Nekromanti enklast möjliga blorb (för nybörjare)

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag tror att deldiskussionen om en levande värld skulle må bra av att skilja mellan en värld med inre logik och en värld som känns full av liv, vilket är två skilda saker.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Zire;n327792 said:
det har jag hittat på kan jag inte ändra (om det inte är någonting annat i spelvärlden som ändrar det).
Ja… micro-commitments. Ett sätt att få en liten taste of blorb även i andra spelstilar.

Zire;n327792 said:
Även om man inte är lika objektiv som en random encounter tabell, så är det flesta spelledarna tillräckligt objektiva för de flesta spelarnas smak. Annars hade blorb varit det enda sättet man spelat rollspel på.
Well, definitivt inte för min smak och jag förespråkar ju därför mycket riktigt blorb.

Zire;n327792 said:
Samma problem får jag med random encounter tabeller. Resultaten är ju inte roligare än tabellen, spelarna ser ju igenom att det bara är en slumpmässig punkt på en lista med saker, på samma sätt som att de ser igenom att saken som dök upp skapades av spelledaren. Jag har svårt att se varifrån wow:et kommer.
Det speciella är alltså att spelledaren är “bakbunden” och både spelledaren och spelarna har samma respekt till materialet. Både spelledaren och spelaren säger symmetriskt “Oj, det kom en björn”. Ibland vet spelledaren vad som kommer: “i nästa rum är det en arg vätte.” Men det är ändå en respekt till en gemensam fantasi & commitment till att leka att det är en vätte i det rummet. (Vad heter commitment på svenska. Försöker skära ner på svengelskan.)

Wowet är alltså den här symmetrin. Att både spelaren och spelledaren tar spelvärlden som något riktigt. Inte att “jag fighter måste låtsas att den är på riktigt men du DM får behandla den som en formbar hittepå”.

Zire;n327794 said:
Blir inte världen väldigt tråkig om man lämnar 1-sanningar området? Då blir det som att man går runt i en slumpmässigt genererad värld (och ännu värre om man hamnar i 3-sanningar land).
Ja exakt så är det. 1-sanningar är det roligaste och 3-sanningar är rätt kasst. “Ni går i en featureless öken.”
Därför ska man preppa! Så det finns gott om 1-sanningar.

Gurgeh;n327798 said:
Hur fungerar spelledarpersoner i en sån här värld? När jag läser beskrivningen känns det som om tanken är att fila bort spelledarens godtycke, men det måste ju ändå komma in när spelledarpersoner ska reagera på det rollpersonerna gör.

Exempel: Rollpersonerna har hittat en värdefull rubin (som var preppad) och går till marknadsplatsen till en köpman (som är preppad, och beskriven som girig och småkriminell) och försöker sälja den. Spelledaren låter köpmannen ge ett skambud, rollpersonerna misslyckas med slag för Köpslå och går vidare, och spelledaren tänker att det vore spännande om köpmannen anlitar några hejdukar för att stjäla rubinen från rollpersonerna.

Att hejdukarna försöker stjäla rubinen är alltså något som spelledaren bara hittar på, men baserat på hur den här spelledarpersonen rimligtvis skulle kunna reagera.

Är det okej?
Det är en korrekt observation att den här typen av spelledarpersonshandlande delvis underminerar godtyckesbortfilandet.

Jag försöker spela spelledarpersonerna utifrån deras egna agendor, och enligt en massa begränsingar och principer. Jag tycker Robin Laws’ kapitel i Unframed om hur man ska spela ut dialoger.

Men när det gäller mer salienta beteende beslut:

Gurgeh;n327798 said:
Spelledaren låter köpmannen ge ett skambud
Ja! <3 I enlighet med preppen (“girig och småkriminell”).

Gurgeh;n327798 said:
rollpersonerna misslyckas med slag för Köpslå och går vidare, och spelledaren tänker att det vore spännande om köpmannen anlitar några hejdukar för att stjäla rubinen från rollpersonerna.
Spelledaren tänker då: Vad händer? Jag ska konsultera gloraklet. Är detta tapet? Nej, att bli av med rubiner är rätt salient.

Då till dom tre sanningsnivåerna:
  1. Står det i prepppen att denna köpman älskar att stjäla? Ja, det gör ju faktiskt det i det här fallet.

Så då kan vi köra på det som en 1-Sanning.

Men säg att det inte hade stått nåt. Då går vi ner till 2. Finns det några regler som hjälper dig att fatta beslut om huruvida olika personer vill stjäla från rollpersonerna? Och ja, i vår glitchworldkampanj hade jag faktiskt gjort såna husregler för mig själv som jag rullade på. För att när jag kom i liknande situationer var jag tvungen att ramla ner till nivå tre. Hitta på (välj nåt safe “nej, han vill inte stjäla dom”) och sen till nästa möte skapa regler för att hantera liknande situationer i framtiden. Lappa luckan varje gång du behövt ta till en 3-sanning.

Sen kommer vi till nästa fråga. Hur vill han stjäla den och vad har han för resurser? Eventuellt har du då preppat ett en brottsorganisation och vilka handlingar och resurser dom har tillhands. Eller nån typ av randotabell för grobianer. Vi kan kolla på hireling availibility tabellen i ACKS, eller modulspecifik (såsom hench-reglerna för tavernan i Keep on the Borderland). Eller så får du ta det som en 3-sanning. Vad är safe&boring jo två stycken 2-HD grobianer borde väl vara rätt safe. Och så lappa luckan till nästa gång dvs skapa/hitta regler för detta.

Men när man väl har sina grobianer eller monster eller vad det är. Jäklar vad hårt man kan köra då! I Lost Mines när dom slogs mot spindlar i grottan. Spindlar som var låååångt under deras level. Men det blev en fucking gerilla fight. Dom gick i mörkret och en efter en blev dom anstastade av spindlar som sen smög bort. Web & run–taktiken.

Alltså, 99% av alla kampanjer kommer aldrig behöva regler för “hur många grobianer kan en rubinköpman anställa”. Det är därför du ska börja med enkla regler och sen följa principerna och då kommer gradvis reglerna täcka fler och fler fall tills du har kört några år och blivit en super-DM som är beredd på allt.

Rangertheman;n327802 said:
Hur kan det bli det när det finns ett uttryckligt förbud mot att preppa intrig, plott, handling eller kedja av handlingar? Varje händelse och SLP befinner sig i limbo till dess att rollpersonerna går in i deras hex eller deras nummer kommer upp i slumptabellen.För mig känns det väldigt datorspeligt.
Håller med om att spelledarpersonerna som finns i rum/hexes är statiska men det är därför mötestabellen är nödvändig för att få liv. För allt som finns på den tabellen är nämligen inte statiska, dom kravlar runt där i din värld och att dom slås fram betyder… att dom dyker upp! Vi har haft såna fantastiska händelsekedjor som uppstått. “Åh, nej, vår hench sprang iväg för han fick en Fear på sig, vilka är det han träffar…” rull rull rull “WOW!! Av alla monster i den här dungan så hade han turen att springa in i sin egen tribe!” Eller en annan… “oj, mitt i djungeln träffade ni två äventyrare och en av dom har ringen som era guider söker! hur ska det här gå…”
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Generellt håller jag med om det du skriver. Det som slår mig är att det verkar vara problematiskt att skriva nya äventyr till kampanjen efter dess start då man då faktiskt känner till gruppens sammansättning. Det går naturligtvis att bara nyttja moduler skriva av någon annan men det känns som att det är att spelleda med stödhjul. Om det hela bara går ut på att sammanställa andras material för att det är objektivt jämfört med mitt eget så skulle jag helt tappa motivationen som spelledare. Jag kanske är omogen men jag vill skapa min sandbox och dess innehåll och imponera på spelarna med min skapelse inte vara den som väljer ut moduler som andra har skrivit och sedan opartiskt spelleda dessa med endast minimalt input från mig.

Jag anser att för övrigt att resonemanget angående flaggor i PBTA spelen är rimligt. Det vill säga att den karaktär som en spelare skapar visar vilken typ av spel som man är intresserad av och skulle därmed gärna se att spelet berör detta. Detta kan bli svårt att göra om hela världen är skriven i förväg i viss mån kan detta lösas i en sessions zero och genom buy-in men det är ändå ganska stor risk att nischade karaktärer inte kan realiseras fullt ut i en helt objektiv kampanj. Jag föredrar därmed att bara ha en lös skiss över sandboxen när vi börjar så att jag kan fylla den med platser och karaktärer som på ett intressant sätt kan interagera med spelarnas karaktärer.

Överhuvudtaget så kan jag inte skaka av mig känslan att det hela känns lite ängsligt som att det går ut på att bevisa för spelarna att det inte är spelledarens fel om det går snett utan att det är sandboxens fel och det bästa sättet att uppnå detta är att inte skriva något själv då man då helt kan undvika att ta ansvar. Jag kanske har helt fel dock.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rob, dom tre problemen du tar upp
  1. Problem att fylla på med mer material efter kampanjstart
  2. Svårt att få materialet relevant / “flagganpassat”
  3. Bygger på en grundläggande ängslighet och tillitsbrist

dom är spot on! Och det är det vi design-nördar jobbar på att försöka förändra. Skapa ännu bättre och mer nyanserade principer än dom fyra jag skrev om tidigare. Måste ju fortsätta putsa sågen. (PS om du är smart kanske du kan hjälpa till lite? Vad har du för idéer?)

Jag kommer fortsätta harva och tjafsa och argumentera mot när det är kritik som jag tror bygger på missförstånd av blorb eller okunskap om blorb men dom här tre grejerna var helt pricksäkra. Och jag har själv tänkt ganska mycket på dom.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
2097 I det här sammanhanget är bästa översättningen av "commitment" förmodligen "engagemang". Dvs, enligt din text ovan, "spelare och spelledare är lika engagerade i att leka att det finne en vätte i nästa rum"
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja nej för i vårt engelska teoribygger har vi "engage" och "commit" som två olika grejer.
Typ… beslutade? lovade? bestämda? överrens?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Engage och engagera är väl faux amis - Engage är ju snarare "ta sig an", "angripa", "upprätta kontakt med".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Över huvud taget har jag märkt att jag också gillar spelledar stilen där man mer tar rollen som domare än gud sen jag började spelleda OSR moduler. Det är liksom roligare att försöka bestämma vad som händer när spelarnas ideer möter prepp. Som att ens jobb är att hantera att kaos slår sönder ordning typ.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Engelskan har fett många fler ord än svenskan. Därför är det ofta knepigt med tekniska definitioner och liknande. "Åtagande" kanske? Så "spelare och spelledare tar gemensamt åtagandet att leka att ...", lite styltigt men så blir det ofta när det ska vara specifik och entydig terminologi.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK, så "åtagande" för commit, och "interagera med" för engage?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Lite beroende på hur det används. Engage KAN ju betyda typ commit på engelska "Engage to do something", men antar att det här snarare är "Engage with".

Håller med om att "ta ett gemensamt åtagande" låter styltigt. Tror det helt enkelt bör vara "åtar sig gemensamt att..."

EDIT: Ninjad av 2097

P.S "åtar sig båda" låter som att det finns en av varje. Kanske "Både spelare och spelledare åtar sig att"
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kalil;n327872 said:
Engelskan har fett många fler ord än svenskan.
Det är bara olika<3
Eftersom båda språken har öppna ordklasser så är det oändligt vs oändligt.

Försöker förklara för mina amerikanska polare att legs och bones är samma ord på svenska men att "tycka", "tro" och "tänka" är tre olika saker, inte bara "think". Uh, how about "opinion", "belief" and "cognition"
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
2097;n327878 said:
Försöker förklara för mina amerikanska polare att legs och bones är samma ord på svenska men att "tycka", "tro" och "tänka" är tre olika saker, inte bara "think". Uh, how about "opinion", "belief" and "cognition"
OT språknörderi - swings and roundabouts (gungor och karuseller...?) - engelskan har ju t.ex. tre ord för bläckfisk - squid, octopus och cuttlefish
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Engelsmännen kan inte heller skilja på att leka en lek och spela ett spel.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Sa någon "bläckfisk"? :)

"Inkfish" var för övrigt ett alternativ vi kikade på och det är också etablerat inom engelskan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
ceruleanfive;n327881 said:
Sa någon "bläckfisk"? :)

"Inkfish" var för övrigt ett alternativ vi kikade på och det är också etablerat inom engelskan.
Fast jag tror inte inkfish är så etablerat. Används en del i fiskenäringen tror jag. Men vanligtvis tror jag folk i praktiken använder squid och octopus växelvis utan att vara så noga med distinktionerna. Är ofta så i flora och fauna - sällan det är 1-1 mellan språk.

Avsaknaden av "gran" i engelska är något jag har stört mig på sedan jag var 16. Visst, det finns ju spruce (bla rödgran) och fir (bla kungsgran), och det är nog egentligen mer vetenskapligt korrekt. Men får oss är det ett så uppenbart "standardträdord", men inte på engelskan.

Franskans Sapin är tydligare ytterligare en annan sorts barrträd.....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Prova att fråga en britt vad för sorts träd ett "Christmas Tree" är. De svarar antagligen "pine" :rolleyes:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Caligo;n327876 said:
Vad är blorb?
Det är dogmerna som utgör 2097s spelstil. Jag misstänker att det skulle må bra av att marknadsanpassas om man vill paketera och sälja.
 
Top