Nekromanti en tanke!

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Filosofftopic

"Som sagt innan, du beblandar färdigheten filosofi med verklighetens filosofiska tänkande!"

Nej, jag försöker (upprepade gånger) förklara för dig att ordet "filosofi" har en innebörd, och att du tog upp det här på Eonforumet, och således spelets (rimligare) tolkning av filosofifärdigheten borde gälla. Därtill försöker jag påpeka, på ett hyfsat pedagogiskt sätt, att din tolkning av ordet "filosofera" varken stämmer in på ordboksdefinitionen eller har någon reell innebörd. Du definierar i stort "filosofera" som "resonera". Problemet är att ordet "filosofera" definieras som "att resonera filosofiskt", och därmed är ditt argument återigen torpederat.

"Jag kan gå hur långt bak som helst."

Om det låter dig läsa mina inlägg igen, med större noggrannhet, kör hårt.

"Du vill Ha filosofi till något annat än vad det är för mig,"

Nej, jag vill ha ditt resonemang förståeligt i kontexten av denna tråd. Att det sedan är ett lönlöst företag gör mig inte så mycket i sammanhanget -- det är aldrig fel att försöka.

"kanske är det vår olika uppfattning om filosofi som får oss att filosofera oss bort på olika vägar så allt du har sagt bygger fortfarande på filosofi."

...du proponerar alltså på fullt allvar detta resonemang och baserar det på ordet "kanske"? Herre jesus. Dessvärre tillåter inte forumets regler mig att formulera ett passande svar på det påståendet, då flamewars är av ondo. Jag får väl ta det filosofiskt, antar jag.

--Björn, uppriktigt förfärad
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Verklighetens filosofi

Jag, som många andra, föreslår att du sätter dig ner och läser på "verklighetens filosofi" något, för du verkar tillskriva ämnet närmast mytiska egenskaper. Filosofi är per definition abstrakt och löser inga praktiska problem (med mycket få undantag) - det visste redan grekerna (Platons idévärld var knappast påfunnen för att lättare lösa värdsliga problem). Att sedan många filosofer i äldre tider samtidigt var vetenskapsmän eller tänkare inom andra områden är en helt annan sak. Det är inte filosofi som hjälpte Arkimedes bygga alla sina fantastiska mekaniska konstruktioner, utan grundläggande ingenjörskonst och matematik.

Men hela den diskussionen är rejält offtopic, så jag föreslår att om du verkligen vill diskutera filosofins natur utanför Eon, gör det på Offtopic-forumet och gör det efter att ha läst några böcker i ämnet (lämpligtvis kurslitteratur).

/RipperDoc
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Skönt av dig att få in ett Halvdant resonemang tillbaka!
Det frågan i sig var är om filosofi har något med arkitektur att göra? och mitt svar var ja, har du något annat svar på detta så skulle jag gärna höra det på ett mer sofistikerat sätt än att jag har fel sättet!

(Elion släpper alla sido spår som blir otrevliga då jag har annan uppfattning)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Varken matematik eller filosofi, utan "Byggare"

Nej min vän det jag säger är att ännu denna dag flera tusen år senare så vet vi inte vad pyramiderna användes till, att återskapa det går tex inte, hur mycket pengar du än må ha kan du bygga ett liknande exemplar men inte densamme.
Precis som alla andra monument som rest i världen hade de alla "en magisk kraft"

Fortfarande idag kommer det på nya teorier från äldre dagböcker av bland annat Platon som studerats, det finns teorier att man kan aktivera pyramidernas kraft genom att skapa vissa toner i olika följd, det finns andra som säger att pyramiderna skapades för att när man befann sig i dem och gjorde något så fick man insyn i de dödas rike och tom kunde gå in i dem för att hämta den informationen man behövde, fågel kvinnan jag ej minns namnet på var en sådan person!

Det finns ytterligare teorier om att Pyramiderna byggdes av Gudinnan Isis som egentligen var en atlantisbo och överlevde när de sjönk till havet... det sägs att de även byggdes i riktining mellan nord väst syd och öst och detta flera tusen år innan kompassen. (dvs lutningarna på väggaran, samt även att du bygdes i linje med orions bälte och i perfekt balaans för att hälsa solens uppgång med ljus in genom et knappnåls stort hål som sprider sig genom pyramiderna, det finns otaliga oförklarliga monument som dessa, tex monumentet i järn som står i indien som restes för åtskilliga hundra år sedan och trots all regn och vind och allt är det oförmöget att rosta att tom de senaste metodernas forskare står helt förbryllade!
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Verklighetens filosofi OT

får man fråga om du själv läst några? måste säga att du verker mer vilsen än någon annan på denna topic!
Är ledsen men jag har faktiskt bättre förutsättningar än dig och andra här skulle jag tro då jag har ena foten redan inne i den literära läran inom filosofi!

tyvärr måste jag säga att du underskattar dess förmåga och vad det användes till från början,
vill inte vara på dig men när du gör ett personligt påhopp när du själv inte vet vad du talar om föreslår jag att du inte beblandar dig i alla andras mer "verkliga" påståenden
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Verklighetens filosofi OT

PS: filosofi är att diskutera

(filosofi världs- och livsåskådning, vishetslära; livssyn, åskådning, synsätt, grundidéer )
Där är du en tolkning på det, nu kan du ju tolka det ifrån dessa som du tydligen inte förstått, vill inte göra det som en tolkning av Bibeln för då har vi ju allt ifrån
Livetsord - Katolismen och allt detta från samma bok!

Så det jag försöker säg att vi alla kan ha olika syn på vad innebörden av filosofi är.
Men det ändrar inte innebörden av vad den egentligen har använts till i verklighetens historia, man måste se mellan fingrarna och långt tillbaka längre än era föräldrars visdom och längre ändå än farfars, Tom längre tillbaka än pyramiderna själva... har använt dem länge nu så kan lika gärna fortsätta :p

själv tycker jag att vi inte bör få in detta till ett sätt att bli osams utan ta del av vad alla har att tillägaa. för det är där vi har filosofi.........
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
James Randi till kassa 3 tack...

Såg ett par saker i ditt inlägg som jag väl skulle klassa som "obekräftade". Men då jag tror att en diskussion i nuläget skulle vara rätt fruktlös, så blir det dagens boktips istället.

Jesper Jerkert & Sven Ove Hansson, Vetenskap och Villfarelse, Leopard förlag 2005

Köp, låna på bibliotek, vadän. Läs.Fundera över hur de olika artiklarna kan appliceras på den här diskussionen. Mycket nöje.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: James Randi till kassa 3 tack...

Jag beklagar att jag förvirrat dig elelr fått dig att tro så. Men jag tar inte illa vid mig och vill inte att ni gör det heller

jag har haft en diskussion inte likt denna dock men en filosofisk med en grekisk filosof i en gränd långt ute i greklands marker... och Jag kan lova er att den kändes mer fruktlös än denna här som åtminstonde har en grund!
Men jag kan lova att den var intressant och på något vis trovärdig

Och där lärde jag mig i grund och botten vad filosofi kan innebära och jag menar filosofi kan finnas i allt... men jag ska släppa diskussionen då jag märker att den inte är uppskattad
PS: svenska böcker är tyvärr inte lika fruktsamma som de skrivna på andra språk med längre historia, vi saknar tyvärr många ord i vårat språk som gör det mindre fruktsamt att ta in informationen
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Tips och vidare OT

Jag har själv studerat lite av den matematik som användes vid pyramidbygget kring en mattetävling i gymnasiet. Vi äger deras dåvarande matte idag. Hårt!

Vad gäller filosofi så har jag endast läst en kurs (5 poäng grundkurs) men jag tillskriver Ripperdocs förklaring en miljon (närmare bestämt 1 000 003) mer poäng än förklaringen att filosofi är att diskutera (vilket det inte är). Diskutera är att diskutera.

Så länge du inte lägger fram referenser så tror jag att det medhåll du kan få är väldigt begränsat.

Lycka till att nå visdomen gott folk! :gremcool:
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Mer våld än nöden kräver

PS: svenska böcker är tyvärr inte lika fruktsamma som de skrivna på andra språk med längre historia, vi saknar tyvärr många ord i vårat språk som gör det mindre fruktsamt att ta in informationen

Huruvida så är fallet eller ej får väl vara upp till var och en för stunden, men jag vill nog påstå att de olika författarna till boken i fråga lyckas få fram sina argument bra nog i vilket fall. Att den inte är skriven med kilskrift bör alltså inte vara en faktor som talar emot att man läser den.

Nåväl, vi kanske skulle gå över till PM nu, innan vi kommit allt för långt OT...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

"Nej min vän det jag säger är att ännu denna dag flera tusen år senare så vet vi inte vad pyramiderna användes till"

Det vet vi visst. De byggdes som gravar för att skydda faraos kropp, eftersom det givet den tro som finns väl dokumenterad i hireoglyfisk skrift är så att odödligheten i efterlivet endast är möjlig om det finns en kropp för själen att husera i. Pyramiderna började som gravar redan när de inte var pyramider, utan så kallade mastaba, och de slutade som gravar när nubierna fortsatte med pyramidvanan till 300 ekr, långt efter att de egyptiska kungarikena hade gått i putten och för den delen själva slutat med pyramider, och börjat gräva gravar i Konungarnas Dal istället.

"Det finns ytterligare teorier om att Pyramiderna byggdes av Gudinnan Isis som egentligen var en atlantisbo och överlevde när de sjönk till havet..."

Det där är inte en teori. Det är snarare religion och/eller myt, och har ingenting med verkligheten att göra.

Vad som är vederlagt, däremot, är att pyramidbyggandet började med farao Djoser vid Saqqara, som en vidareutveckling av den tidigare gravbyggnad kallad mastaba. En mastaba är i princip en fyrkantig stenhög ovanpå en grav, och Djosers trappstegspyramid var sju stycken mastaba ovanpå varandra.

"det sägs att de även byggdes i riktining mellan nord väst syd och öst och detta flera tusen år innan kompassen."

Enkel geometri. Har du en fix punkt i norr, exempelvis Polstjärnan, så behöver du bara banka ner en lämplig påle, sedan knata iväg en bit söderut, rikta in dig så att polstjärnan är rakt över pålen, och banka ner en andra påle där. Dra ett snöre mellan pålarna och sträck den, så har du en rak linje i nord-sydlig riktning. Tag ett snöre till och fäst i den norra pålen och rita en halvcirkel. Tag samma snöre och fäst i den södra pålen och rita en halvcirkel till. Banka ner två pålar där de båda halvcirklarna korsar varandra, och spänn ett tredje snöre mellan dessa två pålar. Vad du nu har är en linje i nord-sydlig riktning, som delas mitt itu av en linje i öst-västlig riktning, och den andra linjen delas i sin tur mitt itu av den första linjen. Allt detta utan några som helst måttenheter eller kompasser - det enda du behöver är fyra pålar, tre snören och en slägga samt grundläggande astronomikunskaper (dvs hur man hittar Polstjärnan).

"och i perfekt balaans för att hälsa solens uppgång med ljus in genom et knappnåls stort hål som sprider sig genom pyramiderna"

Tja, det kunde stenåldersirländare också. Det är faktiskt inte så svårt att spänna ett snöre mellan punkt A och punkt B vid det tillfälle då skuggan från A sammanfaller med skuggan från B vid höstdagjämningens gryning, och sedan låta bli att bygga där snöret är.

Det finns för övrigt en pyramid som har en sådan konstruktion, och det är Snofrus röda pyramid. Hålet är stort som en knytnäve, och det går genom en meter sten in till en kammare där en staty föreställande Snofru tittar mot den uppgående solen.

Jag misstänker att du tänker på de så kallade "luftschakten" i kungens och drottningens kammare i Keops pyramid. De når över huvud taget inte ut någonstans, utan slutar mot stenblock, och de hälsar inte någon sol över huvud taget.

Snofru var Keops pappa, för övrigt, så det är ju inte helt omöjligt att pappa lärde upp grabben i den ädla pyramidbyggarkonsten, och att lillgrabben förfinade den genom att bygga alla pyramiders heliga moder*. Det är en teori, inte en myt, och den är faktiskt bra mycket trovärdigare än att en gudinna från Atlantis byggde pyramiderna. Förutom det faktum att man inte ens har hittat Atlantis, utan bara potentiella inspirationsgivare till myten i form av den minoiska kulturen på Santorini/Tera och Kreta, så finns det en hel del historiska fakta som stödjer teorin, till exempel just pyramidkungadynastin som började med Djoser.

"det finns otaliga oförklarliga monument som dessa, tex monumentet i järn som står i indien som restes för åtskilliga hundra år sedan och trots all regn och vind och allt är det oförmöget att rosta att tom de senaste metodernas forskare står helt förbryllade!"

Inte då. Det är bara new age-flummare som är helt förbryllade, eftersom de inte vill acceptera att redan de gamla indierna kände till "modern vetenskap". I det här fallet så sysslade de med degelstål redan 900 fkr, ca 2600 år innan vi i väst kom på hur man gjorde samma sak.

* Vilket faktiskt är en lögn: alla pyramiders heliga moder är egentligen kejsar Ch'ins grav i Kina. Den är bredare, större och omgiven av en hel armé med terrakotta-krigare, vilket brädar en liten ynkans egyptisk faraos stenhög med bredvidliggande båt rätt hårt!
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Tips och vidare OT

Hehe kul min vän kul....
Jag antar att filosofi är att fundera nej funderar är ju att fundera. Förstod inte att vi diskuterade trodde vi skrev för vi skriver ju? samma långsökta svar

Vad gäller filosofi så har jag endast läst en kurs (5 poäng grundkurs) men jag tillskriver Ripperdocs förklaring en miljon (närmare bestämt 1 000 003) mer poäng än förklaringen att filosofi är att diskutera (vilket det inte är). Diskutera är att diskutera.
det där var nog de värsta jag hört på länge!!

Jaså du säger det! vår mattematik idag är annorlunda, men så beror det på vad man räknar eller hur?
Tycker inte om folk som underskattar stora civilizationer som deras.
Så jag måste tyvärr ge dig minus poäng, Bara för att någon säger sig veta hur deras mattematik fungerade tycke rjag låter absurt då jag studerat Egypten och mattematiken de använda då är relativt okänd så det är omöjligt att du känner till exakt hur eftersom då kan du ju vända dig dit få några miljoner i stipendium eftersom du är smartast!

man kunde tex inte tolka hieroglyferna innan rosetta stenen som återfanns av napoleons mannar som sedan löstet flera år senare och än idag fortfarande inte är helt olöst!

men du som kan om mattematiken borde ju känna till rosetta stenen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rena grekiskan [OT]

"man kunde tex inte tolka hieroglyferna innan rosetta stenen som återfanns av napoleons mannar som sedan löstet flera år senare och än idag fortfarande inte är helt olöst!"

Nu blandar du ihop saker igen. Rosettastenen har ingenting med matematik att göra, utan var samma ståry om Ptolemaios skriven på grekiska (eftersom Ptålle var grek), och två former av egyptiska hireoglyfer (eftersom Ptålle var kung över Egypten tack vare Alexanders erövringar). Genom den kunde man få fram i princip allt om hireoglyfer, utom uttalet av vokalerna. Se, de egyptiska hireoglyferna har inga vokalljud. Namnet "Ptolemaios" är givet, eftersom grekiskan innehåller vokalljud, men till exempel Snofru är man osäker på. En annan vanlig transkribering är Senefru. Men i övrigt har man rätt god koll på egyptiska.

Är du säker på att du inte blandar ihop det med de minoiska språken? Vi har knäckt den yngre minoiska skriftformen, Linear-B, och konstaterat att den är ett arkaiskt sätt att skriva grekiska. Däremot har vi inte knäckt den äldre Linear-A än.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

Krille, måste stå med dig på en punkt men däremot det du just sagt om pyramiderna är fortfarande teorier det är inte bevisat, därför de står som mysterier än idag!

Men det här med Kina är mycket intressant, Kina är den ända kultur som har sin grund och utveckling på plats! dvs att de har redan varit där sedan urminnerstider. Afrikaner och vi svenskar och indianerna i Amerika har samma ursprung, däremot finns det TEORIER om att Indianerna kommer från Indonesien från början!

Men det är intressant att lära sig av kineserna då det har en långt gången kultur
Har du hört talas om rasutvecklingen, dvs vi är på fas fyra elelr fem nu, vid fas 3 fick vi utvecklingen mm... Kina komer från eget spår det som gör det så intressant :gremwink:

Skulle vilja diskutera vidare på pyramiderna då jag forskat i det rätt mycket speciellt på olika teorier, tycker inte om att du säger att du vet vad det är eftersom om du visste och det var "sant" så är ju mysteriet löst och varför är det då ett mysterium!

antar att du har kunskapen om Stone hedge också? enligt dig byggde det säkert av romarna?? eller?

eller när vi ändå håller på hur är det med kristall huvudena då? när skapades dem och varför?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Verklighetens filosofi OT

Vill du vara snäll och ge mig ett exempel på hur många praktiska problem Fichtes "vetenskapsläran" har löst? eller "den glada vetenskapen" av Nietzche? eller Aristoteteles "Nichomakiska etik"? eller Nozicks "Anarki stat och Utopi"?
Och då har vi inte ens tangerat exempelvis Estetik eller religionsfilosofi...

Filosofi är underbart, men inte praktiskt.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Rena grekiskan [OT]

Den Minoiska kulturen sägs komma från atlantis också :p
tyvärr kan jag inte debatera för mycket om det minoiska samväldet då jag inte vet mycket emr än att de dyrkade tjurar och hade sin stationering på kreta, vilket får mig ooooosökt att tänka på Minotaorus som även han hörde hemma vid Kreta och kanske rentutav därför... ja hör ihop typ...

Nej jag blandar dem inte samman. rosetta stone hade mycket med tolkningen av dem att göra! det som är intressant är rosetta stenens ursprung vilket jag helt inte har klart för mig!

Det sägs även att pyramiderna var täckta med blank och fin vit kalksten men hieroglyfer inristade på dem? som sken i månljuset!

det var ju efter rosetta stenen som man började kunna tolka papyrus rullarna de hade arkiverat och stentavlor de hade "stulit"
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

PYRAMIDERNA ÄR ETT MYSTERIUM, SÅ DET KAN INTE VARA SOM DU SÄGER, FÖR DÅ VORE DE INTE ETT MYSTERIUM.
Come on, till och med min lillasyster kan konstruera längre cirkelargument än så.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Verklighetens filosofi OT

men utan filosofi har du ju inte möjligheten att skapa praktiskt
hur skapades världen, det kan du ju filosofera på tills du dör?
ge mig en rimlig teori på ordet oändlig?
Du lever i en värld som både är magisk och mystisk, kanske tom. är en dröm alltihopa, en dröm i en högre makts tankar

Filosofi är härligt :gremwink:

PS: varför jag inte svarar på dina frågor är för att jag inte orkar eller läst dessa.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Minoisk kultur

"Den Minoiska kulturen sägs komma från atlantis också :p"

Vilket är uppåt väggarna fel, den minoiska kulturen härstammar från Lemuria.


Storuggla, min fantasi är lika mycket värd som din
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Hur man bygger pyramider utan new age-flum [OT]

Afrikaner och vi svenskar och indianerna i Amerika har samma ursprung, däremot finns det TEORIER om att Indianerna kommer från Indonesien från början!

Vi är alla afrikaner i grund, att det sen finns lösa spekulationer om annat kan ignoreras.

Har du hört talas om rasutvecklingen, dvs vi är på fas fyra elelr fem nu, vid fas 3 fick vi utvecklingen mm... Kina komer från eget spår det som gör det så intressant

Njet, homo sapiens är en ras och en allena, vad än vissa politiska fraktioner på högerflanken må säga. Vare sig vi ser till "normal" biologi eller genetik så faller rasbegreppet pladask. Ett helt kapitel i boken jag rekomenderade tilldelas faktiskt detta...

Skulle vilja diskutera vidare på pyramiderna då jag forskat i det rätt mycket speciellt på olika teorier, tycker inte om att du säger att du vet vad det är eftersom om du visste och det var "sant" så är ju mysteriet löst och varför är det då ett mysterium!

Därför att ett antal New Age-are går igång på dels pyramider, och dels mysterier. Helst båda samtidigt. Pyramiderna "måste" allså vara mystiska, annars är det inget kul längre. Av någon (för mig outgrundlig) anldening så tycker de tydligen att det inte är lika roligt längre om man har en förklaring, så de ser väldigt noga till att inte se/höra/läsa/på annat sätt uppfatta de förklaringar som finns.

antar att du har kunskapen om Stone hedge också? enligt dig byggde det säkert av romarna?? eller?

Varför skulle inte det folkslag som bodde där när det begav sig (kelter?) kunna använda sig av lite grundläggande stenhuggande, geometri, astronomi och en hel del svett på samma sätt som många andra kulturer byggt sina monument med för att bygga Stonehenge? Romarna kunde ju bevisligen bättre i vart fall, Colloseum har nämts förut...

eller när vi ändå håller på hur är det med kristall huvudena då? när skapades dem och varför?

Har aldrig hört talas om dessa förut, men det låter väl IMO som något en stenhugagre/skulptör skulle kunna åstadkomma med en lämplig kristall, hammare och mejsel...
 
Top