Nekromanti Eon böcker.

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Spelarens Handbok känns rätt överflödig nu.[NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
G

Guest

Guest
Tar fram pekpinnen...

...aja-baja!

Så här står det i reglerna:

"Om ett inlägg innehåller en fråga, och ett svar är så kort att det ryms i rubriken så kan man skriva det i rubriken följt av "(NT)" (vilket står för "no text"), och lämna textfältet tomt. Missbruka inte denna möjlighet! NT-inlägg är acceptabla om de tillför något, det vill säga svarar på en fråga. Undvik att använda denna möjlighet om det inte tillför något till tråden, till exempel om du bara vill uttrycka beröm till författaren eller visa att du håller med."

Läs gärna igenom reglerna och FAQn...


/Johnny
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Inge mer än legender och hemligheter..? finns det mycket i den som kan vara bra eller är den bara helt enkelt onödig? Är det någon fler bok?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag vet inte riktigt. Jag har den inte själv, men det ska finnas ett kapitel om skugglandet i den.

Men du klarar dig helt klart utan den.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nej.

OK då, egentligen egentligen behöver man ju bara regelboken/böckerna, men om man vill få djupare inblick i spelets och framförallt världens många olika aspekter som kommer man till sist att behöva ALLA böcker.

Med vissa modifikationer.

Om man försöker komma billigt undan så kan man ju börja med att inte köpa någon av de ras-specifika böckerna (Dvärgar, Alver och Tiraker). Dessa kan man klara sig utan om man inte tänker ha med någon av dessa varelser i sina kampanjer.

Kör man helt utan magi kan man klara sig utan Mystik & Magi.

Kör man i en helt egen värld kan man klara sig utan Geografica Mundana, Asharien och Soldarn, samt Consaber.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Monster i Mundana

Är det någon bok till eon som det absolut inte är någon mening att man har?
Monster i Mundana. Inte för att den är dålig, utan det är rätt okej faktiskt. Problemet är att exotiska monster känns som kuriosa i Eon. Det största problemet med MiM är att den blev prioriterad över modulerna Bestialiska Folk och Vilddjur och Bruksdjur. Jag menar... jag trivs mer med att slänga in ett vilddjur som en tarkisk sandtiger om jag vill ha en slumpfight, och en kamorf på om jag vill ha en intelligent motståndare än ett slumpmässigt "monster". Så i min mening borde denna modul kommit ut sist av de tre, eftersom den känns minst användbar.

Dessutom tycker jag att dumdrakarna borde täckts i MiM och Sagitaurer i Bestialiska folk.

Å andra sidan, de finns två väldigt bra skäl att skaffa boken också.

Panthera och Hyggelmonster. Och Vrakh. Och Jordbest.

Okej, fyra skäl då.

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Monster i Mundana

Å andra sidan, det finns två väldigt bra skäl till att skaffa boken också.

Panthera och Hyggelmonster. Och Vrakh. Och Jordbest.
...och kuradi. Närå, skoja bara... :gremtongue:

Men Ursin och Ferfak kan göra modulen värd att köpa om man är generös. Och Mörkerhund absolut. Pantheran, hyggelmonstret, vrakhen och jordbesten är också bra monster (inte enbart attributen... :gremsmirk:) - varför? Jo - det finns två stora anledningar... Dels är de specifika för Eon och dels är de hyfsat trovärdiga och inte några getlejon med ormar i nacken. Samma med ursinen och mörkerhunden - ferfaken är bara cool för att bilden är så äckelsnygg...

Har jag fel om jag tycker att jag minns att du skrivit att du gillar halkyoner i nåt inlägg härom veckan? Där har vi en till isåfall.

Andra monster jag kan tänka mig är iharu och sumpmonster. Samt sagitaur, men de är juh som sagt malplacerade.

(Givetvis, vi får inte glömma bort hormzerna...)

Sedan vill jag passa på att återigen klaga på valet av monster och motståndare i Spelledarens guides spelledarpersonskapitel - hur sjutsingen understår sig Neogames att ta med kimeran bland dessa (ja, getlejonet med ormar i nacken)?? Det är tamejfan det värsta monstret av dem alla (tills jag kommer på nåt värre...) - usch! De kunde ha tagit med mörkerhunden... de hade kunnat ta med vrakhen... de hade kunnat ta med en varg, en björn eller vad som helst! Framförallt hade de kunnat ta med Ulven! Då underyrket Ulvryttare finns i regelboken nu borde det finnas attribut och en kortare beskrivning på själva riddjuret - hörde jag inte att det skulle bli mer mundanafiering och ökad spelbarhet även för dem som inte besitter tjugio moduler iochmed Eon III? Och att det egentligen bara var underyrket alkemist som krävde andra moduler? (Okej, okej, det behövs inte en hel modul för att spela ulvryttare, men ulvar borde finnas beskrivna för att göra yrket helt spelbart)
Ulven är ju dessutom lätt bättre än kimeran, så även om Nidkrikk inte skulle existera som yrke är det ett gott alternativ. Sådetså.

-Hjalle, tycker till.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Monster i Mundana

Pantheran, hyggelmonstret, vrakhen och jordbesten är också bra monster (inte enbart attributen... ) - varför? Jo - det finns två stora anledningar... Dels är de specifika för Eon och dels är de hyfsat trovärdiga och inte några getlejon med ormar i nacken.
Precis. Fast hyggelmonstret hade gärna fått skippa tentaklerna också. Huvudfotingar är teh ägz0rZ.

Har jag fel om jag tycker att jag minns att du skrivit att du gillar halkyoner i nåt inlägg härom veckan? Där har vi en till isåfall.
Mjo, Halkyoner fyller nischen som standardläskigt havsmonster alldels utmärkt. Men sen, eftersom jag alltid älskat att plaska runt i vattnet och snorkla och ha mig, så tycker jag vattenlevande monster är det läskigaste som finns. Finns det nåt läskigare än att ligga och plaska med huvudet precis över ytan när du vet att det finns nånting som lurar nere i djupet, som du inte kan fly eller gömma dig ifrån?

Sumpmonster och Hormzer är också helt okej (Hormzerna funkade väldigt bra i Ymirs tappning, då deblandades med vättarna). Sumpmonster är lagom nedtonat och vanligt, medan Iharu tyvärr bara saknar karaktär och är överflödigt. Jordbesten, Vrakhen och Sumpmonstret fyller redan liksom alla nischer där det kan passa med en Iharu. I min mening då.

Just ja. Enhörningen. Bra. Passar bra ihop med skugglanden. Jag ska noga knappra ner en lite utökad text om Mundanas enhörningar till Drunoks Drängar, när jag stulit tillbaks min MiM från Ymir.

Något jag INTE gillar är Gripen. Alldeles för tråkig och för nedtonad, och bilden är ett av Vässmars bottennapp.
Här är versionen i Jorges Bestiarium till DoD6 betydligt tuffare (även om storleken på bilden verkar stämma dåligt överens med spelvärdena). Tapias grip är helt enkelt den läckraste bilden på en grip jag nånsin sett! :gremlaugh: (tips till alla griptecknare, ge dem rejäla framben)
Gripen i Eon faller tämligen mycket på att den inte kan flyga. Visst Eon ska vara ett jordnära spel och så utan märkliga bevingade saker som kan flaxa omkring och vara allmänt respektlösa mot fysikens lagar helt utan vidare. Så långt allt väl. Drakarna fick ett logiskt kryphål genom att kunna rida på magiströmmarna vilket var en stilig lösning.
Då undrar jag varför man bryr sig om att ens ta med gripen om den inte kan flyga? Utan det blir den enbart töntig, särskilt eftersom man reda har ett användbart kryphål att använda.
Jag personligen har inga problem med att tro att en varelse som är hälften lejon och hälften jätteörn är av magisk natur.
Nej, jag får ta tag i saken och mecka ihop en alternativ grip.

/Joel - ska nog försöka lägga lite energi på monsterartiklar iställer för vapen&våld-artiklar.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Monster i Mundana

Jo, Enhörningen är också bra... Så länge man behåller den extrema sällsyntheten och den enorma upplevelse det ska vara att se en enhörning...

Hormzer är bra tack vare det här med ledargrejen. Móloga eller vad den här Utmarksbossens nu hette och hans lilla hormzhov var inspirerande till att faktiskt låta äventyrets 'Den Osynlige' eller deras värsta fiende vara deras ledare slår faktiskt att skicka dem på rollpersoner - just för att de är små och svaga kräk och inte några övertöntiga dödsväktare.

Höh? Du skrev väl i min monstertråd att du gillar gripen...? Fast sedan kom vi jöh fram till att du inte gjorde det... Visstja...

-Hjalle, hormzar.
 

.MoQ.

Veteran
Joined
16 Sep 2004
Messages
7
Location
Göteborg
Legender och hemligheter ÄR en bra bok

Jag vet inte varför alla verkar hata Legender och Hemligheter. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är en mycket användbar bok. Min absolut bästa kampanj någonsin inspirerades av den boken och det finns en hel uppsjö med äventyrsuppslag. Allt från de klassiska till de lite mer udda. Alla övriga böcker från Neogames tillsammans innehåller inte så mycket inspiration. Dessutom är den, sorgligt nog, den enda bok jag verkligen tyckte det var roligt att läsa. De övriga böckerna är, enligt min egen mycket personliga mening, ganska tråkiga. Dock ska tilläggas att mycket av det som står i Legender och hemligheter förutsätter att du är lite insatt i världen först. Mitt tips är därför att du köper Geografica. Sen är Mystik och magi ett givet köp. Den ger MYCKET.

Dvärgar och alver behöver man nästan inte köpa, visst de innehåller mängder av fakta men de är aldeles för tråkiga för att man ska orka läsa dem. Däremot är vissa stycken ur tirakboken bra. De böcker som beskriver olika områden i mundana är oftast köpvärda eftersom de ger en djupare förståelse för världen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Monster i Mundana

Jo, Enhörningen är också bra... Så länge man behåller den extrema sällsyntheten och den enorma upplevelse det ska vara att se en enhörning...
Ja, definitivt. Den enda gången en sån dykt upp i något spel jag spelat var i Eon, och det var när min stackars rollperson låg sårad, febrig och nyvaken under ett träd efter att ha nyss kommit ut ur skugglanden. Det vill säga i det tillstånd hallisar brukar dyka upp.

Höh? Du skrev väl i min monstertråd att du gillar gripen...? Fast sedan kom vi jöh fram till att du inte gjorde det... Visstja...
Jag gillar gripar i allmänhet, men Eon-gripen är skittråkig.

/Joel
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Legender&Hemligheter är klart den bästa boken. Som någon skrev tidigare så är den rolig att läsa och man blir jekligt inspirerad, man lever sig in i historierna och legenderna och när man sitter och läser kapitlet om Skugglandet så vill man inte att det ska ta slut så jekla snabbt! :gremfrown:

Drakar är också en utav de bättre böckerna och är också väldigt rolig att läsa. När jag läste den så satt jag med stora upspärrade ögon och dreglet bara hängde från munnen då jag läste om "de stora drakarna" :gremlaugh:

Geografic Mundana är också en bok som jag tycker är väldigt rolig att läsa då man kan läsa om länders historia och annat tufft. Man blir ju även väldigt inspirerad utav den boken.
Man får ju t ex reda på ländernas armeér och lite speciella personer.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Re: Monster i Mundana

Vrakher är ju klart det tuffaste monstret, är det någon som har tänkt på att de är väldigt lika rovdjuret(Predator filmerna)?

Wyrd är absolut ett väldigt tufft monster och det är väldigt bra att de är jekligt ovanliga.

En sak som jag inte förstår är varför Sagitauren är med i monster boken? Själv så skulle jag klassa den som folk? ett monster för mig är ju oftast en varelse som oftast är blodtörstig och inte är super smart.
Jag skulle jätte gärna vilja veta vad som fick neogames att sätta Sagitaurer under monster avdelningen?



Det pratas om jättebläckfiskar lite smått i visa moduler? har det gjort några attribut för dem och liknanden? eller är det något som sl ska hitta på?
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Monster i Mundana

Det pratas om jättebläckfiskar lite smått i visa moduler? har det gjort några attribut för dem och liknanden? eller är det något som sl ska hitta på?
Jättebläckfisken finns med i den utsålda Monster & Varelser och borde därför komma med i Vilddjur & Bruksdjur.

//Ezping Orm
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Re: Monster i Mundana

Så det finns alltså med ett par monster som ett smakprov i Eon III?
Är det några monster som inte är med i modulen monster i mundana?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Monster i Mundana

Är det några monster som inte är med i modulen monster i mundana?

Ja, minotaur och mortuachdrake. Men de finns ju i andra moduler.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Monster i Mundana

En sak som jag inte förstår är varför Sagitauren är med i monster boken? Själv så skulle jag klassa den som folk? ett monster för mig är ju oftast en varelse som oftast är blodtörstig och inte är super smart.
Jag skulle jätte gärna vilja veta vad som fick neogames att sätta Sagitaurer under monster avdelningen?


Av den enkla anledningen att sagitaurer lever ensamma och inte i någon kultur (ett bestialiskt folk blir folk då det är ett folk). Det finns definitioner om vad som är ett monster i början av Monster i Mundana, det borde bli någon liknande definitionsförklaring i Bestialiska folk som borde komma nästa år. Pegasus är väl de som snarare borde vara ett bestialiskt folk, menmen, nu är det som det är.
 
Top