Nekromanti En mer representativ moderatorkår

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Som Rising sa

Se mitt tidigare exempel om aktiehandel och insideraffärer. Handlar du med aktier när du har otillbörlig information så åker du dit, oavsett om du skulle handlat exakt likadant utan den informationen. Din opartiskhet är oviktig, det som är viktigt är att du hade möjligheten.
Som Rising så klokt påpekar här så handlar det inte om aktiehandel, eller om ens ett litet källarföretag. Inte heller är forumet en stat där rättssäkerheten i domstols- och polisväsendet avgör människors hela liv.

En jämförelse med ett besök i någons vardagsrum är mer giltig. Utgångspunkten är att besökare klarar av att bete sig med rimlig hyfs mot varandra. Eftersom besökarantalet är stort jämfört med ett vardagsrum en vanlig eftermiddag, och eftersom erfarenheter av textbaserat internetumgänge visar att det behövs, så finns ett löst hållet regelverk, som mest bara säger i ord vad man kan förvänta sig av folk hursomhelst. Och för de fall när gäster blir oense eller så så har värden utsett några ombud som påminner folk om vad som gäller.

Där har du ett slags analogi som i alla fall uttrycker hur jag ser på regler och modereringar här. Det är liksom vad som är at stake här som gör att jämförelser med aktiehandel, insideraffärer och prat om jäv och maktmissbruk blir knepiga. I alla fall som jag ser det.

Sen är det en annan sak att vi vill att folk ska trivas, och att det gör att det öppnas för ämnen som kan likna nåt slags demokratiseringsprocess, att man kan överklaga varningar man fått till administrationen och så vidare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Som Rising sa

Som Rising så klokt påpekar här så handlar det inte om aktiehandel, eller om ens ett litet källarföretag. Inte heller är forumet en stat där rättssäkerheten i domstols- och polisväsendet avgör människors hela liv.
Samma sociala mekanismer gäller.

När det gäller jäv så ligger det dessutom i själva definitionen av begreppet. Som vanligt har Wikipedia en bra artikel i ämnet. Observera att det inte handlar om att verkligen genomföra otillbörligt missbruk av ens position, bara att man sitter i ett sådant läge att ens position eventuellt kan vara partisk. Hela ordet är en beskrivning av ett tillstånd, inte en handling. Det var inte jag som förde in ordet i diskussionen, men ska det vara med så ska det åtminstone ha rätt definition.

Exempel: En persons flickvän och hennes syster frågar personen vem av dem som är vackrast. Den personen är jävig innan han ens övervägt ett svar, och oavsett vad han svarar kommer han att vara jävig.

En jämförelse med ett besök i någons vardagsrum är mer giltig.
Och varför tror du att det finns så mycket regler i vett och etikett?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Som Rising sa

Exempel: En persons flickvän och hennes syster frågar personen vem av dem som är vackrast. Den personen är jävig innan han ens övervägt ett svar, och oavsett vad han svarar kommer han att vara jävig.
Ja, om han sitter som domare i en skönhetstävling ja. Artikeln du länkade till understryker min poäng, genom hur den handlar om kommunal förvaltning, aktiebolag och myndighetsutövning. Vardaglig samvaro mellan människor fungerar annorlunda och styrs av mestadels outtalade överenskommelser, inte nedskrivna regelböcker. Det är vad det handlar om här, vilket var min poäng.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Som Rising sa

Ja, om han sitter som domare i en skönhetstävling ja. Artikeln du länkade till understryker min poäng, genom hur den handlar om kommunal förvaltning, aktiebolag och myndighetsutövning. Vardaglig samvaro mellan människor fungerar annorlunda och styrs av mestadels outtalade överenskommelser, inte nedskrivna regelböcker.
Möjligt, men det ändrar inte betydelsen av jävighet, vilket var vad vissa hävdade att "linköpingsgänget" inte var eftersom de inte missbrukar situationen, vilket är fel. Om de missbrukar situationen eller inte är oviktigt.
 
Top