Nekromanti En mycket kort fråga

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ok, I get it

Jag tror att jag fattar nu. Om jag tolkar dig och länken rätt är besvärjelsen och yrkesförmågan exakt samma sak numera. I AD&D var yrkesförmågor (sk special abilities) ofta något helt annat, som tex för palladinerna. Det fanns en clerical spell som hette detect evil även i AD&D och den var riktad mot alignment.

Tackar

Gordeg
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Okejrå...

Fast då får inte Seter, Dante, Storuggla och de andra äcklena (Chrull) läsa mer i det här inlägget.














Är lite sugen på att göra en kampanj där en elak Mind Flayer kontaktar någon av kyrkorna/myndigheterna i FR och avslöjar sitt samhälles planer att komma upp till ytan för att förslava människorna och plåga deras själar i all evighet och.. ja, det där vanliga som Mind Flayers gör.

Den goda Mind Flayern, vi kan kalla honom Cutte tills vidare, ger människorna massor av information om hur man tar sig in i iliithidernas stad och dödar gammelhjärnan.

Hjältar tillkallas (rollpersonerna alltså) och en ambitiös operation inleds. Cutte blir rollpersonernas kontaktperson i Underdark.

Vad rollpersonerna inte vet om är att Cutte inte alls är någon snäll Mind Flayer. Han har ambitioner och vill helt enkelt bli av med de styrande skiktet av illithider i staden och tänker använda människorna som verktyg. En ganska listig plan faktiskt. Om den lyckas så förslavar han helt enkelt rollpersonerna och tar makten (med dem som lydiga underhuggare i den nya maktstrukturen). Misslyckas han så kan attacken skyllas på människorna och inga spår leder till honom.

Äventyret blir rätt trist om rollpersonerna redan från början vet att Cutte är ond (genom detect evil). Nä, istället ska de börja tycka om den här osannolika Mind Flayern och beundra hans mod när han sätter sig upp mot kollektivets ondska. Han kommer att rädda deras liv flera gånger när de hotas av underdarks monster (som egentligen lyder Cutte).

I bakgrunden, och som fortsättning i kampanjen så har även Cutte en mästare, och Cuttes övertagning av Illithidsamhället är bara en pusselbit i ett större maktspel om Underdarks framtid där både en urgammal beholder och en aboleth intrigerar mot varandra.

Vad tycks?

- Vulf
 
G

Guest

Guest
Sorry, då har jag blandat ihop begreppen.

Min poäng var dock att det finns dels magiska föremål som ger sken av att bäraren har en god lå, och artefakter som de facto ändrar bärarens lå.

Ledsen att jag strulade till det.
 
G

Guest

Guest
Re: Jag hatar Paladiner

Det är sant det du säger, men en Paladin är en krigar-förkämpe åt sin Gud. Särskilt utvald för detta ändamål.

Att en PC med undergenomsnittliga värden skulle utses till Paladin menar jag är befängt och helt emot andemeningen med Paladinen.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
härligt

tror det blir riktigt bra... men... jag måste erkänna att jag har lite svårt för mindflayers även om de e classic dnd. jag skulle hellre använda drows, orcer, människor lr alver.. vad som helst (but mindflayers)
 
G

Guest

Guest
Re: En annan palladinfråga

Vad jag minns så var det även i AD&D frågan om att Paladiner kunde upptäcka "evil". Så jag undrar om du inte misstagit dig där.
 
G

Guest

Guest
Re: Jag hatar Paladiner

Jag tycker det är synd att ni kastrerar Paladinen, för "Detect Evil" är ju grunden i syftet med hans existens. Detta att upptäcka och förgöra ondska är ju Paladinens hederskodex.

Ja, det är en väldigt mäktig förmåga att kunna upptäcka ondska. Det är därför som Paladiner är så fruktade av ondskans lakejer. Paladinen har fått denna gudomliga kraft av sin gud i syfte att bekämpa just ondskan. Tar man bort den förmågan får man i princip en krigare med bra räddningsslag. En kastrerad hingst, en vingklippt örn, en kärra med tre hjul, en munk utan kyskhetslöfte...
 
G

Guest

Guest
Re: Jag hatar Paladiner

Instämmer till fullo.

Att ta bort "Detect Evil" från Paladinen är en rejäl vingklippning. Då är det bättre att förbjuda Paladinen för hans spelare, och låta Paladiner dyka upp som trubbiga NPC´s.
 
G

Guest

Guest
Re: Okejrå...

Mycket bra story. Jag förstår att intrigen bygger på att PC´s inte kan avläsa hans LÅ. Men jag tycker du kan lösa detta ganska enkelt genom en magisk artfakt. Du kan t.o.m. skapa lite mystik kring detta objekt. Beskriv detaljerat hur "Cutte" har en amulett eller liknande som han värnar om...Så fort PC´s är med lirkar Cutte med sin amulett. Kanske kan detta senare i kampanjen varna PC´s lite om Cuttes mörka sidor...
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: En annan palladinfråga

Enligt Player's Handbook (ADD 2nd Ed), sida 27, har paladiner följande förmåga:

" A paladin can detect the presence of evil intent up to 60 feet away by concentrating on locating evil in a particular direction. He can do this as often as desired, but each attempt takes one round. This ability detects evil monsters and characters."

Därmed är ADD-paladinen mer effektiv på att rota upp ondska. ADD, anyone? :gremtongue:
 
G

Guest

Guest
Re: En annan palladinfråga

Ja, det är underligt det där med "Evil intent", för meningen avslutas ju med att sammanfatta förmågan enligt följande:

"This ability detects evil monsters and characters".

Jag tolkade det som om att det bara gäller onda monster och varelser. En god person som har "en dålig dag" skulle således inte ge utslag för ondska. "Evil intent" såg jag mer som en omskrivning av kraften som en ond varelse utstrålar!

AD&D var kul, men nej tack! D&D 3.5 är så pass mycket bättre att det kommer jag spela tills helvetet fryser...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
allmänt svar

Här kan jag bara konstatera at DnD paladinen inte passar din spelstil, mitt råd blir att ta bort den helt.
Problemet är att paladinen passar perfekt i min spelvärld. Gudarna tenderar att vara en närvarande realitet när jag spelleder D&D och paladinerna är en självklar del av världen.

Sen undrar jag om du tänker likadant med en cleric som lägger detect evil? Det är en level 1 spell och inte svår att använda flera gånger om man vill, (dock inte hela tiden men tillräckligt).
Ja, ungefär. De få som spelar som clerics i mina kampanjer brukar aldrig ha detect evil förberedd, än mindre använder de den, det brukar typ vara det första som ryker när man ska kasta en CLW.

Dessutom kräver clericsens upptäckabesvärjelser en aktiv handling, medan en paladin bara kan slänga ur sig "jag använder detect evil på alla jag ser, och när jag inte ser någon kontrollerar jag ändå området var 5:e minut". Och där rök det mycket spännande bakhållet av orcher, överaskningen att barnet som de hittade vilset i skogen egentligen är en demon och särskilt att den där NPC:n de trodde var en nobel paladin egentligen är en blackguard.

Jag ser faktiskt inte en enda anledning till varför jag inte ska vingklippa paladinen genom att ta bort hans detect evil. det blir till och med roligare att spela paladin när man inte i 99% fall vet om ens smite evil kommer verka eller inte utan måste chansa.

Å andra sidan skulle det kanske passa mig bättre med en mallklass som hette gudomlig förkämpe som man kunde trä över vilken klass/ras/alignment som helst. Den skulle ge vissa specialförmågor men fortfarande behålla det viktigaste från grundklassen man har.
specialförmågor skulle kunna vara att istället för att upptäcka ondska kunna märka om personer tillber en gud med samma alignment som sin egen, eller alternativt, motsatta alignment. De skulle kunna skydda sig och göra mer skada mot motsatt alignment. Enda begränsningen vi får är ju att det inte går med neutrala (true) gudar, men det ser jag inte som något större problem. Det blir bra mycket bättre än som det är nu.

Jag tycker det skulle kunna skapa rätt tuffa klasser som kombo. Krigaren med mallen blir ju en paladin, barden skulle bli en psalmskrivande musikant med sin gudsbeskydd... osv osv.

chrull
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: allmänt svar

Å andra sidan skulle det kanske passa mig bättre med en mallklass som hette gudomlig förkämpe som man kunde trä över vilken klass/ras/alignment som helst. Den skulle ge vissa specialförmågor men fortfarande behålla det viktigaste från grundklassen man har.
specialförmågor skulle kunna vara att istället för att upptäcka ondska kunna märka om personer tillber en gud med samma alignment som sin egen, eller alternativt, motsatta alignment. De skulle kunna skydda sig och göra mer skada mot motsatt alignment.
Det låter som en bra idé. Mallen ifråga skulle jag själv helt enkelt göra till ett par feats: en feat för upptäckarförmågan och en feat för skydda&skada-förmågan, med fläckfri hängivenhet till guden som Prerequisite (och kanske någon levelgräns).

Jag har en del fanatiska heliga krigare av olika religioner i mina kampanjer, och konstruerar dem genom lämplig multiklass och någon feat i stil med de jag nämnde. PHB-paladiner har jag själv inget emot, däremot passar blackguard illa med min balansfilosofi och en del av mina kampanjvärldar.
 

Wanda

Veteran
Joined
10 Jun 2005
Messages
30
Ett exempel

Helig Förkämpe

Grundklass: Paladin
Alignment: Inga restriktioner
Ta bort: Aura of Good, Detect evil, Smite evil, Turn undead
Lägg till: Aura of [good eller evil] = beror på vilket alignment personen har, neutrala får välja, Rebuke eller Turn undead (se Cleric), Smite [evil eller good) = samma gäller som för Aura of [good eller evil] ovan, samt en av följande efter eget val: Deity’s enemy [choice] samma modifikationer som för Favored Enemy (se Ranger), Fast movement (se Barbarian), Shield (at Will, as the spell).

Några kommentarer eller förbättringar?

// Wanda
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Jag hatar Paladiner

Jag förstår din invändning, men tycker att man i en kampanjvärld där var och varannan världshusvärd har ond livsåskådning, måste försöka skilja på upptäcktsrisken för olika grader av ondska. En paladin skall kunna känna auran av en ond överstepräst av Thanatos (såvida han inte har något magiskt skydd mot detta), men kanske inte av en småskurk. Detta är ju definitivt en smaksak, men vid t ex stadsäventyr av deckarsnitt tror jag att det skulle förstöra storyn något att ha en omodifierad paladin med i gänget. Ett annat alternativ kunde ju förstås vara att plocka bort paladinen helt, men jag tycker att klassen ändå har en poäng, trots att man gör en av förmågorna något sämre.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Ett exempel

Intressant. Jag har ett par funderingar..

Shield hur mycket som helst är förfärligt bra. Visserligen är den inte kompatible med andra sköldar, men man får +4 på AC (som en hyggligt magisk sköld), immunitet mot den mycket vanliga magic missile samt den betydligt sällsyntare förmågan att få AC-bonus mot okroppsliga attacker.
De andra bägge grejerna känns som om de ungefär motsvarar detect evil.

Men en sak som är svårare att komma åt är hur restriktiva olika alignment är och om man behöver ta hänsyn till det. Jag lutar åt att man nog måste tänka på det.

LG är ett mycket begränsande alignment, sett ur krass pragmatisk synvinkel. Inte nog med att man inte får göra elaka saker. Man får heller inte göra vilka goda saker som helst.

Jämför med CN: man får göra vad man vill bara man ändrar sig då och då.

Det kan lösas om man ger de heliga förkämparna begränsande regelverk som är lika stora "hinder" som en extrem LG-tolkning. Regler för kaotiska förkämpar behöver kanske formuleras annorlunda, men man kan ju baka in sådant som att de är förbjudna att alliera sig med organisationer utom den egna religionen, att de inte får avge löften, och annat som kan tänkas begränsa deras reella handlingsfrihet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Jag hatar Paladiner

Jag förstår din invändning, men tycker att man i en kampanjvärld där var och varannan världshusvärd har ond livsåskådning, måste försöka skilja på upptäcktsrisken för olika grader av ondska. En paladin skall kunna känna auran av en ond överstepräst av Thanatos (såvida han inte har något magiskt skydd mot detta), men kanske inte av en småskurk.
Då skulle man ju t ex kunna plocka bort möjligheten att alls känna "faint" evil aura. Då blir de flesta varelser på lvl 10 eller under omöjliga att känna av, om de inte har starka förbindelser med negativa eller lägre plan.
 
G

Guest

Guest
Re: Jag hatar Paladiner

Jag håller med dig i grova drag.

Jag vill dock understryka att Paladin inte är en vanlig klass, den bör utnyttjas mycket sparsamt. Den är lite av en "ärkebiskop" i sitt sammanhang. Som DM tycker jag dock inte om att förbjuda klasser för mina spelare, men jag har dock mycket höga krav på hur dem spelar sin Paladin. Ska dem spela Paladin måste dem strikt följa Paladinens hederskodex. Man kan t.ex. inte retirera från en strid hur som helst med en Paladin. Detta kan vara en dödlig nackdel.

Problemet som du beskriver med detektiv-liknande uppdrag i stadsäventyr, är ju ett bra exempel på det problem vi nu diskuterar. Mitt förslag skulle dock vara att fienderna har tillgång till magiska artefakter som blockerar, eller ger missvisande utslag på Paladinens, eller Clericens "detect alignment/detect evil" förmågor/spells.

Det vore ju inte orimligt att konstatera att en ond, hemlig organisation skulle ha försäkrat sig om detta skydd enligt min mening.
 
G

Guest

Guest
Re: allmänt svar

Fast jag tycker du missar poängen med Paladinen i ditt resonemang.

Han har av sin Gud försetts med förmågan att upptäcka ondskan just för att kunna bekämpa den, bl.a. genom "Smite Evil". Det ska inte vara något chanstagande för Paladinen.

Jag förstår din oro för att Paladinens detect evil ska förstöra en spännande överraskning eller story, men varför inte bara utrusta dessa fiender med en artefakt som blockerar Paladinens förmåga just vid det tillfället? Det gör ju saken så ofantligt mycket enklare och enligt min mening även mer realistiskt (i speltermer).

Och Paladinen kan fortsätta vara Paladin, och inte något konstigt hop-kok av olika fighter-klasser.
 
Top