Nekromanti En mer representativ moderatorkår

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag trodde att...

... den här deltråden inte handlade om att argumentera för forumsdemokrati utan om tydlighet. Nedanstående tråd handlade om önskemål på ökad representation, men inte den här (deltråden) väl? Som jag tolkar Fiktionslek säger (och håller med om) är att det viktiga är att vara tydlig och inte ge fel signaler. Om bara premisserna är tydliga så tror jag det blir mindre friktion (läs: gnäll).

Det handlar om att hantera förväntan. Av någon anledning har en massa användare en förväntan om medbestämmande i forumets administration. Inget konstigt i det - framförallt inte konstigt eftersom vi är så många här att folk har större krav än om detta vore ett mycket mindre forum. Att vara Sveriges främsta rollspelssajt gör att användarna förväntar sig mer professionalitet, etc. Men om man som redaktion/moderatorskår ställer sig och stampar i mitten - det vill säga man antyder professionalitet, inflytande etc men sedan inte agerar på samma sätt (man vill, förståeligt nog, behålla kontrollen) - så blir det, som sagt, förvirring.

Kort sagt, stick inte under stol med att redaktionen är ihopsatt inom en bekantskapskrets. Skriv artigt men tydligt att ni - eller Gardener - har en vision för webbplatsen och att användarna skall vara glada att någon orkar administrera härket. Era regler gäller - punkt slut. Den som är missnöjd får gärna lämna skeppet.

Men, jag tror ju inte att man helt blir av med önskemålen att "öppna upp" eller demokratisera en så här stor webbplats. Det är nog en naturlig effekt av stor popularitet. Det är en långtgående fråga redaktionen eller ägaren bör klura på.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad forumet inte är...

Det ligger väl i allas intresse att göra forumet så bra som möjligt? Det är inte så värst konstruktivt att bara konstatera att "forumet är inte en demokrati". Man måste väl kunna föra samtal om hur man uppfattar saker och ting på forumet, helt förutsättningslöst?

Det finns inget som helst krav på att moderatorerna skall ha trovärdighet, strikt teoretiskt sett. Ändå ligger det i allas intresse att det förhåller sig så ändå.

Och för att återknyta till Krilles inlägg i saken, så kan ju dålig stämning på forumet i allmänhet ligga bakom att intresset för att diskutera WRNU är större än intresset att diskutera rollspel. Det KAN ju faktiskt vara lite väl förhastat att tro att det inte skulle höra ihop.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag trodde att...

Mitt inlägg var skrivet i hast och knappast ett klockrent svar på Friktionsleks, det erkänner jag.

"Det handlar om att hantera förväntan. Av någon anledning har en massa användare en förväntan om medbestämmande i forumets administration. Inget konstigt i det - framförallt inte konstigt eftersom vi är så många här att folk har större krav än om detta vore ett mycket mindre forum. Att vara Sveriges främsta rollspelssajt gör att användarna förväntar sig mer professionalitet, etc. Men om man som redaktion/moderatorskår ställer sig och stampar i mitten - det vill säga man antyder professionalitet, inflytande etc men sedan inte agerar på samma sätt (man vill, förståeligt nog, behålla kontrollen) - så blir det, som sagt, förvirring."

Precis, förväntan. Det vore hemskt tråkigt om vi fick en jättegivande dialog, drog upp storslagna planer för framtiden för att sedan få veta att det som vi just diskuterat inte är önskvärt eller genomförbart ifrån Gardeners sida. Det är fortfarande han som äger, driver och underhåller det här forumet. Så demokratiskt kommer det nog aldrig bli att det ägs och drivs av ett kollektiv. Naturligt nog så vill jag höra vad han tycker, både som ägare och tekniskt ansvarig.

I övrigt kan jag inte minnas att jag har antytt, hycklat, förnekat ämnets betydelse eller på något annat sätt försökt kasta dunster i ögonen på forumiterna.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Jag trodde att...

I övrigt kan jag inte minnas att jag har antytt, hycklat, förnekat ämnets betydelse eller på något annat sätt försökt kasta dunster i ögonen på forumiterna.
Nu är du, om jag får citera dig, lite väl melodramatisk. Vem har påstått att du har gjort så?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Din mamma!

"Nu är du, om jag får citera dig, lite väl melodramatisk. Vem har påstått att du har gjort så?"

Du, men jag har ont i huvudet och är trött efter att ha undervisat odrägliga gymnasieelever hela dagen. Så vi kan väl enas om att jag har fel, borde be om ursäkt och bör gå och ta en alvedon? :gremsmile:

Förlåt alltså.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Den där Gardener

Jag tror inte heller att vi kan få ett helt demokratiskt kundanpassat forum så länge det är en liten handfull personer som förväntas att helt gratis bära alla kostnader, sköta driften och få allting att fungera.
Desto viktigare i det läget. Har man investerat stålar och tid i det så vill man ju att det ska funka bra, och användarinflytande är en nyckelingrediens för det. Så resonerar i alla fall jag med RPG Lab.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Jag trodde att...

Precis, förväntan. Det vore hemskt tråkigt om vi fick en jättegivande dialog, drog upp storslagna planer för framtiden för att sedan få veta att det som vi just diskuterat inte är önskvärt eller genomförbart ifrån Gardeners sida. Det är fortfarande han som äger, driver och underhåller det här forumet.
Ärligt talat så har jag alltid betraktat Gardener som en ytterst resonabel och seriös person, och jag har aldrig sett honom som bromsklossen för ökat inflytande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad forumet inte är...

Mig veterligen. (snip)
Fast hade det inte gynnat forumet att behandla det på ett mer demokratiskt sätt och att ha en mer kundinriktad inställning?

Till och med skattmasen pratar ju om kundservice, och hur mycket mer tvångsmedel än vad de har till sitt förfogande kan man egentligen ha? Varför gör de det? Jo, för att det funkar bättre, både för dem själva och för deras "kunder".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Komplett medhåll

Då är också kundperspektivet mer relevant - för en privat sajt är inte besökarna kunder, de är gäster.
Nej, även för en privat site så är besökarna en tillgång, vilket gör dem värdefulla, och därmed funkar det också att betrakta dem som kunder.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Kunder är inga helgon

Det är värt att poängtera att man inte automatiskt löser saker och ting genom att säga "alla besökare är kunder". En iditiot är en idiot även om man kallar honom/henne för "kund".

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kunder är inga helgon

Det är värt att poängtera att man inte automatiskt löser saker och ting genom att säga "alla besökare är kunder". En iditiot är en idiot även om man kallar honom/henne för "kund".
Naturligtvis, men en bra användare är en bra användare även om man kallar honom kund, och chansen att han stannar är större.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: ... och redaktion

"Well, i min värld är nåt vajsing när Kaleidoskop recenserar spel från Kaleidoskop och Dimfrost ger Dimfrost tillsägelser, alldeles oavsett hur bra recensionen eller korrekt tillsägelsen är."

Det här är det enda i tråden jag kommer att svara på, resten kommer jag att fundera över och se vad framtiden har att säga. Och det är egentligen inte ett svar till Fiktionslek rakt av, utan till alla som anser sig vara beredda att svara.

Angående recensionen då. Jag insåg problemen med att recensera det själv men ansåg inte att de var tillräckligt övervägande för att göra något åt det. Kaleidoskop är litet och jag anser mig vara en så pass seriös recensent att jag kan hålla reda på mina hattar (för att ta ett modeord från tråden). Kan man inte lita på att jag skriver en rättvis recension oavsett produkt så är problemet betydligt bredare än eventuell maktkoncentration eller opartiskhet.

Är det fler av mina recensioner än Terone-recensionen som lider av samma problem? Götterdämmerung? Noctum (1)? Vägar? Saga? En Garde!? Hindenburg? Oktoberlandet? Little Fears? Cold City? Noctum (2)? Polaris? Agon? Österhavets otämjda riken? Alla utom de tre första är skrivna efter att jag flyttade till Linköping och började spela rollspel med "Cosa Nostra". (Jag har skrivit recensioner av rollspel som jag inte lagt upp på Rollspel.nu av olika anledningar, exempelvis Supergänget och The Shadow of Yesterday som bara finns på Yasylum)

Jag är väl medveten om att det inte är poängen, egentligen. Jag kommer inte recensera några mer Kaleidoskop-rollspel för Rollspel.nu, det behöver ni inte oroa er för. Det sticker i ögonen oavsett hur seriös recensionen är eller hur mycket praktisk inblandning jag har haft i projekten. Frågan är om det är någon mening med att jag recenserar mer överhuvudtaget för Rollspel.nu.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Vad forumet inte är...

Fast hade det inte gynnat forumet att behandla det på ett mer demokratiskt sätt och att ha en mer kundinriktad inställning?
Jag tycker att det skulle gynna forumet om somliga användare ägnade en tiondel så mycket energi åt att diskutera rollspel som de ägnar åt frågor om demokrati eller andra saker.

Och det säger jag i egenskap av kund.

/tobias
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Vad Krille har under hatten

Krille said:
Nu tänker jag ta av mig moderatorhatten.

[snip]

Jag trodde faktiskt att det här var rollspel.nu, inte internetdrama.nu eller kvasipolitik.nu.

Tja, eftersom tråden startats på rollspel.nu-forumet av en moderator och handlar om representativitet bland moderatorer, tyckte jag det var ok att bidra med 1 post. Av dig och mig är det ju heller inte jag som har tusentals poster här på wrnu som inte handlar om rollspel eller som drar sin liberala frihetshjälteskröna på ot-forumet.

Tack för att du visar vad du har under hatten. :gremsmile:

Hälsar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: ... och redaktion

Yassilus said:
Frågan är om det är någon mening med att jag recenserar mer överhuvudtaget för Rollspel.nu
Jag tror de flesta (däribland jag själv) gärna läser fler recensioner av dig.

Hälsar

Christian
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: ... och redaktion

Frågan är om det är någon mening med att jag recenserar mer överhuvudtaget för Rollspel.nu.
Om du frågar mig så vore det synd om du slutade skriva recensioner.
Oavsett om man är är överste-chef över forumet eller användare så tycker jag allt att man kan recencera saker & ting. Jag förutsätter att man går in med öppna ögon & skriver en rättvis recension oavsett vilken roll man har på detta forum.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: ... och redaktion

Frågan är om det är någon mening med att jag recenserar mer överhuvudtaget för Rollspel.nu.
Varför skulle du vilja ta till en sådan storslägga? Om det nu är ett problem med att du rescenserar kaleidoskoppryttlar, så räcker det väl med att du avstår från sådant i framtiden, eller?

/Anders
 
Top