Nekromanti En dåres försvarstal

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vilket får mig att undra, krävs det en mängd inlägg/poster innan man kan anse sig medlem av "gänget" eller rör det sig om att personligen känna folk.

En kombination av de båda. Det är för att man har många inlägg som man blir uppmärksammad, inte så att man inte blir uppmärksammad för att man har för få. Det blir en naturlig följd av många inlägg. Det är ju inte så att de med flest inlägg inte blir kompisar med någon som har få inlägg, liksom.

Men i övrigt så Känner jag dem inte, de möter jag inte annat än i dylika sammanhang.

Tja, jag KÄNNER inte forumiterna i vanlig ordning, men oftast känner jag dem bättre än de som jag gått i samma klass som i dryga två år. Att jag och de hänger i kanalen hjälper ganska bra då kanalens tolerans för OT är myyyyyycket högre än vad den är här.

Vad jag vill ha sagt är att jag njuter en viss respekt bara för att jag lyckats tjata mig till det.

Krille måste tyckt jag var tokig när jag ville ha hans kommentarer om en kort inledning till ett spel som var under konstruktion. Nu ska samma spel bli en modul till Västmark istället, då Västmark liksom fyllde funktionen mitt spel skulle fyllt redan. Alternativvärld, nytt stridssystem(mest utbyggnad) och antagligen ett nytt magisystem som är mer anpassat till min stämning - och Krille verkade iallafall görpositiv senast jag pratade med honom. Så, ja.. man måste tjata på folk.

Det i sig har lett till att folk oftast besvarar mina inlägg, inte beroende av hur visa mina ord är, eller hur intressanta

Tja, jag har känslan av att folk svarar på mina inlägg för att de retat sig på något eller att något är sakligt fel, inte för att jag har bra tankar de vill utveckla (eller troberg som notoriskt OT:ar efter mina inlägg :gremwink:). I regel då.

Men det allra mest överraskande är ju trots allt att 'gänget' består av ett gäng så olika och färgstarka individer som antagligen aldrig skulle klara sig en kvart med varandra i samma spelgrupp. Å andra sidan är det olikheter som föder intressant diskussion.

Nu måste jag faktiskt ta och lägga på ett kol, det här inlägget tog längre tid än beräknat och man har ju en skola att sköta. Får svara på Ymirs svar på lektionstid istället. ^_^
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Hepp. Efter att vid flera tillfällen funderat på att svara i tråden så gör jag det slutligen. Sen om det är rätt plats i tråden är en annan historia.

Jag hamnar nästan aldrig i några diskussioner på forumet, någon som (nästan) inte stör mig för fem öre. Vad beror det (om diskussionerna alltså) på då? Tja, som jag ser det så skriver jag knappast inlägg som föranleder vidare diskussion och då ska man ju inte bli så förvånad om svaren uteblir. Om man tycker sig ha fått för få svar så kan man ju läsa igenom sitt inlägg igen och klura på vad som går att svara på det. Om "jag håller med" är ett möjligt svar så ska man nog inte räkna med massor av svar, annars kanske folk helt enkelt tycker att inlägget var trist och då får man väl försöka lära sig något av det.

Det där med "kompisgäng" som det snackats om är nog rätt sant, men frågan är hur svårt det är att komma in i det. Skriver man bara lite intressanta/uppseendeväckande/roliga/whatever inlägg så lär sig folk förr eller senare vem man är, men jag tror inte att mängden inlägg spelar någon roll. En person som varit här i 3 år och skivit 500 inlägg kan mycket väl vara mer "i gänget" än någon som varit här i 1 år och skrivit 1000. Det är ju inte hur mycket man skriver som räknas. Skulle det vara det är det ju bara att spamma på och se hur många som gillar en. :gremwink:

Nu kommer Feuflux:s 3-i-topp-lista-på-genidrag-för-att-komma-mer-in-i-forumsgemenskapen
[color:\\"red\\"] 1: [/color] Vrålrutan. Enligt mig det bästa som någonsin hänt forumet. Helt plötsligt kunde man snacka loss med en massa trevliga forumeter och lära känna dem. (Nej jag använder inte mIRC.)
[color:\\"red\\"] 2: [/color] Åka på konvent. På senaste LinCon träffade jag en massa kul forumsfolk IRL. Obetalbart.
[color:\\"red\\"] 3: [/color] Startade d12. Vägen till en mans hjärta går genom hans tärningar. :gremwink: T.ex. Rising och Dante som jag knappt pratat med på forumet har kommenterat serien och vips så var man med lite mer i "gänget".

Allmänna kommentarer.
Hur kunde Han undvika att inse att folk gillar/älskar hans grejer? Är vi så dåliga på att tala om när vi gillar saker? Illa.
Yassilus sa nåt om att IRC och IRL låter lika (kommer inte ihåg och orkar inte kolla) vilket fick mig att tänka på att jag en gång (i ett ogenomtänkt ögonblick) frågade Mask vad IRL stod för. Slå det i pinsamhet... :gremtongue: :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Hur kunde Han undvika att inse att folk gillar/älskar hans grejer? Är vi så dåliga på att tala om när vi gillar saker? Illa."

Han är bra på att skriva färdiga inlägg, så att säga. Som t.ex. hans lysande spelledartipsartiklar. Men eftersom det inte är så populärt att skriva inlägg av typen "Medhåll [NT]" eller "Toppen! [NT]" så blir det inte så mycket sån respons på "färdiga" inlägg. (spelledartipsen fick dock ganska mycket respons, i alla fall en del av dem).

Man kanske borde skicka uppmuntrande PM till folk som skriver smarta saker?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Djuplodande foruminlägg?

Jag är intresserad av djuplodande diskussioner. Spelspecifika, gärna - det är klart man känner sig mer engagerad i kampanjvärldar man tycker om.

Jag med. Men jag menade bara att TENDENSERNA var sådana, till exempel så är det ju mer rena frågor om hur regler funderar eller rop på hjälp med kampanjer eller äventyr iallafall på DoD-forumet, och tiden jag hängde på Eonforumet och LÄSTE det mesta kändes det likadant. Det betyder ju inte att forumiterna som hänger bara på sina spelspecifika forum inte kan ge Eleas vettiga svar på något djupare än stridskonster för en pilbåge eller hur många obt6 ett vapen gör i skada eller varför man kan bli träffad i huvudet och inte bli halvt sönderslagen.

Det verkar på dig som att Rollspels- och Rollspelsmakarforumet (och Skräckforumet) är de intressanta, djuplodande inläggens högborg.

Det var inte min mening, jag menade bara att jag tyckte han skulle ut och se sig om - och synas på - forumen utanför Eonforumet där jag antar att hans aktivitet koncentrerats för att få mer respons och så vidare. Själv tycker jag bara om att läsa på de forumen, jag hittar sällan saker att svara på och rätt mycket är ointressant också.

Det finns gott om godbitar på spelspecifika forum med.

Ja, Hans trådar på Drakar och Demoner håller alltid hög kvalite. Tyvärr har jag inte mycket att hämta då jag inte alls är insatt i de antika systemen han pysslar med, och han inte har en aning om hur Dod6 fungerar.

Foggmock - Förklarar och håller med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Mina tips med fyllning

Allvarligt, vägen till respekt är att visa RESPEKT för andra.
Japp. Speciellt ska man tänka på att ibland kan respekt innebära att man faktiskt står på sig i en åsikt i stället för att lismande ge med sig.

Respekt handlar mer om hur man säger saker än om vad man säger. Det är OK att säga till någon "Du har fel för att...", medan en respons i stil med "Hur puckad är du egentligen? Så är det ju inte alls!" är respektlöst.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Mina tips

Om jag ska hålla mig till ordningen så var kommentaren en provokation, intet annat. Liksom din var och du fick som du ville... Eller?
Jo, jag ville få inlägget lite intressantare.

Vilka mästare? Ers Nåd? Faktum är att även mästare kan misslyckas juh!
Det är det bästa sättet att lära sig: av andras misslyckanden!

Jag tänker inte beskylla mig själv för att vara mästare - det är jag inte, kommer aldrig att vara.
Samma här, jag varken kommer att vara eller vill vara.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mina tips

"Kanske mentorskap. (spånar vidare) En skicklig forumit tar hand om och övervakar en grisodlare?! Kanske en ny titel på G.... Äsch jag ska lägga av."

Den frågan har diskuterats tidigare utan något egentligt resultat. Jag tycker i alla fall att det hade varit en bra idé. Dock vet jag inte hur mycket extra arbete det hade inneburit för Gardener och gänget.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Han är bra på att skriva färdiga inlägg, så att säga. Som t.ex. hans lysande spelledartipsartiklar. Men eftersom det inte är så populärt att skriva inlägg av typen "Medhåll [NT]" eller "Toppen! [NT]" så blir det inte så mycket sån respons på "färdiga" inlägg. (spelledartipsen fick dock ganska mycket respons, i alla fall en del av dem).

Tja, men det var ju rätt nyligen. Jaja, med mitt minne kommer jag ändå inte ihåg hur det var förut...

Man kanske borde skicka uppmuntrande PM till folk som skriver smarta saker?

Går ju, men om jag skriver nåt smart vill jag hellre ha svar i tråden så alla ser att jag var smart än att få ett PM och inte kunna skryta. :gremwink:

Sedan har vi det där med betyg på tråden. Jag slog mitt gnällighetsrekord här på forumet när vi hade betygsdiskussionen, jag ogillar betyg. Visst, man blir väl glad om man får 5 stjärnor i betyg på sin tråd, men jag vill fortfarande hellre ha svar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: Mina tips

Heh, det märks verkligen att du är tillbaka.. :gremsmile:

"Det följer sig också att vi har ett par chevlareska (hur stavas det... lika svårt som det uttalas!) herrar som har benägenheten att också försvara damer mot kritik."
Jag tycker att alla försvaras, inte bara kvinnor.. Nybörjare brukar i regel få en eller två "erfaren"/"erfarna" forumit(er) som försvarar denne eller försöker förklara och få kritikern att förstå hur nybörjaren tänker.. Även erfarna typer som folk fått en åsikt om kan försvaras..

"Inte mig emot men den funktionen borde vi ha för varje nybörjare oavsett kön. Kanske mentorskap. (spånar vidare) En skicklig forumit tar hand om och övervakar en grisodlare?!"
Det har redan varit på tal för länge sedan om jag inte minns fel..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv är väldigt överseende mot newbies och som själv gärna går in och medlar fastän den utsatte mycket väl kan föra sin talan själv
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
"(spelledartipsen fick dock ganska mycket respons, i alla fall en del av dem)."
Men det var nog för att jag faktiskt sade det.. De två första tipsen fick ingen som helst respons och det tredje fick nog respons för att den handlade om improvisation, vilket folk borde ha en annorlunda åsikt om då det finns så många olika spelledarstilar..

Numera får jag alltid positiv respons på DoD-forumet och det är nästan bisarrt att se alla enskilda femmor mina trådar får (som oftast sänks).. Det har fått mig att oroas över att folk håller med mig "bara för att..."..Det är tur att det finns nybörjare (eller Eksem som inte ens spelar DoD) som kan säga emot mig :gremsmile:..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen märkt att hans oro inte har någon grund
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag kan irritera mig på att vissa forumiter nappar på fel delar av trådar ibland (förutom när jag själv gör det, givetvis). Men jag vet ju att jag inte kan göra något åt det så jag låter bli att berätta om det. (Something is revealed) :gremsmile:"

Hmmm... jo. Kan så vara. Ändå... det är väl en fråga om att trycka på rätt knappar? Manipulera? Förleda och lura? Något sånt. Allt för att upprätthålla forumets harmoni. Ju. :gremsmile:

"Ska jag vara ärlig? När jag läste trådstarten här så trodde jag att du var lite grinig och till slut skulle skylla på fascism som andra har gjort, men som med de flesta så ger jag dem några extrachanser att ändra sig (Vilket de ofta inte vet om... :gremgrin: ) och du tog den. Du är ju liksom...störtskön ju! :gremlaugh:"

Fullt utbildad med rätt att gosa. :gremsmile:

Men allvarligt talat, insikten om att jag bara använde osäkra metoder låg rätt nära till hands, och sen fick jag snar (och jävelmycken) hjälp också. Så nu har jag blivit frälst, och det är väl bra. Dags att bli produktiv och välartad.

"Som Bearnie skrev så beror det mycket på hur man skriver. Hade du skrivit "Svara på mina inlägg då era tröga toffeldjur, annars slutar jag att skriva här, bara så ni vet era snedsågade dasslock" så hade du nog både grillats och halstrats efter en enbärsmarinad. Nu framförde du det på ett snyggt sätt. Mycket bra!"

Jag gillade din version bättre. Snedsågade dasslock... ja jävlar. :gremsmile:

--Björn, brädad svordomskonstnär
 
Top