Nekromanti En dåres försvarstal

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Hei.

Jag har besökt www.rollspel.nu rätt länge, alltså forumen. Diskussionerna är oftast intressanta, helt enkelt, och jag gillar att medverka.

Tyvärr känns det inte som om jag kan göra det.

Jag har ett femhundratal inlägg på ett rymligt samvete. Jag försöker skriva tankeväckande inlägg. Men när någon svarar är det i de flesta fall rena nitpicks. Sedan dör tråden av eller hasplar vidare utan att närmare bry sig om mina argument. Det antal svar jag har fått motsvarar helt enkelt inte ansträngningen i att logga in, tänka efter och skriva.

Som jag har sett det finns det tre saker att göra:

1. Ge upp och dra vidare. Det har jag gjort flertalet gånger, så det är en väl beprövad metod. Då och då kommer förmodligen en i innegänget ställa de frågor jag vill ha svar på, så det är bara att vänta. Känns dock lite som en omväg.
2. Provocera, som jag delvis gör nu. Detta avskyr jag i regel, men om det funkar, så varför inte? Trots allt har jag varit farligt nära vid ett flertal tillfällen. Om trolla är den sista utvägen, så är den det.
3. Skriva ett tusental meningslösa inlägg och därmed bli ett välsett ansikte på forumet iom att min titel höjs till Ängel. En kul idé förvisso, men lite för mycket arbete. Frågan är också till vilket pris berömmelse bör köpas...
4. Försöka skapa en förändring. Högtravande som fanken. Men jag tror å andra sidan att fenomenet är något omedvetet. Jag menar, alla som har svarat på mina inlägg har (i stort sett) varit ärketrevliga, så det är ingen utfrysning det är frågan om.

Det var visst fyra saker. Oops.

Frågan är iofs om jag inte rör upp en massa ont blod med det här inlägget, men när jag ombads skriva det insåg jag att det faktiskt var viktigt nog för mig. Om det slår fel så har det slagit fel, liksom, och då har jag ju bränt broarna hursomhelst.

--Björn, apokalyptisk
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ärligt talat så förstår jag dig inte.

Jag svarar och läser alla inlägg jag hittar som är intressanta. Vem det än är som skrivit det. Däremot så vet jag att chansen att jag svarar med något totalt meningslöst är högre om det är någon jag känner som skrivit inlägget. Och i vissa fall så läser jag inte inlägget för att jag vet att personen inte brukar skriva något intressant. Arvidos till exempel. Vad sysskar det skäggot med? :gremgrin:

Nu har jag dessutom bläddrat igenom lite av dina inlägg, och jag tror inte jag hittade någon trådstart av dig som är så mycket av diskutera, men jag orkade å andra sidan bara bläddra tillbaka till dina inlägg från 2001-06.
Och om det inte är trådstarterna du menar, utan svar på sådana så förstår jag dig lite bättre.

Jag har nämligen själv märkt att det är mycket större chans att få sitt svar ignorerat om man faktiskt TÄNKER innan/under tiden man skriver det. Man svarar helt enkelt ganksa uttömmande och folk sitter antagligen bara och håller med eller är inte intresserade av att diskutera det, då det mesta här slutar med antingen rena fakta eller personlig åsikt. Det är ju inte inläggen där allting är klart som bli besvarade...

Bäst verkar det vara att komma med provocerande påståenden som dessutom låter läsaren själv anta massa saker om dina åsikter. Särskilt när han blir arg när han läser det, då kan det gå såhär: att läsa är onödigt :gremgrin:

chrull
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ärligt talat så förstår jag dig inte.
Tja, det är svårt att förneka att det uppstått en tajt kompiskrets här på forumet som det är väldigt lätt att inte känna sig delaktig i...

Så jag förstår honom helt.

- Ymir, förstående
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Tankeväckande.

Själv skriver jag ofta och dumma inlägg, av typen som lett till att jag idag har titeln Paladin.

Jag tycker från min egen horisont sett att du ska fortsätta skriva. Det vill säga såga definitivt linje 1, den ger ingen förändring annat än för dig själv. Och den förändringen känns marginell.

Linje 1 har jag själv följt med en lite varierad melodi, jag har inte ens läst forumen över denna sommar vilket leder till att jag inte hängt med vad som skett under denna period.

Över till 2. Provokation är i sig bra om det rör diskutabla ämnen. Alltså inte personpåhopp och liknande utan diskutioner som kan ge något nytt. Att cyniskt ifrågasätta varför man spelar på ett visst sätt är ett sätt.

3 Att skriva meningslösa inlägg ger inte dig något (även om jag kan ha övervärderligt roligt när jag skriver sånt.. =) ) Alltså är det inte din melodi och du ska inte nyttja den. Eller möjligen nyttja den i undantagsfall.

4 Skapa en förändring. Det går att påverka folk, genom att ge goda exempel. Det är som Krille sa (ja han sa något liknande i alla fall) ingen mening att ge upp en idee. Att skapa något eget kan vara rätt väg att påverka oss andra till bättring.

Det går också att kombinera de olika alternativen till en god väg ut ur ditt dilemma. Själv skriver jag här för att jag inte har så många andra att vända mig till, det är mitt dilemma. =(

Att besvara inlägg som lagts på ditt eget är också en väg. Ifrågasätt vad folk vill ha sagt, få dem att utveckla sig. Lek Journalist, ge dig inte förrens du känner att du fått ett uttömmande svar. =)

Ont blod? Inte för min del. Men jag har inte så stor koll som sagt på vad som hänt här nu de senaste månaderna och sorgligt nog kommer jag inte vara här och följa upp detta i någon större mening, då jag kommer ha fullt upp med studier - igen.

Lycka till
*skickar över en lyckodrake*
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Eleas.

Jag själv har lite svårt att ta åt mig av din kritik, eftersom jag varken skriver speciellt mycket eller speciellt bra. Det hör inte hit, jag tänkte istället kommentera ditt inlägg.

Jag tycker först och främst att det är väldigt bra att du säger vad du tycker, och jag hoppas verkligen att svaren på ditt inlägg blir respektfulla. Det förtjänar du.

Sedan är det grejer jag inte riktigt kan hålla med om: t ex att det skulle finnas ett speciellt innegäng vilka allt cirkulerar runt, det är ett lika felaktigt antagande nu som när Farbror Funkus/Lord Renisis gjorde det i sin rövslickeritråd. Bra argument och skrifter tas alltid emot bra, det är min uppfattning - snubbar som Basjenani (stavning?) har verkligen klättrat på min skribenter-värda-att-läsa-lista, och karln har färre inlägg än mig!

2. Provocera, som jag delvis gör nu. Detta avskyr jag i regel, men om det funkar, så varför inte? Trots allt har jag varit farligt nära vid ett flertal tillfällen. Om trolla är den sista utvägen, så är den det.
Provocera är det inget fel på så länge det görs på rätt sätt, ditt inlägg kanske sticker lite i ögonen, men andas samtidigt respekt. Fortsätter du såhär så är det mao fortsatt fritt fram att provocera.

3. Skriva ett tusental meningslösa inlägg och därmed bli ett välsett ansikte på forumet iom att min titel höjs till Ängel. En kul idé förvisso, men lite för mycket arbete. Frågan är också till vilket pris berömmelse bör köpas...
Det dåligaste av alternativen, ingen vill ha en spammer. Dessutom: den respekt du röner här på forumet har ALDRIG med din titel att göra, det har helt och hållet att göra med din egna skicklighet att skriva roliga, bra, viktiga och intressanta inlägg. Det är iaf min uppfattning, och mitt sätt att bedömma andra här.

4. Försöka skapa en förändring. Högtravande som fanken. Men jag tror å andra sidan att fenomenet är något omedvetet. Jag menar, alla som har svarat på mina inlägg har (i stort sett) varit ärketrevliga, så det är ingen utfrysning det är frågan om.
Ditt inlägg här är ett bra steg framåt mot förändring, till och med tidigare nämnda rövslickeri-tråd satte igång en intressant diskussion till sist.

Jag antar att mitt inlägg inte är värt mycket som hjälp, men det är min syn på det hela. Jag respekterar ett provocerande men välartat inlägg, ville egentligen bara få fram det.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: En dåres försvarstal (OT så det ryker)

Uhum.. den där kompiskretsen är det svårt att komma in i. Jag förstår honom helt... jag kommer aldrig komma in i den, jag röker inte, dricker inte, går inte på puben, bor i ödebyggden och och...

Allvarligt talat. Det är svårt att förstå när folk inte får responsen ens att ok, du har rätt. Om jag får utvidga påståendet skulle jag lägga till det här. Men om man... eller liknande.

Jaja... Han är inte en dåre som han tycks tro... eller?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En dåres försvarstal (OT så det ryker)

Av princip försöker jag hålla mig borta från "du har rätt"-inlägg om det inte är någon som svarat på ett inlägg från mig.

en massa "jag håller med [nt]"-inlägg leder ingen vart...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det har jag aldrig förnekat heller. Men den har absolut ingenting att göra med vilka inlägg jag besvarar. Jag kan inte svara för alla andra regelbundna skribenter, men jag tror att detsamma gäller för de flesta av dem...

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Tja, det är svårt att förneka att det uppstått en tajt kompiskrets här på forumet som det är väldigt lätt att inte känna sig delaktig i...

Jag förstår, men jag tänker inte hålla med... :gremsmile:

För det första så är delar av kompiskretsen, kompisar från andra ställen. IRC eller IRL (roligt sammanträffande med förkortningarna).

För det andra tror jag inte att det är särskilt svårt att komma in i kompiskretsen, bara man är en trevlig typ som bjuder lite på sig själv. Det är inget eget för diskussionsforum direkt.

Alla ställen man kan kommunicera på/i/igenom/vid så kommer kompiskretsar att uppstå. Det är så det fungerar överallt. Till och med i Expedition: Robinson.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: försvarstal och följdverkningar av medhåll

Ok, nu var det inte riktigt så jag menade. Jag försökte komma till inlägg av typen "du har rätt men jag tycker att det finns bitar att utveckla som kan leda till vidare diskussion" typ. Förstår du vad jag menar nudå?

Medhåll behöver inte bara ge en slutpunkt av att "javiärallasamsochharlikadanåsikt". Det kan ge olika ideer om saker men med samma utgångspunkt. Det kan visst också ge vidare frågor i ett ämne, en förklaring kan lämna en annan frågande - fast de i det första skedet såg ut att hålla med varandra.

Usch nu vecklar jag in mig i onödan. Det känns att jag inte mår bra. Sensmoralen är att du kan uppfatta saker på olika sätt och därigenom tro dig vara helt överens med den första inläggaren...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
1. Ge upp och dra vidare. Det har jag gjort flertalet gånger, så det är en väl beprövad metod. Då och då kommer förmodligen en i innegänget ställa de frågor jag vill ha svar på, så det är bara att vänta. Känns dock lite som en omväg.

Det tycker jag absolut inte att du ska göra. Tycker du att svaren du får inte är tillräckliga så får du antingen förklara frågan bättre ifall folk inte förstår, eller skriva inlägg som bjuder upp till diskussion på ett annat sätt. Det är inte alltid det lättaste, men försök åtminstone... Din post count ökar ju då... :gremwink:

2. Provocera, som jag delvis gör nu. Detta avskyr jag i regel, men om det funkar, så varför inte? Trots allt har jag varit farligt nära vid ett flertal tillfällen. Om trolla är den sista utvägen, så är den det.

Det finns de som gör det bra, och det finns de som gör det dåligt. Kan du göra det bra så är det fritt fram. Se chrulls länk för ett bra exempel.

3. Skriva ett tusental meningslösa inlägg och därmed bli ett välsett ansikte på forumet iom att min titel höjs till Ängel. En kul idé förvisso, men lite för mycket arbete. Frågan är också till vilket pris berömmelse bör köpas...

Det finns de som inte blir lika populära av att skriva många inlägg och det finns blivit populära trots ett lågt antal poster. Jag försöker att läsa alla inlägg oavsett vem som skrivit (så länge det inte är Eon-forumet eller på norska :gremwink: ).

4. Försöka skapa en förändring. Högtravande som fanken. Men jag tror å andra sidan att fenomenet är något omedvetet. Jag menar, alla som har svarat på mina inlägg har (i stort sett) varit ärketrevliga, så det är ingen utfrysning det är frågan om.

Förändring är inte alltid förbättring. Jag trivs väldigt bra på forumet eftersom det är så avslappnat. Jag kan lugnt erkänna att jag inte är den som skriver mest vettiga saker, inte ens nästan vettiga saker... Någonstans... Men jag försöker. Jag tillhör nog den delen som fått sin respekt genom många inlägg, även om jag hoppas att det inte är för mina larvigt många onödiga inlägg som folk respekterar mig nu.

Du får gärna försöka förändra, men jag tror det är bättre att försöka förändra sig själv, snarare än forumet (Det låter mycket värre än vad jag menar... :gremfrown: ). Skriv seriösa trådar som är värda att diskutera så kommer seriösa användare skriva seriösa svar. Jag menar, när jag skriver ett inlägg som ingen svarar på så funderar jag: "Vad fattades?"

Jag har ingen avsikt att trampa på några tår här även om vissa av mina formuleringar kan vara lite klumpiga. Jag ber om ursäkt ifall jag skulle göra det i vilket fall och be mig gärna förklara om det är något som jag lyckats skruva till för mycket...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Det tycker jag absolut inte att du ska göra. Tycker du att svaren du får inte är tillräckliga så får du antingen förklara frågan bättre ifall folk inte förstår, eller skriva inlägg som bjuder upp till diskussion på ett annat sätt. Det är inte alltid det lättaste, men försök åtminstone... Din post count ökar ju då... :gremwink:"

Sant. Jag är fullt medveten om att jag stundom ger upp alllllldeles för lätt.

"Du får gärna försöka förändra, men jag tror det är bättre att försöka förändra sig själv, snarare än forumet (Det låter mycket värre än vad jag menar... :gremfrown: ). Skriv seriösa trådar som är värda att diskutera så kommer seriösa användare skriva seriösa svar. Jag menar, när jag skriver ett inlägg som ingen svarar på så funderar jag: "Vad fattades?""

Jo, säkerligen. Men när man ser sitt inlägg dyka upp i lätt maskerad form och skapa en maffotråd så blir man lätt purken. Detta har iofs inte inträffat sedan min förra exodus, men det fick mig att ifrågasätta om jag ens deltog i diskussionen.

Jag har kommit på bättre tankar numera, bara så att ingen tror att jag är lika grinig. :gremsmirk:

"Jag har ingen avsikt att trampa på några tår här även om vissa av mina formuleringar kan vara lite klumpiga. Jag ber om ursäkt ifall jag skulle göra det i vilket fall och be mig gärna förklara om det är något som jag lyckats skruva till för mycket..."

Njae, med tanke på det ämne jag startade med så är jag glad att jag inte blev grillad till koks. Istället fick jag ordentlig respons, och det gillar jag.

--Björn, klippochklistrar (f'låt, Yassilus)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
2. Provocera, som jag delvis gör nu. Detta avskyr jag i regel, men om det funkar, så varför inte? Trots allt har jag varit farligt nära vid ett flertal tillfällen. Om trolla är den sista utvägen, så är den det.
Visst, varför inte provocera lite lätt. Sådant ger ju fart på disskutionnen & burkar för det mesta mynna ut i något bra ! Fast tyvärr så är det ju en tunn linje man balanserar på då & kan innimellanåt lätt sluta med personangrepp, allmänna tråkningar & sådant. Vilket är otroligt tråkigt ! & slutar med att en tråligen bra tråd blir låst & bommad..

3. Skriva ett tusental meningslösa inlägg och därmed bli ett välsett ansikte på forumet iom att min titel höjs till Ängel. En kul idé förvisso, men lite för mycket arbete. Frågan är också till vilket pris berömmelse bör köpas...
Har man nått statusen som ängel så är %-halten av meningslösa inlägg säkerligen en viss del av det, jag inräknad... Men oftast så föröker, iaf jag, svara så gott man kan & inte driva iväg åt nått håll..

4. Försöka skapa en förändring. Högtravande som fanken. Men jag tror å andra sidan att fenomenet är något omedvetet. Jag menar, alla som har svarat på mina inlägg har (i stort sett) varit ärketrevliga, så det är ingen utfrysning det är frågan om.
Ser ju inget ond i förändringen, är idén bra & genomtänkt så varför inte delege oss ?? Alla idéer är ju intressanta, för det mesta iaf..

Frågan är iofs om jag inte rör upp en massa ont blod med det här inlägget, men när jag ombads skriva det insåg jag att det faktiskt var viktigt nog för mig. Om det slår fel så har det slagit fel, liksom, och då har jag ju bränt broarna hursomhelst.
Bara bra att det kommer upp ett sådant här inlägg. Det får en annan att tänka till lite inimellanåt.. Så för min del så har du inte bränt några broar.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag tycker först och främst att det är väldigt bra att du säger vad du tycker, och jag hoppas verkligen att svaren på ditt inlägg blir respektfulla. Det förtjänar du."

Tack.

"Sedan är det grejer jag inte riktigt kan hålla med om: t ex att det skulle finnas ett speciellt innegäng vilka allt cirkulerar runt, det är ett lika felaktigt antagande nu som när Farbror Funkus/Lord Renisis gjorde det i sin rövslickeritråd. Bra argument och skrifter tas alltid emot bra, det är min uppfattning - snubbar som Basjenani (stavning?) har verkligen klättrat på min skribenter-värda-att-läsa-lista, och karln har färre inlägg än mig!"

Missade nog tråden, dessvärre. Vilket möjligtvis pekar på en ond cirkel, i och med att jag kan delta mindre i forumet ju mindre jag deltar. Får nog lösa det genom att delta. Ahem. Jag hoppas det går att förstå vad jag menar... :gremcrazy:

"Det dåligaste av alternativen, ingen vill ha en spammer. Dessutom: den respekt du röner här på forumet har ALDRIG med din titel att göra, det har helt och hållet att göra med din egna skicklighet att skriva roliga, bra, viktiga och intressanta inlägg. Det är iaf min uppfattning, och mitt sätt att bedömma andra här."

Jäpp. Att spammers blir upphöjda till forumgudar har jag nästan uteslutande sett amerikanska forum. Men ändå... ju fler inlägg man skriver, desto mer yta av forumet behärskar man. Lite som mah-jong eller checkers. :gremwink:

"Jag antar att mitt inlägg inte är värt mycket som hjälp, men det är min syn på det hela. Jag respekterar ett provocerande men välartat inlägg, ville egentligen bara få fram det."

Närå, det hjälpte. Tack så mycket.

--Björn, för att du älskar det goda
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Tankeväckande."

Woah. Tackar.

"Jag tycker från min egen horisont sett att du ska fortsätta skriva. Det vill säga såga definitivt linje 1, den ger ingen förändring annat än för dig själv. Och den förändringen känns marginell.

Linje 1 har jag själv följt med en lite varierad melodi, jag har inte ens läst forumen över denna sommar vilket leder till att jag inte hängt med vad som skett under denna period."


Det låter rätt sant, egentligen; förmodligen är det bättre att stanna kvar (och eventuellt illa fäkta). Särskilt som ens insikt i ämnena, vilket du nämner, lär minska kraftigt annars.

"Över till 2. Provokation är i sig bra om det rör diskutabla ämnen. Alltså inte personpåhopp och liknande utan diskutioner som kan ge något nytt. Att cyniskt ifrågasätta varför man spelar på ett visst sätt är ett sätt."

Provokation som ett led till diskussion låter som något ganska givande, tycker jag. Det är nästan så att jag börjar undra var gränsen går. Eller är det så att man drar gränsen med inläggen? :gremsmile: Det kanske man borde utforska...

"Att besvara inlägg som lagts på ditt eget är också en väg. Ifrågasätt vad folk vill ha sagt, få dem att utveckla sig. Lek Journalist, ge dig inte förrens du känner att du fått ett uttömmande svar. =)"

Den idén gillar jag, alltså är den min! :gremlaugh:

--Björn, thiefsie fool
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
En toks försvarstal

Tjenare.. Jag vill mest påpeka att jag har samma problem som dig, undantagsvis om jag skriver på DoD-forumet.. Det är väldigt sällan jag får svar när jag är utanför DoD-forumet.. Det dröjde väl tills 2000 inlägg tills jag faktiskt greppade det att folk tyckte mina inlägg var bra.. Jag trodde mest att jag var ignorerad.. Det är lite därför jag är förespråkare av "Medhåll [NT]"-inlägg om ingen annan har svarat på inlägget..

Numera försöker jag smyga in frågor eller utelämna vissa delar så att andra har något att spinna vidare på.. Man kan även slänga in sakfel eller provocera men jag tycker det är en osnygg metod som oftast är alldeles för uppenbar.. Dessa två sätt kan också leda till att man inte får något vettigt svar.. Om du vill veta om någon läser dina inlägg så ändra ämnesraden (precis som jag gjort nu :gremwink:) och kolla på Inloggadesidan.. Du kommer märka att efter 5-20 minuter så är det personer som läser dina inlägg..

Slutligen vill jag bara nämna att du är inte den första att säga detta.. §eraphim, som var en uppskattad inläggare på skräckforumet, påpekade också detta och denne har till och med mindre inlägg än dig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som håller med Chrull om att det är en märkbar kompiskrets på forumet
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Ärligt talat så förstår jag dig inte."

*nickar*

"Jag svarar och läser alla inlägg jag hittar som är intressanta. Vem det än är som skrivit det. Däremot så vet jag att chansen att jag svarar med något totalt meningslöst är högre om det är någon jag känner som skrivit inlägget. Och i vissa fall så läser jag inte inlägget för att jag vet att personen inte brukar skriva något intressant. "

Allright, fair enough. Alltså bör man marknadsföra sig bättre? Vad jag undrar är om du menar att jag (och andra som anser sig ha samma problem) bör låta inläggen sticka ut ur mängden lite mer?

"Arvidos till exempel. Vad sysskar det skäggot med? :gremgrin:"

...harmoni. :gremsmile:

"Och om det inte är trådstarterna du menar, utan svar på sådana så förstår jag dig lite bättre."

Jo, det är nog snarare trådsvaren, som alltsomoftast upplevs som att beskära ett träd.

"Jag har nämligen själv märkt att det är mycket större chans att få sitt svar ignorerat om man faktiskt TÄNKER innan/under tiden man skriver det. Man svarar helt enkelt ganksa uttömmande och folk sitter antagligen bara och håller med eller är inte intresserade av att diskutera det, då det mesta här slutar med antingen rena fakta eller personlig åsikt. Det är ju inte inläggen där allting är klart som bli besvarade..."

Jag tror faktiskt du slog spiken genom kålhuvudet här.

Perfektion fungerar inte i forumsammanhang, och det glömde jag. Inte för att jag aspirerar på någon slags upphöjd debattkonst, men bara att sträva efter fulländning är nog rätt dumt egentligen, när det kommer till kritan.

<blockquote><font class="small">Citat Cronan's minnessida:</font><hr />
He told me once that I tried too hard to get everything right at times - that if I ever *did* get everything right in a post, that was the kiss of death and the guarantee that no one would respond - no one wants to say "me too", and it's hard to show off unless you can correct someone else's mistakes.[/quote]

Så jag tror att du har rätt. Jag borde egentligen känna mig smickrad när ingen svarar. :gremsmile:

--Björn, underlig
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Aha

"Om du vill veta om någon läser dina inlägg så ändra ämnesraden (precis som jag gjort nu ) och kolla på Inloggadesidan.. Du kommer märka att efter 5-20 minuter så är det personer som läser dina inlägg.."

Jäjj! Det kan nog behövas... tidigare hade inte min dator stöd för kakor alls, så jag bara hoppade förbi huvudsidan helt. Det var nog ett misstag när allt kommer till kritan.

--Björn, DoD on arrival
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tja, det är inte lätt, alltid. Jag tycker min tråd på skräckforumet om overklig skräck skulle vara en felsäker jättediskussionsstartare, jag tyckte jag hade både en udd, ett relevant ämne, ett par argument och en fräsch vinkling, men den bara ligger där och samlar flugor.

Länka gärna till något av dina inlägg som du tycker borde ha förtjänat större uppmärksamhet.

Ibland är det ju så att man skriver ett inlägg som många läser och har stort nöje av trots att de inte känner att de har något direkt att bidra med i ett svar. Det är lätt hänt att man "bränner ut" sina inlägg så att det inte finns något att svara på dem. Antingen för att man redan i sitt inlägg säger allt som går att sägas, eller för att man har fullkomligt uddlösa åsikter, som "jag gillar konsekventa fast samtidigt flexibla regler", eller annat som visserligen kan låta rätt i ens huvud när man skriver det, men som i själva verket är fullkomligt uppenbart och oemotsägbart.

"2. Provocera, som jag delvis gör nu. Detta avskyr jag i regel, men om det funkar, så varför inte?"

Att bara trolla är nog inte så kul, men att vinkla sina inlägg så att de blir mer engagerande och inbjudande till debatt är inte nödvändigtvis något dåligt. Det krävs faktiskt att man tänker igenom vad man ska säga riktigt länge för att ha en åsikt som man själv kan argumentera för och som andra kan (och vill) argumentera mot.

"3. Skriva ett tusental meningslösa inlägg och därmed bli ett välsett ansikte på forumet iom att min titel höjs till Ängel."

Nä, titeln är inte så viktig. Titta på Troberg, han är Ängel och ingen bryr sig ju om vad han skriver. :^)

"4. Försöka skapa en förändring. Högtravande som fanken. Men jag tror å andra sidan att fenomenet är något omedvetet."

Jag kan inte direkt minnas n¨ågot som du har skrivit så jag vet inte om du har (eller inte har) fått något svar från mig, men jag tror inte att det här med titel är det avgörande. Själv har jag faktiskt undvikit att svara på inlägg från en del "kändisar" på forumet just för att jag vet var vi båda står och för att jag redan vet vad de kommer svara på det jag har att säga om deras inlägg, medan jag gärna repriserar gamla argument för nya ansikten (och kanske hoppas att de skall komma med helt nya insikter som gör att jag får en ny syn på ämnet).

Länka gärna till ngn av dina inlägg där du tyckte att du förbisågs eller fick dåliga svar. Det kanske är jag som är blind för hur det kan gå till på forumet.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"För det andra tror jag inte att det är särskilt svårt att komma in i kompiskretsen, bara man är en trevlig typ som bjuder lite på sig själv. Det är inget eget för diskussionsforum direkt."

Ett ytterst talande exempel är ju Dr_Graevling , en skön kille som dök upp på DanCon i helgen. Han var varken forumit eller kanalmedlem, ändå dröjde det inte länge förrän han var en i gänget. Vi upptäckte att han var en duktig tecknare och vips så fick han rita karaktärsbilder till våra rollpersoner. Och nu har han registrerat sig här på forumet. Jag vill nog påstå att vi i allmänhet är väldigt öppna och toleranta.
 
Top