Mina tips
1. Ge upp och dra vidare. Det har jag gjort flertalet gånger, så det är en väl beprövad metod. Då och då kommer förmodligen en i innegänget ställa de frågor jag vill ha svar på, så det är bara att vänta. Känns dock lite som en omväg.
2. Provocera, som jag delvis gör nu. Detta avskyr jag i regel, men om det funkar, så varför inte? Trots allt har jag varit farligt nära vid ett flertal tillfällen. Om trolla är den sista utvägen, så är den det.
3. Skriva ett tusental meningslösa inlägg och därmed bli ett välsett ansikte på forumet iom att min titel höjs till Ängel. En kul idé förvisso, men lite för mycket arbete. Frågan är också till vilket pris berömmelse bör köpas...
4. Försöka skapa en förändring. Högtravande som fanken. Men jag tror å andra sidan att fenomenet är något omedvetet. Jag menar, alla som har svarat på mina inlägg har (i stort sett) varit ärketrevliga, så det är ingen utfrysning det är frågan om.
Efter att ha studerat vilka användares inlägg som får mest uppmärksamhet så har jag funnit en trend och har ett femte förslag. Har du funderat på en könsbytesoperation?
Skämt åsido, jag särbehandlar de jag känner till. Det gör jag på två sätt. Dels går jag hårdare fram mot dem därför att jag känner dem och tror mig veta att de känner mig tillräckligt väl för att veta att jag inte menar allvar. Dels lämnar jag lite krokar i mina inlägg som jag vet att de kommer att nappa på, något som är möjligt för att jag känner dem rätt bra. Utöver det så tror jag inte att jag särbehandlar nykomlingar.
Nu tänkte jag dela med mig av min visdom när det gäller att skapa intressanta inlägg. Ni som vill behålla er mentala hälsa kan sluta läsa nu.
Mina tips för att skriva inlägg som skapar diskusion.
- Bränn inte alla ammunition i första salvan. Säg inte allt du har att säga i första inlägget, använd bara det som en aptitretare.
- Tänk inte för mycket. Om man framför ett vattentätt resonemang finns det inte några möjligheter för diskussion. Lämnar några luckor som folk kan skjuta på, du kan alltid klämma till med det perfekta rsonemanget senare. Som Arne Anka säger: "Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter.".
- Man får mer fisk om man har en fet mask på kroken. Om du vet att andra är intresserade av ett ämne, lämna lite lockbeten åt dem.
- Våga sparka bak. Var inte rädd för att vara lite småprovokativ. Ibland måste man få folk att kvickna till för att de ska reagera. Om det spårar ur, försök förklara i andra ordalag.
- Kan man inte skjuta bra så kan man skjuta mycket. Var inte rädd för att ge dig in i diskussioner som du bara är halvintresserad av, ofta tar de en intressant vänding om man är beredd att diskutera.
- Omvänd psykologi. Starta en diskussion med en så uppenbar provokation att folk inte kan låta bli. Risning gjorde en prydlig sådan med "Cthulhu är det sämsta skit som finns" (eller något liknande).
- Lömskhet. Hitta på roliga saker som folk inspireras av och nappar på. Staden, rollspelsriksdagen och dogma-utmaningen är exempel på sånt.
- Var förvirrad. Försök att hitta ämnen som är intressanta och som inte diskuterats förut. Det är alltid roligare att diskutera något nytt.
- Lagoma skygglappar. Ha lagom breda ämnen och formulera dig så att bredden framgår. Exempel på för bred fråga: "Vem är du?". Lagom bred fråga: "Vilka spel spelar du?". För smal fråga: "Du spelar väl d20, eller?". På tok för smal fråga: "Du spelar väl d20, annars...".
- Var en dubbelagent. Argumentera inte bara mot i diskussioner, argumentera för saker också.
- Sprid förvirring. Lägg till någon menlös kommentar som drar till sig intresse i inläggen, även om den inte är direkt kopplad till diskussionen. Även om folk inte är så intresserade av vad man försökte få sagt så kan de läsa den och behöver inte känna sig lurade.
- Var lismande. Undvik att prata om världspolitik och pulsjets. Folk blir irriterade då. Jag försöker fortfarande lära mig den här.
- Var påträngande. Var inte rädd för att ge dina inlägg en personlig prägel som folk känner igen. Det är ett sätt att presentera dig, att komma in som en person i folks hjärnor och därmed bli uppmärksammad som en inläggsskrivare och inte bara som några lösa inlägg. Man kan tex alltid lätt känna igen ett inlägg som skrivits av Storuggla eller Rising, själv jobbar jag på min stil.
- Ha kul. Det märks om man är intresserad och har kul när man skriver. Det märks tyvärr alltför väl på mina inlägg när jag har en dålig dag (sorry ni som kommit i vägen, det är inte ert fel (oftast)).
- Sänk ambitionen. Varje inlägg behöver inte vara en lysande pärla av visdom. Ett inlägg som korkat ifrågasätter det uppenbara kan ge en mycket intressantare diskussion än ett genialiskt genomtänkt inlägg.
- Följ inte vägen. Titta inte vart du kör. Om diskussionen verkar fastna i samma spår, försök hitta någon ny infallsvinkel som orsakar en urspårning.