Enkelt fantasy system önskas .

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Jag måste erkänna att jag inte fattar vad ”indie” betyder, förutom kort för ”independent”.
Det verkar också ha varit enda ursprunget det har. Men det har sedan dess (tidigt 2000?) blivit både samlingsnamn för en viss skola rollspel (som stöptes i ett community som hette The Forge) och en sorts identitet bland rollspelare. Lite som med vissa musikgenrer.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Det verkar också ha varit enda ursprunget det har. Men det har sedan dess (tidigt 2000?) blivit både samlingsnamn för en viss skola rollspel (som stöptes i ett community som hette The Forge) och en sorts identitet bland rollspelare. Lite som med vissa musikgenrer.
Tack. Jag har hängt här ett tag och låtsas som jag förstått det (typ ”story”?). Får väl läsa på mer om The forge. Problemet är väl, som inom musik också, att det inte längre säger så mycket om vad det syftar till? En indie-artist inom pop kan nuförtiden göra musik som låter som kommersiell musik, osv, typ.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Annars vill jag slå ett slag för ett av norra Europas många underskattade gammeldagsliknande rollspel Dimmiga dalar. Verkar busenkelt att komma igång med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
. Problemet är väl, som inom musik också, att det inte längre säger så mycket om vad det syftar till?
Så har det väl blivit i rollspel också. Förut använde vi på forumet "neotrad" som blandade Forge- och trad-influenser men nu är de två relativt sammanfogade även i mainstreamspel.

För att bidra till tråden kan jag väl bara göra så här: :D

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Problemet är väl, som inom musik också, att det inte längre säger så mycket om vad det syftar till?
Min personliga åsikt är att det bästa "indie" bidragit med är flera stycken riktigt bra rollspel samt dessas influenser på andra rollspelsförfattare. Läs dem, spela dem som de är skrivna, och lär dig mer om hobbyn. Resten av diskussionen, som den om vad som "är" indie, trad, OSR, messmör, eller saltkex, har så liten innebörd för vad som händer runt spelbord att det oftast bara blir polemik.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Har för mig att @wilper har sagt nånstans att Höstdimma är neotradd? Det är väl över tio år gammalt så det lutar åt nån sorts traddneotradd snart. Oavsett är det stämningsfullt skrivet med enkla regler.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Har för mig att @wilper har sagt nånstans att Höstdimma är neotradd? Det är väl över tio år gammalt så det lutar åt nån sorts traddneotradd snart. Oavsett är det stämningsfullt skrivet med enkla regler.
Tack för omnämnandet.

Jo, neotrad betydde i alla fall förr "tradspel med enstaka element som inspirerats av indiespelen", så här 15+ år senare spelar det väl ingen roll att Höstdimma fick sina regler innan jag upptäckte den gryende indievågen.

Förr hade jag betänkligheter kring att rekommendera Höstdimmas regler till random fantasy för den hårt hoplänkade regelmotorn har inga regler för rustning. Men nu har jag en skissad lösning på det problemet. Kanske en artikel till Hydra+.
 
Top