Nekromanti en tanke!

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Verklighetens filosofi OT

Det du nu talade om kallas metafysik och är en... suspekt... gren av filosofi, som handlar om vad som är eller ej. Jag tänker inte ge mig in i några samtal om saken, eftersom jag inte kan bevisa något. För att däremot antaga att både du och jag och detta forum finns, och att det inlägg jag skrev är det samma som du läste, så ber jag dig att svara på det, hälst bok för bok.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Rättelse.

Jag förnekar inte att det behövs LOGIK (en, säger en, filosofisk disiplin) för att resa ett valv, eller för att bygga en kupol, men det innebär inte att det behövs andra eller tredje gången.

Vill du vara snäll och förklara vari det logiska ligger med att bygga fasader med pelare som inte behövs, torn som inte går att gå in i och fasadmålningar i en stil som var populär kring pompei, när man kan bygga bättre?
Vari ligger den superba konstruktionen i detta? Är det den logiskt bästa markanvändningen? På vilka vis har denna "fejkade historia" något egenvärde?

ps. bok: URKÄLLAN, Ayn Rand.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

eeeh ok, grattis till henne då!
Min lillebror kan skriva jippi, vad har det med saken att göra?
Du låter bara dum, hur ska jag kunna förklara svaret på en fråga vars svar ännu inte finns, vet du vad jag har ledsnat på er, jag åker ned till pyramiderna Tar bidler skriver ned vad alla säger dokumenterar skiten och kommer tillbaka hit till detta forum och ger dig det och sedan kan du be mig om ursäkt eller jag dig!! Bättre?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Rättelse.

förstod inte riktigt vad du menar?
Jag förnekar inte att det behövs LOGIK (en, säger en, filosofisk disiplin) för att resa ett valv, eller för att bygga en kupol, men det innebär inte att det behövs andra eller tredje gången.
Har inte sagt att man inte behöver dess hjälp en andra och tredje gång, Men tex... som en idé
Leonardo Da'vinci skapade en pansarvagn under sitt levnande!
för den skapelsen behövs visserligen idéer och det ända jag försöker nämna här genom alla dessa diskussioner är det även krävs filosofering för denna idé,
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spekulation kontra teori

"däremot finns det TEORIER om att Indianerna kommer från Indonesien från början!"

Det är inte så mycket teorier längre. Genom att följa mutationer i mitokondrie-DNA i olika folkslag så har man ganska god koll på hur indianerna kom till Amerika. Vandringen har skett i två etapper över den nu översvämmade landbryggan vid Berings sund, första gången över centralasiens stäpper och andra gången via sydostasien och östra kina.

"tycker inte om att du säger att du vet vad det är eftersom om du visste och det var "sant" så är ju mysteriet löst och varför är det då ett mysterium!"

För att new age-romantiker inte vill släppa saken, utan prompt måste bygga konstiga Atlantis-flummerier. For all intents and purposes, mystieriet är löst.

Därmed inte sagt att andra spekulationer är tråkiga. Jag tycker att de är skitkul, och jag älskar Stargate. Men det betyder inte att jag köper new age-flummet som sanning. Det är och förblir spekulationer, och så länge som det finns en teori som stämmer överens med fakta och iakttagelser så brädar det alla spekulationer big way, utom möjligen ur ren underhållningssynvinkel.

För visst, det är en ball idé att pyramiderna byggdes av överlevande atlantider, och man kan göra fantastiskt kul TV-serier och rollspel av det. Men det är ren och skär spekulation, inte en teori. Vad som är en teori är att pyramidbyggarkonsten härstammar från att farao Djoser ville bräda alla tidigare mastaba genom att stapla sju mastaba ovanpå varandra. Det stämmer dessutom med historiska fakta om mastaba- och senare pyramidbyggandet vid Saqqara och det efterföljande pyramidbyggandet i Giza och senare i Nubien.

"antar att du har kunskapen om Stone hedge också? enligt dig byggde det säkert av romarna?? eller?"

Näpp. Stonehenge byggdes under mycket lång tid, i minst tre etapper, av stammar från Salisbury-området, som kulmen på en ännu längre stenmonument-tradition. Den romerska arkitekturen var också mycket mer förfinad än att bara stapla stenblock på varandra, plus att de kom dit åtskilliga hundra år efter att tredje etappen var fullbordad.

"eller när vi ändå håller på hur är det med kristall huvudena då? när skapades dem och varför?"

Slipandet av bergskristall är inte direkt en unik kunskap. Vi kan aldrig veta vem som skapade dem (det är svårt att datera sten såpass noggrannt), men vi kan veta i vilket sammanhang som de hittades: i maya-indianernas tempel. Att den finns där är inte helt förvånande. Maya-indianerna hade trots allt en rätt kladdig dödskult.

Sen kan man, om man vill, slänga in en massa förbannelse- och utomjordingsspekulationer, men som sagt var, det är inte en teori. Det är spekulationer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Allt kan förklaras med sex

"Det finns ytterligare teorier om att Pyramiderna byggdes av Gudinnan Isis som egentligen var en atlantisbo och överlevde när de sjönk till havet... det sägs att de även byggdes i riktining mellan nord väst syd och öst och detta flera tusen år innan kompassen. (dvs lutningarna på väggaran, samt även att du bygdes i linje med orions bälte och i perfekt balaans för att hälsa solens uppgång med ljus in genom et knappnåls stort hål som sprider sig genom pyramiderna, det finns otaliga oförklarliga monument som dessa, tex monumentet i järn som står i indien som restes för åtskilliga hundra år sedan och trots all regn och vind och allt är det oförmöget att rosta att tom de senaste metodernas forskare står helt förbryllade!"

Personligen så har jag åtskilliga belägg för att pyramiderna egentligen är avsedda som analdildos för de jättelika rymdvarelser som en gång bebodde jorden. Det är ju precis lika uppenbart att Eiffeltornet och Frihetsgudinnan (hennes fackla är ju uppenbart designad som en klitorisstimulator men har blivit felkonstruerad) är avsedda som föga mer än sexhjälpmedel. De flesta stora monument har liknande funktioner. Det är till exempel uppenbart att det indiska järnmonument som du nämner är skyddat av olika utomjordiska sekret som blivit kvar efter att rymdvarelserna tillfredställt sig själva.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Yay!

”Vilket är uppåt väggarna fel, den minoiska kulturen härstammar från Lemuria.”

Och för trådens bästa inlägg så får du:
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

Varför skulle inte det folkslag som bodde där när det begav sig (kelter?) kunna använda sig av lite grundläggande stenhuggande, geometri, astronomi och en hel del svett på samma sätt som många andra kulturer byggt sina monument med för att bygga Stonehenge? Romarna kunde ju bevisligen bättre i vart fall, Colloseum har nämts förut...
Stonehedge är byggd av stenar som inte finns på vår sida av världen utan måste fraktats, nu minns jag inte om det var samma stenar som på påskön eller sydamerika, och det är det som gör det underligt!

Har aldrig hört talas om dessa förut, men det låter väl IMO som något en stenhugagre/skulptör skulle kunna åstadkomma med en lämplig kristall, hammare och mejsel...
nej märker det! Det är nämligen omöjligt att bevisa dess ursprung. Det mest underliga är dess utförande, det är "omöjligt" att skapa med tekniken förr och man har letat efter märken av verktyg men inget är funnet då den är så slät och väl utformad!

Sägs att den återfanns i ett maya tempel. det har även upptäckts runtom i världen!

den kanske putsades fram som en pärla putsas.... vem vet

tycker själv inte om New Age flum!
Men jag vill påpeka att det ändå är Teorier och därför det heter Dr Pekels teori osv. Alla har de olika redan från början av antiken!
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Rättelse.

Missförstånd med andra ord.
Vad jag, och många med mig på forumet (om jag får vara så förmäten) har antagit är att du säger att för varje ny handling, som inte är en direkt kopia av något annat, krävs filosofi. det påståendet är absurt.

Att det behövs "filosofi", i bemärkelsen kreativt tänkande, för att radikalt bryta med tidigare idéer är rimligt. Ämnet till handlingarna?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

Vad jag försökte framföra var att om du ska försöka övertyga folk med hjälp av cirkelargument får du bestämt anstränga dig mer, och hitta på längre cirkelargument för att ens ha skuggan av en chans att lyckas lura någon.

Jag ber om ursäkt för att jag var så oerhört otydlig, inte bara till dig, utan till alla som läste inlägget utan att förstå vad jag menade.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rena grekiskan [OT]

"Den Minoiska kulturen sägs komma från atlantis också :p"

Framförallt så verkar den minoiska kulturen ha så mycket gemensamt med det Platon skrev att det mycket väl kan vara så att det Platon skrev ner var minnet av den minoiska kulturen.

Medan vi ändå talar Atlantis: före Platon skrev ner myten om Atlantis så finns inga kända skrifter som talar om plejset, och i sammanhanget så verkar det mest som en debattinlaga om ett utopia och hur det kommer i konflikt med människornas mindre utopiska egenskaper. Sen är det tyst om Atlantis genom litteratur och historia, fram tills Jules Verne låter sin världsomsegling gå förbi Atlantis. Därefter så exploderar Atlantis i litteraturen och mytbildningen, så till den grad att varje nationalistisk villfarelse värd namnet måste kunna dra sitt ursprung till Atlantis.

"tyvärr kan jag inte debatera för mycket om det minoiska samväldet då jag inte vet mycket emr än att de dyrkade tjurar och hade sin stationering på kreta, vilket får mig ooooosökt att tänka på Minotaorus som även han hörde hemma vid Kreta och kanske rentutav därför... ja hör ihop typ..."

Tja, typ. Men frågan är om minotaurus är ursprunget till minoernas tjurdille, eller om det är en myt som härstammar från minoernas tjurdille? Jag tror på det senare.

"det som är intressant är rosetta stenens ursprung vilket jag helt inte har klart för mig!"

Mycket enkelt: egyptiska kungar gillade att skriva ner sina bedrifter. Ptolemaios, som nytillträdd egyptisk kung efter Alexanders erövring, kunde ju knappast bryta trenden och kalla sig egyptisk kung. Så han gjorde som alla andra egyptiska kungar och skrev ner sina erövringar.

Eftersom han och hans direkta rådgivare och bundisar var greker (nåja, makedonier), så såg han till att ståryn som knackades in var på dels de egyptiska skrivsätten och dels på grekiska.

Vad som hände därefter var att man snabbt kunde läsa den grekiska delen - liksom, varje klassiskt skolad människa kan klassisk grekiska - och sedan upptäckte att det fanns bitar med hireoglyfer som upprepades här och var i den egyptiska texten på ungefär samma ställe som namnet "ptolemaios" stod i den grekiska, och dessutom inringat med en kunglig kartusch. "Aha", tänkte vår smarte kille, "de här kråkfötterna (och ormarna, och ugglan där och den lilla vågsymbolen och falken) motsvarar det grekiska 'ptolemaios'. Så om kråkfoten här motsvarar 'pta' eller 'pto' och ugglan här motsvarar 'le', och så vidare, då kan jag pricka in de bokstäverna här och där i texten, och då låter det förbaskat likt modern koptiska, och då kan jag tolka resten av texten."

Eller om man så vill, korsordslösning.

Och Linear-B löstes på motsvarande sätt, för övrigt.
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Mundane (Lvl3)

Stonehedge är byggd av stenar som inte finns på vår sida av världen utan måste fraktats, nu minns jag inte om det var samma stenar som på påskön eller sydamerika

Senaste dokumentären jag såg hade hittat samma sten i Wales...

nej märker det! Det är nämligen omöjligt att bevisa dess ursprung. Det mest underliga är dess utförande, det är "omöjligt" att skapa med tekniken förr och man har letat efter märken av verktyg men inget är funnet då den är så slät och väl utformad!

Tja, med tillägget "maya" så lyckades jag till slut googla fram lite info om brevpressarna. http://skepdic.com/crystalskull.html

"However, a study of several crystal skulls by the British Museum in 1996 indicates that the only magic involved in the creation of these skulls was in keeping their fraudulent origin a secret. The study concluded that the skulls were made in Germany within the past 150 years. The recent origin explains how they were made with tools unavailable to the ancient Mayans or Aztecs."

Men jag vill påpeka att det ändå är Teorier och därför det heter Dr Pekels teori osv.

En bra text att ha läst igenom (grundligt) innan man nämner något i stil med "bara en teori" är: http://www.infra.kth.se/~soh/konstenatt.pdf
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Spekulation kontra teori

hehe japp, har hört den om att pyramiderna var en bensin station för Ufon... mmm men alla teorier är välkommandne
precis som alla flygmodeller som är funna från urminners tider, dock har jag alltid tyckt att de liknar insekter och flygande drakar som har funnits i världens historia under mycket lång tid...

och Atlantis var skapat innan New Age flummet!
ville bara påpeka det

Det är inte så mycket teorier längre. Genom att följa mutationer i mitokondrie-DNA i olika folkslag så har man ganska god koll på hur indianerna kom till Amerika. Vandringen har skett i två etapper över den nu översvämmade landbryggan vid Berings sund, första gången över centralasiens stäpper och andra gången via sydostasien och östra kina.
hade inte en aning om detta, vad jag studerat är det inte så att man har en exakt vetenskap om detta?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Minus rudbeck, naturligtvis. (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Mundane (Lvl3)

åh har även svar i min filosofiska "teori" förlåt att jag använder ordet Teori mycket men finner det passande då det är vad just det är!
Lös första styckena i förordet så har vi det jag disukterat en längre tid nu!
samt så återfanns just en av dina brevpressar i ett maya tempel! vid en utgrävning!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Spekulation kontra teori

" hade inte en aning om detta, vad jag studerat är det inte så att man har en exakt vetenskap om detta?"

Jag vill inte krossa hela din föreställningsvärld, men enligt ryktet så är faktagranskarna på "En ding-ding värld" bättre på att röka gräs än sköta sina arbeten. Kanske något att ta i beaktning?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Verklighetens filosofi OT

hehe precis vi finnsmen vi borde inte finnas... bara tanken av en skapelse eller sammanhanget av ordet oändlig är skumt nog!
vetenskapsmän som trycker ner teorier om gudar men däremot tycker om Big Bang är riktigt skållade, Jag menar de tror på oändligt men bara där har man svaret på att vi inte borde finns men finns... hmm undrar om man får svaren efter döden!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nästan exakt

"hade inte en aning om detta, vad jag studerat är det inte så att man har en exakt vetenskap om detta?"

Det finns exakt två vetenskaper som är exakta: matematik och efterklokhet, och faen vet om det stämmer på matematiken numera med tanke på kaosteori...

Även om biotekniken inte är en "exakt vetenskap", så är den tillräckligt exakt för att bygga en modell som kan förutse vad som kommer hända eller återskapa vad som har hänt. Det gäller för övrigt alla vetenskaper: en ingenjör som gör ritningarna till ett hus bygger inte en exakt ritning som han vet uppför sig exakt så som han har beräknat. Han gör en ritning över ett hus som uppför sig tillräckligt exakt så som han har beräknat. Samma sak gäller bilar, flygplan, vägar, rymdfärjor och ungefär allt annat man kan bygga. Det intressanta är om förutsägelsen är tillräckligt exakt.

Och i vilket fall som helst, även viss exakthet är bra mycket mer exakt än ingen exakthet alls. En inte riktigt men nästan exakt vetenskap är faen så mycket bättre än rena spekulationer.
 
Top