Lemurs OSR-BRP-spel

Gnovald

Veteran
Joined
3 Jan 2016
Messages
87
View attachment 7026

Okej! Nu är jag färdig med hela prototypen, bifogar den här. Om jag hittar tid (och frivilliga) att speltesta det kanske jag gör klart det någon gång. Jag tror det kan bli rätt skoj och jag gillar tanken på att skapa en liten blorbig sandlåda som byggs ut efter hand, baserat på vad spelarna tycker är kul och intressant.

Pdfen var för stor att bifoga så får bli denna länken:
Snyggt jobbat :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
742
Jag gillar alltihop! Jag har läst hela tråden noga, men jag kan ha missat något ändå.

Bluffa, Genomskåda och Lönndom. Jag tycker Bluffa och Genomskåda kan vara samma sak - en lögnare känner en annan lögnare. Och vad är Lönndom (jag har inte läst reglerna) - kan inte det också vara samma sak?

Om jag fick lägga till en färdighetet skulle det vara Jaga (inkl Smyga och spåra).

Jag saknar Undvika som fanns i början. Jag vet inte hur det ska fungera, men jag tycker det är ett av de största problemen med BRP att man inte kan göra en rimligt strids-kapabel karaktär utan rustning. Låt skicklighet vara viktigare än utrusning (både för vapen och rustningar).

En sak jag gillar i OSR är varianter av "man kan bära lika många föremål som man har STY", dvs vikten spelar ingen roll, utan föremålens antal räknas. I ditt fall när du kanske inte ens har STY, så räcker det att säga att man kan bara max 2 föremål "per rad" i utrustningslistan. Ta bort Bärförmåga/Bep, och ersätt med att man bara "stryker" rader på utrustningslistan. Om du vill ha belastning kan man få något avdrag när man har mer än ett föremål per rad.

Ändra Besvärjelser/Förmågor till "Övrigt" eller "Anteckningar".

Men det är ditt spel så du gör som du vill!

Om stridssystemet fungerar (ping-pong-strider och möjlighet att överleva utan fet rustning, tänk Conan) så skulle jag överväga att prova på riktigt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
742
Nu har jag snabbt läst reglerna också!

Undvika nämns i reglerna men finns inte på rollformuläret. Det är inte jätteklart vad skillnaden är på att försvara sig
a) Med bara ett vapen, och undvika
b) Med vapen och sköld
c) Mot flera motståndare
Jag skulle föreslå
1) inspireras mer av Pendragon
2) gör Undvika till en Förmåga. Låt den ge ABS som rustningar (1t4, 1t6, 1t8 beroende på hur många gånger man valt den). Man får slå för både rustningen och Undvika och använda det bästa resultatet. (jag har funderat ungefär 2 min på detta, så det kanske inte är optimalt)

Det här med "1t20 + 1t6" när man höjer färdigheter hade jag ändrat till "2t12" (för jag gillar t12, och du har med dem på andra ställen i spelet).

Nu förstår jag vad Lönndom är (och att det inte är samma sak som Bluffa/Genomskåda). Jag tycker ändå att Bluffa/Genomskåda kan vara samma sak.

Det här med Kraft/Kraftkälla/Krafttag... jag skulle föreslå att fysisk och psykisk kraft kallades mer olika saker. Mana och Kraft. Eller Kraft och Styrka. Eller nåt.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
912
@zo0ok Tack för en massa bra tankar och input. Ska försöka förklara lite hur jag tänkt.

Undvika nämns i reglerna men finns inte på rollformuläret. Det är inte jätteklart vad skillnaden är på att försvara sig
Du har rätt, jag har missat att förtydliga att det är Rörlighet som används för att undvika slag. Har fixat det i texten nu.

Försöker förklara lite nedan vad skillnaden mellan olika försvar är.

Parera (slag för Närstrid)
Pro: du försvarar med samma färdighet som du anfaller med. Så du kan lättare bli bra på båda.
Con: fumlar du kan ditt vapen gå sönder
Con: du kan inte parera avståndsattacker.

Undvika (slag för Rörlighet)
Pro: du kan undvika både avstånds och närstridsattacker.
Con: du måste lägga erfarenhet på en extra färdighet. Som för visso kan användas till annat också, förutom att undvika.
Con: fumlar du så trillar du omkull

Vad är bra med sköld?
Det finns två fördelar med att ha en sköld:
1. Du kan parera avståndsattacker
2. Om du fumlar ett försvar riskerar du inte att ditt vapen går sönder.

Att försvara sig mot flera motståndare
Regeln för flankning lyder:
För varje extra attack du försvarar dig mot, utöver den första, får du +1 nackdel på försvarsslaget.

Funderar på att lägga till en talang som ger dig fördel på att undvika, du skulle då undvika första attacken med fördel, andra som ett normalt slag och tredje+ med nackdel. Funderar också på om det ska finnas en stor tung sköld som ger fördel på att parera.

Jag skulle föreslå
1) inspireras mer av Pendragon
Motsatta slag (inkluderar attacker och försvar) är lösta med pendragonslag redan.

Det här med "1t20 + 1t6" när man höjer färdigheter hade jag ändrat till "2t12" (för jag gillar t12, och du har med dem på andra ställen i spelet).
Jag gillar också t12, men 2t12 ger en sannolikhetskurva där 12-14 är det vanligaste resultaten. 1t20+1t6 ger mycket mer oberäkneliga resultat (samma sannolikhet att få 7 som att få 21), vilket jag tycker är skoj. Ett slag kan göra dig jättemycket bättre och ett annat, not so much.

Det här med Kraft/Kraftkälla/Krafttag... jag skulle föreslå att fysisk och psykisk kraft kallades mer olika saker. Mana och Kraft. Eller Kraft och Styrka. Eller nåt.
Bra poäng! Kanske ska byta namn på Krafttag till Styrka och Rörlighet till Smidighet. Enda anledningen till att de inte redan heter så är för att de inte ska kännas som grundegenskaper, men det är nog inte så noga.
 
Last edited:
Top