Enkelt fantasy system önskas .

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Två rekommendationer:
Savage Worlds (låter exakt det du letar efter)
QuestCore (kommer garanterat att passa också). Men: Vad menar du med "noll crunch"?
Ok noll crunch kanske inte går att uppnå men jag vill inte behöva ha en matematik examen för att kunna spela spelet
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När det kommer till systemets komplexitet så är ett önskemål något jag kan plocka upp och läsa igenom på 20-30 minuter och sedan så är jag redo att spelleda utan att en andra eller tredje genomläsning behövs.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
När det kommer till systemets komplexitet så är ett önskemål något jag kan plocka upp och läsa igenom på 20-30 minuter och sedan så är jag redo att spelleda utan att en andra eller tredje genomläsning behövs.
Hjältarnas Tid är, som många påpekat, sjukt bra och inte alls DnDigt. Dock tar det nog lite mer är 20-30 minuter att sätta sig in i.

Läste precis igenom Warlock! och det är bara 40 sidor. Känns som WFRP i extrem lite-version. Rekommenderas!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Är det bara regelsystemet du behöver eller behöver du även setting, och hur mycket setting?

Och var på skalan Grisodling -> Episk högmagi-fantasy vill du ligga?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
När det kommer till systemets komplexitet så är ett önskemål något jag kan plocka upp och läsa igenom på 20-30 minuter och sedan så är jag redo att spelleda utan att en andra eller tredje genomläsning behövs.
Jag kan inte komma på ett enda spel, någonstans, som jag skulle vara redo att spelleda efter en enda snabb genomläsning... :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Noll crunch är väl svårt att hitta i ett regelsystem, men annars tycker jag Symbaroum passar din beskrivning. Eller Warhammer Fantasy. Båda är "slå tärning, jämför med ditt värde - jag säger till om det är svårare eller enklare", och har få subsystem: XP/förbättring, situationsbonus, skada, korruption, magi, utrustning.
Nyaste upplagan av WFRP är inte bara krunchig, den är full av specialregler som krokar i varandra på komplexa sätt. Det är absolut inte ett enkelt system.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Nyaste upplagan av WFRP är inte bara krunchig, den är full av specialregler som krokar i varandra på komplexa sätt. Det är absolut inte ett enkelt system.
Tänkte precis skriva något liknande. Reglerna i WFRP4 tycks vara skapade av en civilingenjör eller matematiker som aldrig spelat rollspel (men möjligen fått konceptet förklarat för sig)... Extrem crunch!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Solar System (The Shadow of Yesterday) är väldigt lättviktigt men ändå bra, om det inte är för Indie.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det finns många enkla generiska system, om allt man vill är att svinga ett svärd. Men fantasy implicerar väl oftast närvaron av magi, och så fort man lägger till det blir spel mer omfattande. Kanske inte nödvändigtvis mer komplicerade, men sidantalet sväller lätt upp.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
Hur viktigt är detta med att det inte ens får dofta D20? Om det inte är en fullkomlig dealbreaker så skulle jag säga Dungeon World. Det har ett arv från D&D, det kan inte förnekas. Men man har även kastat ut mycket av dessa kvarlevor. Bland annat har man ersatt d20 med 2d6. Det finns levels och xp men man får inte xp för att hitta skatter eller klubba monster utan av att misslyckas med sina slag. Och ens level påverkar heller inte hur mycket stryk man tål. De HP man har från början är de man får leva med.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Hur viktigt är detta med att det inte ens får dofta D20? Om det inte är en fullkomlig dealbreaker så skulle jag säga Dungeon World. Det har ett arv från D&D, det kan inte förnekas. Men man har även kastat ut mycket av dessa kvarlevor. Bland annat har man ersatt d20 med 2d6. Det finns levels och xp men man får inte xp för att hitta skatter eller klubba monster utan av att misslyckas med sina slag. Och ens level påverkar heller inte hur mycket stryk man tål. De HP man har från början är de man får leva med.
Jag var också inne på DW. Även om det finns en kvardröjande doft av DnD är känslan helt annorlunda och PbtA är långt ifrån D20.

Edit: Kan förklaras för spelarna innan de hinner med två gifflar och en halv kopp kaffe.
 
Top