Enkelt fantasy system önskas .

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mitt spelgäng har yttrat en önskan om att nästa spel vi skall spela skall vara ett fantasy spel .

Vad finns det för fantasy rollspel som är så enkla att man lär sig och behärskar dom på en kafferast.


Följande önskemål gäller ifrån min sida utöver att det skall vara lätt att lära sig

Det skall inte ens kännas en doft av DnD eller osr eller retroklon ,det får inte ens lukta DnD lite i hörnen.

Det skall inte vara d20

Inget år noll motor. Vi spelade nyligen ett ligan spel och innan dess ett annat ligan spel så är lite trött på år noll motorn just nu.

Inte innehålla massa komplexa subsystem

Noll crunch


Det skall gå att få tag på enkelt så inga obskyra out of print system

Det skall vara på svenska eller engelska.

Det skall inte vara indie men det är ok om det innehåller vissa indie element

Det skall inte vara samberättande

Det skall inte kosta en förmögenhet att införskaffa

Det skall gå att spela med grundboken utan att behöva köpa 511 olika supplement.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Kanske Dimmor & Borgar? Eller Ödesväktarna?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Jag rekommenderar helt klart Hjältarnas Tid. Kopparhavets Hjältar är en till förväxling lik motor, men då får du också med en fet värld.

Båda är "BRP fast bra".

Det finns också många bra färdiga äventyr till HT. Där kan man gärna kombinera äventyren i Sagor från Trollskogen och äventyrsplatsen Sorgeveden, så har man mycket att göra. Dessutom finns mycket gratis på Helmgasts hemsida, inklusive "prova på"-paket, så ni kan känna på spelet innan ni bestämmer er för något. Kanske testa med ett gammalt konventsarr?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Kopparhavets hjältar är ett förträffligt DoD-tribut. Antagligen det bästa. Men det har lite crunch. Min recension finns här.

Vindsjäl är lightweight, snabblärt, och dessutom mysigare än det mesta andra. Min recension här.

Rollspelet Ironsworn går att spela på flera olika sätt - inte bara "solo" som det kanske är mest känt för - och är en rätt tight kärna för att spela fantasy.

Om jag ignorerar att du säger "inte d20" och att det inte skall lukta D&D så vill jag ändå slå ett slag för Brancalonia (recenserat här) som är snudd på helt genialt. Men det är ju i praktiken en setting till D&D.

Mitt egna Bargains & Bloodshed kan du ladda ned, läsa, och såga, inom loppet av en halvtimme. Det luktar dock d20, så egentligen faller det på ett par av dina punkter. Men jag kan ändå inte låta bli att smygpromotea det eftersom jag tror det passar väldigt bra in på andra punkter.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Noll crunch är väl svårt att hitta i ett regelsystem, men annars tycker jag Symbaroum passar din beskrivning. Eller Warhammer Fantasy. Båda är "slå tärning, jämför med ditt värde - jag säger till om det är svårare eller enklare", och har få subsystem: XP/förbättring, situationsbonus, skada, korruption, magi, utrustning.

I Symbaroum måste man välja förmågor när man börjar, vilket man kan ha olika preferenser kring.

Men båda spelen går lätt att förklara på en kafferast.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Är inte dimmor & borgar i princip en svensk nedbantad förenklad adaption av 5:e med serienummeren bortfilade ?
Oj så kan det nog vara, har ingen jättekoll varken på det spelet eller DnD.

Men förslaget om Ödesväktarna står kvar!

Kopparhavets hjältar är annars ett spel jag verkligen gillar!

Järn tycker jag verkar intressant!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
BRP?
- RuneQuest, finns i nyutgåva, så det går att få tag på.
- Hjältarnas tid
- Kopparhavets hjältar

Savage Worlds är buslätt och supersnabbt.

Arferts Fantasy! OSG
Det är tärningspölar (som jag avskyr), men det finns även en potional rule hur man enkelt gör om det till 2d6, samma system som används i Arferts Svenska Kulter (som jag gillar).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Vet inte hur din definition på "Indie" ser ut, men de Forged in the Dark-spel som är fantasy känns som ungefär vad som efterfrågas?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
I Symbaroum måste man välja förmågor när man börjar, vilket man kan ha olika preferenser kring.
Jo, Symbaroum har ett exemplariskt grundsystem, men sedan måste man detaljstudera förmågorna om man vill göra en effektiv rollperson.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vet inte hur din definition på "Indie" ser ut, men de Forged in the Dark-spel som är fantasy känns som ungefär vad som efterfrågas?
Vad jag menar när jag säger att det kan ha tolerans för vissa indie element är att jag kan tolerera sådant som metavalutor som köper spelarna tillfällig kontroll över storyn eller låter dom etablera sanningar i spelvärlden men jag är inte särdeles intresserad av att spela a day in the life of a kopieringsapparat på Goldman Sachs huvudkontor eller nått annat indie flum .
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Två rekommendationer:
Savage Worlds (låter exakt det du letar efter)
QuestCore (kommer garanterat att passa också). Men: Vad menar du med "noll crunch"?
 
Top