Nekromanti En mycket kort fråga

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Det kan finnas för många Faint evil figurer

En paladin skall kunna känna auran av en ond överstepräst av Thanatos (såvida han inte har något magiskt skydd mot detta), men kanske inte av en småskurk. Detta är ju definitivt en smaksak, men vid t ex stadsäventyr av deckarsnitt tror jag att det skulle förstöra storyn något att ha en omodifierad paladin med i gänget. Ett annat alternativ kunde ju förstås vara att plocka bort paladinen helt, men jag tycker att klassen ändå har en poäng, trots att man gör en av förmågorna något sämre.
Här tror jag det finns flera olika "problem"

Ett är deckaräventyr och divinationsmagi, det är ett problem med en hel del divinationsmagi och deckaräventyr,

men betänk att just skurken kanske har skydd mot att upptäcka onska, och att det finns lite ilvilliga köpmän och bittra legoknektar. (faint evil aura)

Spelarna går på sin detect evil, och får fatt på både den ena och den andra suspekta snubben....

"jasså han är också ond" så försöker de sy in en mäktig köpman... efter massa jobb så sitter de äntligen med köpmannen, har övermannat honom, kanske gjort inbrott hos honom och förhör honom....(men han har inget med brottet att göra....*hehe*......)

De får problem med myndigheterna som inte tycker det är ok att utan bevis arrestera den mäktige Sixten, som är faint evil men inte har begåt brottet.

Spelarna kan helt enkelt hitta rätt många faint evil figurer som de förhör pressar men inte hitta den verklige skurken (kanske en neutral som har andra skäl att göra brottet)

Detect evil är helt enkelt inte användbart att lösa brotten, man kan hitta elaka personer men inte brottet i sig, det kan faktiskt bli ganska kul, speciellt om man faktiskt inkluderar en hel del faint evil figurer i staden, inte alla men kanske 10% (siffran tagen totalt ur luften) av alla.

Paladinens gäng kör helt enkelt fast om de ska arrestera och undersöka alla faint evil.

Bombu
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: allmänt svar

Problemet är att paladinen passar perfekt i min spelvärld. Gudarna tenderar att vara en närvarande realitet när jag spelleder D&D och paladinerna är en självklar del av världen.
Å andra sidan skulle det kanske passa mig bättre med en mallklass som hette gudomlig förkämpe som man kunde trä över vilken klass/ras/alignment som helst. Den skulle ge vissa specialförmågor men fortfarande behålla det viktigaste från grundklassen man har.
specialförmågor skulle kunna vara att istället för att upptäcka ondska kunna märka om personer tillber en gud med samma alignment som sin egen, eller alternativt, motsatta alignment

Jag ska verkligen inte bestämma vad du ska ha i din spelvärld, men jag tror nog ditt andra alternativ här kommer bli jättehäftigt.

Du gör en grej som passar dig och får dig i rätt stämning, sen om du kallar den paladin eller inte, och om jag skulle kalla den pulladin eller nått *hehe* (obs skämt inte att ta på allvar) :gremlaugh:

så spelar det ju verkligen ingen roll.

Tycker ditt koncept med gudomlig förkämpe låter väldigt spännande.




Dessutom kräver clericsens upptäckabesvärjelser en aktiv handling, medan en paladin bara kan slänga ur sig "jag använder detect evil på alla jag ser, och när jag inte ser någon kontrollerar jag ändå området var 5:e minut". Och där rök det mycket spännande bakhållet av orcher, överaskningen att barnet som de hittade vilset i skogen egentligen är en demon och särskilt att den där NPC:n de trodde var en nobel paladin egentligen är en blackguard.
Här är det från min sida tycke och smak:

Jag trivs med att paladinen är den figuren som genomskådar den typ av låga trix (för det mesta, ibland kan han också bli lurad) att sällskapet ska märka skillnad när paladinen är med, och när de är ute och röjer utan honom.

Att paladinen "luktar" sig till ondska, att ondska i paladinens värld är en fysisk verklighet, en egenskap lika stark som att vi kan se att en dörr är röd, eller märka att vi blir blöta när det regnar.

Sen att det ställer krav på DM att utforma äventyren efter den egenskapen det är ju bara ett plus. :gremlaugh: Det blir ju en extra häftig möjlighet för DM att beskriva denna verklighet och hitta på massa häftiga äventyr för paladinen och hans gäng.

Om däremot DM egentligen vill köra samma äventyr oavsett om det är en paladin med eller inte så kan det ju bli problem, men problemen inskränker sig inte till detect evil.

När DM "vill" att spelargruppen ska sammarbeta med goblinerna så kommer paladin rollfiguren sätta sig på tvären, han vill inte sammarbeta med några onda...

Djävla rigida idiot, muttrar DM surt när hans plot inte funkar.

Paladinen kommer sätta sin prägel på sällskapet, han kommer försöka hindra saker och om saker går för långt så kommer han tvinas utmana läget, kanske lämna sällskapet.

För mig så krävs det lite förberedelser från både spelgrupp och DM för att ha med en paladin, om man egentligen inte är beredd att anpassa historien alls för att en paladin är med i sällskapet då kommer det bli problem och i min värld blir det då egentligen bättre att man säger nej till paladiner som PCs.

Men jag övertolkade nog din inställning till paladiner och tog slutsatsen för långt.

Lycka till

Bombu
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Det kan finnas för många Faint evil figurer

Detect evil är helt enkelt inte användbart att lösa brotten, man kan hitta elaka personer men inte brottet i sig, det kan faktiskt bli ganska kul, speciellt om man faktiskt inkluderar en hel del faint evil figurer i staden, inte alla men kanske 10% (siffran tagen totalt ur luften) av alla.

Paladinens gäng kör helt enkelt fast om de ska arrestera och undersöka alla faint evil.
Du har helt rätt - mitt exempel var inte särskilt lyckat. I t.ex. City State of the Invincible Overlord, den stad som jag i första hand skulle kunna tänkas spelleda den typen av äventyr vimlar av onda figurer och då är det inte så lätt för paladinen att sålla. För deckaräventyr är det, som du säger, problem med all diviniation och för dem är kanske inte D&D by the book ett perfekt system. Jag kanske får ta att införskaffa Conan RPG, som jag tror fångar den Sword & Sorcerykänsla jag vill ha i mina äventyr bättre. Det lär dock få vänta efter de senaste månadernas spelinköp...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Det kan finnas för många Faint evil figurer

Jag kanske får ta att införskaffa Conan RPG, som jag tror fångar den Sword & Sorcerykänsla jag vill ha i mina äventyr bättre. Det lär dock få vänta efter de senaste månadernas spelinköp...
Det där med traditionell Sword & Sorcery är ganska kul, ofta tycker jag det är mycket mindre magi från hjältarnas sida än i traditionell DnD, Conan verkar spännande och kan säkert skapa en lite annan stämmning än den traditionella i DnD.

Jag har spelat i ett minigäng med en fighter och en ranger, det var himla kul, men vi stod oss väldigt slätt så fort magi kom till, och även hyfsat låg magi kunde kännas väldigt speciell för oss.

Tycker verkligen det kan vara kul att nångång ibland köra med ett gäng som inte har tillgång till magi eller bara lite, det gör ju helt andra utmaningar och man kan också utmanas av lågnivåmagiker även om gänget är på högre nivå.

Lycka till med att samla ihop slantarna :gremwink:

Bombu
 
G

Guest

Guest
Re: Det kan finnas för många Faint evil figurer

Jag tycker inte problemet är så stort ändå. Det är ju inte praktiskt möjligt för Paladinen att hela tiden gå och göra "Detect Evil".

Observera att efter en hel runda kan han bara märka evil auras inom 30 feet. Han kan inte känna bortom detta avstånd, och han kan inte heller säga i vilken riktning eller individ. Först vid flera rundor kan han få fram denna info.

Att gå runt hela tiden och spendera flera rundor begränsar ju fullkomligt hans rörlighet, och tvivelaktiga figurer kan lätt slinka undan i vimlet i en stads gränder...
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Paladins, ett stort problem...

Det skrivs en hel del om paladins och det är svårt med det hela, många kör med sin egen tolkning, det gör iaf jag. Jag tycker bättre om när paladins är av den lite mer mörkare aspekten.. Dock verkar det som de flesta här kör D&D rakt efter böckerna så jag får väl skriva hur jag ser reglerna kring paladins...

En Paladin måste vara LG, detta betyder inte att han bara måste välja LG som alignment utan att han sedan måste följa det till punkt och pricka(om han vill fortsätta som paladin). Detta skilljer sig från säg en normal helig LG krigare eller varför inte ta en cleric som exempel... Båda är krigare, har samma ganska krigiska gud, ta Helm eller Torm t.ex. Dom vill båda förgöra ondska. Nu händer en rad olika saker och det är här dom skiljer sig åt...

Dom stöter på ett problem, det är nämligen så att dom är i Waterdeep och jagar efter en barnamördande odöd CE Drow Assassin(ja, han är fett ond och farlig). Han kommer att döda igen och det är snart. Nu har våran hjälte fått upp ett spår som leder till ett värdshus antagligen gömmer sig elakingen där eller skyddas av ägaren. Hjälten börjar höra med värdshus ägaren men han tiger som muren. Han har inte gjort nått ont och har ett gott rykte om sig, värdshuset ser inte suspekt ut, men han har klara ledtrådar som leder honom hit.

Clericen skulle kunna bryta sig in på kvällen, hota ägaren, bara promt marschera in för att finna den uslingen. Detta kan inte paladinen. Hur mycket han än vill så kan han inte bryta mot lagen i staden. Han måste lösa det på ett annat sätt. Även om ägaren skulle detecta som ond skulle han inte heller kunna göra det. Han måste i sånt fall ha någon form av administrativa krafter, alltså som polis eller dyl.

Vad man lätt glömmer är att en paladin är bunden till sin hederskod och det kan utnyttjas. Jag tycker personligen att det är det som gör paladins så intressanta, deras passion och heder som dom inte kan bryta för nått på den här jorden!(eller den andra...)

Om den där ungamön, suspekt lättklädd springande ute i vildmarken ber om hjälp, kan inte paladinen neka henne den om även om hon skulle vara ond. Han skulle garanterat vara på sin vakt, men han måste ge den.

Skulle han få syn på orcher i skogen och dom verkar hanterbara måste han försöka ta hand om dom. Skulle dom efter stridens slut ge sig, så måste han skona dom och bringa dom till rätten. Skulle det senare visa sig på vägen tillbaka att maten trytar så måste han fortfarande ge det till orcherna, även om han själv svälter! Skulle en orch inte kunna gå måste han försöka lösa det på nått sätt, han kan inte lämna orchen till att dö i skogen. Han skulle enbart i extremaste nödfall, som allra sista utväg låta orcherna dö.

En paladin får dricka hur mycket öl som helst, ta droger(om de inte är olagliga), men gör det antagligen inte eftersom dess effekter skulle kunna göra så att han bryter sin hederskod.

Det finns hur många saker som helst och jag vet att det är fett mycket jobbiga regler, men det är dessa koder paladins lever efter. Dock att han skulle förlora sin paladin status för att bryta en liten en, är inte säkert, men han skulle defenitivt ångra sig.

Att spela en paladin tycker jag är mycker roligare om dom följer dessa lagar eller att det tär extremt på dem om dom inte fullföljs. Att en paladin i princip alltid utmanar den ondska han möter tycker jag bara är mer intressant än en som kastar sig glatt över den närmaste orch och skriker nått i stil med. "för godheten, dö!!!!!!!!!". Dock är det bara min tolkning så ta det med en nypa salt :gremlaugh:.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Jag hatar Paladiner

"Paladins need not devote themselves to a single deity. Devotion to righteousness is enough for most. Those who align themselves with particular religions favor Heironeous, god of valor, over all others, but some paladins follow Pelor, the sun god."

Personligen så ser jag inget tecken på att gudarna väljer ut paladins. Jag tycker det ser ut som om paladinen väljer sin gud. Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Det kan finnas för många Faint evil figurer

Men det finns väl en ganska enkel lösning på det problemet... Är det så självklart att det är tillåtet att använda divinations i städer? Jag tror att sannolikheten är hög att det kan vara ett brott mot den personliga integriteten. Och är det förbjudet så kan nog inte ens den mest moraliskt paladin göra det. Eller?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Det kan finnas för många Faint evil figurer

Men det finns väl en ganska enkel lösning på det problemet... Är det så självklart att det är tillåtet att använda divinations i städer? Jag tror att sannolikheten är hög att det kan vara ett brott mot den personliga integriteten. Och är det förbjudet så kan nog inte ens den mest moraliskt paladin göra det. Eller?

Kul inlägg!

Jag ser det inte som ett problem att paladinen använder divination i städer, men visst kan man se det på det sättet.

Och visst många gånger kan det finnas lagar som ställer till trubbel för äventyrargänget ingen divination osv.

Paladinen kommer antagligen inte tycka om en lag som förhindrar honom att upptäcka ondska men om lagarna overlag är ok så kommer han antagligen acceptera detta.

En ond stad med onda lagar som förhindrar upptäckande av ondska behöver inte en given paladin respektera.

Lawful betyder inte att alla lagar under alla förutsättningar behöver följas. Även om du har en poäng att Lawful betyder att lagar ofta följs.

Bombu
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Jag hatar Paladiner

"Paladins need not devote themselves to a single deity. Devotion to righteousness is enough for most. Those who align themselves with particular religions favor Heironeous, god of valor, over all others, but some paladins follow Pelor, the sun god."

Personligen så ser jag inget tecken på att gudarna väljer ut paladins. Jag tycker det ser ut som om paladinen väljer sin gud. Eller är jag helt ute och cyklar?
Njaäuäaä... rent bokstavstroget står det i och för sig också "No one ever chooses to be a paladin. Becoming a paladin is answering a call, accepting one's destiny." (3.5PHB:43)

Men de bägge meningarna kan sammantaget tolkas som att personen måste ha den läggningen att hon brinner för paladinens väg. Detta väljer man inte. Själva den gudomliga magin som är en del av paladinens kraft kommer väl från de LG-plan som är en av D&D-kosmologins urkrafter.
Men jag ser det som fullt rimligt att en LG-gud som upptäcker en protopaladin kan ta vara på möjligheten och försöka förmå personen att ty sig till just den gudens religion. Och det hela kan säkert uppfattas av paladinen som om att neka guden är detsamma som att neka paladinkallet. Om det bara finns en LG-gud i kulturen kan det hela vara fråga om en enkel gradskillnad; i hur pass hög grad vill den individuella paladinen förknippas med guden (med den outtalade bisatsen att de i vilket fall i allt väsentligt agerar mot samma långsiktiga mål).

Formuleringarna i PHB är väl så pass allmänna för att kunna passa olika spelvärldar och olika preferenser hos spelare och DM.

Motsatsen: att i PHB skriva att en paladin måste följa guden X rimmar illa med resten av reglernas anda och formuleringar.
 
Top