En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Och nu @guldfink finns det ett förslag på min lilla del.

Rollspel är som bäst när vi ger av oss själva, när vi öppnar oss för varandra vid spelbordet. Spelarna skapar rollpersoner med varierade livsöden som kastar sig ut i äventyrens länder eller in i monstrets käftar, spelledaren bygger världen i stort och smått och gestaltar allt från regenter till hantverkare, slödder till finaste adel, drakar till demoner. Och rollspelsskribenten lägger fram hela sitt hjärta och sin själ på okända spelgruppers bord, att tittas på, att vridas på, att sågas och hyllas, att ignoreras eller att vara grunden för flera år av spelande som alla minns så länge de drar andetag på denna planet.

Det kräver stort mod och kanske ett lika stort mått vansinne att vara rollspelsskribent. Modet att titta in i sitt eget huvud och tänka att det där finns tankar som andra kommer att ha glädje av, idéer som kan skapa outplånliga minnen hos andra.

För vi ska inte sticka under stol med att rollspelare kan vara det mest skoningslösa monstret som aldrig funnits med i Monsterboken. Att lägga fram sitt skapande för allmän beskådan kan vara skräckinjagande, det kan vara ångestframkallande, det kan vara förkrossande om någon läser det och tycker att det är det sämsta den personen någonsin läst och inte har några problem att berätta det för hela världen. Men det kan också vara helt fantastiskt när någon älskar det som skapas!

Jon Aspeheim, som jag känner som Lemur på rollspel.nu, har det modet. Vansinnet har jag ännu inte sett några större tecken på, men jag antar att det finns där eftersom han outtröttligt skapar rollspelsmaterial, delar med sig av det han gör, lägger sitt hjärta och sin själ framför våra fötter att göra som vi vill med. Han har med Askhem blivit en självklar del av det svenska rollspelsskaparskrået och när han delar med sig av sina tankar kring rollspel och rollspelsskapande på rollspel.nu är han också en viktig del av den skapargemenskap som växt fram i Sverige under de senare åren.

Och det finns inget viktigare för vår hobby än spelskapare som har modet och kanske det där vansinnet att vilja dela med sig av sig själv, att blotta sig, stå upp framför oss alla och säga ”jag har något att säga och jag tror att ni kommer att gilla det!”.

Så tack Jon, för allt du bidrar med för den svenska rollspelshobbyn!

Magnus Seter
Rollspelsskribent och ansvarig utgivare för rollspel.nu
Helt perfekt! Tack!
 
Last edited by a moderator:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Okej, här kommer mina tropiska Madagaskar-inspirerade tabeller till Dimmiga Dalar. Första gången jag skriver klart något till nåt spel? Ville hålla det kort vilket var svårt! Den ska vara i G5-format, annars finns den här i google docs
 

Attachments

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Tentaplugg kommer dessvärre i vägen för att jag ska göra nåt mer substantiellt bidrag. Men går det att få med en enkel födelsedagshälsning? Bara nåt i stil med "Ha den äran! Tack för allt du tillför den svenska rollspelshobbyn!"
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Han har med Askhem blivit en självklar del av det svenska rollspelsskaparskrået och när han delar med sig av sina tankar kring rollspel och rollspelsskapande på rollspel.nu är han också en viktig del av den skapargemenskap som växt fram i Sverige under de senare åren.
Viktig korrektur: ett extra 's' i "rollspelsskapande"! Eller han kanske kapar en massa rollspel också, vad vet jag? :gremgrin:
 
Last edited by a moderator:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Alright, typ klar! Men öppen för förslag. Hade hoppats på att göra ännu mer, och kanske rita någon liten karta. Men jag är trött =)

Men om någon har kul förslag att kompletera med så har vi ju 2 timmar och 7 minuter, så hojta till här i tråden så hinner jag kanske lägga till innan deadline går ut =)

Dropboxlänk
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Alright, typ klar! Men öppen för förslag. Hade hoppats på att göra ännu mer, och kanske rita någon liten karta. Men jag är trött =)

Men om någon har kul förslag att kompletera med så har vi ju 2 timmar och 7 minuter, så hojta till här i tråden så hinner jag kanske lägga till innan deadline går ut =)

Dropboxlänk
Coolt ställe! Rita en karta i morgon, så väntar vi in den!
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Nu har jag skrivit "klart" Medicusens hemlighet. Det är inte korrekturläst. Kanske sätter mig det i kväll/i morgon, eller så kollar jag igenom andra bidrag. DEn som vill får gärna gå in och kommentera stora som små oklarheter.
Jag skummade igenom denna (läste vissa delar mer noggrant än andra) och det var ett rejält och välskrivet äventyr måste jag säga! Bra gjort!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Gud så roligt det har varit att återvända till Konfluxdala igen. Här kommer mina tankar om ankans karaktärsutveckling till slut. Hade velat tänka ut en tydligare, färdig kosmologi att koppla saker och ting till, men har haft så himla fullt upp att jag knappt ens hunnit lurka här den senaste månaden. Så det fick bli antydningar och ett frö.

Om jag får uppskov till midnatt imorgon ska jag teckna en tjusig bild också.

LEMUREN I KRICKDALA

På resa i österled kom Lemuren över ett par stycken trä, vackert ådrat, så mörkt i färgen att det nästan ser svart ut, och hårt som granit. Lemuren, som är finsnickare till yrket, började ur dessa träbitar tälja små figuriner föreställande enhörningar och drakar, och askar med invecklade låsmekanismer, samt dockskåpsmöbler som Krickdalas förmögnaste fäder slog in i guldpapper och gav till sina barn i midvintergåva.

Dessa ting blev snart mycket åtråvärda, för den som hade ett av dem i sitt hem började drömma behagliga drömmar om att vandra i en dunkel skog utan slut, där rosa blommor lyste som stjärnor, och okända fåglar ropade ur kronorna.

Lemuren påstår att han kommer långt österifrån, och att det namn han bär i Krickdala i själva verket är namnet på den sortens djur han är, och att han en gång hette något helt annat, som han dock håller hemligt; frågar man om hans sanna namn, och om det liv som hörde samman med det, blänker hans stora, bärnstensfärgade ögon till av en väldig sorg och ensamhet och han byter ämne.

Lemuren ser ut att vara en blandning av en katt, en räv och den sortens lekfulla, listiga apa som man kan höra talas om i vissa av amfibiekejsardömets gamla sagor, och se avbildade i skildringar av bergssluttningarna i Mantikorans länder. Han har ett ovanligt mönster i ansiktet, som får honom att se en aning opålitlig ut, och en förtjusande randig svans. Många i Krickdala misstänker att han är en bortbyting, eller måhända ett månbarn. Han går klädd i lappade arbetskläder, tweedväst och rejäla kängor som tår att trampa på spikar med, diverse huvudbonader österifrån, och en ullmantel med guldtofs på luvan. Han är drömsk och tankspridd.

*

Förra sommaren slutade Lemuren ta upp beställningar på ting skurna ur de mörka träet från öster, och återgick till att uteslutande arbeta i ek, ask och andra lokala träslag. Han påstår att han inte har något kvar av det underliga träet, men det är inte sant: sanningen är att någon som både förstår träet sanna kraft och värde, och kan betala för det, har blivit hans enda kund.

*

På en landtunga söder om de snöklädda berg där Mantikoran har sitt bibliotek, kan man ibland stöta på väldiga, ensamma träd, utkastade på de vindpinade stäpperna eller halvt förmultnade i de ångande regnskogarna. De har tunga, flikiga blad och breda knotiga stammar, och ger ifrån sig en stark doft, som av bortomvärldslig parfym. Detta är drömträden.

För eoner sedan vanns hela skogar av drömträd. Deras kronor dolde solen; deras blommor lyste svagt; världen kring deras rötter badade i en obruten, rosa skymning, där insekter och ödlor och andra, gåtfullare varelser, väste och sjöng; pollen och kronblad och sporer snöade för evigt i dunklet.

Österns mystiker säger att drömträden var uråldriga redan under de nio husens tidsålder, och att de frön de spirade ur hörde hemma i en annat värld, utanför tiden, och att det längst inne i deras knirrande stammar och susande kronor finns minnen av vårt universums själva början: drömmar om ljus som gnistrar i tomheten, tomma stränder där inget vandrar eller kryper och där de enda spår som vågorna sköljer bort är de som vinden lämnat kvar när de dragit förbi.

Var drömträden egentligen kommer ifrån? Ingen vet säkert. Snart är de alla borta. Vilka krafter går att utvinna ur ett par nedfallna grenar, som fraktats halvvägs över världen? Vem vet? Någon vet.

*

Om man av ett eller annat skäl undersöker Lemurens förehavanden upptäcker snart att det en del nätter landar stora nattfjärilar på hans fönsterkarm, och att det på deras bleka vingar går att uttyda dels mycket exakta ritningar på föremål som liknar delar av ett urverk eller en låsmekanism, och dels invecklade, olycksbådande kontrakt skrivna med pyttesmå tecken som Lemuren läser med ett förstoringsglas.

Lemuren tillverkar föremålen som beskrivs på ritningarna, uteslutande i drömträet, och när han är klar hänger han en lite färgad lykta i ett träd vid storskogens rand; sådana nätter kommer en svart fågel flygande och lämnar något i hans vindsfönster, och hämtar något annat.

*

Äventyrsfrö

Lemuren, som sannerligen inte är dum, oroar sig en aning för vad hans nya, exklusiva kund, som han bara har förhandlat med via dennes rätt skrämmande ombud, egentligen sätter samman för märklig apparat inne i storskogen. Han är beredd att betala med både mynt och kuriosaföremål för att få reda på vart den svarta fågeln tar vägen, och vad som händer med de små maskindelar han tillverkar.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
(@Magnus Seter, @Pilzefrau, @Genesis, @Sinisa_, @Gerkub, @entomophobiac, @luddwig, @God45, @krank, @pellejones, @Vulpe, @Rymdhamster, @Leon, @Mogger, @Rickard, @Christoffer, @Nion och @Tant Ragnar
Det här blir så himla fint!

Två viktiga frågor till alla underbara personer som bidragit till antologin:

1. I tråden har jag angivit att bidragen kommer spridas dels i en tryckt bok som överlämnas till Jon, dels som pdf här på forumet. Om ingen protesterar (till exempel via DM till mig), skulle Guldfink förlag (ja, ett sådant finns faktiskt!) vilja erbjuda er varsitt eget ex av boken som tack för hjälpen. Skicka mig din postadress, senast söndagen den 4 december, om du vill ha ett! Den som vill kan även hämta upp boken i Göteborg (Pedagogen dagtid, Hisingen kvällstid), men skicka ändå ett meddelande så att jag vet att du vill ha.

2. Jag sitter och går igenom bidragen, men är osäker på om jag fattat titel, beskrivning och namn rätt. Kan ni kolla att nedan stämmer och höra av er om det inte gör det?

Förord
av Magnus Seter

En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten
en trådstart på rollspel.nu
av guldfink

Cathedral of the Wild
a dungeon for Relics and Ruins
by Natalie “Pilze” Kilhamn

Lemur på IKEA
ett scenario
av Genesis

Lemuren i Krickdala
en SLP med äventyrsfrön till Tistelriddare
av Sinisa_

Gasquar - den galna gastens skatt
tropiska tabeller till Dimmiga Dalar
av Gerkub

Recension av Askhem
av entomophiobiac

Herr Fällmans kuriosakabinett
ett inspirationsmaterial till Askhem
av Andreas Lundmark

Doktor Glücker antar jag
ett äventyr till Askhem
av God45

Vad är väl en kannibal på slottet?
ett äventyr till Askhem
Mikael “krank” Bergström

Den Eviga Plågans Systrar
ett äventyr till Askhem
av Per Holmström (pellejones)

Pulverpojken
ett äventyr till Askhem
av Pontus Eriksson och Isak Bodin Alfredsson

Tjuvarnas marknad
en äventyrsplats till Askhem
av Rymdhamster

Medicusens hemlighet
ett äventyr till Askhem
av guldfink

Lemurfolk
ett folkslag till Kopparhavets hjältar
av Leon och Mogger

Den eftertraktade statyetten från Madagaskar
ett äventyr till Troublemakers
av Rickard Elimää

Elenas födelsedag
en play by chat-dialog från Traveller
av Christoffer, guldfink, Nion och Tant Ragnar
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
(@Magnus Seter, @Pilzefrau, @Genesis, @Sinisa_, @Gerkub, @entomophobiac, @luddwig, @God45, @krank, @pellejones, @Vulpe, @Rymdhamster, @Leon, @Mogger, @Rickard, @Christoffer, @Nion och @Tant Ragnar
Det här blir så himla fint!

Två viktiga frågor till alla underbara personer som bidragit till antologin:

1. I tråden har jag angivit att bidragen kommer spridas dels i en tryckt bok som överlämnas till Jon, dels som pdf här på forumet. Om ingen protesterar (till exempel via DM till mig), skulle Guldfink förlag (ja, ett sådant finns faktiskt!) vilja erbjuda er varsitt eget ex av boken som tack för hjälpen. Skicka mig din postadress, senast söndagen den 4 december, om du vill ha ett! Den som vill kan även hämta upp boken i Göteborg (Pedagogen dagtid, Hisingen kvällstid), men skicka ändå ett meddelande så att jag vet att du vill ha.

2. Jag sitter och går igenom bidragen, men är osäker på om jag fattat titel, beskrivning och namn rätt. Kan ni kolla att nedan stämmer och höra av er om det inte gör det?

Förord
av Magnus Seter

En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten
en trådstart på rollspel.nu
av guldfink

Cathedral of the Wild
a dungeon for Relics and Ruins
by Natalie “Pilze” Kilhamn

Lemur på IKEA
ett scenario
av Genesis

Lemuren i Krickdala
en SLP med äventyrsfrön till Tistelriddare
av Sinisa_

Gasquar - den galna gastens skatt
tropiska tabeller till Dimmiga Dalar
av Gerkub

Recension av Askhem
av entomophiobiac

Herr Fällmans kuriosakabinett
ett inspirationsmaterial till Askhem
av Andreas Lundmark

Doktor Glücker antar jag
ett äventyr till Askhem
av God45

Vad är väl en kannibal på slottet?
ett äventyr till Askhem
Mikael “krank” Bergström

Den Eviga Plågans Systrar
ett äventyr till Askhem
av Per Holmström (pellejones)

Pulverpojken
ett äventyr till Askhem
av Pontus Eriksson och Isak Bodin Alfredsson

Tjuvarnas marknad
en äventyrsplats till Askhem
av Rymdhamster

Medicusens hemlighet
ett äventyr till Askhem
av guldfink

Lemurfolk
ett folkslag till Kopparhavets hjältar
av Leon och Mogger

Den eftertraktade statyetten från Madagaskar
ett äventyr till Troublemakers
av Rickard Elimää

Elenas födelsedag
en play by chat-dialog från Traveller
av Christoffer, guldfink, Nion och Tant Ragnar
Jag behöver ingen bok, men tack för erbjudandet!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
(@Magnus Seter, @Pilzefrau, @Genesis, @Sinisa_, @Gerkub, @entomophobiac, @luddwig, @God45, @krank, @pellejones, @Vulpe, @Rymdhamster, @Leon, @Mogger, @Rickard, @Christoffer, @Nion och @Tant Ragnar
Det här blir så himla fint!

Två viktiga frågor till alla underbara personer som bidragit till antologin:

1. I tråden har jag angivit att bidragen kommer spridas dels i en tryckt bok som överlämnas till Jon, dels som pdf här på forumet. Om ingen protesterar (till exempel via DM till mig), skulle Guldfink förlag (ja, ett sådant finns faktiskt!) vilja erbjuda er varsitt eget ex av boken som tack för hjälpen. Skicka mig din postadress, senast söndagen den 4 december, om du vill ha ett! Den som vill kan även hämta upp boken i Göteborg (Pedagogen dagtid, Hisingen kvällstid), men skicka ändå ett meddelande så att jag vet att du vill ha.

2. Jag sitter och går igenom bidragen, men är osäker på om jag fattat titel, beskrivning och namn rätt. Kan ni kolla att nedan stämmer och höra av er om det inte gör det?

Förord
av Magnus Seter

En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten
en trådstart på rollspel.nu
av guldfink

Cathedral of the Wild
a dungeon for Relics and Ruins
by Natalie “Pilze” Kilhamn

Lemur på IKEA
ett scenario
av Genesis

Lemuren i Krickdala
en SLP med äventyrsfrön till Tistelriddare
av Sinisa_

Gasquar - den galna gastens skatt
tropiska tabeller till Dimmiga Dalar
av Gerkub

Recension av Askhem
av entomophiobiac

Herr Fällmans kuriosakabinett
ett inspirationsmaterial till Askhem
av Andreas Lundmark

Doktor Glücker antar jag
ett äventyr till Askhem
av God45

Vad är väl en kannibal på slottet?
ett äventyr till Askhem
Mikael “krank” Bergström

Den Eviga Plågans Systrar
ett äventyr till Askhem
av Per Holmström (pellejones)

Pulverpojken
ett äventyr till Askhem
av Pontus Eriksson och Isak Bodin Alfredsson

Tjuvarnas marknad
en äventyrsplats till Askhem
av Rymdhamster

Medicusens hemlighet
ett äventyr till Askhem
av guldfink

Lemurfolk
ett folkslag till Kopparhavets hjältar
av Leon och Mogger

Den eftertraktade statyetten från Madagaskar
ett äventyr till Troublemakers
av Rickard Elimää

Elenas födelsedag
en play by chat-dialog från Traveller
av Christoffer, guldfink, Nion och Tant Ragnar
Lade till mitt namn på mitt bidrag!
 

Attachments

Top