Nekromanti en tanke!

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Men vad jobbig du är, du har fel fel fel....
Du underskattar filosofin,
Och det har inget med evolutionen om kaniner och ormar att göra!
För det första är evolutionen bara en Teori inte ett faktum! just därför det heter evolutions teorin!

...för vadå? Att applicera idéer kräver den befintliga idén och medlen att utföra den. Allt annat förefaller för mig tämligen oväsentligt. Såvida du inte kokar ned filosofi till applicerad logik är detta rätt ovedersägligt - och det står tämligen klart att se att de mer specifika färdigheterna i Eon innehåller applicerad logik utan hjälp från filosofifärdigheten.
Men var kommer idén ifrån först då?
Du sa själv i föregående stycke om att idén kom från filosofin och sedan skapades med matematik, du kan ju inte säga att det är som orm och kanin för utan den lilla filosofin hade vi fortfarande kastat sten på muren och sprungit runt med rådjursskinn runt midjan!

Allt du gör tänker och köper kommer från början av ett tänkande vi nu kalalr filosofi, Det första sättet att ta sig över ån, sättet att ta sig från jorden till månen, i framtiden har vi andra filosofiska påfund som kanske kan skapas likt tidmaskin/teleportering, vem vet!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Filosofftopic

”Men var kommer idén ifrån först då?”

Om man nu absolut måste uttrycka det i spelvärden så borde det väl närmast vara grundegenskapen ”Psyke”, inte färdigheten ”Filosofi”. Det är inte så vist att utgå från en viss färdighets namn när man skall utröna vad vederbörande färdighet faktiskt gör; information om det senare står att finna i färdighetsbeskrivningarna, medan det förra är ganska så irrelevant. Den ”filosofi” du talar om är ordet i sin bredaste bemärkelse, d.v.s metodiskt tankearbete, medan färdigheten ”Filosofi” används för att ”[känna till]…vad olika stora tänkare har för teorier om livet, döden och en hel del annat [samt] vilka grundläggande tankegångar som finns inom olika religioner, magiskolor och liknande.” (för att citera Eleas). Som synes är det inte riktigt samma sak, och mot bakgrund av det blir det ju också tydligt att färdigheten ”Filosofi” borde spela liten eller ingen roll inom arkitektur; wouldn’t you agree?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Inte om jag själv får säga det vill jag hålla med då jag har kunskap inom detta!
Det känns som när ni talar om Arkitektur får ni det som att verka som att man ska bygga en kopp eller ett hus, men det som var grundfrågan är ju att bygga ett helt fäste! och ska man bygga en underjordisk org så krävs det nog en hel del filosoferande över detta!
eller tycker du jag har fel?

Det du däremot säger att psyke och Filosofi är en del av varandra så håller jag med dig, det borde vara en psyke gräns på 14 för att få ha färdigheten hehe :gremsmile:

MEn tror jag nämnde det innan att det vi kallar intelligens nu var filosofi förr... och det är däremot fakta...
eller håller du inte med?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Filosofftopic

”eller tycker du jag har fel?”

Jag tycker fortfarande att du pratar om fel sak. Jag skall försöka förtydliga: För att kunna rita hus, bergfästen, kyrkor, o.s.v så behöver man ingen kunskap om vad olika stora tänkare har för teorier eller vilka grundläggande tankegångar som finns inom olika religioner, magiskolor och liknande (med det undantaget att om man skall bygga en kyrka så bör man väl ha viss koll på religionen som där skall utövas, but that’s it). Du talar fortfarande om ordets innebörd, inte färdighetens. Om du tycker att färdigheten är för smal eller dålig som den är nu, ändra på den (även om jag nog först rekommenderar en jämförelse med färdigheter som ”Supa”, ”Hoppa” eller ”Köra vagn”).

”MEn tror jag nämnde det innan att det vi kallar intelligens nu var filosofi förr… och det är däremot fakta… eller håller du inte med?”

Nå, intelligens inbegriper bl.a metodiskt tankearbete, medan filosofi (inte färdigheten) i sin bredaste definition (vilken vanligtvis inte är vad som åsyftas i dagligt tal) innebär de kunskaper vartill man kommer genom detta. Så på det sättet är de definitivt sammankopplade, men inte identiska. Om du menar att den breda definitionen av filosofin är förlegad så bör väl det stämma. Inget av det här har dock något med färdigheterna i Eon att göra.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Filosofftopic

Att komma på en idé har inte mycket med filosofi att göra.
Man kan tillämpa filosofiska metoder för att "bolla" eller sluta sig till olika saker. En idé föds rakt ur medvetandet och baseras på en individs önskemål, mål och tidigare kunskap. Färdigheten filosofi i eon syftar på det akademiska ämnet filosofi, inget annat. Hantverkare studerar inte detta akademiska ämne men kan ändock ha en ytterst hög uppfinningsrikedom. De kan också tänkas "filosofera" runt omkring sina tankar och idéer, utan att någonsin använda sig av akademiska kunskaper.

Exempel på filosofi:

De som behöver filosofi har detta i yrkesmallen.

Hantverkare har inte filosofi i yrkesmallen.

Hantverkare kan vara nyskapande.

Alltså:
Filosofi är ingen premiss för nyskapande.


Dessutom såg jag att arkitektur som färdighet faktiskt finns! Men den heter "Byggare": "Färdigheten används för att konstruera och dimensionera byggnader, avlopp, broar och vägar. Observera dock att själva byggandet av dessa konstruktioner inte omfattas av färdigheten."
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Förlåt, nej jag talar om Filosofi i sin helhet :gremsmile:

I färdigheten filosofi i eon måste man ju ändå utveckla den lite, Ofta ska en rollperson göra saker som det inte finns färdighet till och då får man ju slå mot något liknande, själv tycker jag att filosofi kan användas till lite mer tex, att få hjälp med idéer att ta sig över ett hinder men som sagt kanske man använder sitt psyke istället!

MEn Hoppa och köra vagn är väl en behövlig färdighet? färdigheten supa är lite skum men den används ju mot drickandes och förtäringen av alkohol som på sitt vis påverkar hur man klarar sig i ett full aktigt tillstånd.

Köra vagn är ju viktigt ifall man måste göra stunt på vagnen eller få hästen och vagnen att ta sig över ett hinder vem vet.

Hoppas använder vi i mina spela när vi tar oss upp över raviner mm. Själv tycker jag att den färdigheten är väldigt väsentlig :gremsmile:

Men det vi talade om var väl filosofin i ämnet arkitektur som inte har en färdighet hehehe :gremsmile: och då tycker jag att den bör finnas för att man ska kunna tänka ut saker som vattenflöde, källor, lufthål mm. använda matematik är vid byggandet inte vid påkommandet av utseendet på det hela!
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Filosofftopic

Utseende och liknande borde väll hellre vara en estetisk färdighet, tex rita än filosofi. Jag skulle inte vilja kalla alla modedesigners för filosofer, skulle du?

Självklart måste sakerna ritas först, men sedan måste man räkna på det för att se om det håller/fungerar. Bara för att man vill ha ett luftschakt på ett ställer betyder inte att det går att ha det där eller att det inte är det bästa stället att ha det på. För att ta reda på det behövs matematik.

Som någon annan skrev i tråden så finns det tydligen en färdighet för arkitetker, nämligen byggare.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Filosofftopic

”[…]men som sagt kanske man använder sitt psyke istället!”

Det tycker jag som sagt är den bättre metoden. Om man använder färdigheten ”Filosofi” för all form av uppfinningsrikedom så blir den obalanserat bred, samt att det blir knasigt att en hel drös yrken saknar den.

”MEn Hoppa och köra vagn är väl en behövlig färdighet? färdigheten supa är lite skum men den används ju mot drickandes och förtäringen av alkohol som på sitt vis påverkar hur man klarar sig i ett full aktigt tillstånd.”

Det här är så OT att ursprungsämnet hunnit passera bortom horisonten, så jag svarar bara kort, och så får det vara sen: Jag gillar breda färdigheter, och skulle således använda ”Rörlighet” rakt av istället för ”Hoppa”, ”Tålighet” istället för ”Supa” (även om man ju kan misstänka att just den färdigheten finns med av humoristiska skäl) och ha någon generell färdighet för transportmedel istället för specifikt ”Köra vagn”. Den överdrivna detaljismen (där två olika grundegenskaper för syn och hörsel får anses vara någon sorts paradexempel) är ett av många skäl till att jag ogillar Eons regelsystem.

”Men det vi talade om var väl filosofin i ämnet arkitektur som inte har en färdighet[…]”

När jag postar det här har du antagligen redan hunnit läsa nordans inlägg här nedan, men jag säger det ändå: Det finns ju en färdighet. Som nån sorts tillägg kan ju nämnas att när man har såpass smala färdigheter som i Eon, då kan det ofta vara lämpligare att uppfinna en ny färdighet om någon saknas än att försöka trycka in det nya området i någon befintlig. Om man har väldigt breda färdigheter är det däremot generellt sett bättre att göra tvärtom (vilket är en av de många anledningarna till att jag föredrar breda färdigheter, kan nämnas). Men men, nog om det. Jag verkar ha fått fram det jag ville säga, så jag tror det är dags för mig att dra mig tillbaka från den här tråden.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

soft där med byggare!
Nej vi diskuterade just detta lite längre ned!
Håller med om att i färdigheten filosofi är inte som i verklighetens filosofi!

Om jag säger såhär då? Vad är nyskapande?
du säger nyskapande som att det inte är något det är filosofi hur mycket du än vrider på det!
Att filosofera ihop något ligger i varje individ! Filosofi är tankens kraft att skapa tex fantasy!
Hela fantasy bygger på en filosofisk tro
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Filosofftopic

Ofta ska en rollperson göra saker som det inte finns färdighet till och då får man ju slå mot något liknande, själv tycker jag att filosofi kan användas till lite mer tex, att få hjälp med idéer att ta sig över ett hinder men som sagt kanske man använder sitt psyke istället!
Egentligen är det inte krångligare än så här. Vill du att filosofi ska användas så här, så gör det. Genom att studera filosofi i vår värld så lär man sig snabbt en massa om logik, geometri och hur man enkelt kan mäta en pyramids höjd genom att betrakta dess skugga, osv. Det behöver inte finnas några vattentäta skott mellan filosofin och hantverkandet om du nu inte önskar det.

Så kör på det som du tycker låter vettigt. Den principen gäller i alla spel. Men det låter kanske som om färdigheten Filosofi skulle bli lite för bra på det här sättet. Jag personligen skulle föredra att färdigheten Hantverk blev mer komplett. Liksom, den får användas både för det fysiska hantverkandet, för tankekonstruktionerna bakom konstruktionerna, för bekantskapskretsar inom hantverksväsendet, för jargong som används inom hantverkarskrået, och för diverse tricks och fuffens som alla lär sig förr eller senare inom hantverkaryrket för att de skall kunna utöva sitt yrke med minimalt fiddlande från auktoriteter och lagmän. Typ.

Men i slutändan är det förstås du som bestämmer.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Oj oj känner mig som en SL som bemöts av hungriga personer som kräver mina svar hehe
Ok ok mina vänner nu ska vi avsluta vägen här som blivit rätt lång men intressant!

Vill tacka Selenthil för sina bidrag då han nu dragit sig tillbaka, dock håller jag inte med honom på Att attribut används för att göra manövrer istället för färdigheter! lite trist, dock använder vi ju oftast grundegenskaperna till att skapa karaktären dvs att frå fram olika världen även grundfärdighetsvärdet till olika delar såsom R/2 mm för hoppas om vi hade tidigare!

Vist är det OT men du drog upp det!

Självklart måste sakerna ritas först, men sedan måste man räkna på det för att se om det håller/fungerar. Bara för att man vill ha ett luftschakt på ett ställer betyder inte att det går att ha det där eller att det inte är det bästa stället att ha det på. För att ta reda på det behövs matematik.
Givetvis behövs fler färdigheter än filosofi det vi diskuterade var om det behövdes eller inte! Däremot måste jag säga av det vi talat om att färdigheten filosofi inte är filosofi utan religöst drabbel så vi kan lika gärna ha en färdighet som hete religion eller byta ut kulturkännedom mot filosofi!

Matematik behövsa alltid men att göra kläder behövs också matematik och inte är man matematiker för de?
svar på:
Utseende och liknande borde väll hellre vara en estetisk färdighet, tex rita än filosofi. Jag skulle inte vilja kalla alla modedesigners för filosofer, skulle du?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Filosofftopic

Jag säger inte att du har fel, men din definition av filosofi verkar vara betydligt bredare än de som används av de andra som skrivit i den här tråden. Därav oenigheterna.


Arkitekt verkar vara ett mycket intressant yrke för övrigt. Dessutom skulle det ge en mycket bred kompetens med tanke på de färdigheter som behövs (avser "färdigheter" som ett allmänt uttryck):

materialkännedom
uppfinningsrikedom/fantasi
förmåga att dokumentera och illustrera
hög grad av kontakter (för att få jobb och bli betrodd)
rena arkitektkunskaper
kunskap om byggekonomi, byggteknik osv.
Samt en hel del annat som ochså går att applicera i sidoområden.

I dvärgaboken finns titlar som "Mäster" över en yrkesdomän i fästet. Jag har inte boken här, men förmodligen finns en "Mäster byggare" etc. som fungerar som lokalförvaltare och stadsarkitekt i fästet. Där kanske utökad information finns om yrkets status, uppgifter och privillegier mm.

Nordan
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Hmm... måste nog hålla med dig om mästare delen,
Arkitekter behöver stora kontakter för att både bli hörda och prisvärda, Förrut var det ofta kända personer som byggde husen och katedralerna, dvs kända och rika arkitekter från början, eller har gått lärling till någon omtalad.

materialkännedom
uppfinningsrikedom/fantasi
förmåga att dokumentera och illustrera
hög grad av kontakter (för att få jobb och bli betrodd)
rena arkitektkunskaper
kunskap om byggekonomi, byggteknik osv.
Samt en hel del annat som ochså går att applicera i sidoområden.
Dessa blir dessvärre svårare, men jag hade en teori tidigare om innebär att man kan använda sig av befintliga färdigheter och specialisera dem, detta gör ju att färdigheterna blir mycket bredare med möjligheten av specifikation :gremsmile:
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Hmm intressant bidrag håller med dig till fullo!
Fick precis en intressant Teori från en egyptisk kollega, hon säger att Pyramiderna och Faraoerna alla använde sig av filosofi i sin arkitektur, deras samhälle bygger på det

men som sagt är inte färdigheten filosofi i eon tänkt som ett filosofiskt i vår värld, kanske skulle färdigheten bli för mäktig men med hög psyke borde den tillämpas på någevis... :gremsmile:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Filosofftopic

"Men vad jobbig du är, du har fel fel fel....
Du underskattar filosofin,"


Omotiverat nekande gäller inte som ett rimligt motargument. Inte ens om det skrivits på haiku.

"Och det har inget med evolutionen om kaniner och ormar att göra!
För det första är evolutionen bara en Teori inte ett faktum! just därför det heter evolutions teorin!"


All vetenskap är teori. All vetenskap. Många förstår inte detta -- att göra sig varm om skillnaden mellan "teori" och "faktum" är ett gammalt stilgrepp hos bland annat pseudovetenskapare och kreationister, men har aldrig funkat på de som faktiskt har rudimentär förståelse för ämnet.

"Men var kommer idén ifrån först då?
Du sa själv i föregående stycke om att idén kom från filosofin och sedan skapades med matematik, du kan ju inte säga att det är som orm och kanin för utan den lilla filosofin hade vi fortfarande kastat sten på muren och sprungit runt med rådjursskinn runt midjan!"


Ja. Och utan Smideskonst som färdighet hade vi inte slagits med svärd. Därför, med din logik, är Smideskonst viktig för att lära sig fäktas.

"Allt du gör tänker och köper kommer från början av ett tänkande vi nu kalalr filosofi, Det första sättet att ta sig över ån, sättet att ta sig från jorden till månen, i framtiden har vi andra filosofiska påfund som kanske kan skapas likt tidmaskin/teleportering, vem vet!"

...och därmed blir färdigheten Filosofi plötsligt värdelös eftersom den enligt dig behandlar allt logiskt tänkande, något grundboken och elementär logik emotsäger. Du söker inte en färdighet - du vill ha grundegenskapen PSY. Och... tja... den finns.

Återigen, en tidsmaskin är inte ett filosofiskt påfund, lika lite som en stavkyrka är ett botaniskt. Du blandar ihop termer.

--Björn
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Varken matematik eller filosofi, utan "Byggare"

Jag vill ta tillfället iakt att avfärda båda förslagen. Filosofi rör vanligtvis större livsfrågor (liv, död, levnadssätt) än hur man bygger ett hus. Det vore däremot inte omöjligt att stora "tänkare" skulle kunna ha åsikter i fysikaliska konstruktionsfrågor (eller naturfilosofi, om man vill kalla det så), men inget under beskrivningen av Filosofi i regelboken tyder på att det går under den färdigheten.

Matematik och fysik används idag bland arkitekter, men vi ska samtidigt inte överdriva detta i Eon. I Mundana är den avancerade matematiken (förutom möjligtvis hos dvärgarna) i princip bara teoretisk. Det krävs till att börja med kunskaper om tyngdkraften för att utveckla byggnadsteorier utifrån fysiken, och i vår värld var det ju först Newton som i slutet av 1600-talet började prata om sådant...

Innan fysiken och matematiken slog sig in i byggandet så var husbyggandet inget annat än ett hantverk. Därför ska den befintliga hantverksfärdigheten "Byggare" användas för att planera (inkl. rita) arbetet (ofta baserat på tidigare erfarenheter och tabeller över vad som brukar funka), och andra hantverksfärdigheter för att genomföra det.

Att sedan dvägar har skickligare på att bygga än barbarerna i Tarkas får man se som en kulturell skillnad som inte riktigt täcks in i färdighetssystemet.

/Emil
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Filosofftopic [ANT]

De här egenskaperna ska man nog inte försöka koppla direkt till någon regelteknisk färdighet, i alla fall inte i de formuleringar jag gav. Men det är som alltid valfritt.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Filosofftopic

Som sagt innan, du beblandar färdigheten filosofi med verklighetens filosofiska tänkande!

Jag kan gå hur långt bak som helst.
Du vill Ha filosofi till något annat än vad det är för mig, kanske är det vår olika uppfattning om filosofi som får oss att filosofera oss bort på olika vägar så allt du har sagt bygger fortfarande på filosofi.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Varken matematik eller filosofi, utan "Byggare"

Jag vill ta tillfället iakt att avfärda båda förslagen. Filosofi rör vanligtvis större livsfrågor (liv, död, levnadssätt) än hur man bygger ett hus. Det vore däremot inte omöjligt att stora "tänkare" skulle kunna ha åsikter i fysikaliska konstruktionsfrågor (eller naturfilosofi, om man vill kalla det så), men inget under beskrivningen av Filosofi i regelboken tyder på att det går under den färdigheten.
Filosofi skiljer sig från verklighetens till eons som är mer en religös del!

Om du ser tillbaka på tempel, pyramider, Colossus, Babyloniska Trädgården så har du skapelser vi inte kan skapa nu ens, Och med de medlena de byggde allt då är snäppet ur en filosofisk synvinkel! vi har teorier på hur ingen fakta, finns tom teorier att magiker användes hehe
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Varken matematik eller filosofi, utan "Byggare"

Om du ser tillbaka på tempel, pyramider, Colossus, Babyloniska Trädgården så har du skapelser vi inte kan skapa nu ens, Och med de medlena de byggde allt då är snäppet ur en filosofisk synvinkel! vi har teorier på hur ingen fakta, finns tom teorier att magiker användes hehe
Ehm, exakt varför skulle vi i dagsläget vara oförmögna att bygga dylikt? Problemet är knappast att kunna göra det, problemet är att hitta någon som är beredd att betala för det hela.

Teorier om hur det faktiskt byggdes en gång i tiden låter jag väl vara i stort, förutom att påpeka att mellan magi och ett par smarta snubbar med en rejäl arbetsstyrka till sitt förfogande...
 
Top