Re: Monster i Mundana
Pantheran, hyggelmonstret, vrakhen och jordbesten är också bra monster (inte enbart attributen... ) - varför? Jo - det finns två stora anledningar... Dels är de specifika för Eon och dels är de hyfsat trovärdiga och inte några getlejon med ormar i nacken.
Precis. Fast hyggelmonstret hade gärna fått skippa tentaklerna också. Huvudfotingar är teh ägz0rZ.
Har jag fel om jag tycker att jag minns att du skrivit att du gillar halkyoner i nåt inlägg härom veckan? Där har vi en till isåfall.
Mjo, Halkyoner fyller nischen som standardläskigt havsmonster alldels utmärkt. Men sen, eftersom jag alltid älskat att plaska runt i vattnet och snorkla och ha mig, så tycker jag vattenlevande monster är det läskigaste som finns. Finns det nåt läskigare än att ligga och plaska med huvudet precis över ytan när du vet att det finns nånting som lurar nere i djupet, som du inte kan fly eller gömma dig ifrån?
Sumpmonster och Hormzer är också helt okej (Hormzerna funkade väldigt bra i Ymirs tappning, då deblandades med vättarna). Sumpmonster är lagom nedtonat och vanligt, medan Iharu tyvärr bara saknar karaktär och är överflödigt. Jordbesten, Vrakhen och Sumpmonstret fyller redan liksom alla nischer där det kan passa med en Iharu. I min mening då.
Just ja. Enhörningen. Bra. Passar bra ihop med skugglanden. Jag ska noga knappra ner en lite utökad text om Mundanas enhörningar till Drunoks Drängar, när jag stulit tillbaks min MiM från Ymir.
Något jag
INTE gillar är Gripen. Alldeles för tråkig och för nedtonad, och bilden är ett av Vässmars bottennapp.
Här är versionen i Jorges Bestiarium till DoD6 betydligt tuffare (även om storleken på bilden verkar stämma dåligt överens med spelvärdena). Tapias grip är helt enkelt den läckraste bilden på en grip jag nånsin sett!

(tips till alla griptecknare, ge dem rejäla framben)
Gripen i Eon faller tämligen mycket på att den inte kan flyga. Visst Eon ska vara ett jordnära spel och så utan märkliga bevingade saker som kan flaxa omkring och vara allmänt respektlösa mot fysikens lagar helt utan vidare. Så långt allt väl. Drakarna fick ett logiskt kryphål genom att kunna rida på magiströmmarna vilket var en stilig lösning.
Då undrar jag varför man bryr sig om att ens ta med gripen om den inte kan flyga? Utan det blir den enbart töntig, särskilt eftersom man reda har ett användbart kryphål att använda.
Jag personligen har inga problem med att tro att en varelse som är hälften lejon och hälften jätteörn är av magisk natur.
Nej, jag får ta tag i saken och mecka ihop en alternativ grip.
/Joel - ska nog försöka lägga lite energi på monsterartiklar iställer för vapen&våld-artiklar.