Nekromanti En mycket kort fråga

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Finns det något sätt som en ond typ kan dölja sin livsåskådning för t.ex. en paladin med "detect evil"?

- V, ränksmider
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Prästformeln "Undetectable Alignment" (PH, s. 297) brukar funka bra. Vill man ha ett permanent skydd kan jag rekommendera "Ring of Undetectable Alignment" (finns ej med i DMG, men det är ju inte så svårt att klura ut funktionen själv!).

Vill man använda icke-magiska medel blir det klurigare och i de fallen är mitt tips att helt enkelt slå paladinen hårt i huvudet med ett trubbigt föremål innan han hinner använda sin förmåga (D&D:s regler är dock inte helt perfekta för den typen av handlingar, såvida man inte är monk, så där får du nog också improvisera :gremgrin:).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Tack för hjälpen

Nu har jag en idé om en cool minikampnj till D&D.

- Vulf
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag hatar Paladiner

Det här är anledningen till varför Paladiner suger och borde nerfas hårt.

Detect Evil at will är en så sjukt tråkig förmåga. Den sabbar skitmycket. Därför låter jag inte folk spela paladiner, och om de verkligen vill så har alla ondingar genomgått en mystisk ritual så de är immuna.

chrull
 
G

Guest

Guest
Ja, det finns framför allt magiska föremål som kan dölja din onda lå. Istället ger du utslag av att vara t.ex. "lawful good". Mycket praktiskt då man jagas av Paladiner. Föremålen brukar heta typ "Helm of Opposed Alignment". Observera att denna typ av artefakt ändrar utslaget av din lå. Den ändrar den inte. För att ändra din lå krävs artefakter som heter typ "Helm of Changing Alignment". Viktigt att notera skillnaden där!

Det finns också spells som kan blockera försök att ta reda på din alignment. Observera att förutom Paladinens gudomliga kraft, kan även spellcasters ta reda på alignment genom spellen "Detect Alignment".
 
G

Guest

Guest
Re: Jag hatar Paladiner

Du har en poäng här, men samtidigt måste man komma ihåg att Paladinerna ska vara särskilt starka! Dem är ju förkämpar för sin Gud och därför tycker jag ändå att "Detect Evil" är i linje med klassens uppgift.

Problemet är ju snarare att nu kan "kreti och pleti" bli Paladiner hur som helst. I tidigare versione rvar det ju svårt att bli Paladin, då kraven på abilitites gjorde att ytterst sällan kunde spelarna rulla tärningarna så pass bra.

Personligen saknar jag den begränsningen, för just Paladiner ska det vara sparsmakat med!
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Re: Jag hatar Paladiner

Problemet är ju snarare att nu kan "kreti och pleti" bli Paladiner hur som helst. I tidigare versione rvar det ju svårt att bli Paladin, då kraven på abilitites gjorde att ytterst sällan kunde spelarna rulla tärningarna så pass bra.
Som i gamla Samuraj för Drakar & Demoner, där kunde man endast bli Samuraj om man slog 100 på en d100 alt. slå 99 för att kunna bli Ninja.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Jag hatar Paladiner

Problemet är ju snarare att nu kan "kreti och pleti" bli Paladiner hur som helst. I tidigare versione rvar det ju svårt att bli Paladin, då kraven på abilitites gjorde att ytterst sällan kunde spelarna rulla tärningarna så pass bra.
Paladiner måste dock vara väldigt bra (som i ha bra grundegenskaper) för att bli mäktiga, det är svårt att göra en mäktig paladin om man inte har höga värden även i dnd3

Paladinen behöver högt i
Str
Cha
Wis och gärna
Con

Dex och int kan vara medel men man vill helst inte ha minus i någon av dessa heller.

---------

Man har valt att ta bort värdegränsen för paladinen så alla "kan" bli paladin men för att bli en bra/mäktig paladin måste man ha höga värden, väldigt höga värden....
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Jag hatar Paladiner

Det här är anledningen till varför Paladiner suger och borde nerfas hårt.

Detect Evil at will är en så sjukt tråkig förmåga. Den sabbar skitmycket. Därför låter jag inte folk spela paladiner, och om de verkligen vill så har alla ondingar genomgått en mystisk ritual så de är immuna.
Här kan jag bara konstatera at DnD paladinen inte passar din spelstil, mitt råd blir att ta bort den helt.

För...

Om man tar bort Detect evil från paladinen så får man ju bort den här intuitionen att kunna "känna" att nått är fel, du talar ju inte om att några onda ska vara skyddade, för det funkar ju jättebra med magi att fixa.

ring(?) of mind shielding funkar

liksom spells.

Du talar om att ta bort den förmågan helt, ta istället bort paladinen.


Sen undrar jag om du tänker likadant med en cleric som lägger detect evil? Det är en level 1 spell och inte svår att använda flera gånger om man vill, (dock inte hela tiden men tillräckligt).



Stark magi kan sabba mycket i en kampanj, men om man ska snacka om ett yrke som sabbar mest så är det nog clericen tycker jag. Clericen har tillgång till väldigt mycket avslöjande magi, paladinen ser om nån är "ond" men inget mer, clericen kan ta reda på mycket mer än så.

Bombu
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Jag hatar Paladiner

Håller nästan med. Jag tycker själv att det är trist att en paladin automatiskt kan upptäcka att småskurkar är onda. Jag har därför husreglat så att det finns risk att man misslyckats med detect evil. Risken minskar med paladinens level och styrkan på den onda auran - det blir därmed betydligt enklare att upptäcka en demon lord förklädd till köpman än en ondsint världshusvärd som någon gång i halvåret pryglar sina slavar. Det är alltså ett av de få tillfällen där det är en nackdel att ha hög level/hit die. Å andra sidan är det ju inte helt osannolikt att den förklädde demon lorden i exemplet har införskaffat något livsåskådningsdöljande föremål...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...fast problemet kvarstår om än i annan form

Palle Paladin: "Hmmm... det är sextonhundra snälla och neutrala personer i den här byn, plus en person vars alignment jag inte kan känna av. Har han något att dölja, tro? Snälla och neutrala personer har ju inget att frukta, så han måste vara OND!!!"
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: ...fast problemet kvarstår om än i annan form

Nejdå, eftersom neutrala personer inte utstrålar någon livsåskådning över huvud taget, kan paladinen inte skilja Set i förklädnad med livsåskådningsdöljarring (såvida Set har förklätt sig väl) mot en vanlig hederlig neutral bonde.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: ...fast problemet kvarstår om än i annan form

Det paladinen kan göra är att upptäcka ondska med detect evil. Om en person inte utstrålar ondska kan det bero på att:
-personen är ond och har undetectable alignment aktiv
-personen är neutral
-personen är god
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ja, det finns framför allt magiska föremål som kan dölja din onda lå. Istället ger du utslag av att vara t.ex. "lawful good". Mycket praktiskt då man jagas av Paladiner. Föremålen brukar heta typ "Helm of Opposed Alignment". Observera att denna typ av artefakt ändrar utslaget av din lå. Den ändrar den inte.
Jo, helm of opposite alignment gör just så att den ändrar alignment, dvs ändrar bärarens mentalitet och moral.
(3.5DMG:275, och det var likadant i AD&D)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
En annan palladinfråga

I gamla AD&D kunde palladinens detect evil-förmåga inte indikera evil alignment , det man kände av var "evil intentions".

En palladin kunde alltså missa en onding som kom in på värdshuset pga en sån sak som att ondingen för tillfället bara funderade på vad han skulle äta till middag. Sen kunde personen i fråga vara en gammaldags ärkeonding med planer på att förgöra hela världen och dessutom bygga upp den igen i syftet att förgöra den en gång till, palladinen hade missat honom ändå.

Jag äger ingen D&D players guide. Kan någon bekräfta åt mig att palladinerna i version 3.x verkligen pejlar alignment och inget annat?

Gordeg
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: En annan palladinfråga

I 3.5:an är det inte avsikterna som är det viktiga, utan alignment, typ av varelse och HD. För mer info - kolla i denna SRD-version.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: En annan palladinfråga

Jag äger ingen D&D players guide. Kan någon bekräfta åt mig att palladinerna i version 3.x verkligen pejlar alignment och inget annat?
Detect evil från Paladin eller Cleric visar om någon har evil alignment.

Sen kan man koncentrera sig längre och märka om denna ondska är

faint
moderate
strong eller
overwhelming.

Så om en Cleric eller paladin märker att någon är faint evil så kanske han inte kommer agera på det, det blir mycket att göra om han verkligen tänker göra det.

Bombu
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Jag hatar Paladiner

en demon lord förklädd till köpman än en ondsint världshusvärd som någon gång i halvåret pryglar sina slavar
En rolig, stämningsfull detalj med Detect evil är att man kan upptäcka lingering auras.

Om demonlorden gick förbi så kan man upptäcka ondska en dag efteråt.....
 
Top