En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vaktlar och stekta sparvar som flyger in i min gom. Pastejer och bakverk detta ska bli min ödessommar( spelledaren jag ville spendera 37 livres varje vecka på blå gavelen)
Fjärran vore det väl mig att säga emot en gentlemans begäran! Dock nödgar mig diskretionen och sympatin att poängtera att dessa ytterligare livres inte har någon regelmässig effekt – fröken Lecocqs uppvaktning är redan betald för månaden. Men önskar majoren betala 37 livres ska 37 livres betalas!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Pengar är en världslig sak. Och att jag spenderar som om det inte finns en morgondag( måste jag duellera för att öka status? Kan jag inte bara köpa mig fler status poäng)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Rufin: -84 livres, +1 status)
Har jag missförstått reglerna? Eller gick jag så mycket back i status? Eller jag räknade helt enkelt inte rätt på spelnämnaren?
på klubbar (inte bordeller) adderar man också den sammanlagda mängden pengar man spelade om, vare sig man vann eller förlorade – har man spelat om tillräckligt mycket får man ytterligare statuspoäng motsvarande pengarna man satsat delat på klubbens spelnämnare
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Har jag missförstått reglerna? Eller gick jag så mycket back i status? Eller jag räknade helt enkelt inte rätt på spelnämnaren?
Du spelade för 400 livres (delat på spelnämnare 200, alltså +2 status). Sedan drog du dig ur fyra vad (-4), förlorade nio (-9) och vann sju (+7). Det blir tyvärr inte så mycket i slutändan. Jag tror att det statistiskt är lättare att vinna status på att göra få, stora vad.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Du spelade för 400 livres (delat på spelnämnare 200, alltså +2 status). Sedan drog du dig ur fyra vad (-4), förlorade nio (-9) och vann sju (+7). Det blir tyvärr inte så mycket i slutändan. Jag tror att det statistiskt är lättare att vinna status på att göra få, stora vad.
Jo jag tror jag läste lite fel. Bättre lycka till den unge herrn nästa gång!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Augusti, vecka 3

Regementsåtaganden

De två ivrigaste av fäktare, subaltern Victor Lefaux (3/4) och kapten Raoulin Girault (2/4) tränar vidare. Giraults blodtörst känner alla – men planerar Lefaux månne också att ge sig in i duellbranschen snart?
Samtidigt har subaltern Louvel Rufin fullt sjå med att drilla sina marinkårister. "Är du inte på hans rätta sida kommer han spela lika stort med dig som han gjorde på Blå gaveln i helgen!"
Alexandre de la Roche köper häst, hyr en dräng att rykta den och övar upp sina mest nedsättande kommentarer om hugenotter – allt för att bli kapten i Kardinalens garde. Det är i Richelieus livré man ser honom framöver. (-375 livres, +7 status)

En afton på Blå gaveln
Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse och hans väna mö nödgas tyvärr inleda aftonen med något så föga aristokratiskt som att bråka om en nota. Det står sju livres för förra veckan – men majoren insisterar på att han spenderade trettiosju, precis som han har tänkt göra ikväll. Och hör sen! Inför denna uppvisning av Paris mest välsydda spenderbyxor kan majoren lugnt (ja, så lugnt det nu blir) avnjuta festkvällen. (-67 livres, +1 status)

Nyheter från fronten
Säg, har ni hört om kapten Scarron hos Konungens musketörer? Han är vek och oprövad (MF 2) och hans fältoperationer tycks ha gått illa (slog 2, resultat 5) – så illa att kompani F blev bortdrivna från slagfältet! Ack, att subaltern Christophe Baptiste de Sarrazin ska lyda under en sådan usel kapten!
Men har ni då hört om kapten de Villain hos 27:e musketörerna? Ja, knappast ett ädelt regemente, men han är militärt begåvad (MF 5, +3 från tidigare slag) och stred både tappert och slugt (slog 6, resultat 1). Hans kompani krossade sina fiender!
Och kapten de la Rais hos Kronprinsens kyrassiärer? Även han visar gott gry (MF 4, +1 från tidigare slag), utförde sitt uppdrag med bravur (slog 5, resultat 2) och drev fienden från fältet.

@Mogger, ditt kompani ligger illa till. Du ska först slå ett dödsslag med 2T6. Slår du 10 eller högre dör du. Om du överlever ska vi se om du omnämns i en depesch (9+ på 2T6), får en befordran (6+ på 2T6) och får något plundringsbyte (10+ på 2T6).
@Man Mountainman, du har presterat utmärkt. Din MF höjs omedelbart med 1. Ditt dödsslag är på 12+. Om du överlever är din chans för omnämnande i en depesch 9+, din chans för befordran 9+ och din chans för plundringsbyte 7+.
@Khan, även du har gjort ett bra jobb. Din MF höjs omedelbart med 1. Döden sker på 14+, omnämnande på 9+, befordran på 8+ och plundringsbyte på 9+.

Om ni tycker att er risk att dö är för hög kan ni vara fega. Som det står i reglerna:
Innan slaget för dödsrisk görs kan rollpersonen välja att minska risken att dö genom välavvägd diskretion. Rollpersonen kan välja ett valfritt tal att dra av från slaget med 2T6. Valet görs efter att rollpersonen sett risken att dö, men innan rollpersonen slår tärning.

Slå därefter 1T6. Ett resultat på 1-2 innebär att ingen noterar rollpersonens försiktighet. Rollpersonen slår normalt för omnämnade och befordran, men inte för plundring. Ett resultat på 3-5 innebär att rollpersonens feghet noteras, och han förlorar dubbelt så många statuspoäng som modifikationen på tärningsslaget varje månad därefter, fram tills han visar sig värdig genom att omnämnas i depescher. Ett resultat på 6 innebär att rollpersonens feghet är särskilt flagrant. Utöver den ovan nämnda förlusten av statuspoäng avskedas han från sitt regemente, och kan inte gå med i något nytt regemente innan han visat sitt mod genom omnämnade i depescher från ett gränsregemente. I vilket fall som helst har han skämt ut sig inför sitt gamla regemente, och kommer aldrig tillåtas komma tillbaka dit.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
@Mogger, ditt kompani ligger illa till. Du ska först slå ett dödsslag med 2T6. Slår du 10 eller högre dör du. Om du överlever ska vi se om du omnämns i en depesch (9+ på 2T6), får en befordran (6+ på 2T6) och får något plundringsbyte (10+ på 2T6).
Om jag dör är det med äran hållen högt! (Inte feg)

Första slaget blir 6! Dör inte!
Andra slaget blir 11!
Tredje blir 7.
Fjärde blir 5. Merde!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi får se hur det går för honom också.
Tänkte mer att jag som nybakad kapten inte behöver lyda under usle Scarron. För hans frus skull hoppas jag han återvänder vid liv. Men får hans mannars skull vore en tidig pensionering att föredra.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Kom ihåg att det också finns regler för djärvhet. Särskilt för @Khan kan dessa vara intressanta, eftersom hans dödsslag är så pass högt att han som det står nu omöjligt kan dö i strid.
En rollperson kan på samma vis, innan slaget för dödsrisk görs, välja ett valfritt tal att lägga till tärningsresultatet. Om rollpersonen överlever läggs samma tal till slagen för omnämnande i depescher och befordran. Notera att en rollperson med många positiva modifikationer på svårigheten för dödsslaget kan agera “djärvt” och ändå inte riskera döden. En rollperson kan inte agera fegt och djärvt samtidigt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
@Man Mountainman, du har presterat utmärkt. Din MF höjs omedelbart med 1. Ditt dödsslag är på 12+. Om du överlever är din chans för omnämnande i en depesch 9+, din chans för befordran 9+ och din chans för plundringsbyte 7+.
Dödsslag: 9
Depesch: 8
Befordran: 7
Plundringsbyte: 6

Trots att han kämpar tappert och åtminstone klarar livhanken, verkar det inte som att kapten de Villain får skörda några frukter av sin krigslycka denna gång. Helt säkert beror det på avundsjuka kollegor som inte vill se en uppkomling av låg börd nå framgång.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Augusti, vecka 4

Regementsåtaganden

En ny herre inställer sig på Kardinalgardets exercisgård. Det är kapten Alexandre de la Roche, som beslutat att öva värja, och gör det med den äran (1/4).

En afton på Jägaren
Kapten Raoulin Girault firar en månads framgångsrik träning med sin kära fästmö. Okarakteristiskt är att han inte letar bråk på vägen hem – är han månne trött i armen efter sitt ivriga fäktande? (-48 livres, +4 status)

En afton på Blå gaveln
Sin vana trogen spenderar major François Guignard du Besse et Saint-Antisse sin kväll på Blå gaveln samman med sin fästmö. Kvällen spenderas i ivrigt och engagerat samspråk om släkternas vingårdar och hur prognoserna för dessa ser ut nu när skörden närmar sig. (-37 livres, +1 status)

En afton på Entre l'Or
Hit slinker subaltern Victor Lefaux för att dränka sina sorger, och därtill slå vad om fyra livres – "Tout ou rien, Frère Moël! Mère Maquerelles ölmage är större än din!" (-10 livres, +0 status, huset slår 6 så vadet går automatiskt i stöpet)

På friarstråtet
Subaltern Louvel Rufin gör åter ett försök att charma den kyliga Mathilde de Bretagne. Ibland lönar sig ihärdighet – damen tar honom till sitt hjärta. (-27 livres, +4 status)

Rapporter från fronten
Trupperna återvänder till Paris! Vad har de att berätta?
Konungens musketörer led rysliga förluster – ryktet säger att allt för många av befälen var ungglopar som köpt sig kommissioner, något som återspeglades i de många nederlag som leds. Bland de stupade återfinns major de Noailles, kapten de Guise, kapten d'Agusseau, kapten de Maillé och kapten Scarron. Major du Plessis omnämns av någon anledning i positiva ordalag i en depesch och tar över major de Noailles befäl över andra bataljonen, medan kapten du Mottier trots uppenbar inkompetens befordras till major över tredje. Den enorma slakten av kompanibefäl leder till hastiga befordringar – kapten de Maintenon, en av de som presterat bäst, tar över som kapten för kompani A, medan subaltern Christophe Baptiste de Sarrazin befordras till kapten för kompani B och därill också omnämns i depescher hem! Detta innebär att det finns fyra kaptensvakanser för den hugade.

27:e musketörerna presterade bra, då de tycks ha tillgång till några av arméns skickligaste befäl. Föga förvånande då att överste Bourseiller befordras till brigadgeneral, och major de Vexin tar hans plats som överste. Major Desmarais omnämns i depescher och tar över befälet över andra bataljonen. Trots att den ofrälse kapten de Villain krossade sina fiender går han lottlös, men han lever i vart fall, i motsats till kapten Jacquinnot och kapten Vannier. Befordringsgången är därmed sådan att han och kamraten kapten Auberjonois numera för befälet över kompani D och C. Således finns två kaptensvakanser och en majorsvakans.

Kronprinsens kyrassiärer omvärvs som brukligt är med ära, och omnämns flitigt i depescherna. Stupar gör major Cazenave, kapten Guiscard och kapten Marini. Kapten de la Rais tar däremot hem storkovan – han omnämns i depescher, får hem 400 livres i plundringsbyte och befordras därtill till major för tredje skvadronen! Det finns två kaptensvakanser i regementet.

Regelmässigt innebär detta följande: Christophe Baptiste de Sarrazin blir kapten, får +3 statuspoäng/månad hösten ut och därefter +1 statuspoäng per månad i hela livet. Claude de la Rais blir major, får +1 statuspoäng/månad livet ut (slog sämre på omnämnandet) och får +400 livres.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Summering augusti

Status

François Guignard du Besse et Saint-Antisse: Inledde med 10, vecka 1 +5, vecka 2 +1, vecka 3 +1, vecka 4 +1, totalt 14. Förblir social nivå 7.
Victor Lefaux: Inledde med 2. Förblir social nivå 2.
Louvel Rufin: Inledde med 5, vecka 1 +1, vecka 2 +1, vecka 4 +4. Förblir social nivå 4.
Raoulin Girault: Inledde med 9, vecka 4 +4. Förblir social nivå 9.
Alexandre de la Roche: Inledde med 0, vecka 2 +5, vecka 3 +7. Förblir social nivå 10.

Pengar
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: Inledde med 598, vecka 1 -37, vecka 2 -37, vecka 3 -37, vecka 4 -37, totalt 450.
Victor Lefaux: Inledde med 10, vecka 4 -10, totalt 0.
Louvel Rufin: Inledde med 342, vecka 1 -84, vecka 2 -8, vecka 4 -27, totalt 223.
Raoulin Girault: Inledde med 571, vecka 4 -48, totalt 523.
Alexandre de la Roche: Inledde med 290*, vecka 1 +150, vecka 2 -25, vecka 3 -375, totalt 40.
*+50 underhåll, -10 uppehälle.

Inför september

Status

François Guignard du Besse et Saint-Antisse: Klubb +4, rang +6, totalt 10.
Victor Lefaux: Rang +2, totalt 2.
Louvel Rufin: Klubb +2, rang +3, totalt 5.
Raoulin Girault: Klubb +6, rang +5, totalt 11.
Alexandre de la Roche: Klubb +4, rang +7, totalt 11.
Jean Jacques de Villain: Klubb +2, rang +1, brigadbefäls hjälpreda +3, totalt 6.
Christophe Baptiste de Sarrazin: Klubb +3, rang +7, omnämnande +3, totalt 13.
Claude de la Rais: Klubb +4, rang +6, omnämnande +1, totalt 11.

Pengar
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 450, +125 underhåll, +18 lön, -7 uppehälle, -15 hästar, -2 stalledräng, -15 klubbmedlemskap, totalt 536.
Victor Lefaux: 0, +6 lön, -2 uppehälle, totalt 4.
Louvel Rufin: 223, +20 underhåll, +8 lön, -4 uppehälle, -5 klubbmedlemskap, totalt 242.
Raoulin Girault: 523, +112 underhåll, +14 lön, -9 uppehälle, -3 häst, -2 stalledräng, -20 klubbmedlemskap, totalt 615.
Alexandre de la Roche: 40, +50 underhåll, +16 lön, -10 uppehälle, -15 hästar, -2 stalledräng, -15 klubbmedlemskap, totalt 64.
Jean Jacques de Villain: 31, +8 lön, +24 innestående lön, -5 uppehälle, -5 klubbmedlemskap, totalt 53.
Christophe Baptiste de Sarrazin: 259, +16 lön, +42 innestående lön, -7 uppehälle, -10 klubbmedlemskap, totalt 300.
Claude de la Rais: -2, +110 underhåll, +18 lön, +42 innestående lön, -5 uppehälle, -3 häst, -2 stalledräng, -20 klubbmedlemskap, +400 krigsbyte, totalt 548.

Särskilda förpliktelser
Nu börjar vissa saker hopa sig. Till att börja med: banklån. Följande personer har pengar att betala tillbaka.
Christophe Baptiste de Sarrazin: 550 livres, första veckan i september.
Victor Lefaux: 143 livres, första veckan i september.
Jean Jacques de Villain: 220 livres, andra veckan i september.
Man kan ta ytterligare lån för att betala tillbaka sina befintliga lån. Maximal mängd pengar man kan ha lånat på en gång är dock lika med ens sociala nivå gånger 100. Att låna är en veckoaktivitet, att betala tillbaka är inte det. Om man inte kan betala tillbaka sina lån skickas man till ett gränsregemente tills man tjänat nog för att betala tillbaka.

Därtill behöver Claude de la Rais göra sig ståndsmässig att vara major. Till att börja med behöver han ytterligare två hästar (200 livres). Därtill behöver han också öka sin sociala nivå till 6 senast i augusti nästa år för att kunna behålla sin rang.
Även Christophe Baptiste de Sarrazin behöver tänka på sin sociala nivå. För att kunna fortsätta vara kapten i Konungens musketörer behöver han öka sin sociala nivå till 8 senast i augusti nästa år.

(Korrigering: skrev av misstag hårdare tidsgränser för att höja social nivå än vad som egentligen krävs)
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Uppfriskning av reglerna för gränsregementen, vilket kan vara relevant för @Renberg, @Mogger och @Man Mountainman.

Att gå i krig med ett gränsregemente kan göras när som helst, så länge man (1) tjänstgör minst fyra veckor, och (2) är kvar till slutet av kampanjsäsongen. Under den tid man tjänstgör i gränsregementet bibehåller man sin rang, men får samma lön som en medlem av Gasconska regementet (det vill säga, den sämsta). Resultatet av kampanjsäsongen avgörs på samma sätt som under sommaren, men man ignorerar armé-, division- och brigadnivån.

Det kungliga norra gränsregementet är en särskild elittrupp. Om man har Expertis 9 och Tålighet 110 eller högre och har fått en befordran i fält (inte genom att köpa den) kan man gå med i detta. Det utmärker sig genom att dess befäl har högre Militär förmåga än normalt, och att deltagarna har större chans till omnämnande, befordran och plundringsbyte.

Om man inte gillar sina chanser i ett gränsregemente kan man alltid hoppas att ens högre befäl väljer att ställa upp i krig utanför sommarsäsongen. Detta kan göras från majors nivå och uppåt – en major ställer upp med en frivilligbataljon eller frivilligskvadron, en överste med ett frivilligregemente, och så vidare. I normalfall görs detta om man slår 6 på 1T6. Om man har en favör (till exempel från social nivå eller älskarinna) kan man använda den för att påverka slaget – en major kan påverkas av en favör med värde 1, en överstelöjtnant av en favör med värde 2, och en överste av en favör med värde 3. I detta fall deltar man i kriget som om man var med sitt ordinarie regemente.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Om någon försummad olycksbror vill skåla och dansa bjuder jag på blå gaveln sista veckan i månaden som kommer
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Om någon försummad olycksbror vill skåla och dansa bjuder jag på blå gaveln sista veckan i månaden som kommer
Jag tackar ödmjukast för ert vänliga erbjudande! Men säg mig, en bon vivant som ni måste väl ha åtskilligt att delge om stadens kvinnliga bekantskaper och deras associeringar? Ni skulle kanske kunna upplysa mig som nykomling till staden om detta ämne?
 
Top