få ut en regelbok de andra är nöjda med för då får man ju fler kunder till de kommande modulerna. Om det dessutom är som Krille säger, att Eon II börjar ta slut så är det väldigt smart att göra en ny förbättrad version av spelet så att alla som inte har får chansen att köpa det och sen finns det ju eon-fans som mer än gärna köper spelet igen och igen och igen och igen, så att de äger allt som gjorts till det.

Så ja, jag tror det är bättre för Eons och Neogames utveckling om de släpper Eon III innan modulerna, för mer kosing till Neogames ger mer och bättre saker till kunderna.
 
Top