Enkelt fantasy system önskas .

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Perilous påminner om Dungeon World fast verkar enklare och mysigare (har ej spelat). Om man skriver ut korten som medföljer går det att köra utan SL. Finns några community copies på https://tabletop.itch.io/perilous
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kanske Dimmor & Borgar? Eller Ödesväktarna?
Dimmor & Borgar är ganska likt D&D 5e.

Fantasy! från Saga Games. Intuitiva regler och mycket enkelt att lära sig.
Funkar Fantasy! ? Jag läste reglerna och blev ganska förvirrade kring rustningar och defensiva tärningar. Men det går nog att fixa.

Gamla T100-Drakar och Demoner... är ju enkelt. Eftersom det är över 30 år gammalt och vi är vuxna så är det inga problem att anpassa och tolka lite. Så länge man inte försöker tänja på gränserna så mycket så funkar det.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Warrior, Rogue, Mage (se länk). Vill man ha ett större spel skriver jag under på Savage Worlds som nämnts. Men det är inget du läser på 20-30 min.

The Shadow of Yesterday (Solar System) funkar också men är ganska indie. Lite beroende på tycke och smak.


Cog.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Quickstartreglerna för Riddle of Steel också, typ 30 sidor och riktigt jäkla bra.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Hittar nog inget som passar in på alla dina punkter. Men ett som passar in på de flesta punkter är Gudasaga om ni fortfarande skulle se det som fantasy. Grundhäftet är tunnt och tar kort tid att lära sig. Anses det för ickefantasy, indie eller samberättande så är mina andra förslag spel som tar betydligt mer tid än en kafferast att läsa igenom och lära sig. Isf ploppar Vindsjäl, Fantasy! eller kanske Sagospelet Äventyr upp men inte heller de uppfyller alla dina krav.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det gör inte så mycket om en genomläsning tar 40 eller 50 minuter eller en hel timme heller .

Jag är mer ute efter ett lättöverskådligt system som i princip är pick up and play efter en genomläsning . Det skall vara såpass simpelt och lättöverskådligt att jag skall kunna läsa igenom reglerna en timme innan spelarna dyker upp och sedan ha såpass under bältet att jag kan spelleda systemet utan att staka mig nått större

Det får gärna vara ett t rollspel på 50-60 sidor varav 10-15 är regler.. Det läser jag igenom medans jag sitter på toan och efter en genomläsning på nämnda toa så besitter jag troligtvis såpass mycket kunskap som krävs för att utan större problem kunna spelleda ...

ett rollspel på 400 sidor där 150 sidor består av olika regler och ytterligare 100 av stridsregler och subsystem och sedan 50 sidor magiregler på det och 100 sidor världsbeskrivning , well not so much .
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Har sett Vindsjäl nämnas ett par gånger (tack, jättefint!).

Det har ju bara ett 30-tal sidor regler, rätt luftiga, med tabeller och ett gäng illustrationer – och längst bak i boken är reglerna summerade på en sida. Det är även väldigt simpelt att konvertera reglerna till olika fantasy-settings.

Det finns att ladda ned som pay what you want, och det finns även några nedladdningsbara stödfoldrar som gör det ännu smidigare att komma igång.
 
Last edited:

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Om ni är ute efter klassiskt äventyrande är detta inget bra tips, men "The sword, the crown and the unspeakable power" har jag haft svinroligt med. Pbta, enkla regler, tenderar att fånga en känsla av exempelvis "first law" eller "game of thrones".
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
"Det ska inte vara indie" och "noll crunch" går för mig helt emot varandra. Vad blir det kvar? Friform typ?
 
Top