En Garde! Speltråd

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
"Haha, inte alls kära Gracia. Det var en hästkapplöpning med någon kanalje från Gascard. Men minnet bleknar jämte er skönhet. Låt oss istället prata om er. Vad gör er far? Har han kvar manufakturen? Och ägorna i norr? Saknas det fortfarande arvtagare till dessa?"

"Låt oss visa upp oss i vår fulla prakt bland stadens kretiner och drängar. Min vagn väntar!"
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
… men far, vad skulle jag gjort karln är ju ett monster, han sparkade ihjäl sin motståndare. Sparkade!!! Mitt hjärta är krossat och så säger ni far att jag släpar vårt namn i smutsen, att det också befläckar min brors heder. Far, vänd dig inte bort(tårarna fläckar den unge mannens pudrade kinder, då fadern kallt lämnar sin son stående i biblioteket).
Ryktet gör gällande att unge herr du Besse et Saint-Antisse svek sitt hjärtas dam, drog sig undan en duell och slickade sina sår på bordell
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,875
Location
Barcelona
Sprang på det här lustiga citatet från Montaigne:

The honour of combat consists in rivalry of heart not of expertise; that is why I have seen some of my friends who are past masters in that exercise choosing for their duels weapons which deprived them of the means of exploiting their advantage and which depend entirely on fortune and steadfastness, so that nobody could attribute their victory to their fencing rather than to their valour. When I was a boy noblemen rejected a reputation for fencing as being an insult; they learned to fence in secret as some cunning craft which derogated from true inborn virtue.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Följderna av vecka två är alltså:
Jean Jacques de Villain (Man Mountainman): +200 livres i form av banklån.
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): -18 livres för uppvaktning. +1 status för uppvaktning.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse (afUttermark): -4 status för nekande av duell.
Victor Lefaux (Renberg): -80 livres för att bli subaltern. +2 status för rangen.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne (Klingonsylt): -120 livres för att bli subaltern, -130 livres för att bli kapten, -100 livres för en häst, -5 livres för stalledräng och vård av häst, totalt -355 livres. +6 status för rangen.
Raoulin Girault (wilper): -39 livres uppvaktning. +2 status för att möta motståndare som viker sig.
Louvel Ruffin (Gerkub): -12 livres för misslyckad uppvaktning.

Mars vecka 3

Bankärenden

Louvel Ruffin tar ut ett modest banklån på 20 livres.

En afton på Entre l'Or
Till detta illa beryktade hus kommer Victor Lefaux med sju livres på fickan – tre till festande, tre till en flicka, och en sista livre som han sätter sprätt på i ett vad (huset slår 1).

Regementsärenden
Jean Jacques de Villain rekryteras till 27:e musketörerna, där han för sina lånade pengar köper titeln som kapten.

Friarstråtet
Christopher Baptiste de Sarrazin svärmar fortsatt kring Gracia Bettier. Balthazar de Lorraine-Lilleborne beslutar för sin del att pröva lyckan hos den vackra Elysant Lecocq – det går vägen!

Et la guerre de Foix continue...
Raoluin Girault fortsätter sin uppvaktning – eller är det bevakning? – av Henriette de Foix. Kanske anar han att unge François Guignard du Besse et Saint-Antisse inte helt gett upp, ty snart står de båda herrarna åter öga mot öga. Ska någon av dem vika än en gång?
(Angående månadsplaneringen är det så att sagt är sagt – det går alltså inte att ändra sig i efterhand.)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
” … moor jag lovar, jag trodde att jag kommit över henne men hennes makt över mitt hierta är för stark. Åh mor du ansar icke vilken best han är han sparkade ihjäl sin motståndare, jag var tvungen att säga nej. Mor snälla ni vänd mig icke ryggen(återigen tårar och tandagnisslan i jaktslottet utanför Paris)ryktet gör gällande att återigen duckade du Besse en duell
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
-Ha, Frère Moël, jag slår vad om en styver att du hinner somna innan du hunnit avsluta kannan!
-Pfft, jag är född i en vintunna! Fyll på här, paysan, så antar jag vadet!
En kvarts kanna senare plockar unge M. Lefaux på sig myntet ur munkens slappa hand. (Slog 5)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
(Angående månadsplaneringen är det så att sagt är sagt – det går alltså inte att ändra sig i efterhand.)
Jag tycktes mig läst i reglerna att jag kan dra mig ur en uppvaktning av en dam. Men så är inte fallet då? Utan det är först efter tre duckande dueller som jag kan komma på att den kvinnan icke är något för mig
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycktes mig läst i reglerna att jag kan dra mig ur en uppvaktning av en dam. Men så är inte fallet då? Utan det är först efter tre duckande dueller som jag kan komma på att den kvinnan icke är något för mig
Några sådana regler finns inte, är jag rädd. Däremot tänker jag att vi inför nästa månadsplanering kan införa att man kan ha en kontingens per vecka – det vill säga, att man kan lägga in en andra handlingsplan som träder i kraft om något annat villkor gäller.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Efter vecka 3 ser vi nu följande för våra hjältar:
Jean Jacques de Villain (Man Mountainman): -60 livres för att bli subaltern, -70 livres för att bli kapten, totalt -130. +1 status.
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): -18 livres för uppvaktning.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse (afUttermark): -4 status för nekande av duell.
Victor Lefaux (Renberg): -3 livres för flickan, -3 livres för festande, +1 livre för vadslagning, totalt -5. +1 status för festande, +1 status för vunnet vad, +2 totalt.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne (Klingonsylt): -24 livres för uppvaktning. +2 status.
Raoulin Girault (wilper): -39 livres uppvaktning. +2 status för att möta motståndare som viker sig.
Louvel Ruffin (Gerkub): +20 livres för banklån, att betala åter med 10% ränta i september.

Mars, vecka 4

En afton på Entre l'Or

Om nu Victor Lefaux firade sin upphöjning till subaltern här kan Jean Jacques de Villain inte vara sämre nu när han blivit kapten. Med fyra livres på fickan går han hit för att festa och uppfylla månadens krav på damsällskap.

En afton på Röde Philippe
Minnet av den där kvällen på Blå gaveln smärtar fortfarande hos Louvel Ruffin. Log inte de där högdjuren i mjugg åt honom? Nåväl, inom Röde Philippes brunmurriga väggar, bland infanterifänrikar och universitetsstuderande borgarsöner, kan han festa bland likar och kanske rent utav skryta om sina spelarbravader på det fina folkets klubb. Utöver medlemskapet ser han till att festa upp några livres.

Regementsärenden
Subalternen Victor Lefaux spenderar veckan med att exercera rekryter, medan Balthazar de Lorraine-Lilleborne tar tillfället i akt att drillas i sabelfäktning som en riktig dragon.

Friarstråtet
Christophe Baptiste de Sarrazin spenderar ytterligare en vecka i Gracia Bettiers charmanta sällskap.

...et continue...
En tredje konfrontation mellan du Besse och Girault. Kommer den unge utmanaren att pröva sin duellskicklighet den här gången, eller sitter Girault i ohotat bo?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,875
Location
Barcelona
En tredje konfrontation mellan du Besse och Girault. Kommer den unge utmanaren att pröva sin duellskicklighet den här gången, eller sitter Girault i ohotat bo?
En ordningsfråga... reglerna lyder: "Om två rollpersoner som har legitim anledning att duellera möts och inte duellerar förlorar de status motsvarande halva sin sociala nivå."

Som detta sett ut hittills så har afUttermarkt vikt sig direkt och wilper har inte ens behövt ta ställning. Incitamentet blir ju då, lite olyckligt, att dra sig i det längsta för att fatta ett beslut, i förhoppningen att motståndaren ska vika sig först. Kanske vore det lämpligt att de prospektiva duellanterna skickar sina beslut privat till spelledaren?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Vi kan också bekanta oss med de regementen som hittills förekommit i spel.

Dragongardet (utgör Beridna gardesbrigaden tillsammans med Drottningens karabinjärer)
Anförs av Övt. de Peynier - MF 2
1.Skv - ÖLt. de Meulan
A.Tropp - Kpt. Compere
B.Tropp - Kpt. d'Antraigues
2.Skv - Maj. Lucroy
C.Tropp - Kpt. d'Alby
D.Tropp - Kpt. Ardouin
3.Skv - Maj. d'Oisans
E.Tropp - Kpt. Reverdin
F.Tropp - Kpt. de Lorraine-Lilleborne
Dragongardet är vänner med Storhertigens dragoner och fiender med Drottningens karabinjärer.

Picardiets musketörer (utgör 1.Fotbrig tillsammans med Kungl. Marinkåren)
Anförs av Övt. Manqué - MF 2
1.Bat - ÖLt. de la Fontaine
A.Komp - Kpt. Morel
B.Komp - Kpt. Dufour
2.Bat - Maj. Doutes en Vie
C.Komp - Kpt. LeGrand
D.Komp - Kpt. LeClerc
3.Bat - Maj. Bélanger
E.Komp - Kpt. Charbonneau
F.Komp - Kpt. du Ragoût
(Tack till @Renberg för dessa)
Picardiets musketörer är vänner med 27:e musketörerna och fiender med 4:e arkebusiärerna.

27:e musketörerna (utgör 3.Fotbrig tillsammans med 4:e arkebusiärerna)
Anförs av Övt. Bourseiller - MF 6
1.Bat - ÖLt. d'Alègre
A.Komp - Kpt. Jacquinnot
B.Komp - Kpt. Vannier
2.Bat - Maj. de Vexin
C.Komp - Kpt. de Bigorre
D.Komp - Kpt. Larousse
3.Bat - Maj. Desmarais
E.Komp - Kpt. Auberjonois
F.Komp - Kpt. de Villain
27:e musketörer är vänner med Picardiets musketörer och fiender med 13:e fusiljärerna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
En ordningsfråga... reglerna lyder: "Om två rollpersoner som har legitim anledning att duellera möts och inte duellerar förlorar de status motsvarande halva sin sociala nivå."

Som detta sett ut hittills så har afUttermarkt vikt sig direkt och wilper har inte ens behövt ta ställning. Incitamentet blir ju då, lite olyckligt, att dra sig i det längsta för att fatta ett beslut, i förhoppningen att motståndaren ska vika sig först. Kanske vore det lämpligt att de prospektiva duellanterna skickar sina beslut privat till spelledaren?
Det är möjligt att vi kan göra på det viset. Tycker ni andra att det hade funkat bra? I så fall har vi då följande husregler:
Varje veckoplanering kan inkludera en alternativ handling, med beskrivning av vad som krävs för att den ska infalla. Det kan till exempel vara "om den uppvaktade damen redan har en herre går jag på bordellen istället" eller "om jag blir kapten i ett kavalleriregemente går jag med i Kavallerigardisternas klubb, annars går jag med i Blå gaveln".
Vid möjlighet till duell ska båda duellanterna skicka bud till spelledaren om huruvida de accepterar eller inte. Om båda viker sig mister båda status.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Duellen mellan François du Besse et Saint-Antisse och Raoulin Girault
De båda kombatanterna cirklar varandra – den rike ungtuppen och bastarden med den hungriga blicken (runda 1: vila/vila). Plötsligt – ett utfall från Girault! Med kvickhet i steget hoppar du Besse bakåt och undviker värjspetsen. De båda återfår balansen, studerar varandra. (runda 2: utfall/hopp bakåt, runda 3: vila/vila, runda 4: vila/vila). Beslutsamt lyfter Girault klingan för att hugga, och men innan han hinner rikta klingan mot sin kontrahent sänker denne sitt vapen och bugar (runda 5: hugg/kapitulation). Striden är över, och Girault vänder på klacken, nu med ytterligare ett prov på sin sang-froid (+1 Expertis). Status förblir oförändrad för de båda.

Men det börjar onekligen pratas bland Paris fäktare och ädlingar. Hur snabbt får man egentligen kapitulera? Tre skolor börjar utkristallisera sig.
Vissa håller att detta är helt i sin ordning – bara man ställer upp i duellen undgår man förlust av status. (Om ni deltagare tycker detta, rösta :love: på detta inlägg).
Vissa menar att det nog inte går att kapitulera hur snabbt som helst, men att du Besse et Saint-Antisse inte gjorde något fel – så länge motståndaren har gjort ett anfall mot en, vare sig man sårats eller inte, har man rätt att kapitulera. Kapitulerar man innan dess anses man däremot för feg. (Om ni tycker detta, rösta (y).)
Vissa tycker att det nog var väl fegt, och att den som ger sig in i duellen åtminstone måste strida till första blodet. För att kapitulationen inte ska ge avdrag på status måste man först ha blivit sårad. (Om ni tycker detta, rösta 😯.)
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Ack, Rufin min vän, jag tror att ni skulle fått bättre lycka på ert friarstråt om ni vid tillfället varit iklädd uniform! Det hjälpte åtminstone mig vid uppvaktningen av den sköna fröken Lecocq. Det finns säkerligen många regementen med plats för en duglig karl. Jag ämnar ta mig ett glas på Kavallerigardisterna, ska vi göra sällskap återigen? Har du hört ryktet om duellen mellan bastarden Girault och du Besse et Saint-Anisse?
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
M. Giraud! Vilka framgångar ni rönt med era värjor! Är det Mlle de Foix's rouge eller era motståndares livsgnista som färgat era kinder? Det vore en ära att få fira er på er club preferé! ...kanske lära sig ett och annat om hur värjor och kängor bäst lägger världen för ens fötter.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Ack, Rufin min vän, jag tror att ni skulle fått bättre lycka på ert friarstråt om ni vid tillfället varit iklädd uniform! Det hjälpte åtminstone mig vid uppvaktningen av den sköna fröken Lecocq. Det finns säkerligen många regementen med plats för en duglig karl. Jag ämnar ta mig ett glas på Kavallerigardisterna, ska vi göra sällskap återigen? Har du hört ryktet om duellen mellan bastarden Girault och du Besse et Saint-Anisse?
Ack käre Balthazar, som vanligt överstiger ert förnuft mitt eget! En uniform skulle sannerligen visa min rätta natur för den dam som har vunnit mitt hjärta. Som en ödmjuk student går jag gärna vid er sida hos Kavallerigardisterna och insuper såväl lärdom som vin. Pfft! Inte mycket till duell har jag hört, inte ens en droppe blod föll på törstig jord. Jag må sakna tur i spel men värja i hand hade jag innan jag kunde gå, brukar min käre fader skämta. Jag känner medlidande för den dåre som skulle utmana dess skarpa spets!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Summering av mars månad
Jean Jacques de Villain (Man Mountainman): 8+50+200-130-4=124 livres. Kapten i 27:e musketörerna (+8 livres och +1 status per månad). Skuld på 50 livres till François Guignard du Besse et Saint-Antisse (juni). Skuld på 220 livres till banken (september). 9 statuspoäng (8 för medföljande på klubb, 1 för rang), vilket innebär att han går upp till social nivå 3.
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): 33+500-18-18-18=481 livres. Älskare till Gracia Battier (-18 livres för uppvaktning, +1 status per månad). Skuld på 550 livres till banken (september). 1 statuspoäng (1 för uppvaktning), vilket innebär att han sjunker till social nivå 6.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse (afUttermark): 867-50-15=802 livres. Medlem i Blå gaveln (-15 livres och +4 status per månad). -2 statuspoäng (6 för klubbkväll, -8 för att ha smitit från dueller, -2 för avsaknad av damsällskap), vilket innebär att han sjunker till social nivå 7.
Victor Lefaux (Renberg): 8+130-80-5=53 livres. Subaltern i Picardiets musketörer (+6 livres och +2 status per månad). Skuld på 143 livres till banken (september). 4 statuspoäng (2 för rang, 2 för festande och spelande), vilket innebär att han förblir på social nivå 2.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne (Klingonsylt): 867-73-355-24=415 livres. Kapten i Dragongardet (+16 livres och +6 status per månad). Älskare till Elysant Lecocq (-12 livres för uppvaktning, +2 status per månad). Medlem i Blå gaveln (-15 livres och +4 status per månad). En träningsvecka på att höja Expertis. 12 (6 för rang, 4 för festande och spelande, 2 för uppvaktning) statuspoäng, vilket innebär att han förblir på social nivå 8.
Raoulin Girault (wilper): 777-39-39-39-39=621 livres. Älskare till Henriette de Foix (-39 livres för uppvaktning, +2 status per månad). +2 Expertis för vunna dueller. 8 statuspoäng (2 för uppvaktning, 2 för att ha dräpt Jean-Luc de Bourdonné, 4 för att skrämt bort sin motståndare två gånger), vilket innebär att han sjunker till social nivå 9.
Louvel Ruffin (Gerkub): 167-8-12+20-8=159 livres. Medlem i Röde Philippe (-5 livres och +2 status per månad). 3 statuspoäng (2 för kvällen på Blå gaveln, 3 för kvällen på Röde Philippe, -2 för uteblivet damsällskap), vilket innebär att han förblir på social nivå 3.

Er kapital inför den kommande månaden ser ut som följer:
Jean Jacques de Villain (Man Mountainman): 124, +8 lön, +0 underhåll, -3 uppehälle = 129 livres. 1 status.
Christopher Baptiste de Sarrazin (Mogger): 481, +0 underhåll, -6 uppehälle = 475 livres.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse (afUttermark): 802, +125 underhåll, -15 klubbmedlemskap, -7 uppehälle = 905 livres. 4 status.
Victor Lefaux (Renberg): 53, +6 lön, +0 underhåll, -2 uppehälle = 57 livres. 2 status.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne (Klingonsylt): 415, +16 lön, +125 underhåll, -15 klubbmedlemskap, -8 uppehälle = 533 livres. 10 status.
Raoulin Girault (wilper): 621, +112 underhåll, -9 uppehälle = 724 livres.
Louvel Ruffin (Gerkub): 159, +20 underhåll, -5 klubbmedlemskap, -3 uppehälle = 171 livres. 2 status.

Lite påminnelser om regler också:
Om ni vill hålla kvar vid ert förhållande med en hålldam krävs det att ni besöker henne som en veckoaktivitet. Detta går dock att kombinera med besök på klubbar. Av praktiska skäl betalar ni uppvaktningskostnader och får statuspoäng för förhållandet i samband med att ni väljer denna aktivitet. Ni får inte fler statuspoäng om ni väljer att uppvakta damen fler gånger i veckan.
Personer som är av subalterns rang behöver spendera en vecka i månaden med att exercera rekryter.
Ni kan använda er av favörer för att försöka få olika former av offentliga utnämningar, enligt reglerna för Inflytande. Era favörer bestäms dels av er sociala nivå (ni får en favör per kvartal på nivå 1 om ni är av social nivå 8-9), dels av er hålldam (hon ger er en favör motsvarande hennes inflytande en gång om året). Vill ni fördjupa er mer i detta får ni gärna kontakta mig om något är oklart.
Man behöver inte besöka en klubb för att få förmånerna av medlemskapet.
Man behöver ha någon form av damsällskap varje månad för att inte få -2 statuspoäng.
Man behöver få ihop minst lika många statuspoäng som ens sociala nivå för att inte sjunka ett steg.

Därtill får @Khan gärna rulla upp en ny rollperson.

Deadline för nästa veckas planering är torsdag den 9 februari.
 
Top